Nacionaliniai Rusijos ir JAV verslo ypatumai
2012.12.20
Temos: Vadyba, Verslo pradžia.
Kiekvienam šiuolaikiniam verslininkui kyla minčių plėstis į užsienio rinkas, ten ieškoti investuotojų ar partnerių. Naujo kelio pradžioje jis pasitelkia į pagalbą specialistus, kurie išsamiai pristato užsienio rinkas, verslo sąlygas bei perspektyvas. Vis dėlto siekiant sukurti ilgalaikį sėkmingą bendradarbiavimą dažnai neužtenka tik išmanyti ekonominių aspektų. Pristatome jums naują straipsnių ciklą apie įvairių šalių verslo kultūros ypatumus. Šį kartą kviečiame pažvelgti į dvi pasaulyje konkuruojančias valstybes, kurios ne tik gali didžiuotis savo verslo sektoriaus pasiekimais, bet ir nevengia patraukti viena kitos per dantį.
Rusija
Verslininko portretas
Jaunas, maždaug 35 metų, vyras, turintis aukštąjį išsilavinimą, bet nebūtinai užsiimantis profesine veikla, įsitikinęs, kad turimų žinių jam gal ir neužteks siekiant svaigios sėkmės, bet įkurti ir plėtoti savo verslą bei uždirbti iš jo duonai tikrai pavyks.
Statistikos duomenimis, kas 22-as Rusijos gyventojas yra pradedantysis verslininkas – optimistas, romantikas, dažnai nesugebantis objektyviai įvertinti savo galimybių, o iš 160 pasiseka net šimtui.
Stereotipai ir mitai
Tiek Europoje, tiek už Atlanto rusų verslininko paveikslas yra dviprasmiškas. Vienas pagrindinių mitų, sklandančių apie rusų verslininkus, kad pirtis – palankumo ženklas. Tai ne pati tinkamiausia vieta, į kurią derėtų kviesti rusų kilmės verslininką, jeigu turite su juo verslo reikalų. Šis gestas taip pat nebus palaikytas įžūliu, tiesiog jokiu. Na, o mintis, kad su šios šalies kolegomis būtina išgerti rusiškos degtinės ir pasakyti tostą per verslo derybas ar susitikimą, nors ir turi tiesos trupinėlį, dažniau tėra mitas.
Verslo kultūros ypatumai
Derybos su rusų verslininkais – žaidimas šachmatais. Jų komanda – patyrę specialistai ir ekspertai, kuriems netikėtos, naujos idėjos sukelia pasipiktinimą. Jie linkę vienu metu aptarti kelis klausimus ir vadovaujasi strategija – energingai suduoti smūgį, kai priešininkas traukiasi iš kovos lauko, o aklagatviuose pasinaudoti kantrybe.
Rusai tiki, kad emocionalumas ir artistiškumas padeda išdėstyti savo mintis, o pirminiai jų pasiūlymai yra labai toli nuo galutinio tikslo. Verslininkai linkę nusileisti mažai, už dideles nuolaidas ir tiki, kad asmeniniai santykiai ir ryšiai gali daryti stebuklus.
Nepagarba rusas verslininkas apkaltins asmenį, kuris įžeis jo vieną svarbiausių bruožų – svetingumą. Net jeigu ką tik sočiai papietavote ar išgėrėte savo paros normą, neatsisakykite to pakartoti. Lygiai taip pat rusai kaip svetingumo ženklą dalija dovanas. Jų atsisakyti nedera.
Vieni svarbiausių kultūrinių aspektų, vyraujančių versle: kantrybė ir tikslo siekimas, skrupulingas pasirengimas deryboms, ilgas posėdžiavimas netaupant laiko ir perdėtai atsargus požiūris į užsienio partnerius.
Verslo etiketas
Rusijoje sveikinamasi rankos paspaudimu, kuriam galioja statuso paisymo taisyklės. Pirmasis ranką ištiesia aukštesnes pareigas einantis asmuo, moteris vyrui. Su viršininku nepriklausomai nuo lyties pirmiausia sveikinasi pavaldinys. Laikomasi hierachinio principo: žemesnio statuso ir pareigų atstovas, jaunesnis vyresniam ir vyras moteriai prisistato pirmieji.
Pasisveikinus ir prisistačius priimta pasikeisti vizitinėmis kortelėmis. Kuris asmuo tai atliks pirmas, nėra taip svarbu, kaip tai, kad privalote turėti ką įteikti pašnekovui, nes kitaip bus pamanyta, jog tokios apskritai neturite. Nemandagu iš karto slėpti ką tik gautą vizitinę, todėl rekomenduojama ją pastudijavus pasidėti priešais save arba kurį laiką dar palaikyti rankoje. Įteikiant ir priimant vizitinę linktelima galva. Nepagarba bus palaikyta, jeigu imsite rašyti ant pašnekovo vizitinės, lankstysite ar žaisite su ja rankose. Norint padaryti gerą įspūdį verslo partneriui iš Rusijos derėtų pasakyti gerą žodį apie Rusiją, atrodyti nepriekaištingai, bendrauti atvirai, nuoširdžiai ir atsipalaidavus, gebėti palaikyti kompaniją ir pakelti taurelę, niekada nepertraukti pašnekovo.
