...

Kodėl dauguma pradedančiųjų verslų žlunga arba taip ir lieka smulkieji?

Verslas

2016.03.21

Autorius: Nerius Jasinavičius

Temos: .

Kodėl dauguma pradedančiųjų verslų žlunga arba taip ir lieka smulkieji?

Knygos „E-Myth“ autorius - Michaelis Gerberis. Asmeninio albumo nuotr.

Prieš 15-a metų tarnybinės kelionės metu vieno oro uosto knygyne akys užkliuvo už Michaelo Gerberio knygos „E-Myth“. Tačiau tą kartą knygos nenusipirkau, nes 2001 m. raidė „E“ knygos pavadinime buvo labai dažnas reiškinys, – juk pasaulį buvo apėmusi elektroninio verslo (dot-com) karštinė. Tuo metu investuotojai juokaudavo, kad prie įmonės pavadinimo pridėjęs dot-com (.com) įmonės akcijų vertę padidini bent 25 procentais.

Po kelerių metų vienoje konferencijoje diskutuojant apie smulkiojo verslo steigėjų problemas buvo paminėta ir ši knyga. Tai mane nustebino – juk kalbėjomės ne apie elektroninį verslą. Pasidomėjęs šia knyga detaliau, sužinojau, kad M. Gerberio knyga „E-Myth“ pirmą kartą publikuota 1986 m., kai visuomenei internetas dar nebuvo žinomas. Knygoje aprašyti smulkiojo verslo pavyzdžiai buvo iš praėjusio amžiaus aštuntojo bei devintojo dešimtmečių JAV smulkiųjų įmonių gyvenimo. Tačiau tos tolimos (ir laiko, ir vietos požiūriu) istorijos buvo labai artimos, iki skausmo pažįstamos ir XXI a. Lietuvoje. Skaitant knygą kai kurios įžvalgos nustebino. Jomis ir noriu pasidalyti.

Verslas suteikia laisvę ir kartu ją atima

M. Gerberio teigimu, dauguma žmonių pradėjo verslą po verslumo priepuolio, tikėdami, kad verslas suteikia laisvę. Tačiau realybė neretai būna kitokia – užuot džiaugusis lauktąja laisve, tenka dirbti po 10–12 val. per parą ir be atostogų. Užuot pasiekus trokštamą svajonę – pakliūvama į spąstus. Ir tai nepriklauso nuo to, kokiu verslu užsiimama. Kodėl taip nutinka?

Visų pirma reikėtų pradėti nuo esminio verslo tikslo. Ko savininkai nori iš verslo? Esminis verslo tikslas – uždirbti pinigų dabar ir ateityje. Būtent verslas (kaip sistema) turi uždirbti pinigų, o ne pats įmonės steigėjas, dirbdamas be poilsio ir atostogų. Tačiau neretai smulkieji verslai pradedami ne kaip verslo sistema, o kaip smagus ir mėgstamas užsiėmimas. Tokioje įmonėje dažnai savininkas ir vadovas yra tas pats asmuo. Labai dažnai pasitaiko, kad jų verslas jiems tiesiog „atsitiko“ – tokie vadovai neturi formalaus vadybinio išsilavinimo, bet yra puikūs savo srities specialistai (projektuotojai, programuotojai, dizaineriai, baldininkai ir t. t.). Jie dirba toje sferoje, kuri jiems patinka, todėl netgi galima sutikti tokių, kurie teigia, kad pinigai nėra svarbiausias jų veiklos tikslas.

Tokiose įmonėse nėra standartizuotų procedūrų, matavimų ir bendravimas vyksta kaip šeimoje. O neretai – įmonės darbuotojai ir yra šeimos nariai. Tai nėra blogai, kol įmonė nedidelė, bet kai ji tampa didesnė, formalaus bendravimo nebuvimas stabdo augimą.

Verslininkas su trimis skrybėlėmis

M. Gerberis savo knygoje įvardijo tris skrybėles – esminius vaidmenis, kuriuos atlieka smulkiojo verslo savininkas. Tai „verslininkas“ (angl. Entrepreneur), „vadovas“ (angl. Manager) ir „specialistas“ (angl. Technician). Dauguma smulkiųjų verslininkų jaučiasi puikiai dėvėdami „specialisto“ skrybėlę. Juk viena iš priežasčių, kodėl jų verslas iki šio nebankrutavo, – tai aukšta steigėjo specialybinė kvalifikacija bei patirtis. Šią patirtį verslininkas ir amatininkas kaupė ne vienus metus, todėl toje sferoje jis jaučiasi puikiai – žino, kaip spręsti daugumą iškylančių problemų, kur rasti informacijos apie savo specialybės naujienas. Neretai tokiose įmonėse pats savininkas yra geriausias specialistas. Netgi „verslininko“ skrybėlė nekelia didelio diskomforto – verslas pradėtas, minčių ir svajonių apie verslo augimą taip pat yra.

Tačiau „vadovo“ vaidmuo – tai ta sritis, kur dauguma smulkiojo ir netgi vidutinio verslo vadovų jaučiasi labai nejaukiai. Įmonės vadyba jiems visiškai nauja sritis, čia jie – naujokai. Tapsmui specialistu jau skirta tūkstančiai valandų, o vadybos žinių ir įgūdžių gavimas tik prasideda. Be to, ir kai kurios savybės, reikalingos geram specialistui, gali pakišti koją siekiant tapti geru vadovu. Kaip žinia, bet koks naujokas neišvengiamai padaro klaidų. Sėkmės lydimam specialistui klaidos – labai nemalonus dalykas, nes kelia pavojų reputacijai ir autoritetui kolegų (pavaldinių) akyse. Todėl toks vadovas naujokas (kaip ir dauguma vaikų) stengiasi vengti visų veiklų, susijusių su „vadovo“ vaidmeniu. Ir tai tampa įmonės augimo stabdžiu.

Verslininkui rūpi ne tik, kaip uždirbti pinigų

M. Gerberis parašė knygą, tapusia vienu iš bestselerių verslo tema ir patekusia į įvairiausius rekomenduojamų verslo knygų 20-ukus, 50-ukus ar 100-ukus. Be to, jis sukūrė konsultacinę įmonę, kuri sudarė sąlygas savo klientams – smulkiesiems verslininkams – gauti aukštos kokybės verslo konsultacijas už labai nedidelę kainą. Sėkmingai pardavęs konsultacinę įmonę, M. Gerberis parašė kitą knygą „Pažadink verslininką savyje“ ir pradėjo naują iniciatyvą – „Svajonių kambarį“ (angl. „The Dreaming Room™“). Jis tiki, kad pažadintas verslininkas siekia ne tik uždirbti pinigų, parduoti produktų ar užkariauti rinką, bet ir pakeisti savo bei aplinkinių gyvenimą, planuodamas, pradėdamas ir plėtodamas smulkųjį verslą. Ne veltui verslo žurnalas „Inc.“ M. Gerberį vadina „pirmuoju mažojo verslo guru“.

Todėl labai džiaugiuosi, kad šis autorius, konsultantas, pranešėjas rado laiko ir galimybę tiesioginės vaizdo transliacijos metu pasidalyti savo naujausiomis įžvalgomis su Lietuvos verslininkais kasmetėje verslo statytojų konferencijoje „Išsklaidant verslo mitus 2016“, kuri vyks balandžio 22–23 dienomis.

Kviečiame užsiregistruoti į M. Gerberio vadovų klubą, kurio nariai gaus specialių nuolaidų ir dovanų.

Daugiau informacijos apie konferenciją – www.verslomitai.lt.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.