Pirmieji du startuolio metai parodė, kad idėja ir investicija nėra tikroji sėkmė
2017.03.21
Temos: Startuolis, Vadyba.
Prieš porą metų dienos šviesą išvydęs startuolis „BeScouted“ daug dėmesio sulaukė jau pirmaisiais savo veiklos mėnesiais. Apie jį tuomet rašė ir „BZN start“, kuriam startuolio idėjos autorius Deividas Leilionas tąkart teigė, kad „BeScouted“ yra pasaulinis projektas, turintis begalę augimo galimybių. Nuo 2015 m. gegužės, kai pradėjo veikti „BeScouted“, prabėgo nemažai laiko. Per tą laikotarpį jo kūrėjai spėjo patobulinti daug dalykų ir įdiegė ne vieną įdomią funkciją. Iš jų labiausiai verta išskirti galimybę kurti modelių atrankos konkursus, kuriuose gali dalyvauti visi panorėję registruoti sistemos dalyviai, taip pat reikiamas techninis personalas, pavyzdžiui, visažistai, stilistai ir kt.
Visgi kokybiška paslauga ir gera, greitai investuotojus sudominusi idėja bei sparčiai augančios naudotojų gretos neužtikrino „BeScouted“ tiesaus kelio į verslo sėkmės olimpą. Susitikęs su D. Leilionu aiškinausi, kas jo startuoliui trukdo ir ko jam reikia, kad įvyktų lemiamas šuolis.
Tramplinas talentams
Vos startavus „BeScouted“, D. Leilionas tikino, kad jo ir kolegų sukurta sistema nėra konkurentė tradicinėms modelių atrankos ir paieškos agentūroms. Atvirkščiai, ir anksčiau, ir dabar norima, kad „BeScouted“ būtų laikomas pagalbiniu įrankiu, padedančiu sutaupyti daug laiko ir kur kas efektyviau atlikti darbą, organizuojant fotosesiją ar filmavimą.
„Labai gaila, kad modelių agentūros yra konservatyvios ir uždaros. Dalis jų net ėmė drausti savo modeliams kurti savo paskyras mūsų sistemoje. Aišku, iš dalies tai galima suprasti – visi stengiasi išsaugoti savo verslą, kad ir veikiantį pasenusiais, nepatogiais metodais. Tačiau dar liūdniau buvo paaiškėjus, kad kai kurie modeliai Lietuvoje apie mus nepasakoja savo draugams, nes, įsivaizduokite, bijo konkurencijos atrankos konkursuose“, – netikėtas kliūtis, apie kurias kurdamas startuolį net nesusimąstė, atskleidžia D. Leilionas.
„Jie pasiūlė joms pelningas sutartis ir darbą madų sostinėse.“
D. Leilionas.
Anot jo, tokios problemos nekilo populiarinant platformą „BeScouted“ Londone. Tenykščiai fotografai, modeliai ir kiti su šia industrija susiję specialistai lietuvių sukurtą sistemą pasitiko entuziastingai girdami ir net neraginami skleidė apie ją žinią savo draugams.
„Manau, tai susiję su rinkos ypatybėmis ir mentalitetu. Lietuvoje tikros konkurencijos niekas nematė, todėl ir bijo net savo šešėlio. Londone viskas kitaip: tai didmiestis, kur visko vyksta tiek daug, kad nuožmi konkurencija yra įprastas ir natūralus dalykas“, – tikina pašnekovas.
Tiesa, jis pabrėžia, kad ir mūsų šalyje yra daug talentingų fotografų, įdomių ir savitų modelių. Kai kuriems jų „BeScouted“ tapo tramplinu į pasaulinius vandenis.
„Nors susitarimai man neleidžia atskleisti tų žmonių vardų, galiu drąsiai pasakyti, kad mes padėjome net kelioms merginoms patekti į aukščiausios lygos profesionalų akiratį. Jie pasiūlė joms pelningas sutartis ir darbą madų sostinėse“, – sako D. Leilionas.
Sistemos savireguliacija
Sistemoje „BeScouted“ įdiegta modelių atrankų ir fotosesijų organizavimo galimybė pradėjo veikti 2016 m. sausį. Per metus naudojantis ja paskelbta daugiau nei 1 tūkst. atrankų, arba beveik po tris kiekvieną metų dieną. Daugiausia tai buvo nemokamos fotosesijos, kurios naudingos jauniems fotografams, norintiems įgyti praktikos, ir naujiems modeliams, dar neturintiems savo darbų pavyzdžių albumo.
„Kol kas sistema naudotis galima be didesnių apribojimų, o patikimumo ir kokybės aspektus leidžiame reguliuoti patiems sistemos vartotojams. Tam sukūrėme patikimumo reitingą, leidžiantį anonimiškai įvertinti fotosesijai suburtos komandos narius. Iš tokių vertinimų sukuriamas asmens patikimumo rodiklis, padedantis būsimų fotosesijų organizatoriams atsirinkti tik patikimus žmones. Tarkime, jei modelis pažadėjo atvykti į fotosesiją, tačiau neatvyko, jis gaus prastą įvertinimą ir ateityje jam bus jau sunku gauti darbą. Tai įpareigoja žmones ir verčia juos jausti atsakomybę“, – aiškina D. Leilionas.
