Moterys startuoliuose: kodėl jų mažiau, nors veikla sėkmingesnė?
2018.09.21
Temos: Startuolis, Vadyba, Verslo pradžia.
Apie moterų reprezentaciją versle pastaraisiais metais diskutuojama daug ir aktyviai. Šioje srityje vis dar dominuoja vyrai. Būtent jie įkuria didžiąją dalį verslų, daug dažniau užima vadovaujamas pozicijas. Ne išimtis ir startuolių pasaulis. Daugiausia jų vis dar sukuria vyriškos komandos, o moteriški startuoliai sulaukia kur kas mažiau investuotojų dėmesio. Vis dėlto statistika rodo, kad būtent pastarieji vystosi sėkmingiau, o ilgainiui atneša didesnę grąžą.
Pasiskirstymas atsiranda natūraliai
Šiemet publikuota „Boston Consulting Group“ studija pateikė kiek netikėtus duomenis. Nors moteriški startuoliai pritraukia perpus mažiau investicijų nei vyriški, vienas į juos investuotas doleris atneša 78 centų grąžą, o vyriškų startuolių grąža tesiekia 31 centą.
Jeigu moterų kuriami startuoliai iš tikrųjų demonstruoja geresnius rezultatus, kodėl jų nematome daugiau? Visgi ir su jaunais verslininkais, ir su investuotojais daugybę laiko praleidžianti „BZN start“ įkūrėja Živilė Baubonienė teigia, kad ne viską galima taip paprastai apskaičiuoti. Tam tikri verslininkų gyvenimo aspektai paprasčiausiai sukuria natūralią nelygybę.
„Manau, kad iš dalies tai ir egzistencinė moters prigimtis. Moterys gimdo vaikus, o vyrai rūpinasi, kad nieko netrūktų, parneša namo mamutą. Šis principas iš esmės ir dabar lemia tokį pasiskirstymą. Vargu ar jis kada nors visiškai išnyks. Abu tėvai negali būti nuolat užimti. Kažkuris tiesiog privalo rūpintis šeima. Startuolio pasaulis – tai nuolatinis viso savęs atidavimas. Įsitraukimas į žaidimą, kurį nežinia ar išvis pasiseks laimėti. Moterys yra labiau linkusios rinktis saugesnę aplinką, o vyrai rizikuoti. Tame nematau nieko bloga. Tai nuostabi gamtos pusiausvyra“, – dėsto ji.
Pašnekovė pabrėžia, kad investuotojų požiūris į vyriškas, mišrias ar moteriškas komandas paprastai niekuo nesiskiria. Kiekvienu atveju pirmiausia dėmesys kreipiamas į komandą ir jos patirtį. Ypač svarbu, kaip mąsto kiekvienas jos narys, kiek jie pasiryžę plėtoti savo idėją. Vis dėlto egzistuoja tam tikras moterų ir vyrų pasiskirstymas verslo srityse. Vienose jų moterų būna daugiau nei vyrų, o kitose – atvirkščiai.
„Manau, kad tai visiškai natūralus dalykas. Moterys labiau linkusios domėtis tokiomis verslo sritimis kaip švietimas, edukacija, kosmetika, grožis. Natūralu, nes verslai kuriasi iš susidariusių problemų, o šiose srityse moterys turi daug daugiau patirties nei vyrai, nes dažniau naudojasi šiomis paslaugomis. Lygiai taip pat vyrai daug daugiau laiko praleidžia domėdamiesi sritimis, kurios jiems patinka: inžinerija, programavimu, žaidimais ir t. t. Viskas pasiskirsto savaime. Tačiau išimčių iš šios taisyklės visada yra ir bus“, – įsitikinusi Ž. Baubonienė.
Moterų versle turėtų tik daugėti
Jeigu „Boston Consulting Group“ pateikiami duomenys apie tai, kad startuolių pasaulyje sukasi daugiau vyrų, pernelyg nestebina, tai daug didesnis moteriškų verslų atsiperkamumas verčia ieškoti tokio ryškaus skirtumo priežasčių. Kas jį lemia? Galbūt moterys jaučiasi turinčios daugiau ką įrodyti? Kaip sako „BZN start“ įkūrėja, tai irgi lemia natūraliai susiklostančios priežastys.
