Kas yra startuolių akceleratorius ir kaip jis veikia?
2020.04.13
Temos: Finansai, Marketingas, Startuolis, Vadyba, Verslo pradžia.
Pastaraisias metais Lietuvoje gerokai padaugėjo akceleravimo programų, tačiau žinių apie jas trūksta. Globalioje startuolių ekosistemoje šios programos užima labai svarbų vaidmenį – jos padeda ankstyvosios stadijos startuoliams greičiau augti pasauliniu mastu ir kuria pridėtinę vertę bendruomenei, tad akceleravimo programų atsiradimas neabejotinai prisidės prie verslo aplinkos skatinimo Lietuvoje.
Vis dėlto, didelei daliai startuolių ir kitų ekosistemos narių trūksta žinių apie tai, kas yra akceleratorius ir kaip jis veikia. Turbūt tai natūralu – jei žodžius „startuolių akceleratorius“ pabandysite suvesti į „Google“ paiešką, rasite vos keletą atsakymų. Savo įžvalgomis šia tema dalinasi Baltijos šalyse veikiančio akceleravimo fondo „Startup Wise Guys“ akceleravimo programos vadovė Andra Bagdonaitė.
Akceleratoriaus konceptas yra sąlyginai naujas, tačiau gerai žinomas pasaulyje. Startuolių akceleratoriaus tėvu yra laikomas Paul Graham, kuris 2005 metais įkūrė „Y-Combinator“ akceleratorių Masačiusetse, JAV, o vėliau perkėlė jį į technologijų meka laikomą Silicio slėnį. „Y-Combinator“, „Techstars“, „500 Startups“ – tai bene žymiausi akceleratoriai pasaulyje, kurie bėgant metams keitėsi ir iš JAV plėtėsi į kitas šalis. Šiuo metu pasaulyje veikia šimtai akceleratorių, kurie kasmet dirba su tūkstančiais startuolių. Tuo tarpu Lietuvoje veikia tokie startuolių akceleratoriai kaip „Startup Wise Guys“, „70 Ventures“, „Baltic Sandbox“ ir kiti.
Ankstyvosios stadijos į augimą orientuotiems startuoliams akceleratoriai suteikia žinias, prieigą prie mentorių tinklo ir finansavimą. Įprastai akceleravimo programa yra vykdoma 10-15 startuolių grupėmis – kohortomis (ang. cohorts, batches) – ir trunka apibrėžtą laiko tarpą, dažniausiai 3 mėnesius. Šį laikotarpį startuoliai fiziškai praleidžia vienoje erdvėje, tačiau šiuo metu daugėja nuotoliniu būdu vykdomų akceleratorių, kurių tikrąją vertę startuoliai turėtų atsargiai įsivertinti. Programos pabaigą paprastai pažymi „Demo day“ renginys, kurio metu startuolių įkūrėjai pristato savo įmones ir jų progresą investuotojams. Savo turiniu startuolių akceleratorius primena vadovų magistrantūrą (MBA), nes tai yra intensyvus, greitas ir įtraukiantis mokymosi kursas apie verslą, paremtas pasaulinio lygio ekspertų – mentorių įsitraukimu bei suteikiantis prieigą prie akceleratoriaus partnerių tinklo.
Kokybiška akceleravimo programa startuoliams gali atnešti didelę apčiuopiamą naudą. Inovacijų ir verslumo tyrėjas bei startuolių konsultantas Ian Hathaway savo straipsnyje pabrėžia, kad akceleravimo programos padeda startuoliams greičiau pasiekti savo finansinius tikslus, pavyzdžiui, išauginti pajamas. Be to, programose dalyvavę startuoliai greičiau pritraukia sekančią investiciją ir turi daugiau šansų būti įsigyti kitos įmonės (ang. acquired). Pasak kito atlikto tyrimo, akceleravimo programos padeda startuoliams prailginti įmonės gyvavimo laikotarpį ir sparčiau plėsti komandą. Žinoma, tikslūs skaičiai priklauso tiek nuo paties startuolio, tiek nuo akceleravimo programos, kurioje jis dalyvavo.
Nors pagrindinis startuolių akceleratorių tikslas išlieka tas pats, egzistuoja keletas skirtingų akceleravimo modelių. Akceleratorius galima skirstyti į tradicinius (pvz. „Techstars“, „Startup Wise Guys“), hibridinius („70Ventures“), korporacinius, („Microsoft Ventures“) valstybinius („EIT Digital“) ir kitus. Kad geriau suprastume, kas gi yra tas akceleratorius, apžvelkime pagrindinius tradicinio akceleratoriaus elementus.
