Kaip tinkamai pristatyti produktą ir patraukti praeivių dėmesį?
2022.02.25
Temos: Pardavimai, Vadyba.
Mugių sezonas prasideda. Kaip tinkamai pasiruošti mugei ir kaip prisivilioti savo klientą? Ar tikrai daugiausia parduoda tie, kurie garsiausiai šaukia, o gal vis dėlto mandagiai laukiantys kliento? Į šiuos ir kitus reikšmingus klausimus atsako UAB „Mugių centras“ direktorė Rita Budginienė.
Tinkamos mugės pasirinkimas
Mugės yra skirtos tautodailininkams, amatininkams, tautinio paveldo puoselėtojams bei kulinarinio paveldo gamintojams. Jų paskirtis – suteikti galimybę Lietuvos kūrėjams reklamuoti ir parduoti savo gaminamą produkciją. Dauguma šiuo verslu užsiima jau seniai, todėl puikiai žino, kurios mugės jiems tinkamos, o kurios ne. Nors UAB „Mugių centras“ direktorė mano, kad dauguma mugių tinka visiems prekiautojams (tradicinės Kaziuko mugės, Jūros šventės mugė, kalėdinės mugės, miestų bei miestelių švenčių metu vykstančios mugės), vis dėlto mažiau patirties turinčiam prekiautojui reikėtų susirinkti informaciją apie organizatoriaus patikimumą ir žinomumą, mugės tematiką, atkreipti dėmesį, kokioje vietoje vyksta renginys, koks jo dydis. Reikėtų pasidomėti, ar mugė bus tinkamai viešinama, reklamuojama. Galima padaryti klaidą renkantis mugę ir dėl pačių susikurtų stereotipų.
Naujokui sunkiau patekti į mugę – tai mitas
Budginienė pasakoja, kad labai džiaugiasi naujokais, ypač tais, kurių prekės originalios ir įdomios. Taip, yra dalis tiesos, kad naujokui sunkiau patekti į mugę, bet tik dėl to, kad jų nėra organizatorių duomenų bazėse ir juos informacija apie renginį gali pasiekti žymiai vėliau. Todėl nauji mugių dalyviai gali nespėti gauti jiems tinkamiausios vietos arba paprasčiausiai pasiruošti. Bet taip gali būti dalyvaujantiems tik pirmą kartą. Kitais metais ir nuolat prisijungiant prie renginių, šią informaciją jau lengviau susirinkti. „Esame padėję nemažai naujokų pradėti kopti pirmus žingsnius šiame versle. Iš pradžių, kol nieko nežinai apie šią sritį, būna tikrai sunku susivokti, nuo ko pradėti, kur rasti mugių kalendorius, kur kreiptis“, – pasakoja pašnekovė.
Mugių dalyviai yra kūrėjai, sukuriantys išskirtinius stendus
Lauko mugės stendas yra palapinė. Tikrai labai gražu, kai prekybininkai įsigyja savo ženklo spalvos palapines, pasikabina iškabą arba ją dekoruoja. Bet didžiosiose Lietuvos mugėse, siekiant vientisumo ir tvarkos, savivaldybės reikalauja, kad mugėse būtų tik baltos spalvos palapinės.
Gali pasirodyti, kad lauko prekyba ir palapinė nėra tai, kas padėtų sukurti išskirtinumą ir patrauktų praeivio dėmesį, tačiau tai netiesa. Mugių dalyviai yra kūrėjai, todėl jie ypatingos asmenybės: „Labai skoningai atrodo, kai prekybininkas pasikabina iškabą priekyje palapinės, pamąsto, kaip gražiai ir estetiškai viduje išdėstyti prekes, kad trauktų pirkėjo akį ne tik produktas, bet ir jo pateikimas. Ir, žinoma, kadangi produktai mugėse labai įvairūs, skiriasi ir kiekvieno produkto apipavidalinimas: vieni pateikiami paprastai, kiti – išskirtinai ir originaliai“, – pasakoja Rita.
Prekybininkų klaidos
- Perkrautas stendas arba netinkamos prekės. Jei pardavėjas yra mezgėjas, stendui puikiai tinka pirštinės, kojinės ar kepurės, tačiau jei prisideda dar ir pardavėjo gyslelė ir žmogus į mugės mezgėjo stendą prideda dar ir aliejų, papuošalų – tai jau klaida. Stendas bus perkrautas, tema neatskleista, pirkėjui bus sunku pamatyti konkrečią prekę. Prieš mugę reikėtų išsigryninti tikslą, temą, ką šioje mugėje norima pristatyti, kurias prekes, galbūt labiau išskirtinai pateikti naujienas. Ne visada susikrauti viską yra teisingas sprendimas. Juk tokių mugių pagrindinis tikslas – pristatyti save. Jei tavo gaminys patiks pirkėjui, jis tave susiras ir po mugės.
