Knygos, kurios padės augti 2021-aisiais
2021.02.15
Temos: Marketingas, Vadyba.
Naujųjų metų proga ne vienas išsikėlėme naujus tikslus sveikiau maitintis, dažniau sportuoti, o gal dar ir daugiau skaityti. Verslo portalas „bzn start“ pateikia savo skaitytojams paruoštuką: TOP 5 knygos, kurios padės tobulėti kaip verslininkams ir kaip asmenybėms, o galbūt ir padės įveikti bent vieną naujametinį pažadą.
Nepagražinta verslo istorija
Suomių vienaragio „Wolt“ vadovė Baltijos šalims Liis Ristal sako, kad, jei reikėtų rekomenduoti vieną knygą, kurią verta perskaityti būsimiems ir esamiems verslininkams, ji nedvejodama rinktųsi knygą „The Hard Thing About Hard Things“. Ją galima rasti ir perskaityti internetu. Tai amerikiečių investuotojo Beno Horowitzo asmeninė, visiškai nepagražinta verslo istorija. Pasimokyti iš kitų verslininkų patirties ir padarytų klaidų gali būti išties naudinga. L. Ristal pasakoja, kad, skaitydama šią knygą, surado ne vieną naudingą patarimą sau, kaip vadovei. Vis dėlto pašnekovė priduria, kad knyga yra „brutaliai atvira“, tad tie, kurie tikisi įkvepiančios sėkmės istorijos, gali likti truputį nusivylę – knygoje rašoma ne vien apie pergales. „B. Horowitzas savo knygoje labai atvirai aprašė verslininko, įmonės vadovo kasdienybę ir nenuslėpė jokių rizikų, kurias tenka prisiimti kuriant verslą“, – įspūdžiais apie knygą „The Hard Thing About Hard Things“ dalinasi pašnekovė.
Asmeninės patirtys
Asmeninės verslininkų patirtys domina ir įmonės „Droplet Genomics“ vadovą Juozą Nainį, tad paklaustas, kokia knyga 2021 m. gali tapti profesinio ir asmeninio tobulėjimo paskata, J. Nainys renkasi amerikiečio Roberto Igero knygą „The Ride of a Lifetime“. Šį kūrinį nesunku rasti ir įsigyti internetu arba išklausyti audioknygos versiją. Knygoje surašyta paties autoriaus patirtis dirbant televizijos ir pramogų industrijoje. R. Igeras dalinasi savo, kaip ilgamečio „Walt Disney Company“ vadovo, patirtimi ir kalba apie ilgą kelią, kurį teko nueiti siekiant vadovo karjeros. Žinoma, knygų, kuriose sėkmės lydimi verslininkai, įžymybės dalinasi savo gyvenimo istorijomis, yra tikrai nemažai.
Tačiau, kaip teigia pašnekovas, autorius ne tik pasakoja išmoktas pamokas, bet ir pateikia aiškius principus, kuriais vadovaujantis jam pavyko pasiekti sėkmę ir asmeninėje karjeroje, ir jo vadovaujamos kompanijos kontekste. Tad knygoje esantys patarimai įgauna didesnę vertę, nes pateikiami struktūruotai ir gana apibrėžtai. „Nors dauguma pamokomų principų atrodo paprasti ir galbūt net savaime suprantami, tačiau knygoje aprašomas jų taikymas ir nauda konkrečių situacijų kontekste įkvepia kryptingai taikyti žmogiškąsias vertybes, kuriant ir auginant verslą“, – savo įžvalgomis dalinasi „Droplet Genomics“ vadovas. Dažnai menkas postūmis ar įkvėpimas veikti gali tapti puikia pradžia, tad galbūt, paskaičius arba audioformatu išklausius knygą „The Ride of a Lifetime“, būtent tokią motyvaciją veikti ir atrasite.
