Viešuoju transportu – iš Vilniaus į Rio de Žaneirą
2016.04.26
Temos: Startuolis, Vadyba.
Žinia, kad lietuvių kurta informacinė kelionių planavimo sistema „Trafi“ tapo oficialia Rio de Žaneiro olimpinių žaidynių programėle, apskriejo šalį žaibišku greičiu. Startuolių bendruomenėje puikiai žinomas sėkmingas tarptautinio verslo pavyzdys, pasak vieno įkūrėjų ir vadovo Martyno Gudonavičiaus, tik įsibėgėja.
Mieste navigacija veiks pagal sporto šaką
„Brazilijoje veikiame jau pusantrų metų, tad šios šalies viešojo transporto sistema mums nesvetima. Visgi daug vilčių į šį konkursą nedėjome, jau esame užgrūdinti korupcinių dalykų. Džiugu, kad klydome, o nugalėdami įrodėme, jog esame geriausia tokio pobūdžio programėlė pasaulyje“, – pasakoja M. Gudonavičius. Įveikę per 20 į finalą patekusių konkurso dalyvių bei didžiausius savo konkurentus, „Trafi“ kūrėjai tikina nieko ypatinga nedarę. „Nugalėjo kokybė ir technologijos. Daug bendravome su Rio de Žaneiro miestu, suintegravome visų tipų būsimą transportą, taip pat olimpinių žaidynių vietas, patobulinome keletą techninių aspektų. Vykstant olimpinėms žaidynėms, keleiviai keliaus pagal pasirinktą sporto šaką – programėlė jiems automatiškai pateiks pasiūlymų, kaip greičiausiai nuvykti į norimą renginį, pasiūlys keletą kelionės variantų“, – atskleidžia kūrėjas. Kalbų gausa ir paketas kitų papildomų funkcijų, olimpinio miestelio planas – dar keli svarūs šios sistemos pranašumai.
„Lietuvoje keleiviai naudojasi programėle, norėdami išvengti ilgo laukimo autobusų stotelėse. O štai tokiuose daugiamilijoniuose miestuose kaip Stambulas „Trafi“ naudojamas greičiausiam ir lengviausiam maršrutui pasiekti“
M. Gudonavičius
Domina chaotiško miesto ekosistema
Žinia apie šį laimėjimą pasklido greitai, dar nespėjus suplanuoti tvirtos komunikacijos strategijos. Tokį visuotinį verslo įvertinimą „Trafi“ kūrėjai laiko stipriu kokybės rodikliu: „Einame teisinga linkme. Tai, be abejonės, rimtas pareiškimas mūsų investuotojams, o įgyta patirtis prisidės prie prekių ženklo populiarinimo.“ Tiesa, jau dabar programėlės autoriai gali džiaugtis puikiais rodikliais visame pasaulyje. Neseniai Stambule atlikta gyventojų apklausa parodė, kad jau pusę metų įdiegta „Trafi“ paskatino juos dažniau naudotis viešojo transporto paslaugomis ir, užuot keliavus automobiliu, rinktis optimaliai sudarytą maršrutą. „Lietuvoje keleiviai naudojasi programėle, norėdami išvengti ilgo laukimo autobusų stotelėse. O štai tokiuose daugiamilijoniuose miestuose kaip Stambulas „Trafi“ naudojamas greičiausiam ir lengviausiam maršrutui pasiekti“, – skirtumus vardija verslininkas.
Šešiuose Lietuvos miestuose veikiančia programėle aktyviai naudojasi dar septynios pasaulio šalys: Latvija, Estija, Rusija, Turkija, Brazilija, Taivanas ir Indija. Pašnekovo teigimu, viešojo transporto planavimo verslą domina chaotiškas ir nenuspėjamas miestas. „Mums aktuali Indonezija, Meksika ir panašios šalys, nes būtent ten „Trafi“ gali atnešti daugiausia naudos, padėti žmonėms keliauti“, – sako tarp Londono ir Vilniaus gyvenantis inovatorius.
