Siuntų pristatymas bepiločiais orlaiviais: kokie reikalavimai?
2021.03.18
Temos: Technologijos.
Išaugę elektroninės prekybos ir siuntų pristatymo srautai daugumą parduotuvių ir siuntų pristatymo tarnybų užklupo nepasiruošusias: pristatymas vėluoja, siuntinys iškeliauja klaidingu adresu arba pametamas, o tai lemia didelį klientų nepasitenkinimą. Visa tai elektronines parduotuves ir siuntų pristatymo tarnybas verčia vis aktyviau ieškoti alternatyvių siuntų pristatymo būdų. Vienas jų – siuntų ir prekių pristatymas bepiločiais orlaiviais, vadinamaisiais dronais.
Ką būtina žinoti apie tokį prekių pristatymo būdą ir reikalavimus, kurių privalu paisyti norint teikti tokią paslaugą, pasakoja teisinių paslaugų grupės „Metida“ asocijuotoji partnerė, patentinė patikėtinė Birutė Dauderienė ir patentų konsultantas dr. Andrius Ružinskas.
Potencialo daug, bet ne mažiau ir iššūkių
Dr. A. Ružinskas komentuoja, kad mūsų šalyje prekių pristatymas dronais, galima sakyti, dar yra vystymosi stadijoje kaip ir daugumoje kitų šalių.
„Iki šių metų pradžios pas mus galiojo bepiločių orlaivių naudojimo taisyklės, o nuo šių metų įsigaliojo tam tikri Europos Komisijos reglamentai, kuriuose išdėstytos taisyklės ir reikalavimai Europos Sąjungos bepiločių orlaivių savininkams ir pilotams. Laikantis šių taisyklių ir reikalavimų, bepiločiais nėra draudžiama gabenti krovinius ar siuntas. Tiesa, orlaiviams, kurie skirti gabenti pavojingiems kroviniams, žmonėms ar skraidyti virš žmonių, yra taikomi sertifikavimo reikalavimai“, – atkreipia dėmesį pašnekovas.
Anot jo, prekių ir siuntų pristatymas bepiločiais orlaiviais atrodo daug žadanti technologija, leisianti sumažinti pristatymo laiką, spūstis keliuose, aplinkos taršą ir pristatymo išlaidas. Tačiau dar yra nemažai iššūkių, tokių kaip taisyklių ir direktyvų, leidžiančių prekių ir siuntų gabenimą bepiločiais orlaiviais, priėmimas, klientų privatumo užtikrinimas, integracija į esamas prekių tiekimo grandines.
Lietuvoje – tik pirmieji bandymai
B. Dauderienės teigimu, prekių pristatymas bepiločiais orlaiviais nėra naujiena, nes apie šių įrenginių potencialą pristatant siuntas imta kalbėti dar 2013 m., kai kompanija „Amazon“ pradėjo savo kuriamo siuntų pristatymo bepiločiais orlaiviais parko testavimą. Dar vėliau, 2020 m., buvo žengtas didelis žingsnis, įteisinant siuntų pristatymą bepiločiais orlaiviais, kai JAV Federalinė aviacijos administracija patvirtino naujas taisykles, leidžiančias eksploatuoti orlaivius, kurių svoris didesnis nei 250 g, virš žmonių ir judančių transporto priemonių.
Be to, minėtoji „Amazon“ ir dar kelios kompanijos, tokios kaip UPS ir „Google“ antrinė kompanija „Wing“, yra gavusios sertifikatus, leidžiančius eksploatuoti bepiločių orlaivių parką. „Amazon“ netgi yra užsibrėžusi siuntas pristatyti per pusvalandį nuo užsakymo ir bepiločius orlaivius mato kaip daugiausia potencialo turinčią technologiją šiam tikslui pasiekti.
Lietuvoje prekių pristatymas bepiločiais orlaiviais taip pat nėra nauja technologija. 2016 m. „Topocentras“ atliko parodomąjį prekių pristatymą, kai bepiločiu orlaiviu nuo vieno prekybos centro aikštelės buvo pristatytas mobilusis telefonas į šalia esantį dangoraižį. 2020 m. buvo pasiektas siuntų gabenimo bepiločiu orlaiviu Lietuvos rekordas, kai siunta buvo nuskraidinta už 5 km esančiam realiam užsakovui.