Atranka. Įprastai akceleratoriai startuolių ieško nuolat. Startuoliai į programą aplikuoti gali visada – dažniausiai tai daroma užpildant paraiškos formą akceleratoriaus internetinėje svetainėje, o ne susisiekiant tiesiogiai. Aplikuoti gali bet koks startuolis, tačiau kartais programos yra vykdomos tik tam tikram sektoriui, pavyzdžiui, skirtos verslas-verslui (ang. B2B) sektoriaus startuoliams. Akceleratoriaus komanda, gavusi startuolio paraišką ir siekdama įvertinti jo potencialą bei tinkamumą programai, suorganizuoja keletą susitikimų ar skambučių su startuoliu. Kartais galutinis sprendimas yra priimamas „Selection bootcamp“ renginio metu, kuriame geriausi atrinkti startuoliai dalyvauja trumpuose interviu su akceleratoriaus komanda, investuotojais ir kitais ekspertais. Nors akceleratoriai sulaukia daugybės paraiškų, komanda turi griežtus vertinimo kriterijus ir, pasak TechRepublic, į programą atrenka tik 1-3% aplikavusių startuolių.
Investicija. Akceleratoriai investuoja į atrinktus startuolius. Tad, iš principo, jie veikia kaip ankstyvosios stadijos rizikos kapitalo fondai – už startuoliams suteiktas investicijas ir programą jie įgyja dalį įmonės akcijų. Į akceleravimo programą patekę startuoliai gauna „pre-seed“ investiciją, kurios vertė svyruoja tarp 30 ir 120 tūkst. eurų. Be to, pati akceleravimo programa beveik visais atvejais yra įkainojama ir už ją taip pat yra įsigijamos startuolio akcijos. Dėl to startuoliams yra labai svarbu suprasti tikrąją programos vertę.
Mokymasis. Kaip ir minėjau, akceleratorius iš esmės yra mokymosi kursas apie verslą. Programos metu startuoliai dalyvauja daugybėje seminarų, dirbtuvių ir individualių konsultacijų su mentoriais, savo sričių ekspertais. Paprastai kiekviena akceleravimo programos savaitė turi pagrindinę temą, pavyzdžiui, pardavimai, rinkodara, investicijų pritraukimas ir pan., tad per tris mėnesius startuoliai įgyja daugybę žinių apie verslo vystymą. Akceleratoriaus turinį dažnai kuria kitų įmonių ar startuolių įkūrėjai, tad jis yra paremtas realia verslo patirtimi ir lengvai pritaikomas praktikoje. Akceleravimo programos dalyviai vertina šias žinias ir gerąsias praktikas, o ypač – patirtas ir pasidalintas startuolių įkūrėjų klaidas, nes tai padeda ateityje jų išvengti. Svarbu atkreipti dėmesį, kad programos metu įgytos žinios yra aktyviai pritaikomos praktikoje, tam dažnai yra reikalingas greitas sprendimų priėmimas. Būtent dėl to akceleravimo programoje turėtų dalyvauti įmonės įkūrėjai ir vadovai, tuo tarpu darbuotojai gali prisijungti savanoriškai ir dalinai.
Fokusas. Vienas iš akceleravimo programos privalumų ankstyvosios stadijos startuoliams yra mokymasis susifokusuoti į savo verslą ir sutelkti dėmesį į tai, kas svarbu. Įprastai akceleratoriaus dalyviai kelis mėnesius praleidžia vienoje bendradarbystės erdvėje, kurią jiems suteikia akceleratorius. Šis laikotarpis yra labai intensyvus – startuolių įkūrėjai yra raginami susifokusuoti į savo verslą ir padaryti pažangą, jiems yra iškelti kassavaitiniai tikslai. Jie taip pat jaučia tiek spaudimą, tiek palaikymą iš kitų startuolių, kurie praeina tą patį procesą.
Pažinčių tinklas. Akceleravimo programos metu startuolių įkūrėjai susipažįsta su apytiksliai 100 naujų žmonių iš įvairių pasaulio šalių – mentoriais, lektoriais, ekspertais, investuotojais ir kitais startuolių įkūrėjais. Šios pažintys padeda ne tik spręsti dabartines verslo problemas, bet ir prašyti pagalbos ateityje, pavyzdžiui, plečiantis į naujas rinkas ar siekiant pritraukti naują investiciją. Daugeliui startuolių akceleratoriuje užmegztos verslo pažintys yra viena didžiausių programos pridėtinių verčių.
„Demo day“. Akceleravimo programos pabaigą pažymi „Demo day“ renginys, kurio metu kiekvienas programoje dalyvavęs startuolis pristato savo įmonę ir jos progresą „pitch“ formatu. Šiame renginyje dalyvauja investuotojai, siekdami įvertinti startuolius ir atsirinkti tuos, į kurios galėtų investuoti toliau. Po „Demo day“ renginio, startuoliai oficialiai tampa akceleravimo programos alumnais, tarp jų dažnai užsimezga ilgametė draugystė ir verslo partnerystė. Tačiau ši pabaiga – tai tik pradžia, nes programos alumnai prisijungia prie bendro akceleratoriaus alumnų tinklo, kuriame jiems atsiranda daugiau galimybių ir pareigų. Tuo tarpu akceleravimo programos komanda ir toliau padeda alumnams vystyti verslą.
