Kaip sukurti Silicio slėnį Lietuvoje?
2016.05.24
Temos: Startuolis, Vadyba.
Lietuvos laisvosios rinkos instituto organizuotoje konferencijoje „Kaip sukurti Silicio slėnį Lietuvoje“ garsūs ekonomistai, tarp jų Ilinojaus universiteto profesorė Deirdre McCloskey ir verslininkas bei investuotojas Johnas Chisholmas, bandė atsakyti į klausimą, ko trūksta, kad klestėtume: kapitalo ar idėjų?
Svarbiausia – plačios pažiūros
Mokslininkė įsitikinusi, kad jeigu per savo gyvenimą nesi pakeitęs savo nuomonės, tai tiesiog reiškia, jog nemąstai. Ekonomistė tvirtina, kad per savo karjerą yra kardinaliai pakeitusi ekonominės filosofijos pažiūras ir netgi nepabūgusi apversti savo asmeninio gyvenimo aukštyn kojomis – prieš dvidešimtmetį Deirdre McCloskey dar buvo Donaldas McCloskey, kol pagaliau priėmė sprendimą pakeisti savo lytį. Profesinis ir asmeninis įžymiosios ekonomistės gyvenimas išties spalvingi – D. McCloskey yra parašiusi 17 knygų ir apie 400 mokslinių straipsnių, dėstė komunikaciją, ekonomiką, anglų kalbą ir istoriją Ilinojaus universitete Čikagoje. Plačių pažiūrų mokslininkės specializacija – ekonomikos istorija, tačiau ji rašo visomis temomis nuo viduramžių žemės ūkio, statistinių teorijų, ekonomikos evoliucijos iki transseksualumo. Prieš pasitraukdama iš akademinės karjeros 73-ejų ekonomistė nusprendė išmokti groti akordeonu, o savo studentus ji visada skatindavo nesiliauti mokytis, nuolat kelti klausimus ir stebėti pasaulį.
„Silicio slėnis tėra mažytė Kalifornijos dalis, tad sakyti, kad Lietuvos rinka yra labai maža ir čia sunku plėtoti verslą tikrai neverta. Juk jūs turite visą Europos rinką.“
D. McCloskey
Maža rinka – prastas pasiteisinimas
Pasak D. McCloskey, norint sukurti Silicio slėnį Lietuvoje, svarbiausia turėti pakankamai verslumo dvasios. „Silicio slėnis tėra mažytė Kalifornijos dalis, tad sakyti, kad Lietuvos rinka yra labai maža ir čia sunku plėtoti verslą tikrai neverta. Juk jūs turite visą Europos rinką“, – sakė pašnekovė. Ekonomistė įsitikinusi, kad konkurencija versle mus apsaugo geriau nei valdžia. Pasak mokslininkės, ekonominės sėkmės sulaukia tik dinamiška ir laisva visuomenė. Nebūtina turėti didingų planų, svarbu sutelkti dėmesį ir pastangas siekiant sukurti naudą kitiems. Profesorei D. McCloskey paantrino verslininkas ir investuotojas J. Chisholmas, parašęs knygą „Unleash Your Inner Company: Use Passion and Perseverance to Build Your Ideal Business“ ir tvirtinantis, kad inovacijų sėkmės neįmanoma nuspėti, todėl bandymai atskirti nugalėtojus nuo potencialių pralaimėtojų yra nieko verti. Tik nedidelė dalis iš tūkstančio startuolių įsitvirtina rinkoje. Paskatinimų ir šiltnamio sąlygų kūrimą jauniems verslams J. Chisholmas vadina „verslo teatru“, nes taip tik miglotai imituojama verslo realybė.
Ragina kastis gilyn
Profesorė D. McCloskey atviravo, kad savęs niekada neįsivaizdavo verslininke, nors dabar ji save vadina intelektualia verslininke, siūlančia kitiems savo žinias. Ekonomistė skatina nuolat kelti klausimus apie viską, nes kiekvienas išsakytas teiginys turi turėti savo kontekstą, prasmę ir atsakyti į iškeltą klausimą. Jaunimui D. McCloskey pataria susirasti dominančią sritį ir ją ištyrinėti kuo giliau. „Bandau save įsivaizduoti, jeigu būčiau apsistojusi tik ties ekonomika. Man tai nebūtų išėję į naudą. Labai svarbu specializuotis ir kastis gilyn, kad suprastum, ką reiškia gylis. Tada jau galima domėtis platesnėmis sritimis. Tai yra geriausias derinys“, – įsitikinusi ekonomistė.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.