Šiuo metu „BeScouted“ komanda dirba su papildomais techniniais sistemos atnaujinimais, kurie leis modelių ieškoti pagal raktinius žodžius. Tai ypač svarbu, kai ieškoma aktorių, turinčių tam tikrų gebėjimų, pavyzdžiui, mokančių atlikti salto.
Svarsto galimybę persikelti į JAV
Šių metų pradžioje „BeScouted“ turėjo 20 tūkst. registruotų narių. Apie 60 proc. jų yra lietuviai. Likusieji – užsieniečiai. Pasak D. Leiliono, projekto lūžis ir didysis proveržis turėtų įvykti, kai bus pasiekta 100 tūkst. registruotų narių riba. Tiesa, „BeScouted“ įkūrėjas pripažįsta, kad tai pasiekti būnant Lietuvoje – gana sudėtinga užduotis.
„Per pastaruosius dvejus metus, kai kūriau „BeScouted“, išmokau, kad idėja ir investicija nėra tikroji sėkmė. Taip, šie elementai leidžia padaryti pirminį produktą, bet tik tiek. Būtent po to prasideda tikrasis ir sunkusis darbas – sudominti juo užsieniečius. Vietinė rinka, ypač modelių srityje, turi labai žemas lubas“, – aiškina pašnekovas.
Didžiausia Lietuvos silpnybė, D. Leiliono įsitikinimu, – vietinių verslininkų ir investuotojų turimo kontaktų tinklo ribotumas. Jis puikiai išvystytas vidinėje rinkoje, bet kitose rinkose, kurios svarbios startuoliams, tų kontaktų trūksta. „Neturime žmonių, kurie galėtų pasakyti: „Žinai, pažįstu „Vogue“ vadovą ar „Vanity Fair“ redaktorę ir galiu jus supažindinti.“ O kai tokių pažinčių nėra, lieka tik akli skambučiai, bandant pasiekti tuos žmones, tačiau tai yra beveik tas pats, kas šokti iš lėktuvo be parašiuto. Tikimybė, kad viskas bus gerai, yra, bet visiškai menka“, – neabejoja „BeScouted“ įkūrėjas.
Jis taip pat piktinasi Lietuvoje galiojančia jauno verslo reguliavimo politika, kai nuo pirmo mėnesio įmonė privalo mokėti mokesčius, kurie taikomi ir didelėms, ilgai dirbančioms bendrovėms. „Iki šios akimirkos „BeScouted“ sukūrimas ir plėtojimas kainavo apie 70 tūkst. eurų. Dabartiniai įstatymai tokie, kad maždaug pusę iš investuotojo gautų pinigų turėjome išleisti mokėdami mokesčius valstybei, nes samdėme programuotojus, kuriems mokėti teko ne mažiau kaip 1 tūkst. eurų į rankas. Tai reiškia, kad su mokesčiais valstybei darbo vieta mums kainavo daugiau nei 1,7 tūkst. eurų“, – netikslingu investicijų naudojimu nepasitenkinimą reiškia pašnekovas.
Jo teigimu, daug išmintingesnė ir geresnė praktika taikoma Latvijoje, kur į startuolių kategoriją patenkančios įmonės gauna lengvatą ir valstybei už kiekvieną darbuotoją gali mokėti fiksuotą 200 eurų mokestį, nepriklausantį nuo darbuotojo į rankas gaunamo atlyginimo dydžio.
„Gaila, kai investicinius pinigus išleidi ne produktui tobulinti. Žinai, kad pajamų dar neturėsi ateinančius kelerius metus, bet mokesčius moki kaip pelningas verslas. Aišku, mokesčius mokėti reikia, bet turėtų būti atsižvelgiama į tam tikras objektyvias aplinkybes. Juk, turint tuos pačius pinigus, galima būtų padaryti gerokai daugiau, pavyzdžiui, skirti pinigų reklamai. Valstybė juk pinigus atgautų vėliau, kai verslas užaugtų ir sustiprėtų“, – svarsto pašnekovas.
Anot jo, nemažai problemų startuoliui Lietuvoje kyla ir tvarkant buhalterinius niuansus. Dėl pastarųjų, pasak D. Leiliono, jau ne vienas jaunas verslas išsikėlė į užsienį. „Apie tai pagalvojame ir mes. Norime dar pabaigti kai kuriuos sistemos tobulinimo darbus ir tuomet, tikėtina, kelsime sparnus į JAV, kur mūsų srities verslo plėtrai yra gerokai daugiau galimybių“, – teigia „BeScouted“ įkūrėjas.
Paklaustas, koks yra „BeScouted“ dabartinis lankomumas, pašnekovas sako, kad jis siekia 2 tūkst. unikalių apsilankymų per dieną. Tiesa, D. Leilionas leidžia suprasti, kad ateityje galvoja apie kur kas didesnius skaičius.
„Jeigu nori, kad apie tave rašytų didieji pasaulio naujienų portalai ar mados žurnalai, turi jiems parodyti gerus lankomumo skaičius. Tie skaičiai turi būti ne 2 tūkst., o 50 tūkst. per dieną. Link to ir einame“, – užtikrina „BeScouted“ idėjinis vadas ir įkūrėjas D. Leilionas.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.