...

Vos per dešimt mėnesių pasiekė rinkos aukštumų

Verslas

2021.11.30

Autorius: Loreta Lileikienė

Temos: , , .

Vos per dešimt mėnesių pasiekė rinkos aukštumų

MATH Scientific komanda Asmeninio albumo nuotr.

„Rinkoje esame dar vos dešimt mėnesių, tačiau mūsų apyvarta jau pasiekė du milijonus eurų. Ateityje planuojame dar intensyvesnį augimą“, – tokia žinute pasidalijo lietuviškos „MATH Scientific“ kosmetikos kūrėjai – vilniečiai Marija Valaitė (30), Vitalijus Valaitis (37) ir Matas Janulevičius (31). Šie trys skirtingų sričių – rinkodaros, pardavimų ir chemijos mokslų – ekspertai sujungė savo patirtis bei žinias ir įkūrė įmonę, kuri kiekvieną mėnesį auga kone dvigubai. 

Palikę vadovų darbus, susitelkė dėl verslo idėjos

Visi trys „MATH Scientific“ steigėjai itin vertina tarptautines patirtis ir galimybes mokytis bei plėsti savo išsilavinimo ribas. M. Valaitė ir M. Janulevičius yra Vilniaus universiteto, su kuriuo šiuo metu bendradarbiauja, alumnai. Matas – chemijos mokslų daktaras.

Komunikacijos ir rinkodaros specialistė M. Valaitė karjeros pradžioje dirbo Lietuvos televizijoje, vėliau keliai nuvedė į sveikatingumo industriją, paskui – į grožio sritį. „Kadangi grožio industrijoje pardavimams labai daug reikšmės turi prekių ženklo pateikimas, komunikacija, mano žinios turi didelę vertę vystant „MATH Scientific“ veiklą“, – teigia M. Valaitė.

V. Valaitis ilgą laiką gyveno Jungtinėje Karalystėje ir dirbo pardavimų srityje. „Esu ekstravertas iki kaulų smegenų, tad kelias mane visada vedė į pardavimus – sritį, kurioje geriausiai sekėsi realizuoti save ir kurioje vėliau ėmiausi verslo vystymo. Įgijau žinių, kaip apskritai veikia verslas, tarptautinių pardavimų, multimilijoninių sutarčių valdymo patirties ir kitų svarbių dalykų“, – sako Vitalijus.

Chemijos mokslų daktaras savo žinias pritaiko versle

Kalbėdamas apie studijas, M. Janulevičius pripažįsta: „Chemijos doktorantūros studijos buvo sudėtingos, tačiau esu užsispyręs žmogus – ką pradedu, tą ir užbaigiu.“ Matas yra aštuonių mokslo publikacijų, spausdintų prestižiniuose mokslo žurnaluose, bendraautoris, keturiose iš jų yra pirmasis autorius. 

Matui dėl verslo teko nutraukti stažuotes, atsisakyti stipendijų, kurias buvo gavęs. „Apsigynus disertaciją, reikėjo rinktis – arba vykdyti projektus, arba verslą. Verslą pasirinkau ir pats, ir gyvenimas padiktavo. Mokslu dabar užsiimame čia“, – sako vienas iš „MATH Scientific“ įkūrėjų.

Pirmas bandymas – nesėkmingas

Visi trys verslo partneriai, įgiję patirties atsakinguose ir gerai apmokamuose darbuose, susibūrė, kad įgyvendintų bendrą verslo idėją. „Visi jautėme, kad turime verslumo DNR. Supratome, kad, norėdami pasiekti didelių tikslų, turime, kaip sako Matas, „kurti, o ne konkuruoti“. „MATH Scientific“ atsiradimą lėmė noras sujungti šiuolaikinio mokslo, sveikatingumo ir grožio industrijas – teigia V. Valaitis.

