...

Šiame susitikimų kambaryje mirė humoras

Verslas

2022.12.20

Autorius: Vaida Kerienė

Temos: .

Šiame susitikimų kambaryje mirė humoras

2022 lapkričio 30 d. įvyko didžiausia marketingo konferencija LIMA DAY LIETUVA’22. Šios konferencijos pranešėjas Mantas Velykis pristatė temą „Šiame susitikimų kambaryje mirė humoras” ir juokauja, kad dėl to, kad taip nutiko kalti esate Jūs – rinkodaristai, juk juokauti ne taip jau ir sunku.

Mantas kviečia Jus išspręsti galvosūkį. „Šią eilutę radau straipsnyje, kuris nagrinėjo lietuviams labiausiai patikusias ir įsimintinas reklamas: „Kontraversiškas ėjimas pasiteisino – būtent dėl savo aštresnių ir keistesnių aspektų prekės ženklo x reklama ir buvo labiausiai įsiminusi šią vasarą.“ Koks tai buvo prekės ženklo, kuris buvo aštrus, keistas ir kontraversiškas ir su humoro tema?“, – klausia Mantas

Velykis ironiškai pasakoja, kad šiuo metu viskas eina blogyn ir ne tik ekonomikoje, politikoje bet ir humoro pasaulyje. Reklamoje juoko sutinkame vis mažiau ir tai rodo įvairūs tyrimai. „Net ir didžiausiame kūrybiškumo festivalyje „Kanų liūtai“ einame paverkti, o ne juoktis. Linkedin dalinamės jautriomis žinutėmis, kuriose pasakojame kaip reklama pakeitė mūsų mąstymą“, – pasakoja pranešėjas.

Kompanija „Kantar“ daug metu stebi kas vyksta su reklamomis, kaupia duomenų bazę, kurioje analizuoja nuotaikas, tendencijas ir ne tik. Analizuojant jų teikiamus duomenis pastebima humoro mažėjimo tendencija. „Humoro ir šiaip ne daug buvo, bet jis mažėja kasmet. Ironiška yra tai, ką „Kantar“ pastebėjo savo tyrimuose ir savo duomenų bazėse. Nepaisant to kad, duomenų bazėse kasmet jie turi reklamų apie 30 proc., kurios turi humoro, bet efektyvumo konkursuose, kuriuos jie patys organizuoja maždaug 50 proc. laimi reklamos turinčios humoro elementų. Keistas balansas – juokaujam mažiau, bet tie kurie juokauja yra efektyvesni.

Kokios reklamos patinka žmonėms

Prieš keletą metų atliktas tyrimas, siekiant išsiaiškinti kokios reklamos patinka žmonėms. Buvo surinkta daug informacijos, tačiau išskiriamos trys pagrindinės priežastys: 1. Rodo tai kas man aktualu. 2. Prekės ženklas, kuriuo pasitikiu. 3. Tiesiog juokingos, kad gerai praleisčiau laiką.

„Gyvename neramiais turbulencijos laikais, daug neigiamos informacijos gauname kiekvieną dieną, todėl norime matyti tai kas mus džiugina, prajuokina. Įsijungę „Netflix“ pastebime, kad filmas „Draugai“ išlieka populiariausiųjų sąraše. Žmonės ieško sau būdų kaip „pabėgti“, atsipalaiduoti. O kartais tai gali būti ir padedančios „atsijungti“ reklamos – pasakoja pranešėjas. Žmonėms patinka matyti sudominančias ir juokingas reklamas.

Bijome nepataikyti juokaujant prieš žiūrovus ar savo vadovybę, pergyvename dėl prastų komentarų ir kitų dalykų. Mantas Velykis dalinasi būdais, kurie padės „neprašauti“ juokaujant:

Reikia juokauti savo teritorijoje

„Prekės ženklai yra kaip žmonės, vienus juokus gali sakyti Gitanas Nausėda, kitokius sakys vaikinas sėdintis konferencijos pirmoje eilėje. Tai kaip pasitikrinti savo teritoriją? Tikiuosi, kad visi esate susitvarkę savo pozicionavimus ir žinote koks esate archetipas. Tai Jums ir diktuoja, koks Jūsų prekės ženklo humoro jausmas. Kas tik „Skittles“ reklamai, tas netiks „Biržų duonai“. Turime aiškiai išgryninti juokavimo ribas, ar tai gali būti juodas humoras ar turime juokauti saugiau? Kiekvienas archetipas turi labai aiškiai apibrėžtas ribas ir taisykles. Taisykles reikėtų apsirašyti, apsibrėžti, tai neįdomus darbas, bet gelbės ateityje, kai ateis metas juokauti.

