Tarptautinis verslas. Ką vertėtų žinoti?

Verslas

2020.07.30

Autorius: Aušra Matulaitytė

Temos: .

Tarptautinis verslas. Ką vertėtų žinoti?

Kuriant bet kokį naują verslą, visada susiduriama su iššūkiais bei rizikomis, o tarptautinis verslas tų iššūkių žada dar daugiau, todėl labai svarbu teisingai žengti jau pirmuosius žingsnius sėkmingo verslo link. 

Laukiantys iššūkiai

Didžiausias iššūkis kuriant tarptautinį verslą yra tinkamo produkto pasirinkimas. Anot dr. Žydrūno Stankevičiaus, kuris nuo 2014 m. profesionaliai plėtoja pardavimus platformoje „Amazon“ (keliasdešimt unikalių produktų 14 pagrindinių „Amazon“ kategorijų), dažnai tarptautiniam verslui renkamasi tai, kas jau gaminama ar ruošiamasi gaminti, t. y. lengvai prieinama, išsamiai neištyrus rinkų ir pardavimo kanalų. Tada sunkiausiu būdu bandoma eiti su tuo produktu, kurio rinkai kartais visai nereikia. 

„Tarptautinis verslas kartais labai mažai skiriasi nuo vietinio, jeigu gerai išmanai tinkamus pardavimo kanalus, ypač pardavimą internetu. Tiesiog reikia įveikti lokalumo psichologiją ir pokyčių baimę bei rasti tinkamus žmones, išmanančius tarptautinę plėtrą ir turinčius patirties šioje srityje, o ne tik konsultuojančius teoriškai“, − teigia pašnekovas. 

Antras svarbiausias uždavinys – radus produktą, tiksliai įsivertinti visas sąnaudas, papildomas išlaidas ir galimas pardavimo kainas. Anot dr. Ž. Stankevičiaus, geriausias produktas gali žlugti, jeigu finansiniai skaičiavimai nėra tinkamai atlikti arba gamybos sąnaudos nėra adekvačios ir veikla negali būti pelninga: „Verslas nėra hobis ar labdara ir finansai yra jo kraujotaka, be kurios joks pacientas ilgai neišgyvens.“

Pirmieji žingsniai

Prieš kuriant verslą reikia atlikti svarbiausius namų darbus: išsirinkti pageidaujamą rinkoje produktą, užtikrinti nepriekaištingą ir geresnę už konkurentų kokybę. Kaip sako dr. Ž. Stankevičius, svarbu atskleisti produkto išskirtinumą, pašalinti esamus analogiškų produktų trūkumus, kuriais skundžiasi klientai. Būtina numatyti reikiamas investicijas, gamybos kiekius, pinigų srautus bent 1–2 metams į priekį.

„Tai nėra lengva ir planai gali koreguotis, bet turėti pradinį supratimą apie perspektyvas reikia. Mažas verslas turi būti lankstus, pasiruošęs greitai reaguoti į situacijas ir prireikus keisti kryptį, o tai yra didelis pranašumas, palyginti su korporacijomis. Taip pat reikia daryti kuo daugiau eksperimentų mažomis sąnaudomis, remiantis taupumo (LEAN) metodika. Tai padės išsiaiškinti tinkamiausius ir ekonomiškiausius reklamos, pardavimų, plėtros būdus“, – pataria dr. Ž. Stankevičius.

Ekspertas siūlo išsiaiškinti ir optimalius logistikos variantus, nes viena didžiausių bėdų – likti su tuščiais sandėliais, netikėtai padidėjus pardavimams. Tai yra tiesioginis pinigų praradimas ir negautas pelnas.

Didžiausios klaidos ir rizikos 

Kuriant tarptautinį verslą, neįmanoma išvengti klaidų bei rizikų. Anot dr. Ž. Stankevičiaus, didžiausios klaidos yra netinkamas produkto ir pardavimo kanalo pasirinkimas, konkurencijos neišanalizavimas, finansų neįsivertinimas, nepakankamas dėmesys kokybei ir klientų aptarnavimui. Taip pat per didelis investavimas į vieną produktą ar kryptį, neatlikus pakankamai eksperimentų ir neįsitikinus veiklos tvarumu ir tęstinumu.

„Dar viena iš klaidų yra netinkamas verslo partnerio pasirinkimas, kai renkamasi ne pagal pridėtines kvalifikacijas, o vadovaujantis emociniu draugystės, giminystės ar laikinai bendrų interesų pagrindu. Dėl to stabilios ir ilgalaikės verslo partnerystės yra gana retos, ypač jam išaugus“, – pastebi pašnekovas.

Viena didžiausių rizikų dr. Ž. Stankevičius įvardija nepakankamą naujos rinkos supratimą: „Klientų įpročiai svetimoje šalyje gali gerokai skirtis nuo jums įprastų. Ypač skirtingi įpročiai yra Rytų ir Vakarų šalyse, bet netgi Vokietijos, Jungtinės Karalystės ir JAV rinkos gana stipriai skiriasi viena nuo kitos.“

Kur slypi sėkmė?

Psichologinis atsparumas ir protingas užsispyrimas yra būtini sėkmės elementai. Dr. Ž. Stankevičius teigia, kad, kuriant tarptautinį verslą, daugiausia dėmesio reikėtų skirti komandai ir verslo partneriams bei kompanijos kultūros formavimui. „Kad ir ką darytumėte, visur aplinkui yra žmonės ir būtent jie, o ne įrankiai ir technologijos, yra didžiausia vertybė“, − primena jis bei ragina ruoštis visokiems verslo variantams. 

„Kad ir kaip būtumėte pasiruošę, visur dar yra atsitiktinumo ar loterijos elementas – jums tiesiog gali pasisekti arba ne. Svarbu žiūrėti į tą nesėkmę kaip į pamoką, informacijos kaupimą ir naują galimybę veikti geriau. Nes kai kuriems pasiseka tik iš 51 karto, o svarbiausia iškentėti tuos pirmuosius 50 ir eiti toliau“, – sako ekspertas. Anot jo, didžiausią įtaką verslo plėtrai turi tinkamas produkto bei pardavimų kanalo pasirinkimas. Tinkamai pasirinkus kanalą bei gerai atlikus namų darbus, sėkmės atveju augimas gali būti eksponentinis ir pranokti visus lūkesčius.

Ekspertai

Dr. Žydrūnas Stankevičius

Dr. Žydrūnas Stankevičius

R&D vadovas / UAB „Seminal Work“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.