Pirmasis verslo kūrimo bandymas, pasak Vitalijaus, nebuvo sėkmingas. „Buvęs verslo partneris, kuris buvo kirpėjas, pasiūlė sukurti šampūnų liniją, žadėjo investuoti. Tačiau planas nepavyko. Žmogus, kuris investavo, norėjo turėti 51 proc. įmonės akcijų, kitaip tariant, mus valdyti, tad nebuvo bendros pagarbos, kuri motyvuotų, trūko lankstumo, priimant sprendimus, kuriant prekių ženklą. Viskas subyrėjo, motyvacija – taip pat. Buvo sugaišta daug laiko. Kita vertus, tai buvo ir didelė pamoka“, – pripažįsta V. Valaitis.

 „Mes esame trikampis“

Praėjus kiek laiko po nesėkmės, teko viską pradėti iš naujo. „Reikėjo atsigauti, kad patikėtume, jog dar galime kažką nuveikti. Ir tas laikas – dabar arba niekada – atėjo. Tuomet mums pasitaikė labai daug gerų aplinkybių. Marija išėjo motinystės atostogų, o tai palankus metas kūrybinių minčių apmąstymams. Dirbusi grožio industrijoje, ji turėjo viziją ir aiškiai žinojo, ko nori. Matas apsigynė disertaciją, ir tai buvo palankus periodas pradėti kažką naujo. Tada prasidėjo pandemija, viskas užsidarė, o aš galėjau dirbti nuotoliniu būdu. Kol buvome samdomi darbuotojai, savo verslo darbus atlikdavome tik vakarais, negalėjome skirti visos darbo dienos. Per pandemiją atsirado laiko apskritai kažką daryti, rimtai susiimti. Tada ir pradėjome dėliotis aiškų verslo modelį. Sukūrėme kosmetikos gaminių koncepciją. Nusprendėme, kad reikia gaminti minimalistinių formulių veido odos priežiūrai skirtus serumus. Šis išskirtinumas ir lėmė tolesnę plėtrą“, – apie verslo pradžią pasakoja V. Valaitis. 

„Kartu sukūrėme pirmuosius šešis produktus, daug laiko praleisdavome laboratorijoje. Dirbome komandoje, atsirinkdavome produktus, visi juos testuodavome, vertinome veikimą, efektyvumą. Kiekvieno nuomonė buvo svarbi. Visi darė tai, ką gali geriausiai, – teigia M. Janulevičius. – Viską pradėjome savo rankomis.“ Vitalijus priduria: „Dalijomės įžvalgomis, kaip turi atrodyti prekių ženklas, apie ką jis turi kalbėti, kokią žinutę skleisti. Didžiausias mūsų noras – populiarinti mokslą. Todėl pasirinktas ir toks pavadinimas – viską galima matematiškai apskaičiuoti.“

Verslo partnerių tarpusavio santykiai paremti lygybe – tiek verslo plėtros, tiek sprendimų priėmimo klausimais. „Dėl to traukinys važiuoja. Nėra egocentriškumo, todėl viskas veikia. Savo įmonę susidėliojome iš pagrindų remdamiesi lygiaverčiais principais, kad visi jaustų motyvaciją, turėtų lygias teises“, – akcentuoja M. Valaitis.

Pasirinktas e. prekybos modelis pasiteisina 

Apie investicijas ir verslo pradžią V. Valaitis sako: „Sudėjome savo laiką, pinigus, kiek jų turėjome, ir pradėjome gaminti mažais kiekiais bei prekiauti internetu. Kol kas sėkmingai išsilaikome ir augimą matome būtent tokį: mūsų pasirinkta verslo strategija – e. prekyba – padeda sėkmingai suvaldyti piniginius srautus, neužsišaldome lėšų, todėl nereikia iš kur nors papildomai prašyti pinigų.“ 

„Dabar jau gauname daug užklausų iš didžiųjų fondų. Daug kas mumis domisi, nes mums sekasi. Iš pradžių, kad išsilaikytume versle, reikėjo maždaug 25 tūkst. eurų investicijų, kurias surinkome patys. Įsibėgėjus verslui, reikėjo dar 50 tūkst. eurų. Čia atsirado daug norinčių investuoti. Apsisprendėme bendradarbiauti su „Verslo angelu“, o ne su fondu, nes tas žmogus turėjo tinkamas kompetencijas ir dabar yra ne tik įmonės akcininkas, bet ir komandos narys, kurio žinios kuria pridėtinę vertę. Rinkdamiesi investuotojus mąstome ne tik apie pinigus, bet ir apie žinias, patirtį, mentorystę“, – teigia V. Valaitis. 

