Neišvengiami pokyčiai versle: kaip prisitaikyti ir pasiruošti?
2020.11.27
Temos: Marketingas, Pardavimai, Technologijos.
Kone dažniausiai šiais metais linksniuojamas žodis – pandemija. Vis dėlto niekur nuo to pasitraukti negalime, o ypač verslui šiais metais teko nemenkai pasukti galvas, kaip išgyventi, pasiruošti ir prisitaikyti. Penktojo augančio verslo forumo #LAUNCH 2020 diskusijos dalyviai pripažino, kad išmonės šiemet reikėjo nemažai, tačiau netikėtai įvykę pokyčiai gali atnešti ir pridėtinės vertės verslui.
Keitėsi įpročiai
Tai, kad įvairūs įvesti suvaržymai privertė verslą persvarstyti savo veiklos modelius bei įnešė naujovių vartotojų įpročiuose, turbūt nieko nestebintų. Vis dėlto gerai žinomos saldumynų įmonės UAB „Rūta“ direktorius bei įmonės „Dangaus pupos“ įkūrėjas Rolandas Pridotkas pasakoja, kad pokyčiai buvo netikėti, tačiau įdomūs.
„Per pandemiją pakito vartotojų įpročiai. Kai kurios kategorijos pasikeitė labai stipriai. Pavyzdžiui, stipriai sumažėjo paklausa saldainių dėžutėmis. Kodėl? Nes didelė dalis vartotojų tokias dėžutes veždavosi lauktuvių į užsienį, dovanodavo jas atvykusiems svečiams. Natūralu, kad užsidarius rinkoms sumažėjo ir paklausa. Tačiau produkcija, kuri tinkama vartoti tiesiog neutralioje aplinkoje, vakare prie televizoriaus, išaugino savo paklausą“, – atskleidžia diskusijos dalyvis.
Pasak jo, visgi svarbu suprasti, kad vartotojai niekur nedingo. Jie yra, tačiau negali patys pasiekti verslo dėl įvairių nacionaliniu mastu įvestų suvaržymų. Šioje vietoje jau pačiam verslui būtina permąstyti tiekimo grandinę, kad galėtų pasiekti klientus.
„Pavyzdžiui, mes atradome veiklos formas, tiekimo galimybes, apie kurias anksčiau net negalvojome. Jeigu kas nors dar pernai man būtų pasakęs, kad savo šokolado produkciją mes pristatinėsime su „Wolt“ kurjeriais, būčiau pamanęs, kad jie juokauja. Šiandien tai jau yra realybė“, – teigia R. Pridotkas.
Atveriamos galimybės
Kita diskusijos dalyvė, inovatyvaus lietuviško startuolio „Cogastro“ įkūrėja Mantė Šidlauskaitė neslepia, kad gerokai pakito ir pati darbo specifika, tačiau kartu išryškėjo anksčiau neatrastos galimybės. Startuolis užsiima kompiuterinių technologijų, leidžiančių išmatuoti ir pagerinti vabzdžių fermų našumą, kūrimu.
„Jeigu metų pradžioje mes dar galvojome, kad važiuosime į Kanadą, Aziją, tiesiogiai bendrausime su fermų savininkais ir siūlysime savo sprendimus, tai nuo kovo supratome, kad tam progos nebėra. Mums teko permąstyti savo strategijas, pereiti prie pardavimo ir diegimo nuotoliniu būdu. Visgi tai nutiko ne mums vieniems. Keisti metodus turime visi“, – sako M. Šidlauskaitė.
Jai antrina diskusijos kolega, verslininkas, rizikos kapitalo fondo „Nextury Ventures“ įkūrėjas Ilja Laurs. Anot jo, būtent tokie sunkumai atveria galimybes ir, kas išgyvens šią krizę, tie bus savo srities lyderiai.
„Sunkumai kartu yra ir galimybės. Tai taip pat veikia ir konkurentus. Išgyvenus krizę galima gerokai padidinti savo pajėgumus. Siūlyčiau orientuotis į skaitmeninimą. Jeigu aiškiai matai, kad pokyčiai neišvengiami ir ilgalaikiai, daryti sprendimus reikia greičiau ir nelaukti, kol viskas susitvarkys savaime“, – įsitikinęs I. Laurs.
Skaitmeninimo pranašumus pabrėžia ir M. Šidlauskaitė, sakydama, kad seniau visi tarsi suprato technologijų svarbą, bet ne visada vertino jų būtinybę. Šiuo metu situacija pakito.
„Nors anksčiau technologijos buvo svarbios, atėjusi pandemija tik dar stipriau išryškino jų poreikį. Kadangi mes dirbame su technologiniu produktu, galiu sakyti, kad tai mums atnešė ir naudos, dar labiau pabrėžė mūsų siūlomo sprendimo pridėtinę vertę“, – atvirauja verslininkė.
Rasti idėją lengviau nei bet kada
Diskusijos moderatorės, portalo „bzn start“ įkūrėjos Živilės Glaveckaitės paklaustas, kaip šiuo metu rasti perspektyvią verslo idėją, kuri nesugriūtų užklupus dar vienai pandemijos bangai, verslininkas I. Laurs pabrėžia, kad idėjas generuoti šiuo metu paprasta. Anot jo, užtenka panaršyti internete ir pasigilinti į verslų problemas šiuo sudėtingu laikotarpiu.
„Kas yra perspektyvu, sunku kalbėti už visus verslus, mat kiekvienas yra skirtingas. Visgi tam tikros tendencijos matomos. Visų pirma internetinė prekyba, kuri šiuo metu tiesiog sprogsta populiarumu. Per pirmąją bangą turėjome skaičius, kad e. prekybos augimas Lietuvoje buvo nuo 300 iki 700 procentų. Logistika iš principo pajudėjo iš vietos. Pandemijos akivaizdoje tai pasidarė labai aktualu: ir vietiniai, ir tarptautiniai pristatymai. Lygiai taip pat visi instrumentai nuotoliniam darbui, galimybių kontaktiniam darbui sukūrimo sprendimai. Nereikia labai toli ieškoti, kad šiuo metu galėtum įžvelgti potencialias verslo galimybes“, – įsitikinęs verslininkas.
Ekspertai
Dr. Živilė Glaveckaitė
„bzn start” įkūrėja, vadovė. / UAB „Glaveckaitė Media”
Ilja Laurs
Įkūrėjas, valdybos pirmininkas / „Nextury Ventures”
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.