...

Patarimai startuoliams: kaip pasiruošti krizei ir jos pasekmėms

Verslas

2020.03.27

Autorius: Veronika Bielinytė

Temos: , .

Patarimai startuoliams: kaip pasiruošti krizei ir jos pasekmėms

Cristobal Alonso Asmeninio albumo nuotr.

Šiandien mes susiduriame su visiškai nauju pasauliu. Jis labai skiriasi nuo to, kaip jį įsivaizdavome prieš mėnesį ar net prieš savaitę. Mes susiduriame su didelio masto ekonominiais iššūkiais, kurie labiausiai paveiks startuolius. Reaguodamas į susiklosčiusias aplinkybes, akceleravimo fondo Startup Wise Guys vadovas Cristobal Alonso sukūrė 19 punktų sąrašą, kuris padės prisitaikyti prie naujos realybės.

Pasiruoškite įvairiems scenarijams

  • Pasiruoškite finansinius scenarijus, jei verslas į normalias vėžes grįžtų tik per tris, šešis ar devynis mėnesius. Į šiuos scenarijus įtraukite tik tas pajamas, kurias neabejotinai gausite iš savo klientų. Taip pat, apsibrėžkite terminus, kada turėsite peržiūrėti šiuos scenarijus, įvertinti, kuris iš jų yra realus ir įvesti tolimesnį išlaidų karpymą. Pavyzdžiui, jeigu balandžio viduryje matote, kad verslas į normalias vėžes grįš ne birželį, o tik spalį, turite planuoti išlaidas pagal spalio scenarijų.

Realistiškai įvertinkite įmonės likvidumą ir pradėkite mažinti išlaidas

  • Paskambinkite savo biuro nuomotojui ir paaiškinkite, kad artimiausias šešias savaites biuras bus tuščias. Paprašykite, kad nuomos kainoje į tai būtų atsižvelgta. Žinoma, nuomotojas taip pat turi padengti savo kaštus, visgi, jam palankiau sumažinti nuomos kainą dabar, o ne ieškoti naujo nuomininko po dviejų mėnesių, kai jūsų verslas bankrutuos.
  • Tikiu, kad sunkiai dirbote ieškodami gerų darbuotojų ir nenorite jų atleisti. Dėl to, siūlau sumažinti atlyginimų išlaidas bent 30-40%. Yra du būdai, kaip tai padaryti – galite sumažinti darbuotojų atlyginimus arba pasiūlyti dalies atlyginimo išmokos atidėjimą. Pats esu priėmęs šį nelengvą sprendimą praeityje ir galiu pasakyti, kad didžioji dalis darbuotojų jį supranta ir palaiko. Nepamirškite, kad jūsų darbuotojų asmeninės išlaidos greičiausiai taip pat sumažėjo, tad jie gali prisitaikyti.
  • Atnaujinkite savo kelionių biudžetus balandžio ir gegužės mėnesiui – jie turėtų būti lygūs nuliui. Reikalaukite kompensacijos už bet bilietus ir kitus su kelionėmis susijusius pirkinius. Jeigu negalite gauti kompensacijos, paprašykite galimybės perkelti paslaugas į ateitį.
  • Pagalvokite apie galimybes dalintis resursais (pvz. programuotojais) su kitais startuoliais arba keistis paslaugomis barteriu.
  • Pasikalbėkite su savo tiekėjais apie galimybę nukelti mokėjimus vienam, dviems ar trims mėnesiams. Žinoma, atsisakyti mokėti nėra pasirinkimas, tačiau jei tik pabandysite pasiderėti, dauguma tiekėjų gali sutikti nukelti mokėjimus. Ta pati taisyklė galioja ir jūsų klientams. Jeigu turite neapmokėtų sąskaitų, susisiekite su skolininkais ir pasiteiraukite, kada realistiškai galite sulaukti mokėjimo. Pamėginkite išsiderėti, kad sąskaitos būtų apmokėtos kaip įmanoma greičiau, net jeigu dėl to turėtumėte suteikti nuolaidas.
  • Pinigai dabar bus svarbesni nei kada nors anksčiau. Jeigu turite klientų, kurie jums moka kas mėnesį, pasiūlykite jiems nuolaidą mokėjimams avansu (pvz. už metus į priekį).

Išnaudokite sulėtėjimą įmonės tobulinimui

  • Laikotarpis, kuomet sulėtėja verlo apimtys, gali tapti puikia proga patobulinti įmonės procesus ir produktą. Užsiimkite veiklomis, kurioms dažnai pritrūksta laiko – sutvarkykite techninius nesklandumus, administracinius ir buhalterinius klausimus. Be to, peržiūrėkite produktą ir jo funkcijas – internetinių svetainių turinį, vertimus į papildomas kalbas, automatines žinutes ir elektroninius laiškus ir pan.

Atkreipkite dėmesį į pardavimus – ką daryti, kai niekas neperka?

