...

Nacionaliniai Lenkijos ir Lietuvos verslo ypatumai

Verslas

2013.05.11

Autorius: Juliana Miliut

Temos: , , .

Nacionaliniai Lenkijos ir Lietuvos verslo ypatumai

Gal geriau laiką ir jėgas skirti abiem pusėms naudingam, pelningam ir perspektyviam verslo bendradarbiavimui? BFL/Tomo Urbelionio nuotr.

Lenkija ir Lietuva – kaimynės, nepraleidžiančios progos patraukti viena kitos per dantį, tačiau ištiesiančios pagalbos ranką ištikus nelaimei ir parodančios solidarumą vykstant svarbiems įvykiams. Atrodytų, kiek paradoksalūs santykiai jau tapo norma. Tačiau iš arčiau pažvelgę į šių dviejų nepriklausomų valstybių tradicijas net ir neapdovanoti verslumu individai susimąstys, ar verta tęsti kovą dėl Vilniaus miesto ir lenkiškų rašmenų. Gal geriau laiką ir jėgas skirti abiem pusėms naudingam, pelningam ir perspektyviam verslo bendradarbiavimui?

Lenkija

Stereotipai ir mitai

Europoje jau kurį laiką sklando mitas apie lenkų verslininkų ir apskritai tautos tingumą, tačiau ar tik ne lenkiška produkcija eksportuojama žaibiškai, o šalies pramoninkai ir ūkininkai pluša bandydami patenkinti Senojo žemyno paklausą?

Dar vienas internete gajus mitas, esą lenkai linkę apgaudinėti. Tokio požiūrio šalininkus tenka nuvilti, nes lenkų verslininkai yra vieni sąžiningiausių ir patikimiausių verslo partnerių Europoje.

Verslo kultūros ypatumai

Lenkų verslininkai apie kitus verslininkus susidaro įspūdį pagal asmenines konkretaus žmogaus savybes, todėl skiria nemažai laiko siekdami pažinti. Emocijų nerodymas yra laikomas slapukavimu ar abejingumu. Jie visuomet rėžia tai, ką mano, nebandydami gudrauti, tačiau yra ganėtinai jautrūs sau ir kitiems, todėl laikosi gero tono ir galvoja, kaip pasakyti net ir nemalonius dalykus.

Diplomatija yra vienas ryškiausių lenkų verslininkų bruožų, o trumpi pokalbiai ne verslo temomis neatsiejami nuo kiekvieno susitikimo. Faktai ir argumentai yra itin svarbūs siekiant užtikrinti sklandų ir ilgalaikį bendradarbiavimą su šios tautos verslininkais.

Jie visuomet ateina pasirengę ir tikisi to iš kitų. Visi susitikimai vyksta tik iš anksto susitarus ir dar kartą patikslinus likus porai dienų iki jų. Ypač mėgstami debatai ir gyvos diskusijos. Humoras dažniausiai neišvengimas per susitikimus. Susipažįstant ar sudarius sutartį geru tonu laikoma apsikeitimas dovanomis, tačiau jos neturėtų būti brangios. Labiausiai tinka jūsų atstovaujamos šalies simbolika puoštas suvenyras.

Verslo etiketas

Kaimynės Lenkijos verslininkai prioritetą teikia formalumams. Tvirtu rankos paspaudimu ir akių kontaktu lydimas kiekvienas pasisveikinimas ir atsisveikinimas. Laukiama, kol moteris pirma išties ranką. Vyresnio amžiaus atstovai gali pabučiuoti moteriai ranką. Akademiniai laipsniai gerbtini ir vartojami kreipiantis kartu su pavarde ar be jos. Rekomenduojama palaukti, kol bus leista kreiptis vardu. Įsidėmėtina, kad Lenkijoje verslą galima plėtoti metų metais, bet taip ir nepereiti prie kreipinio vardu. Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi be nustatytų taisyklių ar ritualų. Pageidautina, kad vienoje jos pusėje informacija būtų pateikta lenkų kalba. Universiteto laipsniai ir kvalifikacijos kortelėje sukurs teigiamą įspūdį.

Vyrauja konservatyvus aprangos kodas, todėl moterys turėtų vengti gausių papuošalų. Birželis, liepa ir vasaris dažniausiai yra atostogų laikas, todėl šiais mėnesiais nerekomenduojama skirti svarbių susitikimų. Sekmadieniai taip pat yra tabu verslo klausimams. Verslo pietūs dažnai skiriami apie 16 valandą, darbo dienos pabaigoje. Rankos kelnių kišenėse ar alkūnės atrėmimas į kelį laikomi nepagarbos ženklais.