Tai, ko trūksta šiuolaikiniame bendravime
Žinių centro augančiam verslui „bzn start“ įkūrėja Živilė Glaveckaitė sako, kad turbūt svarbiau nei gera verslo strategija šiuo metu yra mąstymas, žmogiškumas, gebėjimas komunikuoti ir kurti santykius. Verslininkė siūlo perskaityti Raphaëlle Giordano knygą „Diena, kai liūtai ims ėsti salotas“. „Būsiu „madinga“ ir nesiūlysiu knygos anglų kalba“, – šypteli pašnekovė. Ji priduria, kad ši knyga, kurią visiems galima pasiekti, suteiks neabejotinai daug naujų pamąstymų ir galbūt netgi privers keistis.
Knygos autorė – kūrybiškumo ir asmenybės ugdymo specialistė – savo romane netiesiogiai ir be jokių pamokslavimų moko skaitytoją pagarbos kitiems, vidinės galios demonstravimo subtilybių. Ž. Glaveckaitė teigia, kad ši knyga moko empatijos, kurios ir pasigendama šiuolaikiniame bendravime ir verslo santykiuose: „Storžieviškumas kasdienybėje, versle ir apskritai santykiuose virsta į įtampas ir nepasiektus rezultatus, blogą kolegų ar šalia esančių žmonių nuotaiką.“ „Kai liūtai ims ėsti salotas“ pateikia gyvų pavyzdžių, šmaikščiai žvelgia į šiandieninį bendravimą ir provokuoja mąstyti. Kaip teigia ir pati pašnekovė, knyga skatina savikritiškai vertinti savo elgesį: „Supranti, kad galima klysti, tačiau reikia išmokti ir keistis.“
Abstraktusis skaitymas
Kiek kitoks požiūris į verslą bei jo puoselėjimą aktualus ir investuotojui Iljai Laurs. Pašnekovas sako, kad nedažnai pavyksta rasti knygą, kurioje būtų išsakytos bent penkios naujos idėjos. Išties šiuo metu pasaulyje jau išleista šimtai asmeninio tobulėjimo knygų, kuriose dalijami patarimai, padėsiantys tobulinti savo asmenybę. Tad turbūt nieko keista, kad daugumoje jų sunku atrasti naują, dar negirdėtą mintį. Lietuvos verslininkui labiausiai imponuoja amerikiečių žurnalisto Malcolmo Gladwello knygos: „Išskiriu jį iš kitų autorių, nes jis į visiems žmonėms įprastus dalykus žvelgia kitu kampu. Jo knygose atradau tikrai daugiau nei tik penkias naujas idėjas.“
Tiesa, verslininkas pataria naujai atrastą ir labai pasiteisinusį skaitymo būdą, vadinamą „abstrakčiuoju skaitymu“. Pastaruoju metu labai populiaru tapo knygas ne tiesiog perskaityti, bet naudotis knygų abstrakto paslaugomis ir perskaityti ne pačią knygą, o išsamią jos santrauką. Taip sutaupoma begalė laiko, o informacija įsisavinama kiek lengviau, nes iš visos knygos ištraukiami tik esminiai fragmentai. „Naudojuosi programa „Blinkis“, kurioje turiu prieigą prie įvairių knygų santraukų, kuriose pateikiami esminiai faktai, tezės, aktualesnės citatos. Tad, jeigu mane šiuo metu domina kokia nors konkreti tema, pavyzdžiui, plaukimas, aš galiu įvesti šią temą į paiešką ir, užuot skaitęs vieną konkrečią knygą, gaunu TOP 10 knygų apie plaukimą santraukų.“ Žinoma, verslininko rekomenduojamas skaitymo būdas anaiptol netinka grožinei literatūrai, bet skaitant profesinę literatūrą šis būdas pasiteisina: „Tezės būna labiau išgrynintos ir lengvesnės suprasti, be to, sutaupai laiko“.
