Verslo perspektyvos 2023-aisiais

Verslas

2022.12.27

Autorius: Raminta Žalkauskaitė

Temos: , , .

Verslo perspektyvos 2023-aisiais

Živilė Glaveckaitė Asmeninio albumo nuotrauka

Jau aštuntąjį kartą vyko žinių centro augančiam verslui „bzn start“ organizuojamas „Business Network Party: Christmas Edition”, kuriame ekspertai pateikė savo įžvalgas apie verslo perspektyvas ateinančiais metais. Išskirtinį pranešimą apie verslo perspektyvas remiantis specialiai šiam renginiui atliktu tyrimu apklausiant investuotojus, įvairius verslo atstovus pristatė Dr. Živilė Glaveckaitė, „bzn start” įkūrėja, mokslininkė, „design thinking” ekspertė, inovacijų strategė. Svarbiausias fintech ir internetinės bankininkystės tendencijas apžvelgė Agnė Selemonaitė, „ConnectPay” valdybos pirmininkė, gen. direktoriaus pavaduotoja, o duomenų ateitį versle aptarė pranešėjas Gediminas Jankauskas, TELE2 duomenų mokslininkas, DATA ATLAS produkto vadovas.

Pasaulis plokštėja

Kalbėdama apie verslo perspektyvas kitiems metams „bzn start“ įkūrėja, mokslininkė Dr. Živilė Glaveckaitė išryškina tendencijas, kurios orientuotos į tvarumą ir vertybinį pagrindą: „Vartotojai renkasi tvarius sprendimus, toliau augs verslo modeliai susiję su dalinimusi: kaip panaudotų daiktų prikėlimas, dalinimasis su kitais, pelno skyrimas visuomenės gerovei kurti (Ovoko \ RRR.LT, Vinted, ADCRent, Vinted, Dalinuosi.lt ir kt.). Žmonės pavargsta, kad nuo kažko priklauso, jie nori patys spręsti, ką ir kiek nori dalintis, siekia saugiai įdarbinti savo turtą ir už tai gauti pajamų. Tad inovacijos ir naujos dalinimosi platformos kursis vedami būtent šių tikslų ir laimės tie, kurie labiausiai atlieps vartotojų lūkesčius“.

Šiandien visi turime galimybes dirbti nepriklausomai nuo to, kur esi. Galime kurti operacijas bet kurioje geografinėje padėtyje ir galutinis vartotojas apie tai net nežinos. Ryškėja mažesnė hierarchija, nes ateinančios kartos renkasi skaidrius ir tvarius sprendimus ir tas vertybes kur mažesnė diskriminacija, seksizmas bei didesnė laisvė pasirinkimui.

Pasak ekspertės, vadovas yra lygus su komanda ir neatskirsi kur vadovas, o kur kitas komandos narys. Mažiau vadovų sudaro daugiau galimybių atskleisti darbuotojų potencialą. „Vienas dalykas, kurį svarbu suprasti, kad inovacijos ateina iš kliento, o ne iš vadovo, todėl jam svarbu būti arčiau kliento”, – pažymi ekspertė.

Prognozuojama, kad 2024 m. 30% įmonių komandų bus be vadovo dėl judraus ir hibridinio darbo pobūdžio. Ekspertė sako, kad komandos pačios rinksis lyderius ir vadovus ir tai nereiškia, kad nebus tvarkos. Iš tikrųjų atsakomybė bus labai didelė, nes sprendimų priims jie patys.

Skaitmenizavimas padės inovuoti

Atliekant tyrimą daugelis ekspertų paminėjo skaitmenizavimą, kas svarbu efektyvinti visus verslo procesus, mažiau administruoti, daugiau galvoti. „Dažnai mes užsisukame administravime ir neturime laiko inovacijoms kurti, ko galėtume išvengti skaitmenizuodami, sutvarkydami procesus”, – sako Živilė Glaveckaitė. Tyrime dalyvavusių ekspertų nuomone apie 80% procentų įmonių nežino, kas yra verslo higiena. „Tai parodo, kad įmonės vis dar turi daug potencialo procesų skaitmenizacijai, CRM įdiegimui, kas padėtų efektyvinti klientų aptarnavimą, pardavimus”, pastebi dr. Ž. Glaveckaitė.

Dar viena pristatyta tendencija, tai – sparčiai auganti balso paieškos technologija: „Prognozė iki 2024 m. skaitmeninių balso asistentų skaičius pasieks 8,4 milijardo vienetų, o tai yra daugiau nei pasaulio gyventojų. Tai vyksta, nes paieška balsu yra 3,7 karto greitesnė nei renkant tekstą ranka. Vis daugiau žmonių ieško balso paieškos norėdami apsipirkti internetu. Vartotojas vis daugiau darosi tingus, ieško paprasčiausio ir patogiausio sprendimo, nenori skirti daugiau laiko, gilintis kaip valdyti įrankį”, – atskleidė ekspertė.

