Nacionaliniai Estijos ir Suomijos verslo ypatumai
2013.04.20
Temos: Pardavimai, Vadyba, Verslo pradžia.
„90 procentų žmogaus organizmo sudaro vanduo, o estų ir suomių kūnuose tiek užima stabdžių skystis“ – toks juokelis sklando kone kiekviename humoro tinklalapyje. Šie žodžiai, nors ir hiperbolizuoti, yra pagrįsti. Visgi potencialiems suomių ir estų verslo partneriams vertėtų neskubėti daryti neigiamų išvadų, nes šalių kaimynių verslininkų savybės, kuriomis remiantis kuriami anekdotai, gali labai pagelbėti siekiant įžengti į perspektyvias ir pelningas šių šalių verslo rinkas.
Estija
Verslininko portretas
Statistinis Estijos verslininkas yra individualistas, nuo 9 iki 18 valandos praleidžiantis biure. Nors moterys yra ne mažiaus išsilavinusios, tipinis verslininkas yra vyras, siekiantis statuso visuomenėje ir besirūpinantis nepriekaištinga savo bei įmonės reputacija, be to, puikiai mokantis anglų kalbą. Šalyje klesti elektronikos ir telekomunikacijų verslo sektoriai. Kaip populiariausios verslo sritys įvardijama turizmas, maisto, metalo, chemijos ir inžinierijos pramonė.
Stereotipai ir mitai
Ko gero, pirmas mitas, sklandantis visoje Europoje, – kad estai yra labai lėti. Bendraudami jie išties dažnai daro pauzių, tačiau ne todėl, kad nesupranta, kas sakoma, o norėdami gerai pasverti kiekvieną savo žodį. Šio bruožo, iš kurio ypač mėgsta pasišaipyti šalys kaimynės, joms, ko gero, vertėtų pasimokyti. Juk malonu bendrauti su verslininku, iš kurio lūpų sklinda tik vertinga ir tiksli informacija. Galbūt todėl mažakalbiai estai lenkia kaimynus verslo plėtojimo lygiu kone keleriopai.
Kitas po pasaulį pasklidęs mitas – kad estai yra šalti robotai – irgi nėra teisingas. Taip, jie nėra linkę dalytis viskuo, kas šauna į galvą, su pirmu sutiktu žmogumi, išlaiko deramą atstumą, o gebantiems suvokti, kad jų šaltumas nereiškia abejingumo, netrukus atsivers galimybės įgyti patikimą verslo partnerį, gebantį atskirti darbą ir asmeninį gyvenimą.
Verslo kultūros ypatumai
Estų verslininkai yra tiesmuki, visada sako tai, ką mano. Tylos pauzėmis pašnekovai naudojasi norėdami gerai apsvarstyti kiekvieną žodį. Jie nėra emocionalūs, labiau diplomatiški kalbėtojai. Dirbant su estais privaloma tesėti duotus pažadus ir vykdyti prisiimtus įsipareigojimus, antraip bendradarbiavimas akimirksniu gali būti nutrauktas, napaliekant galimybės pasitaisyti.
Pristatant savo pasiūlymą derėtų išlaikyti vienodą balso toną, nes jeigu balsas virpa ar klaidžioja decidebelų skalėje, gali susidaryti įspūdis, kad potencialus partneris nepasitiki savimi ir savo idėjomis. Per verslo susitikimus estai būna susikaupę ir retai šypsosi, bet tai nereiškia, kad yra negatyviai nusiteikę. Susitikimo pradžioje estų verslininkai bus pragmatiški ir atsargūs. Aukščiausios klasės profesionalumą ir pagarbą būtina demonstruojami, kol verslo santykiai bus užmegzti. Vėliau galima šiek tiek atsipalaiduoti, bet vis tiek vertėtų vengti asmeniškumų.
Sprendimus estų įmonėse priima aukščiausias pareigas einantis asmuo, bet iki to reikalingi mažiausiai keli susitikimai su potencialiais partneriais. Vertinamas ilgalaikis bendradarbiavimas ir juo pagrįsti pasiūlymai.
Verslo etiketas
Estijoje verslo etiketas yra itin griežtas. Pasisveikinama rankos paspaudimu ir tiesioginiu akių kontaktu. Pirmiausia sveikinamasi su moterimis, o jaunesnio amžiaus asmenys – su vyresniais. Itin svarbi hierarchija, todėl dera rodyti išskirtinį dėmesį ir pagarbą aukštesnes pareigas einantiems asmenims. Per susitikimą aukščiausio rango specialistas taria pirmą žodį – trumpą įžanginę kalbą. Kreipiantis privaloma prie pavardės pridėti kreipinį „Härra“ (ponas), „Proua“ (ponia) arba „Preili“ (panelė – bet tik tuo atveju, jeigu moteris pirma taip prisistato).
Privaloma turėti savo vizitinę kortelę, tačiau apsikeitimo jomis tradicijų nėra. Palankumo ženklu laikoma, jeigu vienoje kortelės pusėje informacija pateikiama estų kalba. Estai iš anksto pageidauja gauti susitikimo tvarkaraštį ar dienotvarkę, be to, visa per susitikimą pateikiama informacija turi būti išversta į estų kalbą. Prezentacijose patartina derinti vizualinės raiškos priemones ir verbalinę kalbą. Vyrauja konservatyvus aprangos kodas.
Estiškas verslas
Kurios šalies verslininkai yra turtingiausi?
Estijos!
Kodėl?
