Bransonas: Milijardierius, kuris verčiau ieško nuotykių nei prabangos
2013.06.05
Temos: Vadyba.
Savaitgalį Kaune, „Žalgirio“ arenoje, vykusios konferencijos organizatoriai gyrėsi, kad tai pats didžiausias tokio tipo renginys visoje Rytų Europoje. Aišku, tokio dalyko nepamatuosi, tačiau bent jau bilietų kainos (siekusios nuo 700 iki 9999 litų) leido su tuo sutikti. Galima numanyti, kad daugumą susirinkusiųjų, o jų buvo per keturis tūkstančius, visų pirma atviliojo Richardo Bransono pavardė. Šis britų milijardierius, „Virgin“ korporacijos galva, ne vieną žavi charizma, nutrūktgalviškumu. Jis visai nepanašus į verslininką, kuris kasdien į darbą keliauja juodu limuzinu, o ant galinės sėdynės stengiasi sėdėti pasitempęs, kad nesuglamžytų juodo kostiumo… Ne, seras R. Bransonas verčiau skraido oro balionais, gąsdina karves ir landžioja po termofikacines elektrines. Kitaip tariant, šis milijardierius visada ieško nuotykių.
Verslo pradžia prasidėjo nuo laikraščio leidimo
Ko gero, R. Bransono aistrą nuotykiams labai puikiai paaiškina laikotarpis, kuriame jis gimė ir augo. Būsimasis miljardierius pasaulį išvydo 1950-aisiais, o paauglystę pasiekė visu smarkumu įsisiūbavus hipių judėjimui. Net ir pirmoji R. Bransono veikla buvo glaudžiai susijusi su hipių skleistomis meilės ir taikos idėjomis. Kai jam buvo penkiolika, jis nusprendė įkurti laikraštuką, kurio uždavinys – skleisti informaciją apie Vietnamo karą. Idėją įgyvendinti pavyko, laikraštis sėkmingai gyvavo. Milijardierius sako tada apie rimtą verslą dar negalvojęs. Jis gyveno dabartimi – labiau už viską norėjo sukaupti reikiamą sumą pinigų, kad laikraštis galėtų būti leidžiamas ir kitąmet.
Visgi tikrasis R. Bransono kelias į turtus ir šlovę prasidėjo 1972-aisiais įkūrus „Virgin Records“, įrašų parduotuvę, o vėliau ir leidybos kompaniją. Kaip ir visos milijardieriaus įmonės, „Virgin Records“ buvo drąsi. Ji daugiausia britams pristatinėjo vokiško „krautrock“ stiliaus muziką, o prasidėjus punk judėjimui pasirašė sutartį su garsiaisiais „Sex Pistols“, kurie anuomet buvo laikomi kone grėsme Jungtinei Karalystei. Muzikos verslas plėtėsi, bet netrukus „Virgin“ padarė dar vieną didžiulį šuolį. Vieną kartą R. Bransonas susirengė į Mergelių salas, bet pavėlavo į lėktuvą. Kadangi jo ten jau laukė moteris, kurią norėjo būtinai aplankyti dar tą pačią dieną, jis net negalvojo pasiduoti ir atidėti kelionės. Verslininkas išsinuomojo lėktuvą, užrašė ant jo „Virgin Airways“ ir pradėjo žmonėms siūlyti skristi kartu. Dabar „Virgin Airways“ yra viena didžiausių oro linijų kompanijų pasaulyje. Kaip tai atsitiko? R. Bransonas sako, kad jam tiesiog norėjosi teikti kokybiškesnes paslaugas, nei tuo metu buvo siūloma. Juk oro linijos ne visada su savo klientais elgiasi draugiškai.
Tiesą sakant, toks yra ir visos korporacijos „Virgin“ pagrindinis siekis – visose sferose pasiūlyti šiek tiek daugiau nei konkurentai.
Reikia pasiruošti priimti nesėkmes
R. Bransonas prisipažino, kad per savo karjerą yra pabandęs iššokti šiek tiek aukščiau bambos. Kaip didžiausią savo nesėkmę jis įvardija mėginimą nukonkuruoti „Coca-Cola“. Vienu metu „Virgin“ buvo tvirtai pasiryžusi užkariauti gaiviųjų gėrimų rinką. Jie net turėjo savo gėrimą – „Virgin Cola“, kuri esą buvusi skanesnė ir pigesnė nei „Coca-Cola“ ar „Pepsi“. „Virgin Cola“ buvo sutikta labai gerai ir net tapo populiariausiu gėrimu Anglijoje, bet ne viskas taip paprasta. R. Bransono žodžiais tariant, „Coca Cola“ ir „Pepsi“ į lėktuvus įsodino žmones, kurie rankose laikė lagaminus, pilnus pinigų. Jų užduotis buvo paprasta – išvyti „Virgin Cola“ iš parduotuvių. Žinoma, jiems pavyko. Tačiau ir ši istorija R. Bransoną šio to išmokė – jeigu ką nors pradedi, būk pasiruošęs iki galo. O tam gali prireikti visų jėgų ir išteklių.
Laisvė klysti – būtina
Tiek R. Bransono sėkmė, tiek jo veiklos platumas labai susiję su jo idėja, kad žmonės turi daryti tai, ką geriausiai išmano. Lyderis turi ne kontroliuoti žmones, o suteikti jiems viziją ir galimybę patiems eiti jos link. Todėl verslininkas sako, kad reikia išmokti deleguoti žmones tam tikras pareigas. „Kai kurie žmonės kai ką daro geriau nei tu – leisk jiems tai daryti. Suteik jiems laisvės klysti. Verslininkai kartais jaučiasi dėl to labai nesaugiai“, – sako R. Bransonas.
Jo patirtis rodo, kad tai labai sveikintina praktika, nes ne tik atnešė sėkmę „Virgin“, bet ir suteikė pačiam verslininkui laiko tiesiog gyventi ir galvoje kurti naujas idėjas. Štai dabar R. Bransono mintyse bene pats ambicingiausias projektas – komercinės kelionės į kosmosą, kurios prasidėti turėtų jau šių metų pabaigoje.
Sėkmės reikia siekti
R. Bransonas konferencijos metu KTU buvo apdovanotas garbės daktaro laipsniu. Ironiška – juk pats verslininkas net nepabaigė mokyklos. Jis įsitikinęs, kad geriausia verslo mokykla yra pats gyvenimas verslo pasaulyje. Tiesioginė patirtis verslo pasaulyje atneša daug daugiau naudos nei teorinė.
„Jei turi idėją, tai ir pabandyk ją įgyvendinti. Gal nepasiseks. Nieko tokio. Atsikelk ir eik toliau. Lietuvoje gal net yra ta bėda, kad jūs labai sunkiai priimate nesėkmę“, – kalbėjo R. Bransonas.
Jo įsitikinimu, nesėkmė – tai dar ne pabaiga. Iš nesėkmės galima daug pasimokyti. Sėkmė gali ateiti ir su antru, trečiu ar ketvirtu bandymu. Tačiau ji ateis.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.