...

Savo darbuotojus auginantis verslas įgyja pranašumą

Verslas

2022.10.26

Autorius: bzn start

Temos: .

Savo darbuotojus auginantis verslas įgyja pranašumą

Ernesta Dapkienė Asmeninio albumo nuotrauka

Ieškodami papildomos patirties, geresnio atlyginimo ar naujų iššūkių, darbuotojai šiais laikais drąsiai migruoja iš vienos darbovietės į kitą. Visgi dalis atranda, kad tų pačių tikslų galima pasiekti ir įgyti pranašumą keičiant ne įmonę, o tiesiog poziciją joje.

Šiais metais „Kantar“ atlikta Lietuvos darbuotojų įsitraukimo ir darbdavio vertinimo analizė rodo, kad darbuotojams vis svarbiau, kad darbe jie galėtų daryti karjerą. Tai ypač aktualu 20-39 m. amžiaus dirbantiesiems – kas trečias teigė, kad darbą jie mato kaip galimybę kopti karjeros laiptais.

„Darbuotojus ugdyti, lydėti vidinės karjeros keliu yra labai svarbu, nes taip įmonė turės motyvuotus, lojalius, įsitraukusius ir vertę kariančius darbuotojus. Holistinis požiūris į darbuotoją šiandien yra kritiškai reikalingas, kuris apima individualų pripažinimą, dėkingumą, darbo ir asmeninio gyvenimo balansą bei galimybę tobulėti“, – įsitikinusi  karjeros konsultantė, darbuotojų ugdymo ir talentų valdymo specialistė Dalia Gaidamavičiūtė.

Pasak lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamento direktorės Ernestos Dapkienės, verslui gerai veikiantys vidinės karjeros procesai padeda ne tik išlaikyti geriausius darbuotojus, bet ir ugdyti būsimus lyderius.

Ji pastebi, kad naujoms pareigoms žmonių ieškančios organizacijos daugiausia dėmesio skiria išoriniam įdarbinimui, tačiau bendrovės patirtis rodo, kad kartais šie talentai jau glūdi organizacijos viduje, tereikia jiems duoti progą suspindėti.

Dapkienės teigimu, įmonėje jau yra ne viena dešimtis sėkmės istorijų, kai kasininkas, salės darbuotojas ar vadybininkas yra „užaugęs“ iki aukščiausių vadovų, o vien per pastaruosius 12 mėnesių beveik 900 „Maxima“ darbuotojų yra padarę vertikalios ar horizontalios karjeros pokytį.

„Esame didžiausias darbdavys Lietuvoje, tad mūsų įmonės privalumas – platus galimybių spektras karjerai. Darbuotojai gali tobulinti kompetencijas savo srityje arba pereiti į naujas veiklos sferas. Augindami organizaciją visų pirma remiamės turimu vidiniu potencialu, į atsilaisvinusias darbo vietas pirmiausia organizuojame vidines atrankas. Darbuotojams taip sudaromos galimybės keisti darbo poziciją, tobulėti, o įmonei – išlaikyti vertingus darbuotojus“, – kalba E. Dapkienė.

Karjera nebėra tik kopėčios aukštyn

Karjeros konsultantė D. Gaidamavičiūtė pastebi, kad šiuolaikinėje visuomenėje keičiasi požiūris į tai, kas yra karjera – tai jau nebėra vien palipimas pareigybiniu laipteliu aukščiau.

„Šiuolaikinė karjera suprantama kaip viso gyvenimo procesas ir tobulėjimas – ji apima žinias, gebėjimus bei patirtis. Kai įmonė turi palaikančius vadovus, orientuotus į prasmingų santykių kūrimą, keičiasi ir pats darbas: iš to, ką darbuotojai turi daryti, į tai, ką jie nori daryti“, – sako specialistė.

Patenkinti ir prasmę savo veikloje matantys darbuotojai yra brangenybė įmonėms, todėl jiems sudaryti sąlygas atrasti save yra ir darbdavio interesas. Daugiausia laimi tos bendrovės, kurios gali pasiūlyti tiek vertikalios, tiek horizontalios karjeros galimybes. Vertikalia vadinamas pakilimas į aukštesnes pareigas, horizontalia – kai plečiamos darbuotojų atsakomybės ribos.