„Moterys yra ūkiškesnės, labiau trokšta žinių ir efektyviau dirba. Tai, kiek su šeima susijusių darbų joms tenka dirbti vienu metu, kiek skirtingų dalykų joms reikia apgalvoti, daugeliui vyrų būtų iššūkis. Ne veltui multitaskingas vadinamas išskirtiniu, labiau moterims būdingu bruožu. Jos daug geriau sugeba prisitaikyti prie bet kokių sąlygų, spręsti problemas, imtis veiksmų, kurie nuves prie teisingo ir sėkmingo kelio“, – svarsto ji.
Vis dėlto pašnekovė pabrėžia, kad kiekviena istorija yra skirtinga. Apibendrintai sakyti, kad vyrai verslą vysto vienaip, o moterys kitaip, jokiu būdu negalima. Tam tikros tendencijos egzistuoja, bet visi atvejai individualūs.
„Moterys vis dažniau imasi tradiciškai vyriškų darbų, sporto šakų ir t. t., griaudamos nusistovėjusius stereotipus.“
Ž. Baubonienė.
„Akivaizdaus skirtumo tarp to, kaip savo startuolį vysto vyras ir moteris, tikrai nepastebiu. Abiejose pusėse apstu sėkmės atvejų. Savo ruožtu, investuotojai irgi neteikia pirmenybės vieniems arba kitiems. Tikrai nesutikčiau, jeigu kas nors imtų taip teigti. Investuotojų kriterijai yra visiems vienodi. Jiems žmogaus lytis yra visiškai nesvarbi“, – tikina Ž. Baubonienė.
Lyties veiksnys vis labiau rūpi ir apie savo verslą svajojančioms moterims. Jos vis mažiau stengiasi tilpti į tam tikrus rėmus ir drąsiau imasi mėgstamos veiklos.
„Pasaulinės tendencijos rodo, kad šeimų sukuriama vis mažiau. Tai reiškia, kad vis daugiau moterų pradėjo siekti karjeros. Moterys vis dažniau imasi tradiciškai vyriškų darbų, sporto šakų ir t. t., griaudamos nusistovėjusius stereotipus. Technologijų amžius ir informacijos prieinamumas padės moterims dar sparčiau keisti verslo sričių, kuriose jos dominuoja, tendencijas“, – neabejoja „BZN start“ įkūrėja.
Pagaliau verslui nebūtinai trukdo ir motinystė. Netgi atvirkščiai. Labai didelė dalis verslininkių savo veiklą vystyti pradeda būtent augindamos vaikelį. Pasak pašnekovės, tai tikrai nėra atsitiktinumas.
„Motinystės atostogos suteikia erdvės, laiko apmąstyti įprastiems darbams. Moteris gali save išbandyti ir atsiskleisti kitose srityse, naujai atrastą laisvę skirti kūrybai. Vaiko priežiūrą tikrai kuo puikiausiai galima derinti su nedideliu versliuku. Būtent todėl šis etapas tampa puikia galimybe pradėti kažką savo“, – teigia ji.
Pradėjus bręsti tokiai minčiai, nereikėtų jos pamesti. Ir vyrai, ir moterys verslo idėją sugalvoja reaguodami į asmeniškai patiriamas problemas ar stygių. Jai kilus, derėtų ją brandinti, ieškoti dar daugiau įkvėpimo ir paskatos startuoti.
„Būtent šiame etape prasideda apmąstymai, kaip galėčiau išspręsti vieną ar kitą problemą ir sukurti sėkmingą verslą. Apsilankymai renginiuose suteikia puikią galimybę pabendrauti su kitais verslininkais. Jie dalijasi savo patirtimi, padeda tinkamai pasiruošti. Čia tikrai tik noro ir iniciatyvos klausimas, Lietuva turi puikią infrastruktūrą ir daugybę privačių iniciatyvų, palankių kurtis verslui“, – sako Ž. Baubonienė.
Ekspertai
Dr. Živilė Glaveckaitė
„bzn start” įkūrėja, vadovė. / UAB „Glaveckaitė Media”
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.