  • Po pirmųjų chaoso savaičių peržiūrėkite kuriuos pardavimų ciklo elementus galite skaitmenizuoti. Pasinaudokite proga parengti gerą demonstracinį filmuką produktui ar paslaugai, sustruktūrizuoti savo duomenų bazę ir pan.
  • Susisiekite su visais potencialiais klientais, su kuriais esate pradėję derybas. Numanau, kad artėjančius 2-3 mėnesius niekas nepirks naujų produktų ar paslaugų. Nepaisant to, tęskite pokalbį su potencialiais klientais, pasiūlykite peržiūrėti situaciją po 2-3 savaičių, kitaip sakant – palaikykite pardavimų procesą gyvybingą net jei visi suprantame, kad ateitis pilna neapibrėžtumų.
  • Dalis jūsų esamų klientų artėjančiomis savaitėmis turės šiek tiek daugiau laisvo laiko. Pasinaudokite tuo. Inicijuokite pokalbį, pasistenkite išsamiau suprasti, ką jie mano apie jūsų produktą ir kas jame galėtų būti patobulinta bei paraginkite juos sukurti naujas produkto funkcijas drauge.

Nepamirškite savo investuotojų ir apgalvokite tolimesnių investicijų pritraukimą

  • Nedelsdami kreipkitės į savo investuotojus. Dar šiandien arba rytoj parašykite jiems, informuokite, kokių priemonių ėmėtės, paaiškinkite, kaip artimiausi keli mėnesiai paveiks jūsų verslą ir paprašykite jų įsitraukimo bei patarimų.
  • Jei šiuo metu esate pradėję derybas dėl naujo finansavimo raundo ir jau turite preliminarią sutartį, kuo greičiau suderinkite likusias detales. Jeigu įmanoma, pamėginkite pasiderėti dėl didesnės investicijos, net jei reikėtų paaukoti gerą valuaciją ar didesnį akcijų paketą. Kaip sakoma, “cash is king” – geresnis įmonės likvidumas dabar gali padaryti esminę įtaką tolimesniam jūsų verslo gyvavimui, nes jūsų verslo augimas per pajamas bus gerokai lėtesnis nei planuota.
  • Galite numanyti, kad ateinančiais mėnesiais pradėti bet kokias diskusijas dėl investicijų bus labai, labai sudėtinga. Tikėtina, kad bent iki ketvirto šių metų ketvirčio jums nepavyks pritraukti naujų investicijų.

Svarbiausia – komunikuokite, komunikuokite, komunikuokite 

  • Net neabejoju, kad jūs jau išsiuntėte savo darbuotojams laišką, kuriame paaiškinote šios situacijos svarbą ir paraginote juos dirbti iš namų, kaip ir rekomenduoja vyriausybė. Turite suprasti, kad tai tik pradžia – jūs turite sukurti naujus procesus ir pabrėžti komunikacijos reikšmę juose. Besikeičiant darbuotojų rutinai, jiems reikės daugiau pagalbos iš vadovų.
  • Naujienų portaluose netrūksta informacijos apie dideles korporacijas, kurios planuoja sumažinti kaštus ir atleisti dalį darbuotojų. Natūralu, kad jūsų darbuotojai taip pat bijo. Jūs privalote juos informuoti apie įmonės planus – kokių priemonių ketinate imtis, kad užtikrintumėte tolimesnį verslo gyvavimą. Neleiskite savo darbuotojams spėlioti – tai pats blogiausias dalykas, kurį galite šiuo metu padaryti. Jeigu privalote atleisti dalį darbuotojų, padarykite tai kaip galima greičiau ir informuokite likusius darbuotojus, paaiškindami, koks yra bendrovės pasirengimas kovoti su dabartine krize. Jeigu to nepadarysite, žmonės pradės galvoti, ar aš sekantis?
  • Palaikykite pozityvią komandos dvasią. Pradėkite organizuoti nuotolinius susitikimus progresui sekti, sukurkite virtualias kavos pertraukėles, į kurias darbuotojai galėtų savanoriškai prisijungti ir pabendrauti. Labai svarbu, kad naudotumėte ne tik garso, bet ir vaizdo skambučius. Suraskite naujus nuotolinio darbo įrankius, kurie leistų tai užtikrinti.
  • Nepamirškite, kad komunikuoti su darbuotojais reikia ne tik dabar, bet nuolatos. Bent kartą per savaitę informuokite komandą apie tai, kaip sekasi įmonei ir kas planuojama trumpuoju laikotarpiu. Būkite prieinami ir leiskite darbuotojams kreiptis į jus.

Nepamirškite, kad visos krizės turi pabaigą. Palaikykime diskusiją ir pasinaudokime savo socialiniais tinklais bei verslo kontaktais, kad padėtume vieni kitiems šiuo sudėtingu laikotarpiu.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.