Moterys versle: išskirtinės savybės ir stereotipai
2021.03.08
Temos: Marketingas, Vadyba.
Nors vis dar vyrauja įvairių stereotipų, kad moterys negali būti tam tikrų sričių vadovės, šiandien matome dailiosios lyties atstovių įvairiose veiklose. Kiekvienas žmogus yra unikalus, o kompetencijų negalime priskirti vienai ar kitai lyčiai. Dr. Živilė Glaveckaitė, „bzn start“ žinių centro augančiam verslui įkūrėja, ir „Verslo angelų fondo II“ vadovaujantysis partneris Arvydas Strumskis dalinasi įžvalgomis apie matomas tendencijas ir moteris versle.
Moterys ieško kompromisų
Dar praėjusį spalį atvirų duomenų platforma „Abalt“ atkreipė dėmesį į lyčių nelygybę versle – Lietuvoje moterys vadovauja 30 proc. Lietuvos įmonių. Iš tiesų tokį rezultatą būtų galima vertinti teigiamai, nes šis skaičius kiekvienais metais tik auga. Ž. Glaveckaitė teigia, kad, apžvelgiant šią statistiką, reikėtų įvertinti ir kitus aspektus – vyrų ir moterų gebėjimus.
„Toks lyčių nelygybės rezultatas neatspindi realios situacijos: yra nemažai atvejų, kai siūlomos aukščiausios pareigos ir moterims, tik jos atsisako. Jos turi rinktis tarp karjeros ir šeimos, o tai be galo sunkus ir atsakingas pasirinkimas. Esu tikra, kad rinkoje moterys ir jų kompetencijos tokios pat stiprios kaip ir vyrų. Atlikti tyrimai, rodo, kad vyrai dažniau priimami dirbti į komandą kaip tokie individai, kurie gali šaltai priimti sprendimus, nesivadovauti ambicijomis ar emocijomis. Jie reikalauja drastiškumo ir ryžto. Moterys labiau vertinamos kaip ieškančios kompromiso, bandančios kažką pakeisti, o tik tuomet priimančios sprendimus“, – pasakoja verslininkė.
Svarbios kompetencijos, ne lytis
Moterims, vis dar manančioms, kad kažkokia sritis ar veikla yra tik vyrams, Ž. Glaveckaitė primena, kad įmonės renkasi darbuotojus pagal kompetencijas, o ne pagal lytį.
„Įmonės pirmiausia apsibrėžia, kokių kompetencijų ir asmeninių savybių reikia jų įmonės vadovui ir kaip jos bei kodėl padės pasiekti tam tikrų rezultatų. Žinant poreikį, parenkamas kandidatas ir tikrai šiais laikais niekas nekreipia dėmesio į lytį“, – tikina pašnekovė.
Visgi dažniausias iššūkis moterims – šeimos ir verslo suderinimas. Ž. Glaveckaitė pabrėžia, kad labai svarbu vaiko priežiūros atostogų metu mamoms nepamiršti tobulėti. Šeimos kūrimas – tai ne metas nustoti siekti savo tikslų.
„Moterys dažniausiai linkusios kurti verslą, kai geba suderinti šeimą su verslu. Moterys gimdo vaikus ir kažkas turi jais pasirūpinti. Be to, nebūtina kiekvienai mamai po verslą, svarbu, kad jos būtų verslios – kūrybingos, konkurencingos, tobulintųsi ir vėliau galėtų grįžti į darbą bei kurti vertę. Svarbu, kad tuo metu, kai augina vaikus, jos taip pat galėtų tobulėti, o ne būtų nurašytos kaip darbuotojos, kurios išėjo atostogų ir kurioms nieko nereikia. Toks požiūris yra neatsakingas. Neatsakingas ir vyro požiūris, kai jis mano, kad moteriai nereikia tobulėti. Visiems kuriant darnią šeimą, santykius, reikia padėti augti ir siekti savo tikslų“, – pasakoja Ž. Glaveckaitė.
Verslininkė pabrėžia, kad problema atsiranda tuomet, kai už tą patį darbą mokama skirtingai, atsižvelgiant į lytį. Tai rodo aiškią diskriminaciją, kurią reikėtų spręsti.
Moterys ne tik grožio industrijoje
Jei vis dar galvojate, kad tik moterys renkasi grožio ar drabužių industrijas, stipriai klystate. Kaip sako „Verslo angelų fondo II“ vadovaujantysis partneris A. Strumskis, Lietuvoje turime nemažai pavyzdžių, kai drabužių verslo savininkai arba vadovai yra būtent vyrai. Taip pat jis juokauja, kad būtent nuomonės formuotojai ir stilistai, atrodo, yra dažniau vyrai nei moterys. Konkrečių taisyklių tikrai nėra ir moterys renkasi įvairias sritis, o, pavyzdžiui, vienintelio lietuviškojo vienaragio „Vinted“ viena iš įkūrėjų yra moteris.
„Galbūt yra kažkokios tradicijos, bet nenorėčiau išvesti jokių taisyklių, kad būtent statybų versle moterų yra mažiau ar daugiau nei vyrų. Taip, galbūt yra sričių, kuriose moterims sunkiau dirbti. Visgi man atrodo, kad „influencerių“ ir stilistų yra daugiau vyrų nei moterų. Taip, kad grožio industrija nėra tik moterys. Taip pat Lietuvoje turime daug pavyzdžių, kai drabužių industrijoje vadovauja vyrai: „Apranga Group“, „Du broliai“ ir daugelis kitų, – vardija A. Strumskis. – Yra įvairių situacijų: vienoje situacijoje vienaip, kitoje kitaip. Yra moterų, kurios puikiai tvarkosi restoranų versle, ir yra vyrų, kurie puikiai tvarkosi restoranų versle. Žmonės yra skirtingi ir pasakyti, kad moterys yra tik tame versle, o vyrai tik tame, tikrai neįmanoma. Yra moterų, kurios puikiai vadovauja statybų įmonėms, ir yra vyrų, kurie puikiai vadovauja statybų įmonėms. „Vinted“ yra sėkmingas moterų verslo pavyzdys.“
Kovo 8-ajai
A. Strumskis linki kiekvienai moteriai individualiai suprantamos laimės. O štai „bzn start“ įkūrėja Ž. Glaveckaitė Kovo 8-osios proga siunčia svarbią žinutę kiekvienam: nepamirškime pagarbos visiems aplinkui.
„Linkiu visiems būti dar geresniems, atsakingai ir pagarbiai elgtis su visais, su jus supančia aplinka. Ir, žinoma, nepamiršti pasveikinti moterų. Juk moterys yra pasaulio stebuklas, kuris gali atnešti naują gyvybę į šį pasaulį. Nepamirškite rodyti daugiau dėmesio, juk moterims niekada tai neatsibosta. Ir padovanokite gėlių – jų gauti visada malonu“, – primena Ž. Glaveckaitė.
Ekspertai
Arvydas Strumskis
Vadovaujantysis partneris / „Verslo angelų fondas I“
Dr. Živilė Glaveckaitė
„bzn start” įkūrėja, vadovė. / UAB „Glaveckaitė Media”
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.