Aktualu daugumai
Grįžtant prie I. Laurs rekomenduojamo rašytojo M. Gladwello, galima teigti, kad šio autoriaus knygos nėra skirtos vien tik patyrusiems verslininkams. Rašytojo kūryba yra suprantama ir aktuali daugumai: knygose nerasite itin sudėtingų terminų, o perskaitytas mintis galite pritaikyti bet kokioje srityje. Kaip teigia pats pašnekovas, „verslas yra 90 proc. idėjos, mintys, modeliai, kurie yra pritaikomi ir visur kitur gyvenime“, tad autoriaus knygose išsakomos mintys gali būti naudingos visiems. Be to, šio autoriaus knygos yra išverstos ir į lietuvių kalbą, tad nebus sudėtinga jas rasti.
Kaip vieną iš didžiausią įspūdį palikusių M. Gladwello kūrinių pašnekovas įvardija knygą „Outliers“ (liet. „Autsaideriai“). „Toje knygoje jis padarė analizę, iš ko susideda individuali sėkmė. Tradicinė nuomonė yra ta, kad reikia talento, įsimintinos asmenybės. Manau, kad toks požiūris yra neteisingas ir labai apriboja daugelį žmonių. Manydamas, Elonas Muskas yra genijus, o aš ne, man neduota, labai apriboji savo mąstymą ir veiksmus“, – teigia I. Laurs ir priduria, kad, nors tyrimo išvada buvo banali, tačiau ji pagrįsta moksliškai. „Man labai patinka, kai idėja nėra tiesiog ištiriama, bet hipotezės yra pagrindžiamos konkrečiais faktais, tyrimais, skaičiais“, – sako verslininkas. Tyrimo metu autorius analizavo sportininkus, muzikantus bei kitas žinomas asmenybes ir bandė suprasti, kas iš tikrųjų yra tos sėkmės garantas. Tyrimo išvados, kad svarbiau už talentą yra pastangos ir įdėtas darbas, gali tapti puikiu motyvacijos šaltiniu ne vienam žmogui, kuris nors kartą pamanė, kad reikia viską mesti.
Svarbus tikslumas
Startuolio „Ligence“ bendraįkūrėjis Dovydas Matuliauskas taip pat vertina faktais ir tyrimais pagrįstą profesinę literatūrą. Pašnekovas rekomenduoja amerikiečių tinklaraštininko Erico Rieso knygą „LEAN STARTUP metodika“, nes šioje knygoje, anot D. Matuliausko, yra viskas, ko gali prireikti kuriant startuolį. Iš esmės šią knygą galima įvardyti kaip formuojančią kiek kitokį požiūrį į startuolių kūrimą. Autorius remiasi „pagrįstu mokymusi“, greitais moksliniais eksperimentais ir daugybe antiintuityvių praktikų, kurios trumpina produktų kūrimo laiką ir matuoja realią pažangą. Taip įmonės skatinamos veikti dinamiškai, keisti veiklos kryptis ir planus, o toks patarimas tikrai nėra įprastas verslo pasaulyje, kuriame, atrodo, viskas turėtų būti suplanuota kelis žingsnius į priekį. Vis dėlto, D. Matuliausko nuomone, tokia požiūrio perspektyva duoda nemažai naudos: „Knygoje parodoma, kur svarbiausia kreipti dėmesį, kuriant bet kokį naują produktą, ir mokoma negaišti laiko vien tik prie paties produkto ir jo detalių tobulinimo.“
Taigi penkios asmeninio tobulėjimo knygos, kurias rekomenduoja verslininkai, „bzn.start“ ekspertai ir startuolių kūrėjai, bus naudingos visiems: vertinantiems faktus, besidomintiems biografijomis, o galbūt tiesiog ieškantiems gero, įtraukiančio romano. Svarbiausia – gera pradžia, skaitant knygą, ir motyvacija veikti.
Ekspertai
Dr. Živilė Glaveckaitė
„bzn start” įkūrėja, vadovė. / UAB „Glaveckaitė Media”
Ilja Laurs
Įkūrėjas, valdybos pirmininkas / „Nextury Ventures”
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.