Ryški atskirtis tarp verslo ir mokslo

M. Janulevičius pabrėžia, kad jų įmonė nėra vien tik kosmetikos gamintoja. „Esame greta mokslo, bendradarbiaujame su visa Vilniaus universiteto mokslo „grietinėle“, su Taivano medicinos universitetu – kartu kuriame inovatyvias medžiagas, su Upsalos (Švedija) universitetu vykdome unikalų ir grandiozinį projektą – norime pasiūlyti naują alternatyvą plačiai naudojamiems kosmetikos gaminiams. Deja, kol kas tai intelektualinė nuosavybės sritis, kurios negalime atskleisti“, – apie tarptautinius ryšius kalba pašnekovas ir apgailestauja, kad Lietuvoje juntamas didelis atotrūkis tarp mokslo, valstybės ir verslo. Jam pritaria ir M. Valaitė: „Atskirtis tarp mokslo ir verslo daugelyje situacijų yra ryški. Viena mūsų idėjų, kuriant verslą, buvo noras, kad mokslo teikiama nauda pasiektų vartotojų namus, nes dažniausiai viskas, kas sukuriama, taip ir lieka tarp laboratorijų sienų.“ 

Verslą ir mokslą sėkmingai derinantys „MATH Scientific“ steigėjai sako turintys patarimą mokslininkams: reikia bandyti susikurti lygiaverčių, vienas kitą papildančių partnerių klubą, savo idealų trikampį, kuris suvienytų tą, kuris geras mokslo srityje, tą, kuris geras administravimo srityje ir tą, kuris geras verslo vystymo srityje. „Reikalinga komanda, kuri padėtų tą idėją išstumti į priekį. Svarbu nebijoti idėjomis dalytis. Taip atsiranda galimybė savo mokslinę veiklą paversti verslu ir susikurti gerą, progresyvų gyvenimą“, – linki V. Valaitis.

Dabar „MATH Scientific“ komandoje dirba daugiau kaip dvidešimt žmonių. Veikia laboratorija, kurioje gimsta formulės. Šiuo metu vyksta grandiozinė patalpų atnaujinimo operacija, persikėlimo procesas. Maždaug po šešių savaičių turėtų pradėti veikti automatizuotos gamybos linijos. 

Kaip padaryti daugiau su mažiau?

„MATH Scientific“ komanda nuo pat pradžių galvojo globaliai ir apsisprendė kurti ne tik vietos rinkai. Labiausiai rūpėjo plėtra į Skandinavijos šalis, kurioms būdingas minimalizmas, estetika, aukšta kokybė. „Dabar patiriame, kad mūsų prekių ženklas rezonuoja plačiau. Minimalistiniai, švarūs, kokybiški produktai turi paklausą, juos renkasi vis daugiau žmonių“, – teigia M. Valaitė.

M. Janulevičius pabrėžia, kad, kurdami gaminių formules, visų pirma orientavosi į jų saugumą ir efektyvumą. „Kiekviena mūsų sudedamoji medžiaga kuriama odai, o ne produkto tam, kad produktas būtų paprastas, t. y. – jo konsistencijos tirštumui, kvapui ar ilgesniam galiojimo laikui. Tai – didelė ambicija, tačiau ji padaro kūrybinį procesą be galo įdomų. Kaip padaryti daugiau su mažiau sudedamųjų medžiagų? Tai – pagrindinė mūsų užduotis. Mūsų formulės paprastos, trumpos, aiškios. Žmonės, kurie tai išmano ir supranta, tai vertina.“

Apie save kalba įvairiais kanalais

Pasidomėjus, kaip populiarinamas „MATH Scientific“ vardas, M. Valaitė atsako, jog pasitelkiami įvairūs rinkodaros kanalai. 

