Vos atvėrę duris buvo priversti užsidaryti, bet pozityvumo nepraranda
2020.04.19
Temos: Verslo pradžia.
Nadeždos Pavliuček (27) ir Valentino Babincevo (31) verslo istorijos pradžia patvirtina neretai girdimą mintį: „Gyvenime anksčiau ar vėliau viskas susidėlios taip, kaip turi būti.“ Visai neseniai sostinėje jie įkūrė jaukią vegetariško maisto kavinę „SOMA cafe“, kuri kasdien sulaukdavo vis daugiau lankytojų. Tačiau dabartinė neeilinė situacija neišvengiamai pakoregavo planus. Tiesa, verslininkai sustoti neketina – šį laiką išnaudoja kuo sėkmingesnei ateičiai užtikrinti.
„Karantino metu nusprendėme laikinai užsidaryti ir išleisti darbuotojus į prastovas. Šį laiką skiriame sau, kuriame naujus receptus, ieškome naujų galimybių. Taip pat svarstome, kaip dirbsime, kai visa šita situacija išsispręs. Reikės atsižvelgti į sumažėjusį turistų skaičių, galbūt pakoreguoti kainas. Be to, netrukus pradėsime tiekti maistą į namus. Esame nusiteikę pozityviai, tikime, kad išeisime iš situacijos stipresni, išmoksime naujų dalykų“, – nepraranda vilties jaunieji verslininkai.
Patalpos atsirado savaime
„Mes susipažinome 2016 m. vasarą. Tuo metu abu domėjomės augaline bei vegetarine mityba, dirbome skirtingose vegetariško maisto kavinėse. Mums visada patiko maisto gamyba, prieskoniai, nauji receptai, daržovių įvairovė, skoniai. Gamindami namie dažnai juokaudavome, kad kai kuriuos patiekalų receptus reikia išsaugoti būsimam valgiaraščiui. Taip susiklostė, kad 2018 m. žiemą išvažiavome į Nyderlandus užsidirbti. Tuomet dar tiksliai nežinojome, kad dirbame būsimos kavinės labui ir atidarymui“, – verslo užuomazgas prisimena N. Pavliuček ir V. Babincevas.
Verslininkai pasakoja, kaip vieno eilinio grįžimo į Vilnių metu sėdėjo prie puodelio kavos ir šnekučiavosi, kad būtų smagu turėti savo mažą ir jaukią erdvę, kur galima skaniai maitinti žmonės. Tuomet natūraliai kilo klausimas, nuo ko pradėti, kaip surasti tinkamą vietą.
„Pamenu, Valentinas nušypsojo ir pasakė – ateis laikas ir patalpos atsiras. Vieną kartą prasitariau draugei apie mūsų su Valentinu svajonę. Paaiškėjo, kad kavinė, kurioje prieš tai dirbau, žada užsidaryti ir patalpos ieško naujų šeimininkų. Po tokio apsilankymo Vilniuje mes jau žinojome, kad mūsų laukia daug darbų, – pasakoja N. Pavliuček ir priduria: – Po metų nuo priimto sprendimo atidaryti kavinę, 2019 m. spalio pabaigoje, duris pravėrė „SOMA cafe“. „Soma“ simbolizuoja gebėjimą jutiminius malonumus paversti dieviškąja palaima.“
Pirmąsias investicijas kavinei verslininkai gavo po sėkmingo dalyvavimo savarankiško užimtumo rėmimo programoje per Užimtumo tarnybą. „Paruošėme paraišką ir iš antro karto (pirmas buvo nesėkmingas) gavome finansavimą“, – kviečia nepamiršti esamas galimybes pašnekovai.
Verslininkai sako ilgai niekam nesakę apie planus atidaryti kavinę, net šeimos nariams, kad išvengtų bereikalingų klausimų ar komentarų.
„Kai jau viskas buvo nuspręsta, tada tiesiog papasakojome apie savo planus. Atkalbinėjimo nebuvo, bet sulaukdavome daug klausimų, ypač iš žmonių, kurie neturėjo patirties versle. Atrodo, iki galo netikėjo, kad mums pasiseks. Žinoma, buvo ir daug palaikymo, bendro džiaugsmo, kai pajudėjome į priekį“, – artimųjų reakcijas į kavinės įkūrimo idėją prisimena pašnekovai.
Kol kas didžiausias iššūkis – karantinas
Praėjus pusmečiui nuo įsikūrimo, verslininkai nejautė jokių rimtų iššūkių, tad šių dienų aktualijos – kol kas rimčiausias smūgis.
„Mums per gana trumpą laiką pavyko surinkti gerą komandą. Aišku, kaip ir visur, mūsų verslas priklauso ir nuo sezoniškumo, ir nuo nenumatytų situacijų, tokių kaip karantinas. Tačiau visuomet stengiamės įžvelgti kuo daugiau pranašumų. Vienas jų – tai pastovus tikslinės auditorijos srautas. Kuriame jaukią, ramią ir saugią aplinką mūsų lankytojams ir kolektyvui. Tikimės, nebūsime pamiršti ir po karantino“, – viliasi pašnekovai.
