...

Investuotojai: kodėl kai kurie verslai taip ir neišgirsta „TAIP“?

Verslas

2021.02.03

Autorius: bzn start

Temos: , , .

Investuotojai: kodėl kai kurie verslai taip ir neišgirsta „TAIP“?

bznstart koliažas

Nors dėl pandemijos dalis investuotojų pristabdė savo investicijas, šiandien finansavimas vyksta buvusiu ar net dar didesniu pajėgumu. Tačiau tai nereiškia, kad verslui ar startuoliams pritraukti finansinių išteklių taps lengviau. Investuotojai tikina, kad kaip ir visuomet gerą idėją gali lydėti daug rizikos faktorių, dėl kurių verslas taip ir neišgirs teigiamo finansuotojų atsakymo.

Dabartinę situaciją verslo ir startuolių ekosistemoje šalies finansuotojai vertina palankiai tiek kapitalo prieinamumo, tiek naujų verslų ar verslo idėjų klausimu. „Rinkoje yra lėšų ir jų yra nemažai. Gal net sakyčiau, kad šiuo metu yra daugiau lėšų skirtų finansavimui nei idėjų. Tačiau ir jų po truputį atsiranda naujų ir vis daugiau“, – sako Viktorija Vaitkevičienė, „CoInvest Capital“ vadovė.   

Nors dalis verslų yra grindžiami geromis ir potencialo turinčiomis idėjomis, kai kurie jų taip ir nepritraukia kapitalo. Specialistų teigimu, priimant finansavimo sprendimą yra vertinamas visas sąrašas dedamųjų, o dalis verslo sprendimų ar procesų jau iš anksto signalizuoja apie rizikas. Savo patirtimi ir įžvalgomis sėkmingai pritraukiant finansavimą šalies investuotojai ir įmonių atstovai dalinsis ir tvaraus verslo pre-akseleratoriuje „Futurepreneurs“. 

Pavojaus signalai investuotojams

Investuotojai teigia, kad nepalankų sprendimą jiems tenka priimti atsakius neigiamai į ne vieną su nauju verslu, jo įdirbiu ar potencialu susijusį klausimą. „Ar verslas jau išbandė savo produktą/paslaugą rinkoje? Ar įkūrėjai dirba visą darbo dieną savo įmonėje (jei jie – nededikavę viso savo laiko, į tokio startuolio pusę tikriausiai investuotojai nežiūrės)? Iš ko susideda įmonės pajamos? Ar įkūrėjas turi reikiamus įgūdžius komandai motyvuoti ir valdyti? – sako verslo angelų tinklo „LitBAN“ valdybos narė Rita Sakus. – Taip pat žiūrime, ar įkūrėjai gerai ir realistiškai išanalizavo savo rinką, ar tiesiog sumetė didžiulius skaičius į lenteles.“

Pasak rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partnerio Audriaus Miluko, investuotojams aktualu, jog tiek verslo ar startuolio įkūrėjai, tiek komanda būtų motyvuoti sunkiai dirbti bei siekti užsibrėžtų tikslų, todėl šie atsižvelgia į tai, ar pagrindiniai verslo akcininkai yra verslo įkūrėjai: „Taip pat vadinamuoju „red flag“ (liet. rizikos faktoriumi) gali tapti tai, jog startuolis veiklą vykdo nišinėje srityje, kurios rinka nėra didelė.“

Vėlesnės stadijos investuotojai žvalgosi verslų ir startuolių, kurie turi ne tik idėją, ambiciją, tačiau ir sugeba įrodyti jos reikalingumą rinkai. „Tą parodo pirmieji vartotojai, pardavimai ar susitarimai su potencialiais pirkėjais. Taip pat labai svarbus ir augimo tempas. Norint patraukti užsienio investuotojų dėmesį, ankstyvojoje stadijoje pajamas kas mėnesį reikėtų auginti bent po 15–20 proc.“, – pažymi A. Milukas.

