...

Naujų produktų kurti nereikia, užtenka pakeisti žaidimo taisykles

Verslas

2012.09.19

Autorius: Gintaras Gimžauskas

Temos: , , , .

Naujų produktų kurti nereikia, užtenka pakeisti žaidimo taisykles

Domantas Užpalis Gintaro Gimžausko nuotr.

Verslininkas Domantas Užpalis, kaip pats sako, yra trečios kartos miestietis. Pasirodo, į Vilniaus Salomėjos Nėries mokyklą ėjo jo senelė, tėtis, o vėliau ir jis pats. Baigęs mokyklą vaikinas studijavo vadybą Lietuvos universitetuose, o paskui išvyko į Jungtinė Karalystę. Londone įsikūrusiame „South Bank“ universitete baigė urbanistikos magistro studijas. Grįžęs į Lietuvą Domantas nusivylė, nes darbo niekas neskubėjo siūlyti, todėl teko jį susikurti pačiam.

Sunkmetis atvėrė galimybes

„Studijuodamas Didžiojoje Britanijoje maniau, kad norėčiau gyventi Lietuvoje. Likti Londone nesinorėjo dėl miesto dydžio ir didelio gyvenimo tempo. Be to, Lietuvoje laukė nuostabi gamta ir gražios merginos. Tad planavau grįžti į tėvynę ir pradėti dirbti statybų sektoriuje. Anuomet tai buvo itin pelninga niša. Man nepasisekė, nes Lietuvoje atsidūriau kaip tik tuomet, kai prasidėjo ekonomikos sunkmetis. Darbą susirasti nesisekė daugeliui, todėl vieni važiavo į užsienį, kiti šokinėjo nuo tiltų, o aš pradėjau verslą“, – prisiminė Domantas.

Sukauptą patirtį panaudojo šokolado gamybai

Anot jo, nors sukaupta darbo patirtis, kuri yra gana įvairi, pradedant rinkodara ir baigiant logistika, negelbėjo ieškant darbo, ji pravertė vėliau, įkūrus savo įmonę, užsiimančią neįprasta lietuviams veikla – šokolado bei ledų gamyba ir pardavimu. Tiesa, dabar didžiausią dėmesį įmonė skiria šokoladui, o ledai tėra šalutinis produktas.

„Viską apmąstęs supratau, kad noriu pasirinkti su maistu susijusią sritį. Taip jau susiklostė, kad toje srityje gaudausi ir ji man patinka. Kadangi gurmaniško šokolado rinka, palyginti su, pavyzdžiui, vyno, nėra gerai išplėtota, nutariau čia išbandyti jėgas. Dėl tokios avantiūros mūsų šokoladas ir gavo „Naive“ vardą, kuris reiškia naivus. Na, o aš paprastai sakau, kad tai buvo kvaila mintis. Tik pagalvokite, gaminti šokoladą ten, kur beveik nėra tokios šakos tradicijų“, – sakė 29-erių verslininkas.

Prireikė nemažų investicijų

Bendrovės veiklos pradžia pareikalavo nemenkų investicijų. Jas Domantas surinko iš skirtingų šaltinių. Vaikinas turėjo santaupų, pridėjo Europos Sąjungos paramą ir privataus investuotojo skirtas lėšas. Šios sudaro beveik 50 proc. investicijų. Domantas teigia, kad jam tikrai pasisekė, nes nereikėjo vargti ieškant investuotojo – jį pažinojo asmeniškai, todėl nuėjo ir tiesiog papasakojo, ką nori daryti.

„Džiaugiuosi, kad turėjau tokią galimybę. Jei būtų reikėję kreiptis į banką dėl paramos, greičiausiai jie su manimi net nebūtų kalbėję. Tiesa, kad ir kaip gautos investicijos, jos vis tiek slegia ir skolą norisi atiduoti kuo greičiau. Tikiuosi, pavyks tai padaryti per ateinančius kelerius metus. Nepavykti gali tik dėl mūsų pačių kaltės, nes mes ir kuriame rinką. Jos iki mums pradedant nebuvo“, – tvirtino verslininkas.

