Kombučios gamintojų kelias – nuo Kanados iki namų virtuvės

Verslas

2020.08.11

Autorius: Loreta Lileikienė

Temos: , .

Kombučios gamintojų kelias – nuo Kanados iki namų virtuvės

Natūralaus fermentuoto arbatos gėrimo – kombučios gamintojai, vilniečiai Martynas Balčiūnas (35) ir Laurynas Sužiedėlis (35), prieš pustrečių metų įkūrę MB „Kombučerija“, sako, kad verslo pradžioje sunkiausia turbūt buvo nežinomybė. „Nors šiandien kombučios gamintojų Lietuvoje yra bent tuzinas, tuo metu mes buvome patys pirmieji, įsiteisinę kaip kombučios gamintojai. Buvo daug neaiškumo ir abejonių: ar mums išvis leis tokį gėrimą gaminti, ar žmonės jį supras ir pirks“, – prisimena svarstę šiuo metu sėkmingai plėtojamo prekių ženklo „Būkčia“ kūrėjai.

Pabandė fizikos studijas

L. Sužiedėlis, baigęs sostinės Sausio 13-osios vidurinę mokyklą Lazdynuose, atvirai prisipažįsta joje buvęs gana tingus ir daug nuobodžiavęs. „Tik artėjant egzaminams susigriebiau. Studijavau fiziką VU, tačiau nebaigiau, baigiau viešojo administravimo studijas Mykolo Romerio universitete, – pasakoja dabar jau nuosavą verslą turintis pašnekovas. – Vėliau, baigus mokslus, mane pagavo kelionių po pasaulį aistra. Troškau pažinti įvairias šalis, kultūras, patirti Jacko Kerouaco knygose aprašytus nuotykius. Tad turėjau nemažai progų padirbėti įvairių šalių restoranuose: JAV, Australijoje. Maistas ir skoniai yra kitas didelis pomėgis, kurį turėjau dar nuo pat vaikystės. Keliaudamas Indijoje, Tailande ar kitoje egzotinėje šalyje, net būdamas mažai kam žinomoje vietoje ir valgydamas vietinėje užeigoje, dažnai paprašydavau, kad įleistų į virtuvę ir parodytų, kaip jie gamina vienokį ar kitokį veganišką patiekalą.“

Vilniaus universiteto Fizikos fakultete pašnekovas sutiko dabartinį gerą bičiulį ir verslo partnerį M. Balčiūną, su kuriuo kartu prieš daugiau nei 15 metų pradėjo studijuoti fiziką. „Turbūt tada dar net pagalvoti negalėjome, kad po beveik dviejų dešimtmečių kartu gaminsime ir pardavinėsime arbatos grybo gėrimą“, – šypsodamasis svarsto L. Sužiedėlis.

Keliaudamas po Kanadą, padirbėjo kombučios darykloje

Pašnekovo pažintis su arbatos grybo gėrimu prasidėjo visiškai netikėtai, kai leidosi į ilgą kelionę po Kanadą, į Montrealį. Tuomet visiškai atsitiktinai, draugų dėka, jis įsidarbino vietinėje kombučios darykloje. „Tuo metu net neįtariau, kas per daiktas yra ta kombučia. Tačiau jau nuo pat pirmo gurkšnio įsimylėjau šį gaivų, skanų, pašėlusį ir tikrą gėrimą, kurio suklastoti neįmanoma. Karštomis vasaros dienomis, atrodė, nėra nieko labiau gaivinančio ir suteikiančio jėgų“, – atskleidžia savo neblėstantį susižavėjimą L. Sužiedėlis.

Kanadoje nuo pat pradžių, kai susipažino su kombučios gėrimu, jam gimė svajonė – pačiam pabandyti gaminti šį sveikatai naudingą gėrimą. „Prasidėjo šis verslo projektas labai paprastai: nuo mano namų virtuvės. Dar būdamas Kanadoje, idėja iš karto per „Skype“ pasidalinau su Martynu. Reikėjo daug metų, kol subrandinome savo verslo projektą ir jis tapo realybe (lygiai taip pat ilgai reikia brandinti ir kombučios gėrimą kasdienėje mūsų veikloje). Turėjome įvairių kitų veiklų, tad tik praėjus septyneriems metams ėmėmės šio projekto. Nors vis dar esame maži, neįtikėtina, kai atsigręžiame atgal ir prisimename, kaip tik pasvajodavome apie kombučios verslą ar gamindavau kombučią namuose karštomis vasaros naktimis prie atidaryto balkono, stengdamasis atrasti naujus skonius, ir štai dabar turime savo prekių ženklą, devynis skonius, esame laimėję apdovanojimą už pakuotės dizainą ir turime būrį gerbėjų“, – apie tai, kaip idėja pamažu išaugo į verslą, pasakoja vienas iš „Būkčia“ kūrėjų.

Teko daug pasakoti, kas tai yra

Nuo pat sumanymo pradžios kombučios entuziastai sulaukė šeimos ir draugų palaikymo, pastarieji netgi skatino įkurti verslą, kai L. Sužiedėlis kombučią dar gamino savo namų virtuvėje Naujininkuose. Prie verslo ir dabar daug prisideda jo žmona Vaida.

