...

Investuotojai ir startuoliai. Ką būtina žinoti abiem pusėms?

Verslas

2017.01.23

Autorius: Agnė Pakėnaitė

Temos: , .

Investuotojai ir startuoliai. Ką būtina žinoti abiem pusėms?

„Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas - Ilja Laurs. BFL/Vyginto Skaraičio nuotr.

Sausio pabaigoje startuoliai kvečiami dalytis savo idėjomis jau tradicija tapusiame renginyje „The Founders’ Day #6“, kurį inicijuoja rizikos kapitalo fondas „Nextury Ventures“ ir portalas „BZN start“. Šeštą kartą vyksiančio renginio tema – finansavimas ir investicijos. Apie tai plačiau kalbamės su artėjančio renginio pranešėjais.

Idėja – dar ne viskas

„The Founders’ Day #6“ moderatorius ir „Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas Ilja Laursas sako, kad investuotojai, rinkdamiesi startuolius, dėmesį labiausiai kreipia į pačius individus. Svarbu, ar startuolio kūrėjai patys tiki savo idėja ir kiek jie yra įsitraukę į šią veiklą. „Joks „Facebook“ nebuvo sukurtas skiriant tam tik 3–4 dienas per savaitę“, – lengvai ironizuoja pašnekovas, neabejojantis, kad startuoliai turi tikėti savo idėja ir būti pasiryžę dėl jos įgyvendinimo sunkiai ir daug dirbti.

Kitas I. Laurso paminėtas kriterijus, į kurį dėmesį atkreipia investuotojai, yra reikiama patirtis. „Jei norima statyti branduolinį reaktorių, svarbu, ar yra patirties statybų srityje ir žinių apie branduolinę energiją“, – paprastą pavyzdį pateikia „Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas.

Jam antrina ir Liudas Kanapienis (nuotr. dešinėje), startuolio „Fixipro“ įkūrėjas, įsitikinęs, kad finansavimo tiesiog už idėjas niekas nedalija. „Svarbu įrodyti, kad komanda žino, ką daro, ir kad bet kokiomis aplinkybėmis gali įvykdyti tai, ką yra suplanavusi. Svarbiausia komandos nusiteikimas ir stabilumas“, – tikina jis.

Pas investuotoją – su atliktais namų darbais

Advokatų kontoros „Primus“ partnerė Ernesta Žiogienė (nuotr. kairėje) neabejoja, kad startuoliai tikėtis finansavimo gali tuomet, kai patys žino, ko nori. „Svarbu atvykti pas investuotoją su paruoštais namų darbais – aiškiai sudėliotu pinigų srautu“, – sako pašnekovė.

Jai pritaria ir SEB banko Kredito departamento vadovas Antanas Baliukevičius (nuotr. dešinėje). Jis pataria startuoliams pas investuotoją atvykti su verslo planu. „Verslo planas nebūtinai turi būti ilgas ir išsamus, tačiau turi atspindėti esmę: koks bus produktas, kokia pridėtinė vertė bus kuriama, kas bus pagrindiniai pirkėjai, kuo projektas išskirtinis ar unikalus, kas yra tiesioginiai konkurentai ir kokie šio projekto pranašumai“, – pagrindinius verslo plano kriterijus vardija pašnekovas ir priduria, kad startuoliai neturėtų vengti investuotojams atskleisti pagrindinių verslo rizikų ir kaip planuoja jas valdyti. „Ne rizikų buvimas ar nebuvimas, o gebėjimas jas suvaldyti yra projekto pranašumas“, – teigia A. Baliukevičius.

Jis taip pat siūlo nepamiršti, jog startuoliams vis dėlto svarbiausia sugebėti įrodyti investuotojams, kad jų idėja pradės duoti grąžą: „Svarbu parodyti, kad investuotojai galės užsidirbti. Žinoma, jeigu pati idėja yra išskirtinė ir turi mažai analogų – tai padidintų investuotojų susidomėjimą. Tačiau ir universalios idėjos, jei įmonė tinkamai valdoma ir pozicionuojama rinkoje, gali būti sėkmingos.“

Reikia būti kantriems

 

„Pabrėžčiau sinergijos tarp investuotojo ir startuolio efektą. Abi pusės turi suprasti viena kitą ir palaikyti.“

E. Žiogienė.

 

Dažna startuolių baimė, kad investuotojai juos paprasčiausiai „suvalgys“. Tačiau I. Laursas neigia šią įsišaknijusią ir retai pagrįstą baimę. Jis įsitikinęs, kad ši baimė dažniausiai yra gerokai perdėta ir neretai būna visai priešingai. „Investuotojai dažnai sako, kad verslininkus reikia gelbėti nuo jų pačių“, – atskleidžia I. Laursas ir paaiškina, kad retą startuolį sėkmė aplanko iš karto. Vidutiniškai tai užtrunka penkerius ar daugiau metų ir visą tą laikotarpį reikia kovoti su stresu. „Dažnai verslininkai nuleidžia rankas po dvejų metų. Jie nėra „įmerkę“ savo pinigų ir jiems tiesiog nusibosta…“ – sako „Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas. Ir būtent tuomet tokį startuolį bando išgelbėti investuotojai.

Tačiau renkantis investuotojus reikia nepamiršti ir žmogiškojo faktoriaus. Apie tai primena E. Žiogienė: „Pabrėžčiau sinergijos tarp investuotojo ir startuolio efektą. Abi pusės turi suprasti viena kitą ir palaikyti.“ Teisininkė sako, kad jei iš pat pradžių kyla neaiškumų ar nesutarimų, vertėtų ieškoti kitų partnerių.

Finansavimas – ne svarbiausia

Nors finansavimas yra neabejotinai svarbus startuolio gyvenime, tačiau jo paieška neturėtų tapti svarbiausiu objektu startuolio veikloje. I. Laursas ragina startuolius vystyti savo idėjas ir be finansavimo. „Startuoliai labai dažnai klysta manydami, kad be investicijų jie negali pradėti savo verslo. Kuo toliau būsite nuėję, tuo lengviau bus pritraukti investuotojus“, – tikina jis.

Sužinoti dar daugiau apie startuolio finansavimo galimybes, rasti trūkstamą komandos narį, o gal net ir patį investuotoją bus galima jau sausio 31 d. renginyje „The Founders’ Day #6“, vyksiančiame „Rise Vilnius“ erdvėse.

Ekspertai

Ilja Laurs

Ilja Laurs

Įkūrėjas, valdybos pirmininkas / „Nextury Ventures”

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.