9 patarimai, kaip pasiruošti akceleratoriui
2017.09.12
Temos: Startuolis, Vadyba.
Startuolių akceleratoriai išlieka vienu patikimiausių būdų išjudinti savo verslą. Visgi vien patekimas į jį dar toli gražu negarantuoja sėkmės. Akceleratorius yra tik kelionės pradžia, pirmieji žingsniai, kurie privalo būti tvirti ir užtikrinti. Alternatyvių investicijų startuolio „Welltrado“ įkūrėjas ir vadovas Tomas Medeckis, dar visai neseniai grįžęs iš vieno geriausių akceleratorių Baltijos šalyse „Startup Wise Guys“, savo kolegoms pataria tiems keliems mėnesiams pasiruošti labai atsakingai, nes jų metu padėti pamatai gali tapti neįkainojami toliau vystant savo startuolį. Pristatome devynis T. Medeckio patarimus, skirtus akceleratoriaus išbandymą besirengiantiems priimti jauniesiems verslininkams.
1. Atsakingai pasirinkite. Tai sunkiau ir svarbiau, nei gali pasirodyti iš pradžių.
Mums teko pasverti akceleratorių pranašumus ir trūkumus, o tada nuspręsti, kur dalyvauti. Mes rinkomės iš „Startupbootcamp“ Singapūre ir „Startup Wise Guys“ Estijoje. Atrodo, pasirinkimas paprastas, bet iš tikrųjų yra daugybė aspektų, kuriuos reikia įvertinti. Ypač jeigu jau turi subūręs komandą. Juk tuo atveju, jeigu persikelsi į visai kitą regioną, didžiąją pinigų dalį turėsi išleisti tokiems dalykams kaip kelionės, apgyvendinimas. Jau net nekalbu apie atlyginimus. Tos lėšos tokiu atveju gali labai greitai baigtis.
Tikimybė patekti visai ne ten, kur reikėtų, yra didelė. Pagrindinis principas čia aiškus: reikia ieškoti akceleratoriaus, besispecializuojančio toje srityje, kurioje jūs dirbate. Susidarius sąrašą, derėtų analizuoti, ką geriausia galima gauti. Labai svarbu, ar jie turi tinkamą ekspertų tinklą, pakankamai daug investuotojų. Pirmasis aspektas netgi svarbesnis, nes akceleratoriai paprastai skiria mažas sumas. Būtina įvertinti, ar juose galima susipažinti su tais fondais ir žmonėmis, kurie jūsų partneriais galėtų tapti kitame vystymosi etape.
2. Aiškiai žinokite, ko jums reikia.
Būtinai reikėtų pagalvoti ir apie regionus, kuriuose ketinama vystyti savo verslą. Kai kurie startuoliai į akceleratorius ateina su labai konkrečia užduotimi. Tarkim, vieni nori patekti į Jungtinės Karalystės rinką. Tai būtų labai sunku padaryti iš Lietuvos, Estijos ar kitos šalies. Tokiu atveju ir akceleratoriaus reikėtų ieškoti Jungtinėje Karalystėje, o patekus į jį būtina susirasti mentorius, kurie galėtų suvesti su potencialiais vietiniais partneriais.
3. Ką apie akceleratorių mano jau dalyvavusieji jame?
Susiraskite prieš tai akceleratoriuje jau dalyvavusių startuolių atsiliepimų. Būtent tokie vertinimai buvo vienas svarbiausių dalykų, lėmusių, kodėl nepasirinkau Singapūro. Tai lyg ir yra vienas didžiausių finansinių technologijų centrų pasaulyje, bet neigiamų atsiliepimų apie patį „Startupbootcamp“ yra palyginti nemažai. Žmonės čia važiuoja daug tikėdamiesi, bet galiausiai išvažiuoja su nepateisintais lūkesčiais. Viskas ten gana biurokratiška, trūksta bendradarbiavimo, o startuoliui juk labai svarbus žmogiškas ryšys, nuolatinis bendravimas, patirties perdavimas.
4. Akceleratoriai turi ir alumnų tinklą – išnaudokite tai.
Tokiame akceleratoriuje dalyviai turi tiesioginę prieigą prie visų jame dalyvavusių startuolių, esančių įvairiose vystymosi stadijose. Galbūt kai kurie jų jau netgi pasitraukė. Tuo tiesiog privaloma pasinaudoti. Su alumnų pagalba akceleratoriuje galima išmokti pradėti verslą, išgryninti ir vystyti idėją. Dažniausiai alumnai tikrai mielai padeda. Juk jie kadaise irgi gavo tokią pačią pagalbą.
