...

Minios finansavimo tik daugės

Verslas

2015.10.19

Autorius: Povilas Sabaliauskas

Temos: .

Minios finansavimo tik daugės

Minios finansavimo žinovas - Luka Piškoričius. Asmeninio archyvo nuotr.

2015 m. lapkričio 6–7 d. Vilniaus „Lofte“ vyks jau tradicine tampanti kūrybinių industrijų konferencija „What’s Next“. Joje susipina kūrybiškumas, technologijos ir verslas. Vienas pagrindinių šiemetės „What’s Next“ svečių bus slovėnas Luka Piškoričius. Savo šalyje (ir ne tik) jis garsėja minios finansavimo žiniomis, o lapkritį pabandys jas perteikti ir Lietuvos publikai.

Minios finansavimo pradininkas Slovėnijoje

L. Piškoričius teigia jau ilgus metus užsiimantis veikla kūrybinių industrijų srityje. Keitėsi tik jos pobūdis. „Pradėjau kaip žiniatinklio dizaineris, dirbau su keliais įdomiais projektais reklamos agentūrose. Vėliau pradėjau ir savo paties rinkos tyrimų verslą. Tačiau prasidėjo ekonomikos krizė ir supratome, kad reikia imtis ko nors nauja. Patraukė bendradarbystės idėja. Pradėjome ją plėtoti. Mūsų tikslas buvo sureaguoti į vis didėjantį laisvai samdomų darbuotojų skaičių. Labai daug jaunų, kūrybingų žmonių Slovėnijoje ėmė dirbti savarankiškai. Nutarėme atidaryti bendrą darbo erdvę, kurioje tokie žmonės galėtų susiburti, dirbti su bendrais projektais ir t. t. Taip atsirado grupė žmonių, turinčių tokias pačias vertybes ir tokią pačią viziją“, – pasakoja jis.

„Man labai didelį įspūdį darė tai, kiek daug gali padaryti per gana trumpą laiką. Produktui dar esant prototipo kūrimo stadijoje, jau gali gauti vertingų atsiliepimų, matyti, ar rinka domisi tavo idėja, ar tavo rinkodaros strategija yra teisinga“

L. Piškoričius

Ta bendro darbo erdvė gavo vardą „Poligon“. Taip ji pavadinta todėl, kad veikia tarsi bandomasis poligonas inovatyvioms idėjoms. Visai natūralu, kad tokioje jų pilnoje aplinkoje greitai atsirado ir įrankių joms įgyvendinti poreikis. „Pastebėjome, kad kartu žmonės sukurdavo daugybę puikių idėjų, bet paprasčiausiai neturėjo galimybių jas išbandyti rinkoje. Mūsų bankai tiesiog nenorėjo teikti paskolų jauniems žmonėms. Investuotojai irgi nesidomėjo nedideliais projektais, kuriems pradėti tereikėjo 10–20 tūkst. eurų. Taigi matėme startuolių gausą ir kartu visišką paramos stygių. Taigi pradėjome domėtis minios finansavimu. 2012 m. pradėjome savo pirmąją kampaniją. Joje ieškojome rėmėjų projektais su puikiomis idėjomis ir nuliu lėšų. Iš tos pirmosios kampanijos labai daug išmokome. Pradėjome dalytis žiniomis ir procesas ėmė įsibėgėti. Taip Slovėnijoje kilo šis nuostabus minios finansavimo bumas“, – atskleidžia pašnekovas.

Slovėnijoje viso labo 2 mln. gyventojų, bet tai šiai šaliai visiškai netrukdo būti viena minios finansavimo lyderių pasaulyje. „Manyčiau, kad svarbiausias dalykas, kurį atnešė „Poligon“, yra žinios, kaip plėtoti minios finansavimo projektus. Taip Slovėnija vidutiniškai surenka daugiausia lėšų visame pasaulyje. Mano draugai iš Niujorko man pasakojo, kad „Kickstarter“ net turėjo ne vieną susirinkimą, kuriame bandė suprasti Slovėnijos fenomeną. Manau, kad kaip tik tai ir pasiekėme dėl tos tvirtos bendruomenės, kurią sukūrėme. Mes dalijamės žiniomis, padedame vieni kitiems, o tai yra varikliukas, padedantis minios finansavimui judėti pirmyn“, – teigia L. Piškoričius.

