Neblėstanti „TikTok“ kūrėjo sėkmė

Verslas

2021.08.25

Autorius: Ugnė Mažonaitė

Temos: , .

Neblėstanti „TikTok“ kūrėjo sėkmė

dr. Ž. Glaveckaitė Asmeninio albumo nuotr.

Programėlės „TikTok“ parsisiuntimų skaičiai praėjusiais 2020 m. buvo patys didžiausi, o populiarumas neblėsta ir šiemet. Vienareikšmiškai tai yra sėkmingiausias Kinijos vienaragio „ByteDance“ kūrinys. Kaip kompanijai pavyko pasiekti tokių rezultatų, įžvalgomis dalinasi dr. Živilė Glaveckaitė, „bzn start“ žinių centro augančiam verslui įkūrėja.

Daugelio šiandienos pelningiausiųjų sąrašuose esančių kompanijų pirmieji „biurai“ buvo nedideliuose butuose, bendrabučiuose ar net garažuose. 2012 m. 29-erių Zhang Yiming verslo ėmėsi panašiomis aplinkybėmis. Viena pirmųjų ir iki šiol sėkmingai veikiančių Kinijos rinkai skirtų naujienų programėlių „Toutiao“ tapo atspirties tašku ir prireikė tik trejų metų, kad kompanija taptų vienaragiu, sulaukusiu investicijų iš „Sequoia Capital“, „Bank of China“, „Morgan Stanley“ ir kitų. Tačiau būtent „TikTok“ tapo pagrindiniu veiklos akceleratoriumi ir tramplinu į sėkmės ir pelno olimpą. Šiandien kompanija vertinama 75 mlrd. dolerių, o reklamos rinkos dalis tarp 2017 ir 2019 m. išaugo nuo 5 iki 22 procentų. „Kai yra tiek vartotojų ir rastas monetizavimo modelis, augimo priežastys aiškios. Nors vartotojai mėgaujasi nemokamu turiniu, tai nereiškia, kad neuždirbami pinigai. Teikiama paslauga verslui „TikTok for Business“, kai prekių ženklai gali rodyti savo skelbimus programoje, pasiteisino ir puikiai monetizavosi“, – teigia Ž. Glaveckaitė.

Veikimo principas

Šiuo metu kompanijai priklauso apie 20 skirtingo pobūdžio produktų, nuo žiniasklaidos iki muzikos ir žaidimų programėlių. Veikla daugiausia orientuojama į Azijos šalių rinkas, o visose programėlėse naudojama ta pati strategija – personalizuotas ir rekomenduojamas turinys, padedantis ilgiau išlaikyti susidomėjusį vartotoją, mokama reklama bei pirkimai programėlės viduje. Kaip pastebi Ž. Glaveckaitė, „TikTok“ save pozicionuoja ne tik kaip vaizdo įrašų, bet ir socialinio tinklo programėlę, ir skatina vartotojus sekti bei susirašinėti. Programėlės turinys – įvairus, priklauso nuo regiono. „Korėjos ir Japonijos vartotojus labiau domina šokėjai ir mielos merginos, naudotojai iš Indijos teikia pirmenybę akrobatikai, o Europos vartotojai labiau žiūri fitneso techniką ir ekstremalų sportą. Tai rinkinys svarbiausių funkcijų iš kitų populiariausių programėlių, tokių kaip „Facebook“ „YouTube“, „Twitter“, – tik šios sukurtos taip, kad būtų paprasčiau ir patogiau naudoti. „TikTok“ leidžia vartotojams žiūrėti ir kurti vaizdo įrašus, panašius į „YouTube“, tačiau jie pateikiami vertikaliu formatu, todėl galima žiūrėti viso ekrano režimu, slinkti žemyn vienu pirštu ir patogiai valdyti viena ranka.“ 

