Startui „Kickstarter“ reikia atsakingai pasiruošti
2016.06.06
Žaibiškai populiarėjančios minios finansavimo platformos abejingų nepalieka. Lietuvių irgi. Kai „Dooq“ komandai kilo modulinių basučių idėja, iš karto pagalvota ir apie „Kickstarter“. Tai juk šiuolaikiškas būdas, padedantis ne tik surinkti pinigų, bet ir išbandyti savo idėją, pasiekti net ir tolimiausias rinkas. Ne viskas pavyko iš pirmo karto, bet šiandien „Dooq“ gali džiaugtis platformoje pasiektais rezultatais, o kolegoms, galvojantiems apie „Kickstarter“, pataria gerai pasiruošti šiam žingsniui.
Pirmas rimtas išbandymas
Kaip teigia vienas iš „Dooq“ įkūrėjų Vismantas Kasteckas, „Kickstarter“ tikrai yra vieta, turinti daug pranašumų ir galinti pasiūlyti daug galimybių, bet kartu kupina išbandymų. „Tai ir vieta, kurioje tarsi gladiatoriai dėl išlikimo kaunasi idėjos. Jei eisite ten kaip į lengvą pasivaikščiojimą, teks labai nusivilti. Šioje platformoje nuolatos dėmesio trokšta 5 tūkst. ir daugiau projektų. Juk nėra galimybės lankytojams peržiūrėti jų visų. Sistemoje iškyla tik geriausi. „Kickstarter“ išskiria tuos, kurie jam patinka. Bet tai tik kelios dešimtys laimingųjų. Apskritai iš paties „Kickstarter“ srauto geriausiu atveju pavyksta gauti 30 procentų rėmėjų. Reikia patiems sukviesti lankytojus, sukeliant šurmulį ir sutelkiant savo gerbėjų bendruomenę“, – dėsto jis.
Pašnekovas pataria nežiūrėti į „Kickstarter“ kaip vien į pinigų šaltinį. Jis gali suteikti ir daugiau naudos. Tai gali tapti pirmuoju realiu produkto išbandymu rinkos sąlygomis. „Kai ką nors sukuri, dauguma aplinkos žmonių giria idėją. Bet jie stengiasi palaikyti ir nėra objektyvūs. Kai reikia balsuoti už idėją pinigais, viskas tampa rimčiau. Gauname daug atsiliepimų. Mūsų rėmėjai dažnai pasako, ko norėtų, kad mes sukurtume ateityje. Pildome sąrašą. Mums tokie pastebėjimai labai svarbūs. „Kickstarter“ nėra parduotuvė ir su rėmėjais bendraujama atviriau. Todėl gauname daugiau nuomonių ir patarimų. Labai svarbus aspektas – naujų verslo ryšių užmezgimas. Šie kontaktai gali būti svarbus tolesnio vystymosi veiksnys“, – teigia V. Kasteckas.
Jis pasakoja, kad ruošiantis startui daugiausia investuota į patį produktą. Geri sprendimai reklamuoja patys save. Aišku, tam reikia daug laiko. Kol buvo pasiektas norimas kokybės ir patikimumo lygis, prie „Dooq“ basučių reikėjo dirbti trejus metus.
„Pirmą kartą supratome, kad nesame pasiruošę, ir nutraukėme projektą. Gavome gerą pamoką ir patys pajutome, kaip viskas vyksta.“
V. Kasteckas
Antras kartas daug sėkmingesnis
Šiuo metu platforma „Dooq“ veikia sėkmingai, bet tai yra antrasis projekto bandymas, mat pirmą sykį teko šiek tiek nusvilti. „Pirmą kartą supratome, kad nesame pasiruošę, ir nutraukėme projektą. Gavome gerą pamoką ir patys pajutome, kaip viskas vyksta. Tai padėjo antrą kartą startuoti sėkmingai. Antru kartu reikiamą sumą surinkome per parą. Gali pasirodyti, kad „Kickstarter“ pateiktos idėjos savaime išplinta, tereikia pristatyti projektą puslapyje, ir viskas. Deja, taip nėra. Reikia strategijos, kaip į savo projekto puslapį pritraukti žmonių“, – perspėja vienas iš „Dooq“ įkūrėjų.
Todėl pirmą kartą startuojant platformoje gal nereikėtų eiti va banque. Investicijas reikėtų labai gerai pasverti. Tarkime, „Dooq“ pirmojo bandymo metu daug pinigų išleido rengdama prezentaciją, nes samdė fotografus, operatorių, viešųjų ryšių specialistę, modelį, stilistę… „Antrojo „Kickstarter“ metu viską darėme patys: filmavome, fotografavome, rašėme pranešimą spaudai ir t. t. Nusipirkome paprastą fotostudijos įrangą produktui fotografuoti. Nes tai tikrai pigiau, nei samdyti fotografą, greičiau galime reaguoti į situaciją, pasidaryti reikiamą nuotrauką. Į prezentaciją investavome savo darbą. O pinigus – į produktą“, – pasakoja V. Kasteckas.
