...

Robotas, siekiantis amžiams pakeisti pašto darbą

Verslas

2016.07.08

Autorius: Povilas Sabaliauskas

Temos: , .

Robotas, siekiantis amžiams pakeisti pašto darbą

„Sidewalk“ projekto vadovas - Skirmantas Gricius. BFL/Andriaus Ufarto nuotr.

Jeigu pastaraisiais metais jums teko apsilankyti konferencijoje LOGIN ar „Innovation Drift“, ko gero, pastebėjote ir tokį geltoną keturratį robotą, kuris šmirinėdavo aplinkui, traukdamas praeivių dėmesį. Šis robotas – tai lietuvių projekto „Sidewalk“ darbo vaisius. Komanda su juo pasišovė išspręsti siuntų pristatymo problemą, o projekto vadovas Skirmantas Gricius žada, kad jau labai greitai mieste laiškus bei siuntinius bet kada ir bet kur mums pristatinės būtent tokie paštininkai.

Sprendžia labai aktualią problemą

Pašnekovas tikina, kad šiais laikais siuntinių pristatymo srityje didžiausia problema yra paskutinis jo keliavimo etapas. Jis šiuo metu ir labai brangus, ir nepatogus, nes tam, kad atsiimtum siuntą, turi būti sutartu laiku sutartoje vietoje. Siuntos neatsiimsi tiesiog čia ir dabar. Reikia laukti mažiausiai dieną ar dvi.

Ši problema buvo puikiai žinoma ir „Sidewalk“ vystytojams, kurių šiuo metu yra trys: Skirmantas Gricius, Romanas Drokovas ir Mangirdas Skripka. Iš pradžių buvo idėja pristatinėti siuntinius dronais. Tačiau kartu su dronais atsirastų labai daug teisinių reguliavimų. Be to, dronų žmonės dar šiek tiek prisibijo. Jie juk gali nukristi ir pan. „Pagaliau viename renginyje Romanas susitiko su Mangirdu ir pradėjo išsamiau galvoti apie šią idėją. Kilo mintis sukurti kažką panašaus į droną, bet važinėjantį žeme. Taip ir gimė „Sidewalk“ idėja. Toks robotas padėtų sumažinti išlaidas, atsirandančias paskutiniu siuntos keliavimo etapu. Štai vien „Amazon“ kiekvienais metais išleidžia apie 3 mlrd. dolerių, kad klientams kompensuotų dalį pristatymo išlaidų. Tai juk milžiniški pinigai“, – aiškina S. Gricius.

Pašnekovas įsitikinęs, kad jau labai greitai miestų gatvėmis riedės daugybė tokių robotų, kurie bet kur ir bet kada galės atiduoti žmonėms siuntą. Tai dažnai leistų siuntą gauti, praėjus vos kelioms valandoms nuo užsakymo. Žinoma, šiuo metu veikia dar tik roboto prototipas, o „Sidewalk“ pagrindinis iššūkis tebėra sėkmingai į vieną robotą įtraukti visus esamus sprendimus. Reikiamos technologijos egzistuoja, bet atskiras dalis sujungti į bendrą sistemą sudėtinga. Tačiau tik laiko klausimas, kada robotai paštininkai bus parengti darbui.

„Mūsų vizija tokia, kad robotas turėtų būti visiškai automatizuotas. Tai reiškia, kad žmogaus pagalbos jam beveik nereikėtų. Būtų tik vienas žmogus, kuris stebėtų robotus ekrane, t. y. būtų toks savotiškas apsaugininkas. Šiuo metu robotas dar valdomas operatoriaus. Aišku, kol kas tai tik antrasis prototipas. Šiuo metu jau kaip tik kuriame ir trečiąją versiją, kurioje bus dar daugiau autonomiškumo. Robotas pats galės išvengti kliūčių, geriau orientuosis aplinkoje. Tai natūralus tobulėjimo procesas, nes būtų labai sunku iš karto sukurti visiškai automatizuotą produktą. Kol kas tai dar niekam nėra pavykę“, – pasakoja S. Gricius.

