Prie pabaigos artėja maksimalių išbandymų metai
2020.12.31
Temos: Marketingas, Vadyba, Verslo pradžia.
Keisti buvo metai – tenka išgirsti dažname pokalbyje. Ir iš tiesų. Džiaugsmingai sutikę juos atėjusius dar vargiai galėjome patikėti, kad po kelių mėnesių užsidarysime visiškam karantinui, stos verslai ir teks gerokai pasukti galvas, kaip šį išbandymų metą išgyventi. „Bzn start“ portalo redaktorė Ieva Kniukštienė sako, kad keblumų būta įvairių, tačiau net ir sudėtingu laikotarpiu galima įžvelgti šiek tiek šviesos.
„Šie metai, švelniai tariant, buvo įdomūs. Nesunku būtų pasiduoti visiškam nusivylimui ir aklai tvirtinti, kad absoliučiai viskas buvo blogai. Vis dėlto svarbu pastebėti, kad net ir šiemet turėjome kuo pasidžiaugti. Dar pavasarį pamatėme, kaip greitai adaptavosi mūsų verslai prie pasikeitusių darbo sąlygų, kokių naudingų inovacijų sukūrė startuoliai, kaip verslai, patys išgyvendami sunkmetį, susitelkė, kad padėtų prie išsekimo ribos artėjančiai sveikatos sistemai. O kur dar per šiuos metus pritrauktos investicijos, kurios, oficialiais duomenimis, siekė kiek daugiau nei 26 milijonų eurų“, – pasakoja I. Kniukštienė.
Stiprūs, kai veikiame kartu
Paklausta, kas įsimintiniausio nutiko augančio verslo gyvenime per šiuos metus, pašnekovė pabrėžia stebinantį gebėjimą prisitaikyti, naujų kanalų atradimą ir sėkmingas kolaboracijas.
„Šiais metais verslai įrodė, kad net konkuruodami tarpusavyje, užklupus sudėtingai situacijai, gali susitelkti ir rasti sprendimų, padedančių išgyventi. Matėme puikias įmonių kolaboracijas, kai sustabdžius vienos veiklą darbuotojai ar įranga paskolinama kitoms įmonėms, kurių apkrova pandemijos metu išaugo kelis kartus“, – pavyzdį pateikia redaktorė.
Ji taip pat atkreipia dėmesį į džiuginančią tendenciją, kad karantino metu vis garsiau imta kalbėti apie būtinybę rinktis lietuviško verslo kuriamą produkciją.
„Išties džiugino iniciatyvos ir viešojoje erdvėje matomos žinutės, skatinančios rinktis lietuviškas prekes. Labai puikus žingsnis, kad prie to prisidėjo ir žymiausi Lietuvos nuomonės formuotojai, kartkartėmis pabrėždami, kaip naudinga rinktis lietuvišką prekių ženklą ir kaip svarbu padėti smulkiam ir vidutiniam mūsų tautiečių verslui išlikti“, – teigia I. Kniukštienė.
Stipriai veikiantis katalizatorius
Pašnekovės teigimu, dar vienas privalumas, išryškėjęs šiais metais, – kiekvienas verslas suprato, koks šiais laikais svarbus daugiakanališkumas ir internetinė prekyba.
„Net ir tie, kurie vis dar dvejojo, ar jiems reikalinga e. parduotuvė, šiais metais buvo priversti nerti į internetinės prekybos platybes. Viskas įvyko išties greitai, juk jei norėjai išlikti, privalėjai suktis. Todėl ir matome stulbinančiai išaugusią elektroninę prekybą. Taip pat dar pavasarį buvo įdomu stebėti, kokius greitus sprendimus pritaiko smulkūs ir vidutiniai verslai, kad, uždarius fizines parduotuves, jie ir toliau galėtų vykdyti veiklą. Regis, tie, kurie dar to nebuvo supratę, nuo šiol visiškai įsisąmonino, kad buvimas ten ir tada, kada to reikia tavo klientui, yra viskas. Todėl imta galvoti apie operatyvesnį pristatymą, lengvesnį prekių užsisakymo procesą, papildomos pridėtinės vertės kūrimą vartotojui“, – pasakoja pašnekovė.
Anot jos, kebli pasaulinė situacija paskatino ir verslų persikvalifikavimą arba savo veiklos pritaikymą pandemijos padariniams spręsti.