Norint nustebinti ir įtikti lenkų verslo partneriams svarbiausius dokumentus derėtų išversti į lenkų kalbą ir išmokti bent kelias frazes šia kalba.

Juokas

Nuo 2007 m., kai Lenkiaj prisijungė prie Šengeno zonos Vokietijos dalyje, kuri ribojasi su Lenkija, automobilių vagysčių padaugėjo keliais šimtais procentų, galbūt būtent šis reiškinys išprovokavo Vokietijoje užgimusių juokų apie lenkus ciklą, kaip pavyzdžiui: Kodėl rusų verslininkai perka Vokietijoje du automobilius? Nes namo grįžti reikės per Lenkiją.

Lietuva

Stereotipai ir mitai

Kad ir kaip šokiruotų, už Atlanto Lietuvos verslininkai laikomi ūkininkais, neturinčiais interneto ir jodinėjančiais arkliais. Panaršius internete Jungtinių Amerikos Valstijų verslo forumuose galima aptiki klausimą, ar Lietuvoje yra televizija.

Ką gi, galime priminti, kad Lietuvos verslininkai kasmet tampa įvairių verslo inovacijų ir pažangiųjų technlogijų konkursų laureatais ne tik savo šalyje, o internetas apskritai yra vienas sparčiausių pasaulyje.

Verslo kultūros ypatumai

Vienas išskirtiniausių Lietuvos verslininkų bruožų Europoje yra jų išsilavinimas ir kalbų mokėjimas, todėl verslo partneriai turėtų pasirengti bendrauti su eruditais ir nesirūpinti dėl kalbos barjero.

Susitikimai planuojami iš anksto, dar kartą patikslinant e. paštu arba telefonu. Verslo susitikimo ar posėdžio tvarkaraštis taip pat derinamas iš anksto. Lietuviai verslininkai yra labai punktualūs ir to paties tikisi iš kitų. Svarbūs sprendimai priimami ganėtinai greitai, iš anksto susitarus dėl jo paskelbimo datos. Planavimo procesas dažnai yra ganėtinai lėtas ir detalus, tačiau projektai įgyvendinami greitai ir sklandžiai. Laikomasi griežtų terminų. Itin svarbu hierarchija, todėl dera skirti išskirtinį dėmesį aukštesnes pareigas einantiems asmenis.

Verslo aplinkoje lietuviai pasižymi santūrumu ir slepia emocijas. Per didelis gestikuliavimas rankomis, atsipalaidavimas laikomi nepagarbos ir nepatikimumo ženklais. Ko gero, vienas blogiausiai vertinamų poelgių yra pašnekovo pertraukimas. Mandagumas ir geros manieros yra itin vertinami ir puoselėjami. Jaunesnės kartos verslininkai vengia biurokratijos, kuri itin paplitusi tarp vyresnių verslo atstovų.

Verslo etiketas

Rankos paspaudimas lydi kiekvieną pasisveikinimą ir atsisveikinimą, tačiau, priešingai nei daugelyje Europos valstybių, rankos paspaudimu tarp vyrų pradedamas kiekvienas rytas ar nebe pirmas susitikimas. Itin svarbus tiesioginis akių kontaktas. Gerbtinas asmeninės erdvės turėjimas, todėl nedera stovėti ar kalbėti per arti paškenovo. Taip pat nepatartina liesti pašnekovo.

Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi susitikimo pradžioje. Kreipiantis prie pavardės vartojami kvalifikaciniai laipsniai. Pereiti prie kreipinio vardu galima tik esant paskatintiems.

Vyrauja konservatyvus aprangus kodas. Tamsios spalvos rudenį ir žiemą, šviesios kitais metų laikais. Moterų aprangoje vis dar vyrauja juodos ir baltos spalvų deriniai.

Susitikimo pabaigoje dažnai įteikiama dovanų. Rekomenduojama dovanoti smulkias ir nebrangias, su jūsų įmonės logotipu. Dažniausiai tai yra biuro reikmenys.

Pirmenybė teikiama susitikimams akis į akį, o verslo santykiai dažnai tampa draugyste. Atvykus į susitikimą dera palaukti, kol būsite pakviesti užimti savo vietos. Kiekvieno susitikimo pabaigoje pateikiamos išvados ir susitariama dėl tolesnių veiksmų.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.