...

Efektyvus viešas kalbėjimas nepalieka abejingų

Verslas

2022.03.07

Autorius: Vaida Kerienė

Temos: , .

Efektyvus viešas kalbėjimas nepalieka abejingų

Marija May-Zamarytė Asmeninio albumo nuotrauka

Marija May-Zamarytė – savo srities profesionalė, kurios pranešimai nepalieka abejingų, o jų stiprumas lyginamas su geriausių pasaulio pranešėjų. Ji – garsiausios pasaulyje viešojo kalbėjimo organizacijos „Own the Room“ trenerė ir „Inspirata įkūrėja. Tačiau paklausta, kaip tiksliai ir teisingai viską atlikti scenoje, visų pirma siūlo susitikti su savimi ir savo vertybėmis. Nes tikslas visada yra sutikti žmogų ir palydėti jį jau sustiprėjusį.

Marijos kelias į viešąjį kalbėjimą prasidėjo nuo pagalbos draugui pasiruošti pristatyti panešimą konferencijoje Londone. Pranešimas buvo toks sėkmingas, kad vadovai iš karto ėmė domėtis, kokiu būdu įvyko toks stiprus jos draugo viešojo kalbėjimo lūžis. Bičiuliui papasakojus apie Mariją, ji iš karto sulaukė darbo pasiūlymo Las Vegase apmokyti visą tarptautinę IT specialistų kompaniją. Tai tapo stimulu paruošti oficialius pirmuosius mokymus. Vidinė motyvacija tai padaryti buvo labai stipri, nes pasiūlymas tikrai buvo vertas dėmesio – Las Vegasas, įdomūs žmonės ir naujos patirtys. Marija net nesudvejojo – pasiūlymą priėmė. Iš karto po mokymų ją pasikvietė pats organizacijos vadovas. Jis merginos kalbą prilygino Steve’o Jobso ir paprašė jį mokyti asmeniškai. Pasirodo, tai, kas jai buvo tiesiog intuityvu, tapo svarbia ir reikšminga pagalba, keičiant organizacijų vadovų viešą kalbėjimą.

Lietuvoje – unikali sritis

Grįžusi iš Las Vegaso, verslininkė svarstė, kaip ir kokiu geriausiu būdu galėtų ir Lietuvos įmonėms pasiūlyti savo viešojo kalbėjimo mokymus. Nusprendė kreiptis į keletą didžiausių konferencijų organizatorių, peržiūrėjo didžiąją dalį konferencijų pranešimų, iš kurių atrinko silpniausius. Moteris pastebėjo: nors įmonių idėjos įdomios ir unikalios, bet pranešėjai nesugeba to perteikti. Ji kreipėsi į šias įmones, siūlydama savo paslaugas. Tokių kaip ji specialistų Lietuvoje nebuvo ir šiuo metu nėra daug, tad įmonės susidomėjo, prasidėjo daug individualių mokymų, su kuriais kartu augo ir pati Marija. Jai nereikėjo galvoti kokių nors specialių idėjų ar verslo pavyzdžių, iš karto buvo dirbama su esamomis unikaliomis situacijomis, o pranešėjams pasiūlyti įvairūs jiems padedantys mokymų vadovai.

Šiuo metu viešojo kalbėjimo trenerė mano konkurentų neturinti, nes tokio aukšto lygio mokymų Lietuvoje daugiau nėra. Tvirtos Marijos kokybei keliamos vertybės lemia, kokie klientai renkasi būtent ją. Todėl rinkoje labai lengvai pasiskirsto, kas ir su kokiais klientais dirba.

Aukščiausi reikalavimai – sau pačiai

Pradėjusi verslą Marija buvo labai jauna – vos 23 metų. Nors specialistės mokymai buvo vertinami puikiai, intuityviai ji jautė, kad tai, ką daro, atlieka maksimaliai gerai, tik sunku buvo suprasti, iš kur viduje tas jausmas. „Jaučiau, kad kažkur prasilenkiu su savo vidine tiesa“, – pasakoja pašnekovė. Prireikė nemažai metų, kol pavyko atsikratyti šio jausmo. Daug mokslų, tapimas dviejų geriausių pasaulyje viešojo kalbėjimo mokyklų trenere, rinkodaros vadovės darbas įmonėje, kuri kūrė genialias programėles – visa tai padėjo globaliai suvokti, kas yra viešasis kalbėjimas. Filosofinė, mokslinė, praktinė ir kt. patirtys leido sukaupti meistriškumą. Tik tada, pasiekus savo vidinės kokybės reikalavimus, išnyko vidinis pojūtis, kad „dar kažkas ne iki galo“.