„Matėme puikių pavyzdžių, kaip trūkstant apsauginių veido kaukių į pagalbą atėjo verslai, galėję prisidėti savo paslaugomis ar priemonėmis. Taip pat išaugo nemažai apsauginių, bet kartu ir dekoratyvių kaukių siuvimo verslų. Atsirado visai nauja produktų šaka – aksesuarai kaukėms, o kur dar išaugusi pačių dezinfekcinių priemonių pasiūla! Pandemijos pradžioje sunkiai galėjome gauti paprasčiausio dezinfekcinio skysčio, o dabar šių priemonių galime įsigyti visokių kvapų, konsistencijos, mėgstamo prekių ženklo ir pan. Mane asmeniškai itin nudžiugino jauno lietuviško verslo socialinė atsakomybė. Pirmojo karantino metu lietuviai griebėsi apsauginių veido skydelių gamybos, juos ne tik pardavinėjo, bet ir dovanojo medikams. Restoranai, kurių veikla buvo stipriai apribota ir kurie, regis, turėjo įjungti aukščiausią taupymo režimą, prisidėjo prie medicinos personalo nudžiuginimo gardžiu maistu“, – pasidžiaugia I. Kniukštienė.
Pašnekovė pamini ir dar vieną itin greitai įgyvendintą ir naudingą iniciatyvą. Antrosios viruso bangos akivaizdoje lietuviai sukūrė programėlę, leidžiančią lengviau užregistruoti kavinėse ir restoranuose besilankančius žmones. Sprendimas, sukurtas vos per keletą dienų, gerokai palengvino viso maitinimo ir pramogų sektoriaus veiklą įvedus ribojimus.
Kuo domėjosi skaitytojai?
Apžvelgę bendrą metų situaciją, kaip ir kasmet, klausiame redaktorės, kas labiausiai domino „bzn start“ skaitytojus šiais metais? Anot jos, skaitytojams rūpėjo kitų startuolių gautos investicijos, patarimai, kaip patiems jų pritraukti, neišvengiamai aktualūs buvo patarimai, kaip prisitaikyti prie iššūkių karantino metu, atsiveriančios naujos galimybės ir dar nematyti lietuvių sukurti sprendimai.
„Žvelgdami į statistiką, matome, kad daugiausia dėmesio sulaukė tie, kurie pateikė kažką išskirtinio. Pačiu skaitomiausiu straipsniu tapo verslo istorija apie restoraną medyje, ne ką mažiau dėmesio sulaukė neeiliniai kavos namai, įkurti sostinėje. Skaitytojų susidomėjimą pelnė ir vos per tris mėnesius įkurtas vaikų darželis. Žodžiu, įdomūs buvo tie, kurie veikė greitai bei taikė nematytus sprendimus“, – vardija „bzn start“ redaktorė.
Pasak pašnekovės, verslo gidų skiltyje, vos įvedus pirmąjį karantiną, itin daug buvo domimasi visais straipsniais apie naujus ribojimus, teisinius reikalavimus, prisitaikymo galimybes ir patarimus, kaip išgyventi, kai veikla apribota. „Šie straipsniai tiesiog sprogo skaitomumu. Žmonės ieškojo įkvėpimo, patarimų ir tikslios informacijos nuolat besikeičiančios situacijos kontekste“, – prisimena I. Kniukstiene.
Baigdama pokalbį, redaktorė pasidžiaugia ir itin sėkminga metų pabaiga. „Metų pabaigoje turėjome galimybę dalintis džiugiomis verslo naujienomis. Parašėme net apie dvi solidžias investicijas. Viena jų atiteko bioenergetikos įmonei, kita – mokytojų mokymo startuoliui. Be to, mus pasiekė ir dar viena labai džiugi naujiena – lietuvių kuriama turinio platforma „Bored Panda“ pasiekė neįtikėtinas aukštumas pasaulyje. Jų valdoma paskyra „Crafty Panda“, peržiūroms viršijus 2 mlrd., socialiniame tinkle „Facebook“ užėmė pirmąją vietą populiariausiųjų dešimtuke“, – geromis naujienomis iš praeinančių metų pokalbį užbaigia pašnekovė, linkėdama kiekvienam augančiam verslui ryžto, jėgų, idėjų bei nesustabdomos sėkmės ateinančiais 2021-aisiais metais.
Ekspertai
Ieva Kniukštienė
Projektų vadovė "Chestnut" agentūra, komunikacijos klausimai
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.