Naujų profesinių galimybių gausa – tai organizacijų bruožas, kuris pritraukia ir išlaiko darbuotojus. „Karjera dažnai įsivaizduojama kaip tiesiog paaukštinimas, tačiau ji gali apimti ir daugiau profesinio judėjimo krypčių: perėjimą į kitą departamentą ar net tos pačios verslo grupės įmonę“, – sako E. Dapkienė.

Prekybos sektoriaus darbuotojų kaita visame pasaulyje yra gana aukšta, tačiau jau kuris laikas „Maximoje“ pastebima mažėjimo tendencija. Kas antras iš daugiau nei 12 tūkst. kolektyvo jau turi ne mažesnį nei 5 metų darbo stažą. Ketvirtadalis visų bendrovės darbuotojų dirba nuo 5 iki 10 metų ir dar tiek pat nuo 11 iki 20 metų. Beveik 600 darbuotojų turi 21-25 metų darbo stažą, o trys dešimtys darbuotojų jau skaičiuoja 26 metus ir daugiau įmonėje.

„Džiugina ir tai, kad nemažai kolegų yra pasinaudoję galimybe išbandyti save ne tik „Maximoje“, bet ir kitose „Vilniaus prekybos“ įmonėse. Tai yra didžiulis mūsų privalumas darbuotojams, nes jie gali augti keliaudami į užsienio šalis, kur veikia grupės įmonės arba sukauptas profesines žinias bei patirtį išbandyti kituose versluose, pavyzdžiui, NT, farmacijos veikloje ir kt.“, – kalba E. Dapkienė.

Galimybes puoselėja vidinė kultūra

Darbuotojų ugdymo ir talentų valdymo specialistė D. Gaidamavičiūtė pabrėžia, kad organizacijoje svarbu ne tik sudaryti formalias karjeros, ugdymosi galimybes, tačiau sukurti ir palankų mikroklimatą, kad jomis kolegos pasinaudotų.

„Labai svarbu aiški komunikacija, vadovų požiūris ir pagarba darbuotojui. Kartais vadovai galvoja, kad jei neugdysiu darbuotojo, tai jis ir nepaliks savo pozicijos, nereikės ieškoti jo pamainos. Tačiau toks požiūris yra labai klaidingas. Jei nepastebėsime laiku ir neatpažinsime, neišgirsime darbuotojo norų bei galimybių, jis paliks įmonę labai greitai“, – sako ekspertė.

Gaidamavičiūtė pastebi, kad gana dažnai darbuotojai priima sprendimą palikti bendrovę, jeigu joje nesijaučia vertinami ir pripažinti bei paprasčiausiai nežino augimo, karjeros galimybių įmonėje.

Tą pagrindžia ir tarptautiniai tyrimai. Bendrovės „Gartner“ 2021 m. atliktos apklausos duomenimis, tik 17 proc. darbuotojų mano, kad jų vadovas padeda jiems siekti vidinės karjeros, ir tik 20 proc. jaučia kolegų ir komandos palaikymą.

„Suprantama, kad ne visose organizacijose darbuotojui yra drąsu imtis karjeros pokyčių. Tačiau „Maximoje“ vidinės karjeros galimybės yra „užkoduotos“ ir pačioje bendrovės vidinėje kultūroje. Ją vadiname tiesiog SAP – „suvokimo“, „atsakomybės“ ir „pasitikėjimo savimi“ akronimu. – kalba E. Dapkienė. – Tai yra laisvo žmogaus kultūra, kurioje viskas priklauso nuo jo paties. Skatiname darbuotojus turėti savo nuomonę, drąsiai diskutuoti, imtis atsakomybės ne tik savo srityje, kelti savo kompetenciją kiekvieną dieną“.

Įmonėje taip pat jau trečius metus iš eilės sudaroma šešėlinė valdyba (angl. Shadow board) – „Greičio valdyba“, kurios tikslas yra suteikti galimybę įvairių grandžių darbuotojams savo idėjomis bei įžvalgomis prisidėti prie pokyčių įmonėje. Kolegos iš parduotuvių, administracijos, logistikos sutelkiami į komandą, kad iš skirtingos perspektyvos pažvelgtų į esamus iššūkius ir juos paverstų sprendimais bei verslo privalumais.

Ankstesnių „Greičio valdybos“ kadencijų nariai jau džiaugiasi naujomis darbo pozicijomis, asmeniniu patobulėjimu, o kai kurie net ir pasuko tarptautinės karjeros keliu „Vilniaus prekybos“ įmonių viduje.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.