Kaip išvengti pradedančiųjų verslininkų klaidų?
2020.12.22
Temos: Marketingas, Startuolis.
Turbūt ne vienas pradedantysis verslininkas norėtų atrasti sėkmingo ir klestinčio verslo formulę. Deja, net ir perskaičius daugybę knygų apie verslo kūrimą, sunku išvengti klaidų ir nežinojimo. Kartu su verslininku Ilja Laurs aptarsime tris portalo „Entrepreneur“ publikacijos patarimus pradedantiesiems verslininkams ir pabandysime atsakyti į klausimą: ką svarbiausia žinoti kuriant verslą bei kaip išvengti klaidų?
Klystama, kai bandoma padaryti daugiau, nei įmanoma
Investuotojas I. Laurs pripažįsta, kad galima parašyti ne vieną knygą, norint pateikti visus svarbius patarimus. Tad, žinoma, viską sutalpinti į tris patarimus yra gana nelengva: „Jokiu būdu šių trijų patarimų nepriimčiau pažodžiui, bet tokie bendri palinkėjimai, nors ir nekonkretūs, tačiau gali turėti naudos.“
Portalo „Entrepreneur“ publikacijoje „3 Tips for Keeping Your Startup Dream Alive From a 5-Time Founder“ rašoma, kad, pradėjus kurti bet kokios rūšies verslą, itin svarbu tinkamus žingsnius atlikti jau pirmą kartą. Pašnekovas sako, kad teisingiau būtų ne bandyti išvengti bet kokių klaidų, o tiesiog susiaurinti savo veiklos sritį. Iš esmės nėra svarbu, kokia konkrečiai tai veikla: nauja spurginė ar sporto klubas. Kaip teigia ir pats verslininkas, kai pradedi kurti verslą, norisi daryti viską iškart. Tačiau tokiu atveju žmogų vienu metu užgriūva labai daug skirtingų darbų. Reikia užtikrinti kokybę, darbo vietas ir tinkamą aplinką, ieškoti darbuotojų.
„Esant tokiam dideliam krūviui, įvyksta du dalykai: žmogus sutrinka ir nežino, nuo ko pradėti, o po to imasi visko iškart. Daryti šimtą dalykų vienu metu reikia turėti ir pinigų, ir laiko, ir resursų“, – sako investuotojas. Juk bet kokia, nors ir sudėtingiausia idėja gali būti supaprastinta ir tai padės išvengti didelių rūpesčių.
Taigi patarimas, kad kuriant verslą svarbu nesuklysti, nereiškia, kad reikia viską daryti nepriekaištingai. Be to, vargu, ar tai versle išvis įmanoma. Svarbu tik susiaurinti savo veiklos sritį, nesiimti visų įmanomų darbų iš karto. Net 20 proc. įvairių verslų neišsilaiko iki vienų metų. Todėl reikia ruoštis, pasiskirstyti darbus ir jau būti užaugusiam kaip profesionalui, išmanyti savo darbą. Pašnekovas tai palygina su matematikos uždaviniu: „Mokykloje būdavo, kad mokytoja duoda išspręsti uždavinį, kuris užima pusę lapo, bet jį supaprastinus išeidavo tik viena eilutė.“ Tad, pradėjus vystyti verslą, pirma reikia supaprastinti jį ir tik tada imti veikti, taip pavyks išvengti bereikalingų klaidų.
Kaip veikti paprasčiau?
Kaip veiklos supaprastinimo pavyzdį I. Laurs pateikia anglišką sąvoką „Smoke Test“, kuri vartojama kalbant apie interneto svetainės, skirtos tik pasibandyti, kūrimą: „Socialiniame tinkle, pavyzdžiui, „Facebook“, puslapį galima susikurti arba reklamą paskelbti per porą minučių. Todėl kartais neverta gaišti laiko, kuriant ir programuojant interneto puslapius. Užtenka tiesiog paleisti reklamą, kurioje yra siūlomos paslaugos aprašymas ir siūlymas palikti savo el. pašto adresą, jei paslauga domina.“
Taip pavyks sutaupyti laiko, o rezultatas bus tas pats – pavyks sužinoti, ar siūloma paslauga sulauks susidomėjimo ir ar verta investuoti daugiau finansų ir laiko į šį verslą. „Jeigu pirma sukursi puslapį ir pačią prekę, o tik po to paleisi reklamą, gali greitai suvokti, kad siūloma paslauga nesulaukia susidomėjimo, ir prarasti trejus metus bei daug finansų, bandydamas ištaisyti šią klaidą“, – komentuoja verslininkas ir priduria, kad svarbu paklausti, ar vartotojui to reikia. Tad reklama už 20 eurų ir socialinio tinklo paskyra, sukurta per kelias minutes, gali atnešti kur kas daugiau naudos nei milžiniškos investicijos į prabangios interneto svetainės kūrimą verslo pradžioje.
