Verslo idėja, gimusi tarp dangaus ir žemės
2013.07.06
Temos: Verslo pradžia.
Lietuvos sostinėje įsikūrusi 27-erių Gintarė Kutkienė, vadovaujanti vintažinio stiliaus drabužių, aksesuarų, meno dirbinių parduotuvių tinklui „De’Žavu – Vintage Boutique“, moka priblokšti. Moteris prasitarė, kad jai verslo idėja gimė tarp dangaus ir žemės.
VERSLO IDĖJA GIMĖ SKRENDANT LĖKTUVU
Pirma tinklo parduotuvė prieš trejus metus buvo atidaryta Vilniuje, antroji – daugiau nei prieš metus Latvijos sostinėje Rygoje, o 2012-ųjų vasarį vienoje gražiausių mūsų sostinės senamiesčio vietų – priešais Vilniaus mokytojų namus – duris atvėrė ir trečias verslininkės gražiai vadinamas „De‘Žavukas“.
Moteris pasakoja, kad baigusi tarptautinio verslo studijas Londone, kaip ir daugelis jaunų žmonių, suko galvą, ką ir kur toliau daryti, kokioje srityje išbandyti jėgas: „De‘Žavu“ idėja gimė tarp dangaus ir žemės. Kartą skridau lėktuvu iš Londono į Vilnių ir netikėtai kilo mintis, kad reikia atidaryti mielą butiką Vilniuje. Juokingiausia, kad pirma sugalvojau, kaip atrodys interjeras, kokia muzika gros, ką darysiu, kad parduotuvė atrodytų sava ir jauki, kokių veiksmų reikės imtis, kad žmonės apie ją kuo greičiau sužinotų, ir tik tuomet susimąsčiau, iš kur ir kaip gauti drabužių bei aksesuarų. Prirašiau net keletą lapų!“
Verslininkė prisipažįsta savarankišką veiklą pradėjusi be verslo plano – vedama tik idėjos ir vizijos. Vis dėlto ji įsitikinusi, kad verslo planas padeda viską apgalvoti daug detaliau, todėl vėliau galima sulaukti mažiau siurprizų.
SVARBU NEPASIDUOTI ABEJONĖMS
„Aš tikėjau savo idėjos sėkme, nors kartais kildavo daug klausimų, pavyzdžiui: „O kas, jei niekas neis į mano parduotuvę?“, „O jei nepasiseks?“, „Ir taip daug parduotuvių, kam dar vienos?“ – atvirauja G. Kutkienė ir pabrėžia, kad prie „De’Žavuko“ veiklos labai prisideda šeima bei draugai: – Man labai pasisekė, nes esu apsupta nuostabių žmonių. Kuriant verslą visi mane labai palaikė. Sunkiausia atidarant parduotuvę buvo rasti patalpas, atitinkančias viziją.“
Moteris pinigų parduotuvei įrengti skolinosi, tačiau prasitaria, kad didelių investicijų tam nereikėjo: „Stiklines lentynas pakeitėme medinėmis, geležinius rėmus su draugų pagalba apsukome ašutine virve, nupirkau susapnuotą spintą. Tikrai susapnavau! Matyt, buvau taip įsijautusi, kad jau ir naktimis smegenys dirbdavo. Radau senovinį veidrodį, sienas papuošiau keletu smulkmenų, įsigytų Rietavo turguje.“
Pradžioje, anot verslininkės, svarbu bent padengti išlaidas. „Reikia apmokėti nuomą, komunalinius mokesčius, atsiskaityti už prekes ir išmokėti atlyginimus darbuotojams, grąžinti skolą, o jau kas lieka, jeigu lieka, vertėtų atidėti naujoms prekėms pirkti“, – sako moteris ir priduria, kad žengdama pirmus žingsnius verslo pasaulyje pernelyg negalvojo, kiek uždirbsianti.
LAIMINGI DARBUOTOJAI – LAIMINGI KLIENTAI
Klaidų neišvengusi, bet įgytą patirtį itin vertinanti verslininkė vadovaujasi paprasta filosofija. Anot jos, jei laimingas darbuotojas, tai ir klientai patenkinti: „Mes stengiamės, kad į parduotuvę atėjęs žmogus visada jaustųsi laukiamas ir galėtų atsipalaidavęs pasinerti į ieškojimus bei atradimus. Mūsų kolektyve svarbiausia harmonija, paslaugumas ir nuoširdumas. Negalėčiau dirbti su egoistiškais žmonėmis.“
Darbuotojus G. Kutkienė renkasi pagal darbštumą ir asmenines savybes. „Atėjusį į darbo pokalbį žmogų iškart paprašome padirbėti salėje. Taip greitai viskas atsiskleidžia. Kaip svarbiausias asmenines savybes paminėčiau paprastumą, nuoširdumą, geranoriškumą, atsakingumą, darbštumą bei mokėjimą dirbti komandoje. Žmogus gali būti kūrybingas, darbštus ir atsakingas, bet jei visą laiką egoistiškai žiūri tik savo interesų ir nepadeda kolegoms, tai kaip darbe gali vyrauti puiki atmosfera? Manau, darbas maloniame kolektyve yra puiki motyvacija. Be to, mūsų darbuotojai gauna procentus nuo pardavimo, premijas, apmokame kursus, suteikiame galimybę kūrybiškai atsiskleisti“, – pasakoja moteris.
