Startuoliai vienaragiai: Kinijos dirbtinio intelekto milžinas „SenseTime“
2020.11.05
Temos: Startuolis, Technologijos.
Augančio verslo portalas Lietuvoje „bzn start“ rengia straipsnių ciklą apie pasaulyje garsius vienaragius, kuriais tampa startuoliai, perkopę 1 mlrd. JAV dolerių įmonės vertinimo ribą. Šiame straipsnyje kartu su dirbtinio intelekto medicinoje įmonės „Ligence“ bendraįkūrėju Dovydu Matuliausku (nuotr. kairėje) kalbėsime apie vieno didžiausių vienaragių Kinijoje „SenseTime“ sėkmę.
Vienaragio sėkmės paslaptis Kinijoje
Visame pasaulyje kol kas galima suskaičiuoti daugiau nei 500 vienaragių. Tiesa, didžioji dalis jų priklauso JAV arba Kinijai. Bendrovė „SenseTime“ – ne išimtis, tai vienas didžiausių Kinijos vienaragių. Šis vienaragis buvo sukurtas siekiant plėtoti dirbtinio intelekto technologiją, kuri padėtų daryti pažangą pasaulio ekonomikos ir visuomenės tobulinimo srityse. Taigi vos prieš šešerius metus įkurtas startuolis ėmėsi darbo ir jau po poros metų gavo daugiausia uždirbančios dirbtinio intelekto įmonės titulą. Paklausus D. Matuliausko, kokia, jo nuomone, yra šios Kinijos bendrovės sėkmės paslaptis, pašnekovas atsakė, jog dalis sėkmės priklauso nuo to, kurioje vietoje kuriamas startuolis.
„Kadangi įmonė yra kilusi iš Kinijos, tai jiems labai pasisekė, nes ten žymiai paprastesnis požiūris į duomenų apsaugą ir jų gavimą. Europoje gauti duomenų yra sunkiau. Todėl jie turi itin dideles duomenų bazes. Be to, kitaip nei Europoje, Kinijoje darbo jėga yra truputį pigesnė, o tai taip pat gali būti vienas iš kertinių įmonės sėkmės aspektų“, – teigė D. Matuliauskas.
Taip pat pašnekovas teigia, kad itin svarbų vaidmenį kuriant bet kokią įmonę turi naudingos verslo pažintys (angl. networking), padedančios keistis informacija, priimti verslo sprendimus ir rasti partnerių. „Ši įmonė, įkurta tik 2014 m., labai greitai išaugo, vadinasi, jie plėtėsi greitai ir į visas sritis, o tam reikalingos geros pažintys“, – komentavo „Ligence“ finansų srities vadovas bei pridūrė, jog nėra įsitikinęs, kad Europoje tokio tipo įmonę lydėtų panaši sėkmė. Pavyzdžiui, Lietuvoje yra ne vienas startuolis, kuris kuria panašų produktą kaip ir Kinijos dirbtinio intelekto milžinas „SenseTime“. Tačiau, pasak pašnekovo, Lietuvoje visi startuoliai koncentruojasi į vieną konkrečią sferą: medicina, reklama ar kt. Ko gero, visiems Lietuvos startuoliams, kurie dirba ties dirbtiniu intelektu ir nori tapti vienaragiu, reikėtų kooperuotis ir kurti bendrą įmonę: „Mes visi esame pasiėmę smulkias sritis ir tik jose dirbame, o „SenseTime“ lyg banginis turi daug įvairių sričių.“
Europoje kiltų problemų dėl žmogaus teisių apsaugos
Tiesa, Europoje ir JAV „SenseTime“ bendrovės produktas buvo įvertintas kiek kontraversiškai. Bendrovė kuria dirbtinio intelekto technologijas. Tarp jų veido atpažinimą, objektų, tekstų atpažinimą, medicininių vaizdų analizę, vaizdo įrašų analizę, autonominį vairavimą ir nuotolinį stebėjimą įvairiose pramonės šakose. Tačiau beveik visos išvardytos paslaugos vienaip ar kitaip gali pažeisti žmogaus teises į privatumą. Nors „SenseTime“, teikdama paslaugas, dažniausiai naudoja legalius duomenis, tačiau Kinijos ir Europos įstatymai, susiję su piliečių teisėmis, yra skirtingi. Bendrovė turi teisę naudotis Kinijos valdžios vaizdų duomenų baze, apimančia 700 mln. piliečių, kurie visi, sulaukę šešiolikos metų, įgyja tapatybės dokumentą su nuotrauka. Kinų valstybės įstaigos taip pat vertingos klientės. Iš šimtų milijonų šalies stebėjimo kamerų vis daugėja tų, kurios atpažįsta veidus.
D. Matuliausko nuomone, asmens privatumo klausimas labai priklauso nuo šalies politinės aplinkos: „Esu skaitęs, kad viena dirbtinio intelekto įmonė buvo įdiegusi veidų atpažinimo sistemą Kaune, bet buvo nesklandumų su pačios programos veikimu, nes ji klaidingai atpažindavo žmogų. Tokie nesklandumai gali turėti skaudžių pasekmių individams, ypač jeigu kalbame apie vaizdų atpažinimą. Tad Europoje tokio tipo įmonė sunkiai prasiskintų kelią, nes reikėtų užtikrinti mieste veikiančių programų konfidencialumą. Galbūt jos turėtų užtušuoti žmonių veidus, kad nebūtų galimybės valdžios organams gauti tokio tipo informaciją.“ Tad iš esmės šiuo metu bandymas plėstis Europos rinkoje būtų kiek komplikuotas. Vis dėlto įmonė plečiasi Rytuose ir kol kas panašu, kad perspektyvų veikti Rytų šalyse netrūksta. Šiuo metu „SenseTime“ yra įkūrusi parduotuves Honkonge, Kinijoje, Japonijoje, Singapūre, Pietų Korėjoje, Indonezijoje, Saudo Arabijoje, Jungtiniuose Arabų Emyratuose, Taivane. Jų sukurtos kompiuterinio matymo technologijos jau naudojamos švietimo, sveikatos priežiūros, automobilių, ryšių ir pramogų pramonės srityse. Šiomis dienomis vienaragis turi apie tūkstantį šimtą klientų ir partnerių visame pasaulyje. Įmonė teigia, jog ateityje ketina apimti daugiau pramonės šakų bei kurti tvirtesnę dirbtinio intelekto ekosistemą.
Patarimai Lietuvos startuoliams
Lietuvoje veikiantiems startuoliams, kurie norėtų išaugti iki vienaragio, pirmiausia reikėtų plėsti veiklos sritį arba kooperuotis su kitomis įmonėmis. D. Matuliauskas atkreipia dėmesį, kad norint plėsti savo įmonės veiklos ribas, reikia turėti sukaupus daugiau žinių. Taip pat atsižvelgti į tai, kur kuriama didžiausia vertė, kur rinkoje galima įžvelgti didžiausią poreikį. „Norint sukurti dirbtinio intelekto vienaragį medicinos srityje, greičiausiai vieno produkto neužteks, reikės kurti išmaniąsias sistemas, įrankius, tinkamus įvairioms medicinos sritims“, – teigė pašnekovas. Be to, labai svarbus yra pats programos įdiegimas: „Šita technologija yra ganėtinai jauna, todėl kartais įdiegimas ir pateikimas galutiniam vartotojui yra sudėtingiausias. Susitvarkius su šiuo aspektu, galima tikrai sulaukti didelio klientų dėmesio.“
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.