Internetinė prekyba skatina atrasti savo pranašumus

Verslas

2021.03.29

Autorius: Gustė Valantinavičiūtė

Temos: , , .

Internetinė prekyba skatina atrasti savo pranašumus

P. Makarevičius Asmeninio albumo nuotr.

Prieš metus šalį sukaustęs karantinas labai smarkiai pakeitė daugumos verslų veikimo būdus. Internetinė prekyba tapo populiariausia prekybos niša, į kurią buvo priversti persikelti ir didieji, ir mažieji verslo atstovai. Padidėjusi konkurencija interneto rinkoje smulkiesiems verslams sukėlė nemenkų iššūkių. Apie tai, kaip kovoti su konkurencija interneto rinkoje, kalbame su „Furniture1“ vadovu Pijumi Makarevičiumi.

Pašnekovas teigia, kad 2020 m. įvyko proveržis, kurio niekas nesitikėjo: „Per tuos metus pardavimai elektroninėje erdvėje paaugo tiek pat, kiek auga per maždaug trejus metus. Dėl to tenka pastebėti, kad konkurencija didėja, nes išaugo internetine prekyba užsiimančių įmonių skaičius.“ Žinoma, įmonės „Furniture1“ vadovas pripažįsta, kad konkurencijos niekada netrūko, tačiau priduria, kad šiuo metu ji kur kas ryškesnė, nes visos įmonės internetinei prekybai, rinkodarai skiria kur kas daugiau laiko ir jėgų.

Smulkiesiems verslams – nauji iššūkiai 

Tiesa, vartotojams padidėjusi internetinės prekybos rinka yra tik į naudą. Karantino metu, uždarius daugumą parduotuvių ir kilus grėsmei užsikrėsti koronavirusu masinių susibūrimų vietose, daugybė žmonių ėmė apsipirkinėti internetu. Paklausai didėjant, pasiūlos augimas buvo ne tik neišvengiamas, bet ir būtinas. 

Vis dėlto įmonėms dabar iššūkių kupinas laikas, o ypač verta išskirti smulkesnius verslus. P. Makarevičiaus teigimu, žvelgiant į dabartinę interneto rinkos situaciją Lietuvoje, galima pastebėti, kad rinka konsoliduojasi: „Didesni žaidėjai prie savęs prisijunginėja, nusiperka kitus, mažesnius žaidėjus. Galų gale daro „market place“ ir taip bando paimti kuo didesnę rinkos dalį.“ 

Net ir šiuo metu, kai interneto rinka atrodo perpildyta, yra tam tikrų nišų, kurios perspektyvios smulkiesiems verslams. „Turbūt beprasmiška mažiems verslams būtų eiti į dideles ir sudėtingas sritis, – teigia pašnekovas ir kaip pavyzdį pateikia maisto produktų platinimą. – Investicijoms imlūs arba didelį pasirinkimo segmentą turintys projektai mažiems verslams keltų labai didelių iššūkių ir abejoju, ar pavyktų sėkmingai konkuruoti su ilgiau veikiančiomis didelėmis įmonėmis. Tokio tipo verslams kaip maisto produktų platinimas reikia labai didelės infrastruktūros bei investicijų ir mažam verslui į tokią rinką ateiti būtų gana sudėtinga.“

 Konkuruojant svarbu išnaudoti stipriausias savybes 

Kaip alternatyvią sritį smulkiesiems verslams P. Makarevičius išskiria labiau nišines internetinės prekybos kategorijas, nes dauguma tokių kategorijų, pasak jo, yra sudėtingos ir nepatogios didiesiems žaidėjams. „Smukiesiems verslininkams siūlau rinktis kategorijas, kurias sunkiau automatizuoti arba kurioms reikia didesnio suasmeninimo, nestandartinių sprendimų ir daugiau asmeninio dėmesio klientui. Šių dalykų negali suteikti joks didysis verslas. Būtent tokios nišos yra parankiausios mažesniems žaidėjams“, – pataria pašnekovas.

