...

HR tendencijos 2023-iais: kas laukia darbuotojų ir darbdavių?

Verslas

2023.01.09

Autorius: bzn start

Temos: .

HR tendencijos 2023-iais: kas laukia darbuotojų ir darbdavių?

Raimonda Alonderienė Asmeninio albumo nuotrauka

Pasauliui išgyvenant turbulencijas dėl besikeičiančios ekonominės situacijos, organizacijos kitais metais turės būti puikiai pasiruošusios konkuruoti dėl talentų ir laiku reaguoti į pokyčius. IT įmonės „Devbridge“ (priklausančios „Cognizant Softvision“ kompanijai) Žmonių ir organizacijos vystymo direktorė, ISM profesorė dr. Raimonda Alonderienė įsitikinusi, kad laimės įmonės, kurios organizacijoje jau bus subūrusios profesionalius vadovus ir turės aiškią kryptį, kaip auginti naujus. Teks taikyti geriausias personalo praktikas, kurias reikės adaptuoti, priklausomai nuo situacijos, matyti žmogaus, o ne minios poreikius ir gebėti rasti dermę tarp to, ko reikia organizacijai ir kokį lūkestį turi darbuotojai. Kaip pritraukti ir išlaikyti profesionalus bei stiprų įmonės komandos branduolį? Įžvalgomis apie tai, kokios personalo valdymo tendencijos laukia personalo vadovų, darbdavių bei darbuotojų šiais metais dalijasi R. Alonderienė.

Alonderienė pabrėžia, kad nepriklausomai nuo to, ar metai ekonomine prasme bus sunkesni, ar lengvesni, geriausiųjų savo srities profesionalų reikės visur ir visada, o štai prastai dirbantys žmonės jau nebus taip graibstomi.

„Visi svertai kol kas dar labiau krypsta į kandidatų ir darbuotojų pusę. IT specialistai vis dar drąsiai derasi dėl atlygio bei papildomų sąlygų. Dalyvaudami pokalbiuose su potencialiu darbdaviu dažnai būna „susirinkę“ savo norimą papildomų naudų paketą iš kelių skirtingų įmonių pasiūlymų (pavyzdžiui, viena įmonė siūlo geras sveikatos draudimo sąlygas, kita – gerą naudų sistemą, trečia – daug papildomų atostogų dienų) – kandidatas ateina kalbėtis prašydamas jų visų. Nors ir girdime apie recesiją, ekonomikos sulėtėjimą bei, pasauliniu mastu,  didžiųjų įmonių sprendimus atleisti dalį darbuotojų, Lietuvoje IT rinkoje talentai vis dar drąsiai keičia darbus, kartais netgi išeidami „į niekur“ ar nusprendę dirbti savarankiškai.

Nors ir derybinė galia lieka darbuotojų/kandidatų pusėje, tačiau ne visų. Atleidžiami gali būti visų sričių darbuotojai, įtraukiant ir taip pat IT. Kėdės braška tiems darbuotojams, kurie turėjo geras galimybes rinkoje pasikelti atlyginimą, kai ypač trūko darbuotojų, tačiau per mažai prie to prisidėjo iš savo pusės, t.y. prastai dirba, yra nemotyvuoti. Darbdaviai supranta, kad su sulėtėjimu, atleidimais, rinkoje atsiranda profesionalų, kurie ateina puikiai dirbti už neišpūstus atlyginimus. Taigi, derybinė galia kitais metais liks tik puikiai dirbančių žmonių rankose. Jiems, net ir įvykus atleidimams, rinkoje ilgai „poilsiauti“ neteks, o  prastai dirbantys žmonės jau nebus taip graibstomi“ , įsitikinusi Žmonių ir organizacijos vystymo direktorė.

Darbdavio reputacija – padės pritraukti talentus

Anot R. Alonderienės, darbdavio reputacija turi nepaprastai stiprų ir ilgalaikį poveikį, kuris bus aktualus visada. O turėtų suklusti tos įmonės, kurios kitais metais turės atsisveikinti su dalimi darbuotojų. Kaip šią žinią pavyks iškomunikuoti visai organizacijai ir kaip įmonė pasielgs su darbuotojais – turės ilgalaikį poveikį. Kadangi pasibaigus sudėtingesniam laikotarpiui ir vėl norint plėsti komandas, padarytos klaidos, gali skaudžiai smogti atgal.