Žinias atnaujina „šuoliais“

Nesupranti kai kurių verslo niuansų – mokykis, naujink žinias. Nėra kito patarimo. Arba klausk tų, kurie supranta daugiau, pavyzdžiui, tokių organizacijų kaip „Versli Lietuva“ arba kt. Taip elgėsi ir Marija. Tiesiog ten, kur trūkdavo žinių, stengdavosi jų įgyti. Net ir dabar mokymasis jai labai svarbus, tam skiria po kelias valandas per dieną. „Atsiverti pasauliui ir užduoti klausimus, nes norinčių atsakyti tikrai yra“, – įsitikinusi pašnekovė.

Pati Marija nesistengia visada žinoti, kas vyksta šiuolaikinės rinkodaros srityje, tačiau porą kartų per metus į tai neria tikrai giliai. Pasidaro pasaulinės rinkodaros apžvalgą ir tai puikiai pasiteisina. Varto užsienio portalus, skaito leidinius, žiūri, kaip reklamuojasi garsiausi pasaulio treneriai, kokios spalvos, žodžiai, retorika naudojami, kas yra tas dabar moderniu laikomas jausmas.

Taip pat kuria rinkodaros sprendimus ir pagal tai, kas įkvepia ją pačią. „Aš žinau, kokios žinutės mane inspiruoja ir nebijau jų išsakyti ar naudoti“, – pasakoja Marija. Kaip vieną esminių momentų nurodo Setho Godino knygas, straipsnius, naujienlaiškius. Iš visos šios medžiagos moteriai pavyko labai daug visko išmokti. Taip pat didelį indėlį į rinkodaros žinių bagažą įnešė ir Saulius Dailidė.

Ne „užkemsėjusių“ organizacijų atstovams

Prieš sutikdama vesti mokymus konkrečiai organizacijai, Marija paprašo atlikti namų darbus: įrašyti minutės trukmės vaizdo įrašą, kuriame kiekvienas planuojantis dalyvauti mokymuose turėtų atsakyti į klausimą: ką aš tikiuosi išsinešti iš šių mokymų? Vienos organizacijos atsako puikiai, kitos iš dešimties žmonių atsiunčia tik du. Tuomet verslininkė atsisako vesti mokymus, motyvuodama tuo, kad ji nėra tokių organizacijų „linksmintoja“, jai svarbu kokybė, todėl ji vertina savo ir kitų laiką.

Tokias organizacijas ji pati vadina „užkemsėjusiomis“. Jų atstovai nieko nenori, niekuo netiki, nesidomi, kaip galėtų atskleisti savo potencialą. Tokiuose mokymuose jiems būna per intensyvu, jie išvažiuoja be galo pervargę. Todėl Marija akcentuoja, kad jos mokymai tinka visoms organizacijoms, išskyrus „užkemsėjusias“.

Kuo unikalus ir išskirtinis?

Dėl mokymų kreipiasi žmonės, tikrai turintys, ką iškomunikuoti: įdomūs verslai, labdaros organizacijos, atradėjai, mokslo srities kūrėjai. Profesionalė, užduodama jiems tikslingus klausimus, padeda išsigryninti, kas jiems svarbiausia jų idėjoje, pranešime, kokį tikslą norėtų pasiekti po pranešimo: Kas yra tavo idėjos esencija? Kas yra tavo minties esencija? Kodėl tau tai prasminga iškomunikuoti savo tema? Kiekvieno pranešimo pradžia – ši raktinė šerdis. Žmonėms pradėjus kalbėti savo tema, jų akys užsidega. Toks ir yra šios profesionalės tikslas: pažadinti, sugrąžinti į prasmę, padėti prisiminti, kodėl jie visa tai pradėjo, sugrąžinti meilę pranešimo temai.