Šiuo metu, norėdami išlikti rinkoje ir sėkmingai susitvarkyti su konkurencija, smulkieji verslai turi išmokti atpažinti ir tinkamai išnaudoti visas savo stipriąsias savybes. Naujienų portalo „Entrepreneur“ publikuotame straipsnyje „3 Ways Your Online Business Can Compete With Larger Competitors and Win“ buvo pateikti trys esminiai patarimai smulkiesiems verslams: išnaudoti savo stiprybes, siūlyti išskirtinį klientų aptarnavimą ir turėti aukštesnių siekių negu tiesiog gauti pelno. Paklaustas nuomonės apie šiuos tris patarimus, P. Makarevičius visiškai pritaria publikacijoje išsakytoms idėjoms: „Dideliam verslui neįmanoma atsižvelgti į kiekvieno kliento poreikius, lūkesčius ir galų gale tiesiog pažinti kliento, į jį kreiptis vardu. Tačiau mažesni verslai tai padaryti gali. Be to, dažnai smulkieji verslai pritraukia klientą savo propaguojamu požiūriu, vertybėmis.“

Be to, pašnekovas įžvelgia ir dar daugiau mažųjų verslų pranašumų: „Tam tikrose rinkose mes taip pat esame tik nedidelis startuolis ir atėję į rinką pirmiausia ieškome savo vietos konkurencinėje kovoje. Lankstumas ir greitis yra du, mano nuomone, esminiai smulkiųjų verslų pranašumai prieš didžiuosius. Ir tai labiausiai pasijuto tokiais neapibrėžtais laikais, kokiais gyvename šiandien.“

Kaip pavyzdį galima įsivaizduoti karantino pradžioje verslininkams tekusį veiklos perorientavimo iššūkį iš smulkiojo ir iš didelio verslo perspektyvos. „Didesniems verslams sudėtinga greitai daryti didelius pokyčius, o mažesni žaidėjai gali labai lengvai reaguoti, greitai priimti sprendimus ir jau nuo rytojaus pradėti veikti visiškai kitaip. Tai – didžiulis pliusas“, – patirtimi dalinasi verslininkas. 

Didesnėms įmonėms trūksta greičio ir lankstumo 

Didelei įmonei, turinčiai kelis šimtus darbuotojų, beveik neįmanoma per vieną dieną pakeisti viso įmonės veikimo proceso. Be to, kuo didesnė įmonė, tuo daugiau biurokratinių apribojimų ji turi. Tačiau maži verslai yra lankstūs, jie greitai prisitaiko prie pakitusių rinkos sąlygų. Tad būtent šias savybes ir verta išnaudoti kovojant su konkurencija internetinėje prekyboje. 

P. Makarevičius pasakoja, kad tam tikrų iššūkių karantino metu patyrė ir jo valdoma įmonė. Pašnekovo teigimu, tai, kad visada veikė internetinėje erdvėje, suteikė tam tikro laiko pranašumo, nes prasidėjus pandemijai nereikėjo staiga pulti persiorientuoti į visai kitokią pardavimų sritį. Vis dėlto bendrą įmonės „Furniture1“ komandą sudaro daugiau nei 450 žmonių, todėl sprendimų priėmimas ir jų įgyvendinimas nebuvo toks greitas ir lankstus, koks būdingas smulkioms įmonėms. Tačiau, kaip teigia pats verslininkas, komandos yra pakankamai decentralizuotos, tad veikimo principas nebuvo toks komplikuotas, koks tenka didiesiems verslams: „Tuo metu įgalinome tas mažesnes komandas savarankiškai priimti sprendimus pagal tuo metu susiklosčiusią situaciją.“

Svarbu suprasti, kad su sunkumais susiduria visi 

Daugelis mažųjų verslų skundžiasi susidariusia padėtimi ir jiems visa tai atrodo kaip didelė bausmė, bet svarbu suprasti, kad visi apribojimai nenutinka tik vienai konkrečiai įmonei. Su panašiomis problemomis susiduria visi verslai be išimties. Tad svarbu tik tai, kaip pavyks išgyventi šį iššūkių kupiną laikotarpį. Pašnekovas teigia: „Jeigu visiems restoranams liepia užsidaryti, tereikia priimti geresnius sprendimus nei konkurentai. Žinoma, sprendimus sunku priiminėti, nes, kaip jau minėjau, dabartinė situacija yra labai neapibrėžta. Tačiau vėlgi reikia suvokti, kad visi gyvena tokioje pat nežinomybėje.“ 

Taigi P. Makarevičius pataria į konkurenciją pažvelgti pozityviau: „Konkurencija skatina eiti į priekį, nes jei sustosi, tave aplenks. Tad tai yra paskata nesustoti ir neužleisti savo pozicijų.“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.