Griežti technologiniai reikalavimai
„Siuntų pristatymo bepiločiais orlaiviais koncepcija gana paprasta. Mobiliojoje programėlėje ar interneto puslapyje suformuojamas ir pateikiamas užsakymas, kuris apdorojamas vietiniame siuntų pristatymo punkte. Siuntinys įpakuojamas į specialią dėžutę, užkabinamą ant bepiločio orlaivio, ir pastarasis ją pristato iki kliento namų. Esminis šios grandinės elementas yra bepilotis orlaivis, kuriam taikomi griežti technologiniai reikalavimai“, – pabrėžia B. Dauderienė.
Dr. A. Ružinskas pasakoja, kad siuntų pristatymui naudojami orlaiviai gali būti valdomi ir nuotoliniu būdu, ir autonomiškai. Jie privalo turėti įspėjamąsias kliūčių aptikimo ir išvengimo sistemas, o besisukančios orlaivio dalys turi būti apsaugotos.
„Pavyzdžiui, kompanija UPS, vystydama savo siuntų pristatymo orlaiviais parką, pastaruoju metu naudoja sparninius orlaivius (angl. Wingcopter). Ši technologija turi patentuotą kreipiamojo rotoriaus mechanizmą, apimantį du skrydžio režimus: daugiarotorį, leidžiantį orlaiviui kyboti ore, ir fiksuoto sparno, leidžiantį skristi į priekį. Dėl to orlaivis gali kilti ir leistis vertikalia kryptimi. Aerodinaminiai sprendimai užtikrina orlaivio stabilumą netgi esant nepalankioms oro sąlygoms. Minėtasis orlaivis gali įveikti net iki 100 km atstumą, gabendamas apie 2 kg sveriančią siuntą“, – pasakoja teisinių paslaugų grupės „Metida“ patentų konsultantas dr. A. Ružinskas.
Anot jo, naujausias „Amazon“ siuntų pristatymo orlaivis turi panašias ypatybes kaip ir jo pirmtakas iš UPS. Šis orlaivis, gabendamas apie 2 kg sveriančią siuntą, gali įveikti iki 24 km atstumą. Kompanijos „Wing“ siuntų pristatymo orlaiviai išsiskiria 1 m ilgio sparnais, leidžiančiais įveikti iki 20 km atstumą, gabenant apie 1,3 kg sveriančią siuntą.
Žmonių saugumas ir aiški logistikos grandinė
Pristatant prekes ar siuntas, būtina užtikrinti žmonių saugumą orlaiviui sugedus. Pavyzdžiui, šiam tikslui „Amazon“ yra užpatentavęs sistemą, kuri įspėja apie orlaivio gedimą ir jam krintant suaktyvina savaiminį orlaivio susinaikinimą dar būnant ore.
Pristatant siuntas bepiločiais orlaiviais, būtina turėti ir tinkamą infrastruktūrą, apimančią visą logistikos ir tiekimo grandinę. „Amazon“ yra gavęs JAV patentą daugiapakopei siuntų pristatymo sistema. Ji apima orlaivių nusileidimo ir kilimo platformas su angomis, išdėstytas skirtinguose aukščiuose, valdymo punktą, skirtą orlaiviams identifikuoti, siuntų priėmimo ir saugojimo patalpas. Taip pat „Amazon“ yra užpatentavęs metodą, apimantį siuntų pristatymą bepiločiais orlaiviais, kai šios yra paimamos iš krovininių transporto priemonių. Tai yra iš krovininių traukinių vagonų, laivų konteinerių ar krovininių automobilių.
Kompanija yra gavusi patentą ir hibridinei pristatymo sistemai, kai siuntos pristatomos vienu metu naudojant kelias autonomines transporto priemones, pavyzdžiui, autonominį robotą, kuris paima prekes iš skirstymo centro, ir bepilotį orlaivį, skirtą joms pristatyti klientui. Toks pristatymo būdas sumažina orlaivių skridimo trukmę, be to, orlaivį galima įkrauti transporto priemonėje šiam nutūpus.
Ekspertai
Birutė Dauderienė
Patentinė patikėtinė, intelektinės nuosavybės apsaugos ekspertė / METIDA
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.