Ar verslas vis dar juokauja balandžio 1-ąją?
2020.04.01
Temos: Marketingas.
Nors situacija verslo pasaulyje šiuo metu įtempta, tradicinės šventės ar minimos progos niekur nedingo, tad įdomu, kaip verslas išnaudoja tokias progas kaip balandžio 1-oji. Komunikacijos specialistė Rita Saunorytė-Norutienė pabrėžia, kad viena dažniausių klaidų yra svarbių naujienų paskelbimas per balandžio 1-ąją – Pasaulinę juoko ar dar kitaip vadinamą Melagių dieną: „Šią dieną nereikėtų pristatyti naujų produktų, vadovų pasikeitimo, didelių pasiekimų, nes kils abejonių, ar tai tiesa. Žiniasklaida taip pat kasmet skelbia juokingų melų šią dieną, tad atsidurti tokiame kontekste su svarbia įmonės naujiena – ne pats geriausias pasirinkimas.“
Humoras – viena sudėtingiausių užduočių
„Agency 1323“ vadovaujančioji partnerė R. Saunorytė-Norutienė pasakoja, kad sukurti kampaniją specialiai balandžio 1-ajai verslas paprastai nesikreipia, o jei to norima, tai nėra viena lengviausių užduočių specialistams: „Paprastai negauname prašymų sukurti kampanijų balandžio 1-osios proga, bet tie, kurie su agentūromis dirba nuolat, šiai progai paprastai sukuria ką nors įdomaus. Vis dėlto humoras – viena sunkiausių užduočių ir komunikacijos, ir rinkodaros specialistams. Labai nelengva pajuokauti taip, kad nieko neįžeistum, kad atitiktų visas korporatyvines nuostatas. Dažniausiai agentūrų kūrybininkai sugalvoja drąsių, įdomių idėjų, bet tuomet įmonėse įsijungia savisaugos instinktas ir juoko nebelieka. Žinoma, tai priklauso nuo įmonės kultūros – kiek jose darbuotojams leidžiama būti drąsiems, rizikuoti, klysti. Įsimintinos ir šventinės dienos – vienas lengviausių ir banaliausių variantų, kai reikia sugalvoti, ką čia parašius į įmonės „Facebook“, „Instagram“ ar „LinkedIn“ paskyrą. Tai buvo labai populiaru prieš maždaug penkerius metus – buvome nuolat sveikinami su šypsenos, dešrainio, dantų pastos ir visomis kitomis dienomis. Dabar sėkmingai komunikuojančios įmonės tai daro retai – tik joms svarbiomis dienomis, pavyzdžiui, Boso ar Kliento dieną. Bet dar visai neseniai rengėme pasiūlymą nedidelei įmonei, kuri savo socialinio tinklo paskyroje vis dar sąžiningai sveikino su visomis įsimintinomis dienomis pagal kalendorių. Žinoma, taip jau būna retai.“
Įmonės atsisako balandžio 1-osios pokštų
Pašnekovės teigimu, kai kurios įmonės, tarp jų ir didžiosios, vis dažniau atsisako balandžio 1-osios juokų ir apgavysčių: „Pavyzdžiui, tokį įpareigojimą savo darbuotojams pernai paskelbė „Microsoft“. Mūsų šalyje situacija panaši, tačiau tikrai ne visos didžiosios įmonės šią dieną daro ką nors išskirtinio – sudėtinga išsiskirti, kai tuo pačiu metu tai daro visi. Todėl laiką ir resursus geriau investuoti kokia kita proga, kai pavyktų pasiekti didesnę auditoriją, nes aplink bus mažiau triukšmo.“ Pasak agentūros vadovaujančiosios partnerės, geriausias kanalas tokioms žinutėms yra socialiniai tinklai.
„Labai gaila, bet vis dar galima pamatyti ir nemažai blogų pavyzdžių. Dažnai matomi seksistiniai rinkodaros sprendimai – neseniai pasirodę optikos, sporto klubo pavyzdžiai. Vienareikšmiškai taip prarandami klientai ir reputacija – ne kiekvienas klientas ir darbuotojas norės pirkti ar dirbti tokioje bendrovėje. Formalūs ir banalūs sveikinimai ne tik balandžio 1-osios, bet ir valstybinių švenčių proga daro neigiamą įtaką įvaizdžiui, nes po keleto tokių kartų klientai daugiau nebenorės matyti jūsų komunikacijos“, – mintimis dalijasi R. Saunorytė-Norutienė.
Juokauti reikia atsargiai
Komunikacijos specialistė sako, kad juokauti reikia atsargiai ir prisimena istoriją, kai prieš dvejus metus Elonas Muskas savo socialinio tinklo „Twitter“ paskyroje balandžio 1-ąją pašmaikštavo, kad „Tesla“ bankrutuoja. Kitą dieną akcijos krito, o investuotojai tokių pokštų nesuprato.
„Taip pat labai svarbu juokaujant gerai suprasti kontekstą. Prieš keletą metų balandžio 1-ąją paskelbtas juokas, kad į kažkurią šalį ant ledo lyties atplaukė baltasis lokys, atrodė miela ir patraukianti fantazija. Dabar išbadėję lokiai ant ledo lyčių jau tapo skaudžia realybe dėl klimato atšilimo padarinių, todėl toks juokas šiemet jau sulauktų pasmerkimo. Neabejoju, kad ir šiemet pandemijos kontekste bus bandančiųjų juokauti koronaviruso tema, bet, matyt, bus ir tokių, kuriems pritrūks jautrumo. Taip pat yra dar viena istorija apie Bradą Pittą ir Angeliną Jolie. Kai jie pranešė apie skyrybas, jau kitą dieną „Norwegian Airlines“ paskelbė kampaniją: Bradas vienišas, skrydžiai į Los Andželą tik nuo tiek ir tiek. Žinia nukeliavo per naujienas ir socialinius tinklus visame pasaulyje, nors buvo sulaukta ir antraščių, kad oro bendrovė pelnosi iš žvaigždžių skyrybų“, – pasakoja specialistė.
Kaip puikų pavyzdį moteris išskiria įmonės „Burger King“ balandžio 1-osios komunikacijos kampanijas: šokoladinis suvožtinis ar mėsainis, skirtas kairiarankiams. Klasikinis įmonės pokštas balandžio 1-ąją – nauja funkcija, kai įmonės gaminamas produktas pristatomas kaip tikras.
Sėkmingiausi, bet rizikingiausi juokai – susiję su aktualijomis
„Juokai, susiję su aktualijomis – patys taikliausi ir galintys sulaukti daugiausia pasisekimo, bet taip pat ir rizikingiausi. Tokie juokeliai neturėtų nieko įskaudinti, pažeminti, sumenkinti, taip pat neturėtų pakenkti ar klaidinti žmonių – po jūsų pokštų niekam neturėtų kilti neigiamų pasekmių. Tuomet juokas bus sėkmingas. Jei norėsite pajuokauti šiemet aktualia koronaviruso tema, šaipykitės iš sveikų karantine užstrigusių žmonių, bet nemeluokite apie vaistus, vakcinas, gydymo metodus, nes kai kuriems žmonėms tai išties gyvybiškai svarbu“, – pataria R. Saunorytė-Norutienė.
Ekspertai
Rita Saunorytė Norutienė
Vadovaujanti partnerė / Agency 1323
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.