„McDonald’s“ kelias į šlovę ir mūsų skrandžius

Verslas

2012.03.15

Autorius: Gintaras Gimžauskas

Temos: .

„McDonald’s“ kelias į šlovę ir mūsų skrandžius

Pirmasis Mc Donalds "Drive-in" restoranas (1948 m.) flickr.com nuotr.

Tai, kas 1948 m. buvo smulkusis greitojo maisto verslas, dabar yra gigantas, aptarnaujantis per 68 mln. klientų kasdien. Daugelis viešai niršta ant šio restoranų tinklo ir peikia jį už nesveiko maisto brukimą vaikams, tačiau neretai tie patys žmonės slapčia apsilanko „McDonald’s“ ir prie kasos aparato stovinčiam jaunuoliui (greičiausiai vieno iš pirmų kursų studentui) sušnabžda: „Man kolos ir „Big Mac“.

Taip, silpnumo akimirkos aplanko mus ir tuomet mėgaujamės straipsniuose, TV laidose ir dokumentiniuose filmuose išpeiktu maistu, kurį pardavinėti sumanė du broliai, norėję tapti milijonieriais nesulaukę 50 metų.

„McDonald’s“ – greitojo maisto restoranų tinklas, kuris frašizės pagrindu dabar veikia 119-oje valstybių. Tarp jų ir Lietuvoje. Čia pirmasis populiariųjų mėsainių restoranas duris atvėrė 1995 m.

O viskas prasidėjo 1940 m. Kalifornijoje. Broliai Richardas Jamesas (Dickas) ir Maurice‘as Jamesas (Macas) McDonaldai San Bernardino miestelyje, kuris dydžiu dabar prilygsta Kaunui, atidarė iškylų kepsnių restoraną. Tai buvo tipiškas to meto JAV „Drive-in“ (kai klientai aptarnaujami automobiliuose) klasės restoranas, kurį greitai pamėgo jaunimas.

Tiesa, iki tol maitinimo įstaiga buvo vadinama „The Airdrome“ ir priklausė brolių tėvui Patrickui J. McDonaldui. Tačiau Dickas ir Macas nenorėjo kurti verslo šalia įžymiojo „Route 66“, kur ir veikė tėvo restoranas, todėl nutarė jį perkelti į San Bernardiną, esantį už 64 km.

Po 8 metų sėkmingos veiklos restoranas, kuriame klientai galėjo rinktis iš gausaus meniu, buvo uždarytas trims mėnesiams. To prireikė, nes savininkai sukūrė reorganizacijos planą ir nusprendė orientuotis į mėsainius bei itin greitą aptarnavimą, kai maistas paruošiamas dar prieš jį užsakant klientams.

Taip atsirado pirmasis restoranas „McDonald’s“, kurio meniu iš pradžių buvo 9 patiekalai. Po metų į valgiaraštį buvo įtrauktos prancūziškos gruzdintos bulvytės. Vis dėlto pagrindinis patiekalas ir didžiausias pajamų nešėjas buvo mėsainis, kainuojantis 15 JAV centų.

Reorganizuotas verslas sekėsi puikiai, todėl atsirado norinčiųjų atidaryti panašų greitojo maisto restoraną kituose JAV miestuose. Pirmas žmogus, kuris įsigijo franšizę iš brolių, – Neilas Foxas. Jis 1953 m. Finikse (Arizonos valstija, JAV) atidarė savo restoraną „McDonald’s“.

Iš pradžių Dickas ir Macas planavo franšizės pagrindu perleisti tik žinias apie restorano veiklą ir tai, kaip kas turi būti daroma. Sužinoję, kad N. Foxo restoranas yra kopija, pradedant pavadinimu ir baigiant interjeru, broliai nustėro. Jie susidomėjo, kodėl verslininkas nepavadino restorano, pavyzdžiui, „Fox’s“. Neilas paaiškino, kad ką nors keisti nėra prasmės, nes viskas ir taip puiku. Be to, anot Foxo, jo krašte „McDonald’s“ daugeliui nieko nereiškia ir su niekuo nesiasocijuoja.

Lemiamą vaidmenį „McDonald’s“ istorijoje atliko Ray Krocas. Šis pieno kokteilių aparatų pardavimo vadybininkas užsuko į San Bernardine esantį „McDonald’s“ ir apstulbo suvokęs, kokį potencialą turi brolių McDonaldų verslas. Sužinojęs, kad vyrai ieško franšizės platinimo agento, Ray nedvejodamas metė pieno kokteilių aparatus šalin ir ėmė bendradarbiauti su Dicku bei Macu. Ray buvo įsitikinęs, kad jo ateitis – mėsainių verslas. Ir neklydo.

Gali būti, kad toks nusiteikimas padėjo naujajam franšizės agentui ir lėmė sparčią „McDonald’s“ plėtrą. Šio restorano franšizės troško daugelis. Tačiau Ray trukdė brolių nusistatymas prieš didelę plėtrą. Jie norėjo, kad restoranų tinklas būtų nedidelis. Nerasdamas kompromiso R. Krocas nupirko iš brolių „McDonald’s“ už 2,7 mln. JAV dolerių. Tada ir prasidėjo „McDonald’s“, kurį mes pažįstame, istorija.

1953 m. balandžio 15 d. Ilinojaus valstijoje esančiame Des Pleinso miestelyje duris atvėrė pirmas restoranas, praeivių dėmesį traukiantis baltos ir raudonos spalvų deriniu bei didelėmis geltonomis arkomis, ant kurių laikėsi pastato stogas. Per pirmą dieną į kasą pavyko surinkti 366,12 JAV dolerio. Tolumoje žibėjo šviesi „McDonald’s“ ateitis, tačiau, matyt, net patys didžiausi optimistai nesitikėjo, kad jau po 12 metų Jungtinėse Valstijose bus 700 šiam tinklui priklausančių restoranų, veikiančių franšizės pagrindu.

1967-aisiais „McDonald’s“ imė plėstis už JAV ribų ir nudžiugino mėsainių gerbėjus Ričmonde (Britų Kolumbija, Kanada). Tais pačiais metais buvo pristatytas dabar jau legendinis mėsainis „Big Mac“, kurį sukūrė Jimas Gelligattis, vienas iš R. Kroco klientų. Jis buvo įsigijęs „McDonald’s“ franšizę ir valdė kelis restoranus Pitsberge.

Be garsiųjų mėsainių ir kitų patiekalų, kurie tapo šiuolaikinės popkultūros dalimi, „McDonald‘s“ garsėja istorijomis, kurios atrodo kaip surežisuoti amerikietiškosios svajonės pavyzdžiai. Kad ir ši: jaunas vyras Fredas Turneris, grįžęs iš armijos, 1956 m. pradėjo dirbti restorano „McDonald’s“ virtuvėje, o jau po poros metų tapo veiklos viceprezidentu. Negana to, Fredas nukeliavo iki kompanijos vadovo kėdės. Šiame poste jis pakeitė R. Krocą.

Ši istorija, kuria „McDonald’s“ ypač didžiuojasi, paprastus darbuotojus įkvepia stengtis ir siekti geresnių rezultatų. Tokia bent jau kompanijos pozicija. Suprantama, ji saldi kaip Holivudo filmas laiminga pabaiga.

Būtent agresyvi ir tinkama rinkodara leido kompanijai nepaisyti įvairių gandų ir juos sėkmingai nuvalyti nuo savo geltono-raudono kombinezono, kurį vilki vienas labiausiai vykusių reklamos specialistų sukurtų personažų Ronaldas McDonaldas.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.