Ką būtina žinoti, perkant verslą?
2021.08.26
Temos: Teisė, Verslo pradžia.
Verslo įsigijimas – daug nerimo ir džiugesio suteikiantis sprendimas. Ką daryti, kad visas procesas praeitų sklandžiai ir greitai, pataria advokatų kontoros „Balticlaw Pranckevičius, Valiulis ir partneriai“ advokatas Andrius Pranckevičius.
Įsigyti veikiančią įmonę gali atrodyti labai patrauklu. Taip sutaupoma laiko ir išlaidų steigimui, žinomumo auginimui, pagaliau ir pačiai idėjos paieškai. Vis dėlto, vertėtų gerai apsvarstyti pirkimą, pasiruošti sklandžiam įmonės perėmimui. Verslo pirkimas, pasak advokato, gali užtrukti nuo kelių iki keliolikos mėnesių. Tai priklauso nuo to, koks detalus įmonės patikrinimas bus vykdomas. Tiesa, A. Pranckevičius rekomenduoja neskubėti.
„Esminis mano patarimas, kaip įmanoma detaliau įmonę patikrinti ir remtis nepriklausomų, kvalifikuotų specialistų patarimais: netikėkite vien pardavėjo žodžiais, jie ne visuomet gali būti teisingi. Perkant įmonę ir pasirašant preliminarią sutartį, dar siūlyčiau tiksliai aptarti kiekvienos stadijos ar veiksmo atlikimo terminus – tai padės išvengti neapibrėžtumo ir proceso vilkinimo“, –sako pašnekovas.
Kur slypi didžiausia rizika?
Kiekvienas pirkimo sandoris yra savaip rizikingas. Norint kiek įmanoma labiau eliminuoti rizikas, svarbu žinoti, kur jų ieškoti. Kone du dešimtmečius darbo patirties sukaupęs advokatas patikina, kad dažniausiai įmonių pirkėjai nudega sprendžiant finansinius ir teisinius klausimus.
„Prieš įsigyjant įmonės akcijas rekomenduočiau detaliai patikrinti ir išanalizuoti visus įmonės finansinius įsipareigojimus, įskaitant ir tikėtinus. Reikėtų detaliai įvertinti visus įmonės vedamus teisinius ginčus, ar galimai kilsiančius. Taip pat įvertinti išduotas garantijas ir panašiai. Taip išvengsite papildomų išlaidų bylinėjantis teisme ar padengiant perimamos įmonės skolas bei kitus įsipareigojimus“, – atskleidžia advokatas.
Paklaustas, kas nutinka, jeigu vis dėlto patikros darbai atlikti ne iki galo ir paaiškėja, kad įsigyta įmonė turėjo skolų, A. Pranckevičius patikina, jog tokiu atveju laukia teisminis kelias. Naujasis vadovas gali apsisaugoti nuo tokių nesusipratimų ir turėtų tai padaryti iš anksto, dar tuomet, kai pasirašoma preliminari pirkimo sutartis.
„Jei finansinės aplinkybės ar dalis jų buvo piktybiškai nuslėpta, galima kreiptis į teismą ir reikalauti sutarties nutraukimo ar nuostolių atlyginimo. Visuomet savo klientams rekomenduojame, siekiant išvengti tokio pobūdžio situacijų, visus atsakomybės klausimus kaip įmanoma detaliau aptarti tiek preliminarioje, tiek pagrindinėje įsigijimo sutartyse. Kadangi Lietuvos įstatymai numato, kad sutartis jos šalims turi įstatymo galią, būtent detalus ir tinkamas atsakomybės sąlygų aptarimas gali padėti išvengti naujojo savininko finansinių nuostolių“, – pataria pašnekovas.
Svarbi net reputacija
Pirkėjas, žinoma, visada turi mažiau informacijos nei pardavėjas, tad verta nebijoti klausti, reikalauti nepriklausomų ekspertų įžvalgų. Vienas iš teigiamų ženklų, jeigu įmonės pardavėjai pateikia aiškią, skaidrią informaciją, ja dalinasi noriai ir nebijo atskleisti duomenų, kurie rūpi pirkėjui. Taip kuriamas tarpusavio pasitikėjimas, tikėtina, kad procesai vyks sklandžiau ir lengviau. Anot pašnekovo, vertėtų įsivertinti ir tai, kokia įmonės reputacija yra viešojoje erdvėje, kokie yra klientų, esamų ar buvusių darbuotojų atsiliepimai apie juos.
A. Pranckevičius rekomenduoja išsiklausinėti ir išsiaiškinti, kodėl iš tiesų parduodama įmonė. Verta paanalizuoti jų finansines prognozes, kad žinotumėte, kokie pinigų srautai ir scenarijai tikėtini ateityje. Na, ir žinoma, kritiškai išanalizuoti mokestinius klausimus.
„Patirtis rodo, kad dažniausiai pamirštamas mokestinis įmonės patikrinimas. To pamiršti nederėtų, nes būtent per mokestinį patikrinimą dažnai nustatomos įmonės problemos, kurios vėliau gali būti panaudotos derybose: derantis dėl kainos ar kitų pirkėjui naudingų sąlygų“, – įsitikinęs advokatas.
Ekspertai
Andrius Pranckevičius
Advokatas, vadovaujantis partneris / BALTICLAW
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.