„Reikėtų nepamiršti, kad reputaciją kuria visi organizacijos darbuotojai. Todėl įmonės ir toliau susidurs su iššūkiais, kaip išsiskirti, kad pavyktų sudominti ir pritraukti tik pačius geriausius talentus. Kandidatai prieš sutikdami kalbėtis tikrai atidžiai pasidomi apie įmonę, paieško atsiliepimų iš pažįstamų, kurie ten dirba. Norint pritraukti pačius geriausius labai svarbi įmonės reputacija, kultūra bei vykdoma veikla. Kandidatai atidžiai susirenka informaciją apie projektus, klientus, su kuriais dirbame. Žmonės labai sąmoningai atsisako pasiūlymų, kurie nesutampa su jų vertybine pozicija. Mūsų šiemet laimėti Geidžiamiausio darbdavio, Lygiaverčio atlygio bei metų CEO apdovanojimai tikrai prisideda prie kandidatų pritraukimo.

Tačiau geriausias ir labiausiai pasitvirtinęs būdas pritraukti talentus ir toliau išliks rekomendacijų programos, kai įmonės darbuotojai parekomenduoja pažįstamus, buvusius kolegas ar bendramokslius. Tokie rekomenduoti kandidatai visada būna labiau motyvuoti bei įmonėje išbūna ilgiau. Taip pat, rekomenduojantis žmogus padeda geriau pristatyti įmonę, supažindina su vidiniais susitarimais, gali geriau perteikti komandos kultūrą. Antras geriausiai pasiteisinęs metodas – tai aktyvi kandidatų paieška. Į ją įsitraukia ne tik atrankų specialistai bet ir vadovai bei inžinieriai. Niekada nespaudžiame kandidatų priimti pasiūlymą. Net jei žmogus atsisako – stengiamės palaikyti ryšį ir dažnai nutinka, kad kandidatas po kurio laiko vis tiek įsidarbina pas mus. Kartais net po 5 metų aktyvaus ryšio palaikymo“, –  atskleidžia vadovė.

Asmeninis dėmesys darbuotojui bus vis svarbesnis

Alonderienė pabrėžia, kad akivaizdu, jog asmeninis dėmesys darbuotojui išliks vis svarbesnis ir kitais metais. Nebeužteks vien tik tradicinių ar pasiteisinusių priemonių, reikės pasitelkti visą kūrybiškumą ir ieškoti naujų kelių, kaip geriau suprasti kiekvieną žmogų ir pastebėti, jei kažkas vyksta ne pagal planą tiek projektuose, tiek santykyje su komanda.

„Mūsų organizacijoje vyrauja atvirumo kultūra, atrandame įvairesnių būdų, kaip nesklandumus pastebėti greitai ir į juos reaguoti. Džiugu, kad jau rinkos standartu tampa individualūs pokalbiai tarp vadovo ir jo komandos nario (1-on-1‘ai). Be to, išbandome ir kitus būdus, kaip pastebėti darbuotojo savijautą ir jos svyravimus. Reguliariai taikome „sveikatos patikrinimo“ įrankį – kai keliais esminiais klausimais pakalbiname žmogų, kaip jis jaučiasi komandoje, ar jaučia, jog darbe progresuoja, kiek patinka pats darbas, kurį atlieka, kiek jaučiasi pripažintas ir kiek autonomijos turi darbe. Tokiu būdu atsiranda turinio individualiems pokalbiams, galima pasiderinti, ar tuos pačius elementus vienodai mato komandos narys ir jo vadovas, pažiūrėti, kaip vertinimai keičiasi laikui bėgant. Ir pastebėti, kas vyksta ne taip ir kur reikia pagalbos, pavyzdžiui, ieškoti naujo projekto, kuriame žmogus realizuotų sustiprėjusias kompetencijas.

Nuo šių metų pradėjęs veikti įmonės vidinis ugdymo centras sistemingai ruošia programas, stiprinant įgūdžius, susijusius su asmeniniu tobulėjimu, komandos valdymu ir santykių su klientu vystymu. Daugiau kaip pusę visų mokymuose praleistų valandų padengia vidiniai lektoriai. Turime puikią komandą, kuri augina kolegas techninėje srityje, projektų ar lyderystės laukuose“, – patirtimi dalijosi direktorė.

 

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.