Rusiškas verslas
Skrido du rusų verslininkai lėktuvu, lėktuvas nukrito dykumoje ir sudužo. Vienam liko tik maišas sumuštinių, o kitam – aukso. Keliauja jie po dykumą jau kelias dienas ir kiekvienas savo maišą tempia. Pavargo, prisėdo pailsėti. Tas, kuris aukso maišą tempė, sako:
– Klausyk, parduok vieną sumuštinį.
– Gerai – maišas aukso, – atsako.
– Tu ką?! Juokauji? Ar iš proto išsikraustei?!
– O tu pavaikščiok po turgų, gal pigiau rasi.
Jungtinės Amerikos Valstijos
Verslininko portretas
Tipinis amerikietis verslininkas pasižymi beatodairiška drąsa, kuri dažnai pakiša koją ryžtantis rizikingoms investicijoms. Kaip tikras kareivis, jis yra sumanus ir pasinaudoja kiekviena palankia situacija praturtėti. Be to, yra lakios vaizduotės.
Dažniausia veiklos sritis yra paslaugų vartotojams sektorius: valymas, sodo priežiūra, statybos ir remonto darbai, gyvūnų priežiūra, grožio paslaugos.
Stereotipai ir mitai
Vis dar sklandanti legenda, pavadinta amerikietiškąja svajone, kad ši šalis yra neribotų galimybių vieta, kurioje per naktį galima tapti verslo magnatu, neatitinka realybės. Čia, kaip ir bet kur kitur, verslo aukštumos yra pasiekiamos sunkiu darbu arba paveldėjimo teise. Tuo labiau imigrantams sulaukti sėkmės ir pripažinimo yra kur kas sunkiau, nes amerikiečiai vis dar tiki savo sukurtais mitais, esą imigrantai yra blogis, atimantis darbo vietas ir žlugdantis ekonomiką.
Skaudžiai nusivils ir tie, kurie tiki, kad tokiuose universitetuose kaip Harvardo ar Jeilio mokosi tik bukagalviai turtingų verslininkų vaikai. Pažvelgę į universitetų ataskaitas išvysime, kad didžiąją dalį absolventų sudaro iš eilinių darbininkų šeimų kilę, bet išskirtiniais proto gabumais pasižymintys būsimi verslo rykliai.
Verslo kultūros ypatumai
Tiesioginė komunikacija yra vienas svarbiausių ir labiausiai vertinamų verslininkų bendravimo aspektų. Jie patys siekia ir tikisi iš pašnekovų, kad bus sakoma tai, kas manoma, ir atvirkščiai. To jie tikisi ir iš užsienio kolegų. Laikas – pinigai. Iki kaulų smegenų pažįstamas ir milijonus kartų girdėtas posakis yra tiesiog įaugęs į amerikiečių verslo kultūrą. Jie kaip įmanydami stengiasi sutaupyti laiką, todėl punktualumas yra prioritetinis verslininkų bruožas.
Trečias, tačiau lygiai tiek pat svarbus kultūros aspektas – optimizmas. Jie tiki, kad kiekvienas yra savo likimo kalvis, o laikantis taisyklių verslo laukia tik šviesi ateitis. Tokį tikėjimą lemia ir požiūris į valstybę lyderę, kuri pasirūpins savo vaikais ir jų verslu.
Amerikiečiams nėra priimtinos ilgos tylos pauzės per verslo pokalbius ir ypač derybas, o kiekvienos amerikiečių verslo kompanijos kultūra yra individuali – priklauso nuo verslo sferos, regiono, verslo struktūros ir kitų aspektų. Todėl prieš susitikimą su verslo partneriais rekomenduojama pasidomėti kompanija ir jos kultūriniais aspektais.
Verslo etiketas
Verslo pasaulio atstovai sveikinasi rankos paspaudimu ir itin plačia šypsena, kuri yra privalomas pirmo susitikimo atributas, lydimas tiesioginio akių kontakto.
Daugeliu atveju po prisistatymo ir kreipinio su pareigomis bei pavarde gana greitai būsite paprašytas kreiptis tiesiog vardu arba netgi pravarde – vardo trumpiniu. Priešingai nei Europoje ar Azijos šalyse, nelaikoma įžeidimu, jeigu vizitinė kortelė iškeliauja tiesiai į kelnių kišenę ar piniginę. Žodžiai ,,prašau‘‘ ir ,,ačiū‘‘ lydi kiekvieną, net ir ne itin reikšmingą, gestą. Tai išskirtinis mandagumo ir palankumo ženklas. Prieš svarbų verslo susitikimą ar derybas turėtumėte būti pasirengę trumpam pokalbiui su verslu nesusijusia tema, tokia kaip sportas ar oras. Amerikiečiai verslininkai linkę sukurti teigiamą atmosferą, prieš aptardami svarbius klausimus.
Ženklas O.K., rodomas pirštais, reiškia pritarimą ir yra įprastas verslo pasaulyje.
Amerikietiškas verslas
Verslininkas iš Los Andželo Thomas Jeffersonas lengvų pinigų mėgėjams sumodeliavo tarnybinį valkatos drabužių ir amunicijos komplektą. Jį sudaro daug kostiumų („nuskriaustasis veteranas“, „nepripažintas politikas“, „kuklusis vargšas“), plakatai su pagalbos šūkiais, ramentai, profesionalus grimo komplektas.
Idėjos autorius tvirtina, kad pasinaudojus šiais drabužiais ir laikantis instrukcijų galima uždirbti iki 40 tūkst. dolerių per metus.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.