- Garsiai šaukti ir kviesti klientus. Yra posakis: kas garsiai šaukia, tas geriausiai ir parduoda. Šiame posakyje yra dalis tiesos. Rita mano, kad pritraukti klientą galima įvairiais būdais, nepažeidžiančiais kito prekybininko interesų: „Kadangi mugėse stovi palapinė prie palapinės, būtų tikrai neetiška kitų dalyvių atžvilgiu išbėgus į taką vilioti pirkėjus pas save arba rėkti trukdant kitiems šalia prekiaujantiesiems.“ Bet sėdėti mugėje ir naršyti po socialinius tinklus telefone – tikrai didesnė klaida, nei kviesti klientą. Charizmatiškas, bendraujantis pardavėjas, dirbantis savo prekybos vietos ribose, netrukdantis kitiems, sugebantis pristatyti produktą, tikrai parduos daugiau nei tas, kuris tik sėdi ir laukia. Reikia nusiteikti, kad mugė – tai darbas. Todėl pravers pora dydžių didesni batai, nes greičiausiai ištins kojos, reikės ilgai stovėti. Vis dėlto svarbiausia vykti su mintimi, kad klientas yra viskas ir šiandien mes tarnaujame jam.
- Tinklalapis, socialiniai tinklai. Puikiai save pristatėte mugėje, bet jūsų nesutvarkyti socialiniai tinklai ar tinklalapis gali nuvilti klientą. Šiuos darbus būtina atlikti iki mugės.
- Tikslas – tik parduoti. Toks tikslas gali nuvilti patį prekybininką, nepavykus jo įgyvendinti. Tikslas galėtų būti pristatyti save, savo produktą, rasti naujų klientų. Dalyvavimas mugėje visų pirma yra jūsų verslo dirvos ruošimas ateičiai.
Darbai prieš mugę, jos metu ir po jos
- Pranešti sekėjams apie dalyvavimą mugėje. Tai vienas svarbiausių namų darbų, kuriuos reikėtų atlikti iki mugės. Pranešti socialiniuose tinkluose, naujienlaiškiais ar kt. būdais, kur, kada ir kokioje vietoje prekiausite. Palapinę pažymėti tinkamai, kad sekėjams nekiltų klausimų, ar tai jūsų palapinė.
- Vizitinės kortelės ir bukletai. Galbūt yra manančių, kad ši reklamos priemonė jau neveikia. Taip, galbūt ir neefektyvu dalinti bukletus kiekvienam praeiviui, nes tai nebus tvarus ir saugantis gamtą veiksmas, be to, mažas procentas informacijos pasieks potencialų klientą. Tačiau būtina turėti vizitinę kortelę ar bukletą tam klientui, kuris susidomės, kuris grįžęs iš renginio norės jus rasti.
- Pasitelkti visą savo charizmą. Mūsų pašnekovę žavi, kai pardavėjas pasitelkia visus savo aktorinius gebėjimus. Tai stebina ir pirkėjus, net ir nežadantis pirkti nusiperka. Niekas geriau savo prekės nepristatys nei pats kūrėjas, sukūręs produktą nuo pradžios iki galo. Pašnekovė norėtų akcentuoti iš prekybininkų mugės patirties, kad samdytas pardavėjas niekada neparduoda nė pusės tiek, kiek pats savininkas.
- Mugė puiki vieta „vilioti“ klientą per visus 5 pojūčius. Nėra geresnės vietos kaip mugė „vilioti“ klientus visais penkiais pojūčiais. Čia juk galima paliesti, užuosti, paragauti ir spalvine gama vilioti. Prieš mugę reikėtų apgalvoti, kuriuos kliento pojūčius norėsime pasiekti.
- Namų darbai po mugės. Jei buvo sutarta susisiekti su klientais, tai būtina padaryti per pirmąją savaitę po mugės. Įvertinti savo produkcijos paklausą, stebėti, kurie buvo paklausūs, kurie mažiau, įsiklausyti į pirkėjų pageidavimus keisti produktą, pagal laiko diktuojamą madą ir poreikius. Pasižymėti, ar ši mugė ir ši vieta buvo efektyvi, ką reikėtų pakeisti.
„Mugėse prekiauja 70–80 proc. Lietuvos smulkiųjų verslininkų, amatininkų, kulinarinio paveldo gamintojų, tautodailininkų, menininkų, drabužių ir aksesuarų kūrėjų. Visi jie sunkiai dirba ir užsidirba iš savo rankomis sukurto produkto. Lankydamiesi ir pirkdami mugėse, ne tik įsigysite natūralų produktą, pagamintą Lietuvoje, bet ir paremsite smulkų verslininką. Mes, kaip organizatoriai, atliekame kruopščią atranką, siekdami, kad mugėse būtų tik kokybiška produkcija!
Prasideda mugių sezonas. Mes kartu su mugių prekybininkais labai laukiame kuo daugiau lankytojų ir pirkėjų mugėse!“ – kviečia visus atvykti Rita.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.