Apibendrinant, startuolių akceleratorių galima atpažinti iš keletos labai specifinių ypatumų, tokių kaip organizavimas kohortomis, apibrėžta programos trukmė ir investicija. Startuoliams, kurie patenka į akceleravimo programas, jos gali atnešti labai daug vertės. Vis dėlto, ne visi akceleratoriai yra vienodi ir net geriausių akceleratorių alumnų sėkmė būna skirtinga. Turint omenyje jo ypatumus, akceleratorius tinka ir gali padėti ne kiekvienam startuoliui, o verslo sėkmė daugiausiai priklauso nuo pačių įkūrėjų įdirbio.
Sukurti ir užauginti sėkmingą startuolį galima ir nedalyvaujant akceleratoriuje, ypač jei startuolio įkūrėjai kuria startuolį ne pirmą kartą ar turi pagalbą iš išorės – įsitraukusius ir patyrusius angelus investuotojus, suformuotą patariamąją valdybą (ang. advisory board) ar startuolių konsultantus. Vis dėlto, jei nuspręstumėte prisijungti prie akceleratoriaus, gerai įvertinkite, kuris iš jų gali jūsų startuoliui atnešti daugiausiai vertės. Prieš priimdami sprendimą, startuolių įkūrėjai turėtų gerai įvertinti programos turinį, mentorių tinklą, akceleratoriaus komandos ekspertizę, programos partnerius bei jų teikiamą pridėtinę vertę. Na, o jei svarstote aplikuoti į „Startup Wise Guys“ akceleratorių, noriu paraginti jus tai padaryti. Mano subjektyvia nuomone, tai – geriausia vieta augti.
Pabaigai – dažnai užduodami klausimai apie akceleratorius:
- Kaip išsirinkti geriausią akceleratorių? Pirmiausia, įvertinkite pagrindines akceleratoriaus sąlygas – lokaciją, trukmę, investicijos dydį. Antra, pasidarykite namų darbus – gerai įvertinkite akceleravimo programos turinį, mentorių tinklą, akceleratoriaus komandos ekspertizę, programos partnerius bei jų teikiamą pridėtinę vertę. Trečia, pasikalbėkite su akceleratoriaus alumnais apie jų patirtį arba paprašykite konsultacinės sesijos su vienu ar keliais programos mentoriais. Visa tai turėtų padėti įvertinti akceleratoriaus tinkamumą jūsų startuoliui.
- Kiek įmonės akcijų turėsime atiduoti už investiciją ir dalyvavimą akceleratoriuje? Įprastai, akceleratoriui atitenka iki 10% įmonės akcijų už investiciją ir akceleravimo programą. Vis dėlto, tikslus akcijų kiekis priklauso nuo investicijos dydžio, programos vertės ir startuolio valuacijos.
- Mūsų startuolis veikia jau kelerius metus, turime subūrę komandą, veikiantį produktą, mokančius klientus – ar akceleratorius gali suteikti mums vertės? Taip. Komandos, turinčios produktą ar MVP bei pirmuosius klientus yra akceleratorių aukso viduriukas. Šioms komandoms akceleratorius gali geriausiai padėti spartinti pardavimus, pasiruošiant plėtrai į kitas šalis ir sekančiai investicijai.
- Ar akceleratorius padės lengviau pritraukti sekančią investiciją? Taip. Akceleratoriai padeda užtikrinti, kad startuoliai atitiktų tam tikrą kokybės standardą, dėl to investuotojai yra linkę palankiau vertinti startuolius, praėjusius žinomas akceleravimo programas. Be to, akceleratoriaus metu startuoliai susipažįsta su daugybe investuotojų renginių ar paskaitų metu, o tai padidina tikimybę gauti investiciją.
- Jeigu mūsų startuolis bus atrinktas, ar turėsime dalyvauti visoje akceleratoriaus programoje? Galbūt galima dalyvauti dalinai? Akceleravimo programos komandos tikslas – padėti startuoliams augti suteikiant žinias, prieigą prie mentorių tinklo ir finansavimą. Šie elementai yra neatskiriami nuo dalyvavimo akceleratoriuje, todėl atrinkti startuoliai turi būti pilnai įsitraukę į programą. Bent vienas ar du startuolio įkūrėjai turėtų dalyvauti visoje programoje, tačiau dalinai gali dalyvauti ir kiti komandos nariai.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.