„Viskas prasidėjo nuo nuomonės formuotojų rinkodaros. Užuot rėmęsi atskirais nuomonės formuotojais, vieni pirmųjų Lietuvoje pradėjome plėtoti ambasadorių strategiją. Antrus metus nuosekliai dirbame su savo ambasadoriais, atnaujiname su jais ilgalaikes sutartis. Taip pat veikia skaitmeninė rinkodara – visos socialinių tinklų, portalų reklamos. Užsikūrė savotiška mašina, kai ambasadoriai parodo produktą, žmonės nusiperka ir jiems patinka. Nėra geresnės rinkodaros negu draugo rekomendacija kitam draugui. Kuo daugiau žmonių nusipirko ir išbandė, tuo daugiau parekomendavo kitiems. Tinklas vis plečiasi, tad džiaugiamės dideliu grįžtančių klientų srautu, jis trigubai didesnis, negu apskaičiuota įvairiais rinkos standartų metodais. Skaičiai nemeluoja – kompanijos vertė kiekvieną mėnesį auga kone dvigubai. 

Apie 6 000 respondentų apklausa rodo, kad esame Lietuvoje labiausiai rekomenduojama efektyvi kosmetika, skirta odos būklei gerinti. Jungtinėje Karalystėje per grožio renginį „Beauty & Wellness Connect Europe“, „MATH Scientific“, būdama rinkoje vos porą mėnesių, pateko į dvylikos perspektyviausių naujų prekių ženklų sąrašą. Tai – tik pradžia“.

Siekis – kurti pokytį

„MATH Scientific“ bendrasavininkė M. Valaitė apibendrina komandos kuriamą verslo koncepciją: „Mes siekiame kurti remdamiesi vertybėmis – kurti pokytį vartotojams. Viena iš galimybių tai padaryti – didinti žmogaus pasitikėjimą savimi per jo išvaizdą. Kad nenueitume į paviršutiniškumą, pasirinkome būtent mokslinę kryptį ir minimalizmą, pokyčio kūrimą naudojant veiksmingus produktus. Kai atrodai ir jautiesi gerai, užtikrintai – atsiskleidi daug labiau. Odos problemos sukuria barjerą tarp tavęs ir pasaulio. Pati esu tai patyrusi. Kai mums kas nors pasako, kad, naudojant mūsų kosmetiką, oda jaučiasi ir atrodo sveikai, žinome, kad pasiekėme tai, ko norėjome. 

Mūsų puoselėjama koncepcija – rūpintis grožiu visapusiškai, žvelgti 360 laipsnių kampu – grožį suprantame holistiškai. Svarbu ir intelektas, ir mentalitetas, fizinė ir emocinė sveikata. Netrukus pristatysime maisto papildus organizmui stiprinti, o prieš pat Kalėdas – ir dekoratyvinę kosmetiką. Norime pasiūlyti visą gaminių spektrą.“ 

Turėti planą, nebijoti ir neįsikibti 

M. Valaitė verslo naujokams patartų pasikliauti skaičiais, ištirti, kas rinkoje paklausu, ko visiems visada reikia, ir imtis veiklos, nes principas toks: kas daro – tas ir padaro. Antras dalykas – idėja nebūtinai turi būti maksimaliai unikali. Juk beveik viskas, ką mes kasdienybėje naudojame savo poreikiams, nėra inovatyvūs produktai. Tai iš esmės yra produktai arba paslaugos, kurių visiems reikia. 

„Labai svarbu gera komanda, idėja, verslo planas, pagrįstas skaičiais, ir lankstumas keisti kryptį, jeigu prireikia. Svarbu nebijoti ir neįsikibti. Patys daug vadovaujamės tuo principu, kad verslas – ne vaikas. Nesame į jį įsikibę. Ir tai padeda priimti racionalus sprendimus, mažiau vadovautis emocijomis. Verslas neapibrėžia tavęs kaip asmenybės, – sako Marija.

„Svarbu paklausti savęs gero klausimo: ar tu gyveni gyvenimą, ar gyvenimas tave? Reikia nuolat tai pasitikrinti“, – linki viena kosmetikos „MATH Scientific“ kūrėjų M. Valaitė. 

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.