Iki karantino jie patys aptarnavo klientus. „Tokia idėja buvo nuo pat pradžių. Manome, tai vienas veiksmingiausių būdų įsiklausyti į klientų poreikius, suprasti, kas jiems patinka. Padeda ir tai, kad mes patys jau seniai maitinamės augaliniu maistu, tai mums nėra svetima virtuvė. Pas mus ateina labai skirtingų svečių. Aišku, didžioji dalis – sveiko gyvenimo būdo prisilaikantys lankytojai, kuriems augalinis maistas yra jų gyvenimo pasirinkimas. Bet kartais užsuka ir skeptiškai į tokį maistą žiūrintys žmonės, dažniausiai juos atsiveda draugai. Ir labai malonu, kai pavalgius jų nuomonė pasikeičia ir jie supranta, kad sveikesnis maistas gali būti labai skanus ir įvairus“, – pasakoja verslininkai.
Kalbėdami apie patirtį su darbuotojais, pašnekovai sako, kad ypač svarbu palaikyti draugišką ryšį su kolektyvu, mokėti pažvelgti į situaciją ne tik iš savo, bet ir iš jų pusės: „Bandome sukurti tokią atmosferą, kad visiems būtų malonu dirbti. Šiuo metu pas mus įdarbinti trys virtuvės darbuotojai, vasarą planavome įdarbinti dar vieną arba du, bet susiklosčiusi situacija pasaulyje pakoregavo planus. Tad tikriausiai kol kas reikės palaukti.“
Nevengia net parekomenduoti konkurentų
Į kitas kavines bei restoranus jaunieji verslininkai nežiūri kaip į konkurentus. „Nors vegetariškų ir veganiškų kavinių daugėja, tai kartu reiškia, kad ir paklausa didėja. Mums atrodo, kad vegetarinį arba augalinį maistą pasirinkę žmonės yra linkę ragauti naujų patiekalų, jie yra atviresni naujovėms. Ir tai yra smagu, nes kiekvienas suranda tai, kas jam patinka, ir tokių žmonių sulaukiame vis daugiau.
Dėl nuolat vykstančių ir populiarėjančių jogos užsiėmimų sulaukiame naujų lankytojų, kurie padeda paskleisti žinią apie mus. Dar iki karantino per gana trumpą laiką atsirado svečių, kurie dažnai sugrįždavo, atsivesdavo ir draugų. Mums nesinori apie kitas kavines galvoti kaip apie konkurentus. Kiekvienas yra kuo nors ypatingas ir, tarkim, jeigu pas mus pasibaigia veganiški tortai, mes netgi parekomenduojame kitas vietas, kur jų galima įsigyti“, – tikina „SOMA cafe“ įkūrėjai.
Pasak jų, svarbiausia, kad žmonės, atėję į kavinę, jaustųsi kaip namie, galėtų pasimėgauti akimirka, pabūti ramioje ir jaukioje aplinkoje. „Visada jaučiasi, ar žmonės kuria verslą tik dėl pinigų, ar įdeda į veiklą dalį savęs. Tokius verslus palaikome ir mes, nes į tokias vietas norisi sugrįžti. Šiuo metu neskirstome darbo ir gyvenimo, mums patinka tai, ką darome, ir tam reikia daug pastangų. Mums norisi, kad žmonės ne tik skaniai pavalgytų, bet ir pasisemtų gerų emocijų bei prisiminimų“, – įžvalgomis dalinasi verslininkai.
Geriausia reklama – iš lūpų į lūpas
Iki šiol verslininkai apie savo kavinę žinią skleidžia pasitelkdami socialinius tinklus („Facebook“, „Instagram“) bei kitas informacines priemones, tokias kaip „Google Business“, „HappyCow“, „TripAdvisor“, „Meniu.lt“.
„Darbo dienomis stengiamės kelti dienos pietų nuotraukas, patiekalus iš valgiaraščio, pasidaliname kavinės interjero detalėmis. Būna, kad ateina koks lankytojas, parodo nuotrauką ir sako: „Nežinau, kas tai, bet labai noriu paragauti.“ Todėl stengiamės, kad mūsų siūlomas maistas būtų ne tik skanus, bet ir gražiai bei estetiškai atrodytų. Taip pat akcijos ir konkursai – irgi puiki priemonė pritraukti naujų lankytojų. Bet svarbiausia išlaikyti maisto kokybę ir aptarnavimą aukšto lygio, tada patys mūsų lankytojai padaro geriausią reklamą, pasakoja savo draugams, artimiesiems, ateina su savo kolegomis pietų“, – pasakoja verslininkai ir viliasi, kad po karantino situacija nepasikeis.
Paklausti, kokius tris dalykus, kurie padeda auginti verslą, išskirtų, kavinės įkūrėjai nedvejodami atsako: „Nesvarbu, ką darai, daryk su meile, tada tai bus ne darbas, o mėgstama veikla. Jeigu bendrauji su žmogumi, pasistenk, kad po tavęs žmogus liktų geresnės nuotaikos, nei buvo prieš tai. Į viską reikia žiūrėti paprasčiau, stebėti ne tik tai, kas vyksta aplink, bet ir kas darosi jūsų viduje.“
Na, o visiems, kas ką tik pradėjo kurti savo verslą arba nori, bet kol kas nedrįsta jo imtis, pašnekovai linki: „Nebijokite daryti klaidų, mokėkite jas pripažinti, būkite išradingi. Išmokite džiaugtis ne tik pasiektais rezultatais, bet ir pačiu procesu.“
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.