Minios finansavimo pranašumai

Pašnekovas tvirtina su komanda nuolatos vykdantis edukacinę veiklą ir bandantis kuo didesniam skaičiui žmonių papasakoti apie minios finansavimo pranašumus. Kol kas tai daryti sekasi puikiai. „Nuo pat pradžių turėjome du pagrindinius tikslus. Viena vertus, siekiame suteikti reikiamų žinių žmonėms, norintiems pasinaudoti minios finansavimu. Bendra mūsų suteiktų konsultacijų suma jau viršija 200 valandų. Kita veiklos pusė yra minios finansavimo koncepcijos populiarinimas visuomenėje. Norime supažindinti slovėnus su minios finansavimo pranašumais ir galimybėmis. Mums labai padėjo tai, kad šalies žiniasklaida labai susidomėjo šia idėja, nes paprasčiausiai per krizės laikotarpį visi buvo pavargę nuo blogų naujienų“, – sako jis.

Pats L. Piškoričius tokios finansavimo priemonės pranašumus, ko gero, išvardytų ir prikeltas vidury nakties. „Man labai didelį įspūdį darė tai, kiek daug gali padaryti per gana trumpą laiką. Produktui dar esant prototipo kūrimo stadijoje, jau gali gauti vertingų atsiliepimų, matyti, ar rinka domisi tavo idėja, ar tavo rinkodaros strategija yra teisinga. Tu automatiškai gauni visą grupę žmonių, galinčių padėti tau tobulinti produktą. Be to, įdomūs projektai gali pritraukti ir viso pasaulio žiniasklaidos susidomėjimą. Nedidelė „Poligon“ komanda iš nedidelės Liublianos gali pasiekti visą pasaulį“, – tikina jis.

Minios finansavimo ateitis

Pašnekovas džiaugiasi, kad atsiranda vis daugiau minios finansavimo būdų. „Manau, kad minios finansavimas žurnalistams, menininkams, muzikantams ateityje taps vis svarbesnis. Mažos donacijos gali suteikti labai daug naudos naujiems projektams. Medijų verslo modeliai per pastaruosius dešimt metų dramatiškai pasikeitė, todėl tokios naujos galimybės bus labai svarbios“, – neabejoja vienas iš „Poligon“ įkūrėjų.

L. Piškoričiaus įsitikinimu, minios finansavimas ir toliau aktyviai plėsis, apimdamas vis daugiau sričių. „Matome, kaip kyla minios finansavimas, ir esame tikri, kad jo potencialas labai didelis. Augti turėtų pačios įvairiausios jo formos. Nuo mikrodonacijų iki didesnių „Kickstarter“ projektų. Turėtų kurtis ir vis daugiau socialinių rizikos kapitalo fondų, kai už tam tikrą donaciją žmogus įgyja dalį projekto akcijų. Minios finansavimas persikels ir į socialinę sritį. Pavyzdžiui, savivaldybėse žmonės turės daug geresnes galimybes dalyvauti tvarkant vietos biudžetus. Tai itin svarbu, nes visa minios finansavimo esmė ir yra galios suteikimas eiliniams žmonėms“, – įsitikinęs jis.

Įtikinti minios finansavimo perspektyva slovėnas tikisi ir lietuvius, dalyvausiančius konferencijoje „What’s Next“. „Tikiuosi, kad sugebėsiu suteikti auditorijai naujų žinių, sudominti juos šiomis galimybėmis. Jos juk tikrai veikia. Gal man net pavyks įkvėpti kokį nors teigiamą pokytį. Taip pat rengiuosi ir daug klausytis. Juk tik klausydamiesi mes galime mokytis vieni iš kitų“, – sako L. Piškoričius.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.