Praeiviai priima labai teigiamai

Pašnekovas neslepia, kad iššūkis yra ne tik pats kūrybinis procesas, bet ir jį vykdančių žmonių paieškos. Greitis šiuo etapu labai svarbus, todėl norėtųsi spėti kuo daugiau, bent kiek praplečiant komandą. „Iš esmės su robotu daugiausia dirbame trise. Tačiau yra ir daugiau žmonių, nuolat dirbančių su programine ir technine dalimis. Dabar mes aktyviai ieškome žmonių, kurie galėtų prisidėti. Labai norime rasti ir įmonių, kurios galėtų prisidėti prie techninės roboto dalies kūrimo. Mums patiems labiau norisi susitelkti į programinę dalį ir verslo plėtrą. Iki šiol viską darėme patys. Dirbome, galima sakyti, garaže. Tačiau jau atėjo laikas pereiti į kitą etapą“, – sako projekto vadovas.

Kad toks laikas jau tikrai atėjo, patvirtina ir tarptautinis dėmesys, rodomas „Sidewalk“. Visi, kam pristatoma ši idėja, entuziastingai jai pritaria ir kelia tik vieną klausimą: kaip greitai įmanoma ją įgyvendinti? „Šiuo metu kalbamės su partneriais Jungtinėje Karalystėje. Beveik sutarta dėl projekto Nyderlanduose. Yra galimybių Švedijoje ir Suomijoje. Per artimiausius metus pradėsime realiai pristatinėti siuntas, o atsiradus tokiai praktikai viskas dar greičiau judės. Kaip minėjau, šiuo metu mums svarbiausia išplėsti komandą, pritraukti žmonių, kurie irgi degtų šia idėja“, – atskleidžia S. Gricius.

Jis labai džiaugiasi ir tuo, kad roboto paštininko idėją puikiai priima ne tik investuotojai, bet ir eiliniai žmonės. Tai irgi labai svarbu, nes juk robotai ir praeiviai turės dalytis tais pačiais šaligatviais. „Robotą išbandėme jau penkiuose Lietuvos miestuose. Žmonės su juo paprastai elgiasi lyg su kokiu naminiu gyvūnu. Mums buvo iš tikrųjų labai įdomu, kaip žmonės reaguos į robotą. Jis juk riedės šaligatviais, bus aktyvus eismo dalyvis. Labai smagu buvo, kai žmonės mus stabdė, klausė, koks šio roboto vardas. Prieidavo ir maži vaikai, ir senyvo amžiaus žmonės. Labai gerai, kad žmonės nežiūri į robotą su baime. Jie mato jį kaip kokį gyvūną“, – prisimena pašnekovas.

Trečioji versija jau šiemet

 

„Ko gero, svarbiausias dalykas yra klientų poreikių nustatymas. Juk technologija turi prisitaikyti prie žmogaus.“

S. Gricius.

 

Dar vienas įvertinimas, kurio neseniai sulaukė „Sidewalk“, – tai patekimas į festivalio „Pioneers“ perspektyviausių startuolių sąrašą. Pasak S. Griciaus, tai tik dar vienas patvirtinimas, kad komanda tikrai daro šį tą reikalinga. „Tai parodė, kad tokio produkto tikrai reikia. Tai ne tik pripažinimas mums, bet ir įrodymas, kad investuotojai mato čia perspektyvą. Tai jau nebėra ateitis. Tai dabartis. „Pioneers“ mūsų pagrindinis tikslas buvo surasti investuotojų ir partnerių. Konferencija tam ideali vieta. Labai gerai, kad investuotojai irgi mato tokio sprendimo poreikį. Tačiau svarbiausias klausimas vis dar yra, kaip greitai tai įmanoma padaryti. Kaip greitai robotai gali atsirasti gatvėse?“ – dėsto jis.

Šiuo metu „Sidewalk“ ruošia trečiąjį roboto prototipą, kuris turėtų būti pademonstruotas dar šiemet. Su juo bus bandoma dar labiau priartėti prie realaus atsiradimo gatvėse. „Ko gero, svarbiausias dalykas yra klientų poreikių nustatymas. Juk technologija turi prisitaikyti prie žmogaus. Vienam žmogui patogu siuntą gauti namie, kitam patogiau ateiti iki terminalo. Taigi kuo greičiau suprasime tuos poreikius, tuo greičiau galėsime pritaikyti technologijas, ištobulinti verslo modelį. Robotas turi prisitaikyti prie žmonių poreikių. Ne atvirkščiai“, – įsitikinęs S. Gricius.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.