Bendrovė, kuri, pasak verslininko, vienintelė Lietuvoje pati gamina šokoladą, sėkmingai veikia jau antri metai. Dabar joje dirba 9 žmonės – 7 biure ir 2 Giedraičių kaime esančioje gamyklėlėje. Būtent dėl jos Domanto bendrovė ir gavo Europos Sąjungos paramą, skirtą verslo plėtrai kaimo vietovėje.

„Lietuvoje didieji saldumynų gamintojai šokolado neruošia. Jie šokolado masę perka dideliais kiekiais ir tuomet iš jos gamina šokolado plyteles. Mes patys gaminame šokoladą. Tiesa, nepretenduojame pagaminti didelio kiekio. Su belgais, kurie pagamina daugiausia šokolado pasaulyje, šioje srityje nepalenktyniausi. Būtent todėl daugiau rūpinamės kokybe ir išskirtinumu. Manau, visos nišos rinkoje jau užimtos, todėl reikia ieškoti būdų, kaip pakeisti žaidimo taisykles produktų gamybos, pateikimo ir vartojimo srityse. Apskritai žmonėms juk reikia duonos ir dešros, o šokoladas nėra būtinas. Kita vertus, kai tinkamai pateiki, jis tampa geidžiamas“, – sakė pašnekovas.

Tai, kad pasirinkta verslo strategija pasiteisino, rodo keli faktai. Pirmasis – jau dabar, anot Domanto, įmonė patenka į geriausių pasaulio šokolado gamintojų trisdešimtuką (po 5 m. tikimasi patekti į penketuką). Antrasis – parduodama tūkstančiai šokolado „Naive“ plytelių, kurių kiekviena kainuoja apie 15 Lt.

Tokia kaina, palyginti su šokoladų, esančių kiekviename prekybos centre, gali atrodyti neįtikėtinai didelė. Tačiau, anot verslininko, jų produktams naudojamos itin aukštos kokybės kavos pupelės, kurios perkamos iš įvairių pusiaujo valstybių. Be to, šokolado „Naive“ pagaminama sąlyginai nedidelis kiekis. Nieko nuostabaus, juk viena šokolado plytelių partija gaminama ištisą savaitę.

„Teorinis Giedraičiuose veikiančios gamyklos maksimalus pajėgumas – 20 tonų per metus. Kol kas mums dar toli iki maksimumo, bet vėliau, kai susikoncentruosime į eksportą ir plėtrą užsienyje, manau, gana greitai padidinsime gamybą“, – pasakojo Domantas.

Kol kas daugiausia šokolado „Naive“ parduodama gurmanų parduotuvėlėse, esančiose Lietuvos didmiesčiuose. Tiesa, neseniai juo imta prekiauti ir internetu, bet tai dar neįsibėgėjo. Tam greičiausiai sutrukdė netinkamas laikas. Anot Domanto, daugiausia šokolado parduodama žiemą, o vasarą jo paklausa gerokai krinta. Tačiau kaip tik šiltuoju metų laiku gaminama produkcija naujam sezonui.

Tobulėjimas ir naujų sprendimų paieškos, pasak verslininko, vyksta nuolat. Prie to iš dalies prisideda net kolegos iš kitų bendrovių. Pasirodo, šokolado produktų gamintojai tarpusavyje nekonkuruoja ir gana dažnai susitinka, kad pasidalytų atradimais ir pastebėjimais.

Paprašytas patarti būsimiems verslininkams ir „bzn start“ skaitytojams, Domantas sakė: „Kuriant verslą pasitaikys daug techninių detalių, kurių nežinosite, ir todėl galbūt padarysite klaidų. Atsiminkite, kad tai tik techninės detalės, viską galima išmokti. Svarbiausia – įsisąmoninti, kad ramybę teks pamiršti, nes dirbti reikės daug. O jeigu darbo valandos baigsis ir darbe nesėdėsite, tuomet namie galvosite apie darbą.“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.