V. Vaitkevičienė patvirtina, kad gera verslo idėja pati savaime neleidžia prognozuoti palankaus sprendimo, tam būtina susidirbusi ir stipri komanda: „Net sudėtingiausias sprendimas gali būti įgyvendintas geros komandos, tačiau dažnai gera bei potencialą rinkoje turinti idėja gali būti neišvystyta, jei komanda, kuri ją vysto, yra nesubalansuota.“

Patirta nesėkmė versle – labiau geras ženklas

Nors jau kurį laiką viešoje erdvėje apie bankrotą buvo siekiama kalbėti šiek tiek pozityviau ir taip parodyti, kad ankstesnės nesėkmės neuždaro kelių ateityje sukurti sėkmingą verslą, neigiama nuomonė šiuo klausimu vis dar sutinkama. Vis tik investuotojai tikina, kad jei bankrotas nebuvo sukeltas tyčia, toks verslininkas jų akyse yra vertinamas labiau teigiamai nei neigiamai. 

„Serijiniai verslininkai yra sukaupę daugiau patirties kuriant verslą bei gali išvengti klaidų, kurias įprastai daro įkūrėjai-naujokai. Tačiau tai nereiškia, jog pradedantieji verslininkai negali sulaukti finansavimo: vertindami juos atsižvelgiame į daug skirtingų kriterijų“, – tvirtina A. Milukas.

Nors nesėkmės reiškia patirtį ir žinias, tai negarantuoja investuotojams jų sprendimo, o verslui – jų idėjos sėkmės. „Jei verslininkas sukūrė du ar tris sėkmingus startuolius, tai nereiškia, kad pasiseks ir su ketvirtuoju. Sėkmės formulės nėra, o ypač mažose rinkose. Galbūt ji yra Silicio slėnyje, kur sėkmė versle reiškia tai, kad turi nepaprastai gerus ryšius ir atviras duris į gilias kišenes, kai net nesėkmės atveju gali apsisukti ir iš naujo ieškoti tos sėkmės formulės. Mūsų kraštuose, kaip teko dažniausiai stebėti, laiko yra mažai, pinigai baigiasi, o komandos subyra“, – sako R. Sakus.

Sritys, kuriose verslai turi daugiausiai potencialo

Pasak šalies investuotojų, pandemija išryškino problemas ir atvėrė naujų galimybių verslui, parodžiusi sritis, kuriose vyrauja stiprus inovacijų poreikis. „Šiuo metu inovacijos medicinos srityje – pačios populiariausios. Nors tai labiausiai lėmė COVID-19, tokių sprendimų poreikį vis labiau diktuoja ir bendra situacija pasaulyje: auga medicinos darbuotojų trūkumas, turima įranga po truputį sensta, reikia greitesnių bei pažangesnių sprendimų ir pan.“, – teigia V. Vaitkevičienė.

A. Milukas pastebi, kad neišnaudotas šalies verslo potencialas slypi giliosiose technologijose, gimstančiose mūsų universitetuose. „Lietuva turėtų imti pavyzdį iš tokių šalių kaip Izraelis ar Suomija bei sėkmingiau perkelti universitetų projektus į rinką. Tam reikalinga šiuolaikiška technologijų komercializavimo strategija bei didesnis verslo inkubatorių ir akseleratorių skaičius.“

Laima Kaušpadienė, Saulėtekio slėnio mokslo ir technologijų parko, organizuojančio tvaraus verslo pre-akseleravimo programą, direktorė pastebi, kad šių dienų verslo potencialas slypi ir tvarume: „Šiam klausimui pastaraisiais metais skiriama ne tik daugiau dėmesio, bet ir finansinių išteklių. Prie to prisideda ir ES Žaliasis kursas, siekiantis finansavimą nukreipti į ekologiškus ir tvarius sprendimus versle bei taip padėti įgyvendinti užsibrėžtus kovos su klimato kaita tikslus. Tad tvarumas vis dažniau tampa ne tik privalumu, bet ir būtinu faktoriumi verslui, o ypač – startuoliui.“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.