Taupyti laiką, bet neskubėti
Taip pat jau anksčiau minėtoje „Entrepreneur“ publikacijoje teigiama, kad pradėjus verslą itin svarbu vertinti laiką, nes jis vystant bet kokią veiklą yra vienas svarbiausių turimų išteklių: „Jeigu laiką paskirstysi tinkamai, padidinsi visas savo pastangas ir darbas bus kur kas lengvesnis, nei galėjo pasirodyti iš pat pradžių.“ Tiesa, straipsnio autoriaus teigimu, reikėtų nepamiršti, kad laikas svarbus kiekvienam šiuolaikiniam žmogui. Tad įmonės vadovo pareiga yra vertinti ne tik savo, bet ir kitų turimą laiką, jų negaišinant ir aiškiai išdėstant reikalavimus.
Tiesa, I. Laurs laiko sąvoką versle interpretuoja kiek kitaip: „Svarbu mąstyti daug greičiau negu daryti. Savo galvoje sukurti tiek galimų veiklos scenarijų, kiek įgyvendintum tik per dešimtmetį.“ Kaip pavyzdį galima pasitelkti jau minėtą visą puslapį užimančios matematikos formulės metaforą: jeigu formulę spręsi mintyse, o ne gyvai, automatiškai sutaupysi daugiau laiko ir atsiras greitis. „Neverta kurti boingo – daikto su 3 mln. detalių ir sudėtingomis konstrukcijomis. Viskas turi būti nuoseklu: pirma variklis išbandomas, vėliau sparnai. Kelias nuo pradžios iki visiškai užbaigto daikto yra labai ilgas ir iškart pradėti kurti galutinį produktą tiesiog draudžiama.“
Kartais atsakymo laukti nereikia
Vis dėlto dažna startuolių klaida yra būtent bandymas realizuoti visas idėjas iš pat pradžių. Tokiu atveju neįmanoma išvengti didelių išlaidų ir prarandama labai daug brangaus laiko. „Šioje situacijoje man labai patinka posakis: „Geriau atsiprašyk vėliau, bet neklausk leidimo prieš.“ Skamba labai kontroversiškai, bet laikas yra labai brangus ir kartais kitaip nieko nepasieksi, reikia judėti į priekį, nelaukiant atsakymo“, – sako I. Laurs.
„Entrepreneur“ straipsnyje šių dienų rinka lyginama su nuolat vaizdus keičiančiu kaleidoskopu. Iš tiesų nelengva šiame amžiuje suspėti kartu su nuolat tobulėjančiomis technologijomis. Pats pašnekovas sako, kad dauguma inovatyvių verslų šiandien tiesiog neegzistuotų, jeigu jie būtų laukę kiekvieno leidimo, patvirtinimo ar licencijos. Tad labai svarbu užsibrėžtus tikslus atlikti greitai, nedvejojant, bet apgalvotai. Juk šiandien kiekvieno verslininko tikslas yra aukštų kompetencijų, puikių paslaugų arba produktų bei tinkamos kainos derinys, tad pranašumas bus tik pasiekus tai anksčiau už kitus.
Pirmiau už patį verslą turėtų būti darbas su savo asmenybe
Tiesa, pagaliau pasiekus pradinį tikslą ir įkūrus verslą, gali tekti suvokti, kad verslas anaiptol nėra apie pinigus: „Verslas – tai kasdienis iššūkis sau, vien siekiant patikrinti savo galimybes.“ Tad paskutinis „Entrepreneur“ publikacijos patarimas yra dirbti sunkiai, bet su šypsena. Pašnekovas I. Laurs sako, kad į posakį „su šypsena“ verta pažvelgti ne tik iš verslo kūrimo prizmės: „Pozityvumas nėra duotybė, tai yra pasirinkimas. Žmonės, kurie vadovaujasi mąstymu, kad kitas asmuo yra optimistas, bet aš toks nesu, labai klysta.“
Verslininkas optimizmą vadina pasirinkimu, bet priduria, kad tokiam pasirinkimui reikia itin kruopštaus darbo su savimi: „Nuo atsikėlimo iš lovos ryte iki ėjimo miegoti vakare, nuo įvairių situacijų priėmimo – nuolatinės pastangos išsaugoti pozityvumą.“
Žinoma, tai nereiškia, kad, vos pakeitus požiūrį į gyvenimą, verslas seksis savaime. Sukurti ir išlaikyti verslą nėra lengva ir tam reikia kur kas daugiau nei tik sėkmės, greičio ir pozityvumo. Bet žmogus, kuris pasirenka negatyvumą, pesimistiškai žvelgia į pasaulį, gyvena trumpiau ir sudėtingiau, o ir aplinkinių požiūris į tokį asmenį būna negatyvus. Tad galbūt tikrai verta pasinaudoti visiems gerai žinomu posakiu „Jei gyvenimas davė citrinų, pasidaryk limonadą“ ir per didžiulį norą, stresą bei diskomfortą eiti tikslo link.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.