Pradėjus gaminti arbatos grybo gėrimą, daugiausia nerimo kėlė tik vienas klausimas: ar žmonės jo norės, pirks, ar kavinės bei restoranai norės rizikuoti, įsileisdami į savo asortimentą mažai kam žinomą produktą, kuriam dar reikia ir specialių laikymo sąlygų, ir apskritai ar kombučia išgyvens, nes šiam gėrimui, kaip gyvam produktui, yra būtinas terminis režimas. „Iš tikrųjų džiugu, kad labai didelė dalis kavinių ir restoranų savininkų gana entuziastingai reagavo į tokį naują produktą“, – sako patenkinti kombučios gėrimo gamintojai, nors ir pripažįsta, kad net ir šiuo metu dar didelė dalis visuomenės nežino, kas yra kombučia.

Svarbi jų darbo dalis yra skleisti žinią apie šį sveikatinamąjį gėrimą. Jo žinomumas dar labai mažas, nėra ir kombučios gėrimo įpročio. Nuo pat pradžių M. Balčiūnas ir L. Sužiedėlis labai daug pasakojo apie kombučią visiems: nuo kurjerių ir tiekėjų iki klientų ir prabangiausių restoranų savininkų. „Į tą laikotarpį, kuris buvo vos prieš porą metų, žiūrime nostalgiškai ir su šiokiu tokiu susijaudinimu, nes jautėmės kaip tikri pionieriai, brendantys į visiškai nepažįstamą teritoriją“, – šypsosi verslo kūrėjai.

Naujas produktas net ir pasaulio mastu

Pašnekovai pamini įdomų faktą, kad dabartinio formato kombučia yra labai naujas produktas net ir pasaulio mastu. „Dar daug kas yra neatrasta ir patiems tenka nemažai ieškoti bei tyrinėti. Patys be galo mėgstame šį gėrimą ir mėgaujamės bandydami pagerinti skonius ar atrasti naujas gamybos paslaptis. Be galo džiaugiamės, kai iš žmonių sulaukiame teigiamų atsiliepimų, o kartais net sužinome apie mūsų gerbėjus, kurie daugiau nenori jokios kitos alternatyvos“, – ištikimų sekėjų gretos džiugina „Būkčia“ gamintojus.

Gėrimo pavadinimo „Būkčia“ idėja kilo bandant atkartoti garsus, sklindančius atidarant gerai užsigazavusios kombučios butelį (BŪK!), o po to pilant putojantį gėrimą į stiklinę (ČIAAAA…). Taip pat šis pavadinimas apima visas raides, esančias ir žodyje „kombučia“. Galiausiai turbūt visiems pirmiausia asociacija kyla su „būk čia“, o tai irgi yra gerai“, – smagiai pasakoja projekto bendraautoriai.

Investavo ir vis dar investuoja

Savo verslą organiškai ir lanksčiai plėtojantiems verslo partneriams M. Balčiūnui ir L. Sužiedėliui pradiniame verslo taške prireikė apie 10 tūkst. eurų investicijų, po to dar ir dar, o šiuo metu daugiausia jam skiria savo laiko bei energijos. Pašnekovai tikisi, kad verslas pradės atsipirkti nuo šios vasaros ir atskleidžia vieną pamatinių savo veiklos vertybių: kuo mažesnis gamtoje paliekamas pėdsakas ir maksimaliai kokybiško produkto kūrimas. Dėl to jie gamyboje naudoja išskirtinius stiklinius butelius, popierines etiketes, kuo natūralesnius maisto produktus.

„Turime viziją, bet turi praeiti nemažai laiko, kol suprasime, ar šis produktas yra ilgalaikis, ar tai yra tik laikina populiarumo banga. Visai kitaip, tarkime, yra su duona, kurią žmonės pirko, perka ir pirks. Visgi nuoširdžiai tikime kombučios galia bei gerumu. Sunku, be abejo, yra tai, kad atsirado labai daug konkurencijos. Atrodo, kad šiuo metu iš 2,9 mln. Lietuvos gyventojų koks trečdalis užsiima kombučios verslu“, – smagiai pastebi pašnekovai, bet pripažįsta į viską žiūrintys pozityviai, nes konkurentai skatina pasitempti, be to, prisideda prie kombučios gėrimo populiarinimo.

Rezultatai proporcingi įdėtam darbui

Kombučeriais save vadinantys verslininkai net neabejoja – kad ir koks būtų verslas, niekada nebus taip, kad tu nieko neveiki, o kiti dirba už tave. Pasak jų, dažnas galvoja, kad turėdamas savo verslą bus laisvas: „Veikiau yra atvirkščiai: turėdamas savo verslą tu esi prie jo pririštas, negali visko palikti vien tik grįžęs namo, o dirbti turi daug daugiau nei vieną etatą. Galiausiai viskas priklauso nuo motyvacijos ir viskas sugrįžta atgal. Ką išleisi į pasaulį, tas atgal ir sugrįš. Ne kartą įsitikinome (nors kaskart vis iš naujo tuo pasąmoningai, bet nepagrįstai abejojame), kad be teigiamo požiūrio į save, savo verslą ir kitus nieko nebus.“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.