Pas trenerę žmones atveda įvairios asmeninės patirtys: vieni „susimovė“ scenoje ir ieško pagalbos, kaip galėtų save reabilituoti, kitus atveda baimės, skausmas, kartais neišdildomos gyvenimo istorijos, dar kiti kuria naujus verslus ir nori juos pristatyti arba apkeliauja dviračiu visą pasaulį ir trokšta apie tai papasakoti. Visos istorijos skirtingos, bet unikalios ir ypatingos. Žmonių viešojo kalbėjimo baimė prilygsta mirties baimei, tai tiesiog įrašyta į mūsų pasąmonę. Jei prieš 30 tūkst. metų žmogus būtų išmestas iš genties, jis neišgyventų. Panašius potyrius jaučiame kalbėdami viešai, mus apima atstūmimo, jei suklysime, ką nors padarysime ne taip, baimė. Todėl Marijai labai svarbu būti empatiškai ir girdėti žmogų. „Mano tikslas – sutikti žmogų ir išlydėti jį stipresnį“, – tikina pašnekovė. Į kiekvieną atėjusįjį specialistė žiūri kaip į patį svarbiausią savo karjeroje sutiktą žmogų. Niekada ir jokiu būdu neleidžia sau mažinti kokybės, visada girdi save ir atnaujina savo vidines prasmes, žino, kokios vertybės jai dabar aktualios ir svarbios. „Jaučiu atsakomybę ir džiaugsmą giliai transformuoti atėjusiuosius, man malonu tai daryti kokybiškai tiek retorikos, tiek asmeninio kontakto prasme“, – sako profesionalė.

Susidraugauti su savo baime

Įveikti galima daug – jei tik nori. Nepasiekę tikslų, teisinamės. Tačiau tai tik rodo, kad neturime stipraus stimulo veikti. Pašnekovė pasakoja: „Įsivaizduokite, kad su sau mielu žmogumi geriate arbatą, priekyje matote balta tvorelę, o už jos – purvas. Ar šoksite į tą purvą? Greičiausiai ne, bet jei pamatysite jame sužeistą mylimą žmogų? Žinoma, kad šoksite, jums nekils abejonių.“ Tai puikiai iliustruoja – tam, kad susitiktume su baime, reikia tik vidinės motyvacijos. Jei nedarysite, nesinaudosite patarimais, nepadės net garsiausi pasaulio specialistai. Taip galbūt jie suteiks techninių žinių, bet tai iš esmės nekeis nieko. „Reikšminga klaida – atstumti baimę. Reikėtų priimti stiprų vidinį sprendimą ją perprasti, išgirsti, įsisąmoninti, ką ji sako“, – pasakoja Marija.

Paprasti patarimai, kaip kalbėti efektyviai

  1. Prieš eidamas į bet kokį pokalbį, susitikimą ar viešą pasisakymą, išsiaiškink, kokią esminę žinutę nori perteikti. Ko iš pokalbio tikiesi? Kiekvieną kartą turi žinoti ne tai, ką nori pasakyti, bet ką norėtum, kad tavo klausytojas išsineštų.
  2. Prasmė. Kodėl mano širdžiai, mano visumai prasminga atlikti šį veiksmą?

Neįgyvendinti tikslai virsta kūno skausmais

Marijos gyvenimo prasmė yra mokymasis, save ji apibūdina kaip kintančią asmenybę: „Mokausi iš gyvenimo džiaugsmų, atradimų, praradimų, iš gyvenimo žinučių, žmonių, projektų. Kintanti ir dėl to laiminga.“ Skaitytojui ji linki: „Išdrįsti veikti. Net jei ir padarysi klaidą, įgysi naujų žinių ir išminties. Kitaip nuolat galvosi apie tai, ko nepadarei. Tada atsiras nepasitikėjimo jausmas, kad esi silpnas ir nevertas, toliau norėsi tai įgyvendinti, bet jau būsi per senas, o tavo gyvenime pradės akumuliuotis skausmingos vietos. Taip palaipsniui pats save išmesi iš sėkmės.“

„Noriu baigdama gyvenimą pasakyti, kad aš gyvenau. Jei to nori, tada kiekvienas tavo veiksmas – ar asmeninių santykių, ar versle – tampa laipteliu, atspirties tašku, padedančiu vis giliau pažinti save ir pasaulį. Tuomet nėra jokio skirtumo – ar tau sekasi, ar ne, nes ir nuo sėkmės, ir nuo nesėkmės atsispirsi“, – įsitikinusi pašnekovė.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.