Vaizdo įrašo trukmė – kertinė verslo ašis

„ByteDance“ jau galima lyginti su kitomis „BigTech“ kompanijomis, tokiomis kaip „Google“, „Facebook“, „Amazon“, „Alibaba“ ir kt. Būtent tai daugiausia nulėmė „TikTok“ fenomenas, o statistika atrodo įspūdingai. Kinijoje programėlė „Douyin“ per mėnesį sulaukia 600 mln. aktyvių vartotojų, o tarptautiniu mastu – 689 mln. „Top 50“ populiariausių „TikTok“ turinio kūrėjų turi daugiau sekėjų nei Meksikoje, Kanadoje, Jungtinėje Karalystėje ir Australijoje yra gyventojų kartu sudėjus. Jau keletą metų stebimas augantis vartotojų įsitraukimas laiko prasme gerokai viršija įsitraukimą į „Facebook“, „Instagram“ ar „Snapchat“ kuriamą turinį. Anot Ž. Glaveckaitės, tam įtakos gali turėti patogus vaizdo įrašo formatas ir trukmės limitas (tik neseniai padidintas iki 3 min.), skatinantis peržiūrėti kuo daugiau turinio. „Į riboto laiko įrašą reikia sukelti tik tai, kas geriausia, o tai labiau įtraukia. Todėl galima peržiūrėti daug daugiau turinio. Be to, „TikTok“ suteikia daug išteklių vartotojams kurti vaizdo įrašus, nes turi daug filtrų parinkčių, kuriuos galima derinti su daugybe garsų iš TV laidų, internetinių vaizdo įrašų arba kitų naudotojų dainų ar klipų. Pati platforma daug laisvesnė ir vartotojus skatina dalintis savo gyvenimo akimirkomis, juokingais iššūkiais ar situacijomis.“ 

Skandalų šešėlis

Vis dėlto, „TikTok“ sėkmė turi ir tam tikrų niuansų, o skandalų išvengti taip pat nepavyko. Per visą programėlės gyvavimo laikotarpį, ypač praėjusiais metais, buvo daug kalbama apie slapta renkamus vartotojų duomenis, o Indija, kurioje programėle naudojosi daugiau nei 200 mln. žmonių, praėjusiais metais „TikTok“ uždraudė. Šios šalies pavyzdžiu pasekė ir Pakistanas, teigdamas, kad rodomas turinys yra amoralus ir įžeidžiantis. Panašių ketinimų buvo ir JAV, Indonezijoje bei Bangladeše, tačiau rimtesnių sprendimų ir griežtesnių priemonių imtasi nebuvo, programėlė čia vis dar veikia. Nors „TikTok“ populiarumas nesumažėjo, o ir pati „ByteDance“ kompanija labai nenukentėjo, skandalai patikimumo nepridėjo. Įdomu ir tai, kad rugpjūčio mėnesį buvo paskelbta, jog Kinijos vyriausybė įsigijo 1 proc. kompanijos akcijų, o kompanijos įkūrėjas ir pagrindinis vadovas pasitraukė iš pareigų. 

Lietuvos perspektyvos

Lietuvoje IT sektorius taip pat gana gerai išplėtotas, tačiau ar įmanoma sukurti kitą „TikTok“ Lietuvoje? Ž. Glaveckaitė įsitikinusi, kad sėkmė ateina pirmiausia atliepiant iki šiol neatrastą vartotojų poreikį ir sukuriant sprendimą. „Reikia ieškoti savos idėjos ir verslo modelio, tik tada tai atneš sėkmę. Svarbiausia išmanyti vartotojų poreikius, sugalvoti inovatyvų sprendimą, pasirengti ir drąsiai rizikuoti. Niekas negali garantuoti, kad pasiseks, tačiau visada gali pasitikrinti, ar yra paklausa, ir tada sukaupti didesnių resursų, reikalingų greitai produkto plėtrai. Greitis čia svarbiausias, jei ne tu – bus kitas.“ 

Ekspertai

Dr. Živilė Glaveckaitė

Dr. Živilė Glaveckaitė

„bzn start” įkūrėja, vadovė. / UAB „Glaveckaitė Media”

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.