Verslininkė įsitikinusi, kad įmonės vadovui efektyviai dirbti padeda šauni komanda ir tinkamas laiko planavimas, tačiau save ji vertina kritiškai: „Atvirai sakant, manau, galėčiau dirbti ir efektyviau. Man sunku planuoti laiką, nes esu šiek tiek chaotiška. Mano darbo diena neturi laiko rėmų, todėl tiek asmeninis gyvenimas, tiek hobis, tiek darbas susipina. O didžiausiu savo laiko vagimi pavadinčiau kompiuterį, nes kad ir kiek daug darbo juo atlikčiau, dažniausiai atrodo, kad nieko nepadariau.“
KONKURENCIJOS NEJAUČIA
Nors vintažo krautuvėlių per pastaruosius metus pridygo kaip grybų po lietaus, moteris sako stiprios konkurencijos nejaučianti: „Viskas priklauso nuo to, kaip žiūri į sąvoką „konkurentai“. Bendrąja prasme visos drabužių ir aksesuarų parduotuvės mums yra konkurentės, tačiau „De’Žavuke“ pardavinėjame unikalias prekes, todėl nuožmios konkurencijos tikrai nėra. Aš džiaugiuosi, kad Vilniuje daugėja butikų, nes tai miestą daro daug žavesnį, o apsipirkimo procesą – malonesnį.“
Anot G. Kutkienės, butikai nuo masinių parduotuvių pirmiausia skiriasi dydžiu: „Tai palyginti mažutės parduotuvės. „De‘Žavukas“ klientus vilioja patraukliomis kainomis, išskirtiniais drabužiais, gera aura ir nuolat kintančiu asortimentu. Parduotuvėlėse yra dėvėtų drabužių, vintažo, aksesuarų, batų, naujų apdarų ir rankinių, taip pat „De’Žavu Design“ linija, kurią kuriame ir gaminame patys, Lietuvos menininkų paveikslų ir įvairių rankdarbių. Turime net vintažinį dviratį, o pavasarį pasirodys naujas drabužių prekių ženklas „Meet Cute“. Tokio tipo parduotuvėse apsipirkimo procesas yra visai kitoks nei didelėse, kur greitai pavargsti. Tai tarsi lobių ieškojimas, savotiškas ritualas.“
Verslininkė prasitaria jaučianti sezoniškumą – lėčiausiai prekyba vyksta žiemą ir vasaros viduryje.
PARDUOTUVIŲ TINKLAS AUGA
„Visas procesas, susijęs su drabužių, aksesuarų ir visų kitų mažų, mielų dalykėlių atsiradimu parduotuvėje, yra labai sudėtingas, reikalauja nemažai laiko ir jėgų. Kaip spektaklis nesusideda tik iš aktorių ir režisieriaus, taip ir parduotuvė yra kaip scena: visiems matomas tik kelių žmonių darbas, bet yra ir užkulisiai, kur triūsia daug darbuotojų. Verslo pradžioje su manimi dirbo keturi darbuotojai. Stilingų, išskirtinių drabužių paklausai didėjant „De’Žavu – Vintage Boutique“ praplėtė savo parduotuvių tinklą. Dabar mūsų komanda yra išaugusi – visame tinkle yra 14 darbuotojų. Yra ir valandininkų, ir visu etatu dirbančių“, – pasakoja G. Kutkienė.
Jos įsitikinimu, prieš pradedant verslą svarbiausia atsakyti į klausimus, susijusius su idėjos praktiniu įgyvendinimu: „Svarbu nepasiduoti mintims, kurios verčia abejoti, atgraso nuo bet kokio veiksmo. Aš visas abejones nugalėdavau grįždama prie savo vizijos!“
Gintarė mano, kad vienas svarbiausių dalykų siekiant gyvenime laimės yra nuolat judėti į priekį. „Ar tai vyksta dirbant, ar užsiimant mėgstamais pomėgiais, nėra didelio skirtumo. Žinoma, jei žmogui patinka tai, ką jis dirba, lengviau būti laimingam. Manau, man labai pasisekė!“ – pozityvumo nestokoja verslininkė.
NEGALIMA PASIDUOTI PANIKAI
Moteris atvirauja, kad plėtojant verslą, kaip ir kiekviename darbe, pasitaiko stresinių situacijų: „Kartą tėtis, kai man Rygoje iškilo didelė problema, pasakė: „Ko stebiesi, vaikeli? Juk čia verslas, dar visko bus…“ Manau, svarbiausia nepasiduoti panikai – sprendimas visada yra, gal tik ne visada toks, kokio norėtųsi. Reikia mokėti greitai prisitaikyti prie situacijos ir nepasiduoti neigiamoms emocijoms.“
Anot G. Kutkienės, sėkmingas verslas turi nešti pelną ir nestovėti vietoje, na, o pradedantiems savarankišką veiklą moteris linki: „Neleiskite idėjoms dulkėti galvoje – įgyvendinkite jas. Kol idėja nerealizuota, per daug jos visiems neskelbkite. Kartais kuo mažiau nuomonių, tuo geriau! Ryžto ir pozityvumo!“
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.