Darykime, ką mokame geriausiai, o ko nemokame – atiduokime daryti kitiems

„Mes turime nuolat įtraukti naujų žmonių, nes taip naujos idėjos ateina į įmonę. Geriausias tam įrankis pasitelkti išorines paslaugas samdant darbuotojams trūkstamoms kompetencijoms. Ko negali sukurti geriausiai pats, tą galima atiduoti atlikti tiems, kurie tai moka daryti geriausiai“, – sako Živilė Glaveckaitė.

Pasak Dr. Ž. Glaveckaitės, taip pat svarbus vertybių stuburas: „Seksis tiems, kurie ne tik aiškiai deklaruos savo verslo ar įmonės vertybes, bet ir tas vertybes demonstruos savo įgyvendinimo veiksmuose, rinkodaroje, projektuose. Vartotojas orientuotas į vertybes linkęs prisirišti emociškai prie prekės ženklo.

Baltijos šalyse išaugo e. prekybos rinka

„ConnectPay” valdybos pirmininkė, gen. direktoriaus pavaduotoja Agnė Selemonaitė sako, kad kasdien dirba su globaliai veikiančiais internetiniais verslais, vykdo jų finansines operacijas, mokėjimus, žino, kaip pastarųjų metų įvykiai juos palietė, kokių sprendimų bei veiksmų buvo imtasi. Baltijos šalyse 30% procentų išaugo e. prekybos rinka ir daugelis verslų masiškai migravo į internetą. Pasak ekspertės, didžiausi e. komercijos augimai vyko Estijoje, Portugalijoje, Italijoje ir Lenkijoje, kurių vidurkis 15,8%, o Lietuva augo šiek tiek mažiau nei vidutiniškai. Žiūrint į industrijas daugiausiai į internetą persikelė mados elementai, maistas, elektronika, media, žaislai, hobiai ir „pasidaryk pats“ tipo prekės.

Selemonaitė pastebi, kad auga alternatyvūs atsiskaitymo būdai, kaip elektroninės piniginės, google wallet, apple pay ir pan., „pirk dabar, mokėk vėliau“ bei kripto atsiskaitymai. Pasaulio mastu auga el. piniginės, Europos mastu – atsiskaitymai kortelėmis vis dar ant bangos. Taip pat augantis atsiskaitymo būdas yra mobilioji piniginė, nors ir ne toks greitas kaip visame pasaulyje.

Verslų konsolidacija

„2023-aisiais matosi verslų konsolidacija, nes visiems svarbu kaip sutaupyti kaštus, nes kainos nemažės ir jei penkerius metus visi augo, tai dabar turi išmokti ūkiškai valdyti verslą. Svarbu konsoliduoti kuo daugiau paslaugų iš vienų rankų, nes kai viskas konsoliduota, verslo valdytojui reikia mažiau administracinių kaštų ir resursų viską suvaldyti. „Viskas produktų prasme daroma pagal kliento užsakymą, tingumo laipsnį ir nenorą vargintis kažką daug daryti, kuo mažiau mygtukų ir greičiau prieiti prie atsiskaitymo ir lengviau viską integruotis. Dėl laiko ir resursų rinktis tiekėjus, kurie žino, ką daro, yra patikimi ir visas kitas paslaugas kaip teisinės, marketingas ar finansines atiduoti specialistams, kad galėtum daryti savo verslą, aptarnauti klientus visą parą“, – sako ekspertė.

Ne visi efektyviai išnaudoja duomenis

„Tele2“ didžiųjų duomenų mokslininkas Gediminas Jankauskas sako, kad duomenų kiekis pasaulyje auga astronominiu greičiu. Per paskutinius tris metus duomenų kiekis padvigubėjo, o per artimiausius tris metus jis dar kartą padvigubės. Nors duomenų šiais laikais turime daug, tačiau efektyviai juos išnaudoja ne visi. Pasak eksperto, bet kokiame sektoriuje duomenų analizė gali padėti efektyvinti veiklą, optimizuoti procesus ar didinti pardavimus – svarbiausia tinkamai įveiklinti informaciją. Viena iš sėkmės istorijų, kaip didieji duomenys jau padeda efektyviai vystyti veiklą, yra „Travel Lithuania“ atvejis. Jei iki didžiųjų duomenų buvo sunku surinkti tikslią informaciją, kur į Lietuvą atvykę turistai mėgsta lankytis, tai dabar įstaiga turizmo infrastruktūrą plėtoja pagal atvykusių žmonių keliavimo analizės tendencijas šalies viduje. Tai tik vienas pavyzdžių, kaip didžiųjų duomenų analizė padeda informaciją paversti taikliais ėjimais ir būti žingsniu priekyje, todėl svarbu tinkamai įvertinti situaciją ir priimti savalaikius sprendimus.

Ekspertai

Dr. Živilė Glaveckaitė

Dr. Živilė Glaveckaitė

„bzn start” įkūrėja, vadovė. / UAB „Glaveckaitė Media”

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.