Todėl, kad niekaip nespėja išleisti uždarbio!
Suomija
Verslininko portretas
Statistinis suomis verslininkas puikiai kalba anglų kalba, turi mažiausiai vieną aukštojo mokslo diplomą ir aktyviai (bent du kartus per savaitę) sportuoja, yra pragmatiškas.
2011 metais šioje šalyje buvo priskaičiuojama 300 tūkstančių verslo įmonių, įdarbinusių apie pusantro milijono gyventojų. Kone ketvirtadalis iš jų dirba gamyboje.
Vienos populiariausių ir pelningiausių verslo sričių Suomijoje yra maisto, ypač konditerijos gaminių, pramonė, prekyba ir komercija, naujosios technologijos, inžinierija. Kaip ir prieš dešimtmečius, vis dar vienos aktyviausių verslo sričių yra medienos, laivininkystės ir chemijos pramonė. Visgi, kaip ir prieš penkerius metus, pelningiausia verslo sritis yra elektronikos pramonė.
Stereotipai ir mitai
Apie suomius ir jų lėtumą vyrauja toks pat mitas, kaip ir apie estus. Šie verslininkai lygiai taip pat daro pauzes tik tam, kad galėtų deramai pasverti savo ir pašnekovo žodžius. Dėl tokio jų apdairumo ir konkretumo verslo partnerystė yra itin sklandi.
Dar vienas dažnas mitas, kuris sklando apie suomius, – kad jie itin atsparūs šalčiui ir be galo mėgsta sauną. Potencialiems verslo partneriams tai yra pranašumas, juk galimybė pabendrauti ir geriau pažinti būsimas kolegas neformalioje aplinkoje yra sveikintinas daugelio verslo santykių specialistų, o kiek hiperbolizuotas šalčiui atsparios tautos stereotipas tik pabrėžia suomių verslininkų pakantumą bei ištvermę visose gyvenimo srityse.
Na, o tai, kad jie piktnaudžiauja alkoholiu ir jo išgeriamu kiekiu rungtyniauja su rusais, išties iš piršto laužta, nes net ir pirtyje bandant įtvirtinti dalykinius santykius retai kilnojamos taurelės.
Verslo kultūros ypatumai
Suomiai yra atviri naujovėms, todėl nereikalauja ilgalaikių asmeninių santykių ar verslo rekomendacijų, pradėdami naują bendradarbiavimą. Taip pat nereikalauja tiesioginio kontakto ir yra linkę daug svarbių verslo klausimų spręsti elektroniniu paštu.
Suomių verslininkai tiesiog pamišę dėl kontrolės ir planavimo, todėl skrupulingai planuoja visus darbus ir susitikimus iš anksto. Labiausiai jie tikisi ilgalaikio bendradarbiavimo, kurio gairės turėtų būti aiškios.
Verslo santykių įtvirtinimas iš biuro dažnai perkeliams į restoraną ar netgi tradicinę suomišką sauną. Jokiu būdu nedera atsisakyti apsilankyti pirtyje, nes tai itin svarbi jų kultūros dalis.
Suomiai yra tiesioginės ir atviros komunikacijos šalininkai, todėl tikėtina, kad sakys tai, ką mano, o ne tai, ko tikisi ir norėtų girdėti pašnekovai. Jų diskusijose taip pat dažnai vyrauja trumpos tylos pauzės – taip pasveriami pašnekovo žodžiai.
Perdėtai puošni apranga yra laikoma arogancijos ženklu, o pašnekovo pertraukimas – didžiausiu nepagarbos gestu, kaip ir suomių lyginimas su švedais.
Verslo etiketas
Suomijoje, kaip ir Estijoje, sveikinamasi rankos paspaudimu (pirmiausia su moterimis), kurį lydi tiesioginis akių kontaktas.
Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi be konkrečių ritualų, tačiau su įteikiama ir gaunama kortele dera elgtis pagarbiai: būtina ją perskaityti ir, jeigu reikia, pasitikslinti asmens vardo, pavardės ar įmonės tartį.
Dėl susitikimų privalu tartis iš anksto telefonu, faksu arba elektroniniu paštu. Nerekomenduoja skirti verslo susitikimų birželio–rugpjūčio mėnesiais, nes dauguma verslininkų tokiu metu atostogauja. Į susitikimą dera atvykti tiksliai nurodytu laiku arba net šiek tiek anksčiau. Skubiai informuokite, jeigu vėluosite bent penkias minutes, nes punktualumas yra pagarbos ir pasitikėjimo rodiklis.
Prieš pereidami prie verslo klausimų galite tikėtis trumpų paprastų pašnekesių. Vengtinos religijos ir politikos temos.
Suomiai pageidauja iš anksto gauti ne tik susitikimo darbotvarkės planą, bet ir potencialių partnerių komandos biografijas. Susitikimas visada pradedamas ir baigiamas iš anksto numatytu laiku. Prezentacijoje derėtų vengti savireklamos. Suomiai nelinkę užduoti klausimų, todėl vertėtų pasirūpinti, kad prezentacijoje būtų atsakyta į visus galimus klausimus.
Per verslo susitikimą rokomenduojamas ir suprantamas humoras. Vyrauja konservatyvus aprangos kodas.
Suomiškas verslas
Kaip atskirti suomį verslininką intravertą nuo verslininko ekstraverto?
Kalbėdamas su tavimi, verslininkas intravertas žiūri į savo batus. Suomis ekstravertas žiūri į tavo batus!
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.