5. Ko iš tikrųjų reikia jums ir jūsų startuoliui? Leiskite akceleratoriui jums padėti.
Kiekviename akceleratoriuje paprastai yra 20–30 mentorių. Akivaizdu, kad su kiekvienu jų kokybiškai konsultuotis nebus laiko. Todėl svarbu atsirinkti būtent tuos mentorius, kurių žinių šiuo metu labiausiai reikia. Taigi, jeigu reikia pagalbos rinkodaros srityje, būtina iš karto ir užmegzti ryšį su atitinkamais mentoriais.
6. Akceleratorius skirtas startuoliui tobulinti, o ne jūsų gerovei.
Mano manymu, didžiausia klaida yra gautus pinigus naudoti tokiems dalykams kaip atlyginimai ar pragyvenimo išlaidos. Pinigai gali būti skiriami, pavyzdžiui, verslo modeliui išbandyti. Jeigu jūsų startuolis yra verslas verslui, tai reiškia, kad į akceleratorių ateinate jau turėdami produktą ar bent jo prototipą, o pinigus galima skirti rinkos išbandymui. Kitaip tariant, akceleratorius turi padėti patikrinti idėją. Kaip tai daryti, variantų daug. Tačiau jokiu būdu negali būti tokių dalykų kaip atlyginimų didinimas ir pan.
7. Dalyvaudami akceleratoriuje, ruošiate savo startuolį ateičiai. Turėkite planą, ką ir kaip parduodate.
Dalyvaujant akceleratoriuje, būtina turėti planą, kaip idėja bus parduodama. Tai tiesiog privaloma. Maža to, kiekvieną savaitę reikia įvertinti, kaip sekasi tai daryti, kokie rezultatai. Asmeninės pastangos yra būtinos. Jokie mentoriai to nepadarys. Patys turite dirbti ir stengtis per mentorius susipažinti su kuo daugiau potencialiai naudingų žmonių. Jau net nekalbu apie tai, kad tiesiog privalu išmokti klausytis. Jeigu keturi ar penki žmonės pasako, kad vienas ar kitas dalykas neveikia, reikia daryti išvadas.
8. Būkite pasirengę įtemptam darbui.
Pirmas dalykas, kurį gauni akceleratoriuje, yra labai įtempta dienotvarkė. Dažniausiai visi trys mėnesiai būna visiškai užimti. Dirbi nuo 7 iki 19–21 valandos. Nuolat dalyvauji mentorystės sesijose, susitikimuose su savo sričių profesionalais. Kartu išlieka ir tos kasdienės, rutininės užduotys. Negalima pamiršti ir to, kad akceleratoriuose vyksta labai daug viešų renginių, per kuriuos galima klausytis kitų pristatymų, pačiam pristatinėti savo idėją. Tai gana naudinga, suteikia daug vertingos informacijos.
9. Akceleratorius – ne vieta emocijoms. Jame reikia dirbti ir ruoštis ateičiai, o ne svajoti.
Akceleratorius kartu yra ir investuotojas, pinigus skiriantis dar itin rizikingiems verslams. Nieko keista, kad jie tikisi labai greito augimo. Paprastai laukiama, kad startuolis suteiks 30 kartų didesnę grąžą. Tam reikia unikalios idėjos, sparčiai augančios rinkos ir palankių konkurencinių sąlygų. Kita vertus, reikia atsiminti, jog visi labai puikiai suvokia, kad atsiperka tik kas dešimtas startuolis. Todėl didelio emocinio prisirišimo tikrai nereikėtų tikėtis. Pagaliau akceleratoriai gauna šimtus paraiškų, kurios nebūna patenkinamos. Tos idėjos neišvengiamai kartojasi, o tu nesi toks jau išskirtinis, kaip galbūt manai. Tam, kad tikrai kažką sudomintum, paprastai reikia ir profesionalaus požiūrio bei komandos.
Investicijos pritraukimas paprastai trunka 6–9 mėnesius. Jeigu tikiesi, kad vos ne kitą dieną po akceleratoriaus jau turėsi naują investuotoją, teks nusivilti. Pradėti ieškoti potencialių partnerių derėtų dar būnant akceleratoriuje. Procesas yra gana lėtas, todėl negalima delsti.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.