Dalijimosi ekonomika stiprės
M. Gudonavičiaus teigimu, „Trafi“ plėtra – ne tik geografinė. Kol lietuviai džiaugiasi vienu sparčiausių interneto ryšių pasaulyje, kitos šalys, deja, tuo pasigirti negali. „Sulaukiame vis daugiau prašymų įdiegti nuo interneto ryšio nepriklausančią sistemą (angl. offline). Su tuo dabar nuosekliai dirbame ir jau, galima sakyti, pusiau ją įdiegėme. Ši paslauga itin aktuali tokioms šalims kaip Indija ar Turkija, kuriose internetas yra brangus, tad žmonės, taupydami pinigus, juo dažnai nesinaudoja, turimas ryšys yra nepastovus ar dengia tik tam tikrą dalį teritorijos“, – pasakoja M. Gudonavičius.
Ilgainiui „Trafi“ sieks sujungti visas miesto transporto sistemas. „Galvojame apie transporto tipų multimodeliavimą. Pavyzdžiui, programėlė ne tik parodytų, kaip greičiausiai ir geriausiai pasiekti norimą kelionės tašką visais įmanomais būdais: pėsčiomis, viešuoju transportu ar taksi, bet ir gebėtų iškviesti vairuotoją“, – planuoja verslininkas. Jo ateities vizija aprėpia ir galimus automobilių dalijimosi punktus.
Lietuvai dar reikia pasitempti
Su naujais transporto ir dalijimosi ekonomikos sprendimais Vilnius tapo geros navigacijos pavyzdžiu. „Tai žalias, itin kompaktiškas ir šiuolaikiškas miestas su geriausiu internetu pasaulyje. Jame veikia daugybė modernių ir gyventi padedančių sistemų“, – sako M. Gudonavičius. Vis dėlto, lygindamas Vilnių su Londonu, San Paulu, Stambulu ir kitais miestais, lietuvis pastebi ne sistemų, o požiūrio skirtumų. „Didieji miestai pasiekė tokį lygį, kai nuvykti į norimą kelionės tašką patogiausiai ir greičiausiai galima būtent miesto transportu, juo naudojasi visi, neatsižvelgdami į pajamų lygį. Kai mes išsikelsime sau tokį tikslą ir to vieningai sieksime, viešasis transportas taps daug populiaresnis, automobilius pasiliksime savaitgalio kelionėms, susisiekimas ir navigacija taps kur kas patogesni“, – įsitikinęs pašnekovas.
O norimą pokytį siūloma pradėti nuo esminių dalykų. „Dabar užtektų pakeisti senus troleibusus, kuriuose žiemą būna šalta, juose rasoja langai, dažnai būna prisigrūdę žmonių, nepatogu. Vasarą ten per karšta. Atnaujinus visą parką, vertėtų išsamiau išanalizuoti trasas, optimizuoti senas ar sukurti naujų“, – siūlo „Trafi“ vadovas.
Ateities miestas – kuriamas technologijų
M. Gudonavičiaus ateities miesto vizija pagrįsta technologijų sparta. „Gana realu, kad ateityje turėsime elektra varomus autobusus ir apskritai visas transportas bus valdomas jau nebe žmonių. Įvertinęs pastarųjų metų pokyčius manau, kad atsiras dar rimtesnių technologijų, kurios padės išvengti žmonių daromų klaidų ir skaudžių nelaimių“, – kalba informacinių kelionių planavimo inovatorius.
Kaitos dėsniams paklus ne tik viešasis transportas. Dar labiau automatizuotos taps ir kitos žmonių sukurtos mašinos, automobiliai, kurie „Uber“ įdiegtu dalijimosi ekonomikos principu nuveš į norimas vietas, teiks siuntų perdavimo paslaugas.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.