Jis sako, kad „Kickstarter“ yra vieta, kur idėja susitinka su tais, kuriems ji gali rūpėti. Bet tai nebūtinai bus nuolatiniai „Kickstarter“ lankytojai, todėl reikia gerai pristatyti savo idėją ir pritraukti žmonių į projekto puslapį. „Pirmojo „Kickstarter“ metu per vėlai pradėjome skleisti savo idėją, neturėjome sukūrę gerbėjų bendruomenės. Reikia pradėti demonstruoti idėją likus 4 ar 6 mėn. iki „Kickstarter“ starto socialinėse medijose. O mes tai pradėjome daryti likus tik dviem savaitėms iki starto“, – prisimena pašnekovas.
Žingsnis po žingsnio
V. Kasteckas žengiant į „Kickstarter“ pataria atsikratyti ir kai kurių kompleksų. Pavyzdžiui, baimės, kad kas nors nukopijuos jūsų idėją. Juk dabar pasaulyje yra idėjų perteklius. Jei kopijuojamos, tai tik sėkmingai įgyvendintos idėjos, uždirbančios pinigus, o ne dar tik jų ieškančios. „Pirmos dienos „Kickstarter“ itin svarbios. Projektas matomas – jis atsiranda naujų projektų skiltyje, bet po truputį stumiamas kitų, naujesnių, projektų į apačią. Per pirmas dienas reikia užtikrinti gerą pardavimą ir srautą į puslapį, kad projektas atsirastų tarp populiariųjų. Nes kitaip „Kickstarter“ lankytojams reikėtų labai sunkiai jūsų ieškoti. Be palaikančios bendruomenės sunku veržliai startuoti“, – teigia jis.
Pašnekovas pataria ir kuo daugiau dėmesio skirti pačiam produktui, o ne emocinėms žinutėms. „Pirmojo „Kickstarter“ metu mūsų klipas buvo labiau apie produkto emocinius pranašumus, idėjinis. Antrajame labiau pabrėžėme funkcines ypatybes. Supratome, kad nereikia kurti meninio filmuko. Jis turi būti profesionalus, kiek leidžia jūsų biudžetas, bet aiškus, kalbantis apie problemą, kurią padeda spręsti produktas, kaip jis tai daro, ir kitus pranašumus“, – įsitikinęs vienas „Dooq“ įkūrėjų.
„Kickstarter“ daug dėmesio reikėtų skirti ir savo rėmėjams. Svarbu ir pristatyti dovanas, kurias jie gaus. Nors produktas naujas, svarbu nurodyti ateities kainą ir pritaikyti nuolaidas specialiai „Kickstarter“ pirkėjams. Juk šie žmonės perka produktą, kol dar jo nėra, jie turi gauti geresnes sąlygas nei paprasti pirkėjai. Tai padeda produktui greičiau pakilti ir patekti į „Kickstarter“ kategorijos populiariųjų skiltį.
Verta pasimokyti iš klaidų
„Dar vienas svarbus patarimas: neignoruokite namų rinkos. Pirmojo „Kickstarter“ metu neturėjome apsibrėžę tikslinės rinkos. Bet kaip reklamuotis visame pasaulyje, turint kelių šimtų eurų biudžetą? Antrojoje „Kickstarter“ kampanijoje mūsų strategija – parduoti lietuvėms „Super Early Bird“ rinkinius su 30 proc. nuolaida ir siūlant nemokamą siuntimą Lietuvoje. Tai padėjo mums pakilti, būti matomiems. Tuomet prasidėjo užsakymai ir iš užsienio“, – teigia V. Kasteckas.
Pašnekovas perspėja, kad „Kickstarter“ anketos priežiūra – ne toks ir paprastas darbelis. „Kai paleidžiate „Kickstarter“ kampaniją, patariu pasiimti laisvą dieną, bent pirmąją. Per dieną gavome beveik 200 žinučių, į jas atsakinėdami nemažai užtrukome – tai didelis darbas. Todėl dar reikia pasiruošti atsakymo į esminius klausimus šablonų“, – pataria jis.
Taip pat patariama gerai apgalvoti prašomą sumą. „Dažnai prašoma 10, 50 tūkstančių. Prašykite ne tiek, kiek norite, o kiek tikrai reikia, kad galėtumėte startuoti. Antrojo bandymo metu mes sumažinome prašomą sumą. Atsisakėme kai kurių dalykų: spausdintų sandalviršių, sumažinome sandalviršių formų skaičių. Optimizavome gamybą. Tai padėjo pasirengti startui su mažesne suma. O papildomas idėjas galima pasiūlyti kaip papildomus tikslus (angl. stretch goal) arba pasilikti ateičiai“, – dėsto „Dooq“ įkūrėjas.
„Dooq“
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.