Reaguok ir improvizuok

Prekių ženklai labai retai reaguoja ir improvizuoja. „Vis dar gyvename Excel lentelėje, kurioje pasidarome įrašų dviems mėnesiams į priekį. Agentūra praneša, kad turi gerų idėjų, bet ilgai laukiame kliento reakcijos“, – pasakoja pranešėjas. Pavyzdžiui, Emily Zugay kuria „Tik Tok“ prekės ženklų redizainus. Ji pasiūlė „Amazon“ pasikeisti logotipą. Jei tai būtų buvusi „Maxima“, galbūt ji būtų gavusi kvietimą į teismą, bet „Amazon“ sureagavo kitaip. Jie reaguoja čia ir dabar sukurdami video, padėkoja už naują logotipą. Jame rodo, kaip jie keičia logotipą ne tik ant dėžių, bet ir ant lėktuvų.

Mantas juokauja, kad jeigu Jūs nesate „Tik Tok“ tai gali būti, kad apie Jūsų prekės ženklą taip pat yra sukurta istorijų. „O jei nesate „Tik Tok“, galite sekti mano Instagram, kuriame aš darau Tik Tok apžvalgas“, – pataria pranešėjas.

Šis „Amazon“ pavyzdys rodo, kad kartais nereikia biudžeto. Kartais vienas mažytis juokelis ir reakcija į jį gali išsitęsti iki kelių savaičių rinkodaros. Pasibaigus šiam etapui, laukiate naujojo kelio ir vėl į jį turėtumėte reaguoti. Taip pat labai svarbu pasitikėti savo agentūra, socialinių tinklų komanda, suteikti laisvę priimti sprendimus.

Juokis, kai blogai

Kuo blogiau, tuo geriau yra juoktis. Būtent dėl to, kai kurie žmones net per laidotuves pradeda nevalingai krizenti. Mantas pasakoja, kad niekas nemoko geriau juokauti dviprasmiškai liūdnose situacijoje, kaip Z karta, tam pačiam Tik Tok. Jų kalba yra paremta ironija ir saviironija, pavyzdžiui, jeigu mes normalūs žmonės rašytume draugui: „man Korona – nieko gero“, tai Z karta pateiktų tai kaip pozityvią naujieną su blizgučiais ir emocijomis aplinkui. Emocijų ženkliukai suteikia pozityvo. Negatyvios istorijos, nepatogios temos arba dalykai, kurie skatina keisti seniai susiformavusius įpročius, nuveda į nekomforto zoną ir tai tampa puiki erdvė juokauti. Puikus to pavyzdys legendinės reklamos „Dumb Ways to Die“.

Tai kas buvo tas prekės ženklas sukūręs aštrią, keistą, kontraversišką reklamą?

Tai buvo „Lidl“, kurioje mergina norėtų nusipirkti Palangos paplūdimyje kažko kito, ne tik čeburekų. Ji klausia pardavėjo: Pas visus tas pats, kažko kitokio turit? Aplinkoje pasigirsta atsakymai: „Čia tau ne Lidl“.

„Norėčiau, kad kitais metais nesišnekėtume apie gerą bajerį kaip apie aštrią, kontraversišką ir provokuojančią reklamą. Norėčiau, kad bijotumėte. Humoras tikrai yra toks dalykas kurio reikia bijoti, tai tikrai žaidimas su ugnimi. Bet iš tos baimes ir iš to nepatogumo dažnai atsiranda labai smagios ir prekės ženklui patogios idėjos“, – linki kitiems metams Mantas Velykis.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.