...

Lietuvis apie verslą Artimuosiuose Rytuose: „Turi pateisinti lūkesčius arba visi žinos, kad esi niekam tikęs“

Verslas

2015.08.17

Autorius: Gintaras Gimžauskas

Temos: .

Lietuvis apie verslą Artimuosiuose Rytuose: „Turi pateisinti lūkesčius arba visi žinos, kad esi niekam tikęs“

Vienas iš „PM Screen“ startuolio kūrėjų - Antanas Stasiūnas. Vyginto Skaraičio nuotr.

Tai, ką kiti vadino tik pavieniais kūrybiniais projektais, vos per kelerius metus išsivystė į daug žadantį interaktyvių vaizdo projekcijų ir multimedijos sprendimų startuolį „PM Screen“. Jis Lietuvos rinkos marškinėlius jau išaugo ir dabar stengiasi užkariauti milžiniškas užsienio rinkas. Viena įdomiausių – didžiulį potencialą turintys Artimieji Rytai. Nuo 2015 m. kovo vienas iš startuolio kūrėjų Antanas Stasiūnas ten praleidžia gerokai daugiau laiko nei Lietuvoje, todėl jau gali papasakoti apie tenykščio verslo ypatybes.

Pasukus į tarptautines rinkas, konkurencija baigėsi

Dar tuomet, kai apie „PM Screen“ įkūrimą net nebuvo svajojama, keli išradingi į komandą susibūrę žmonės ėmėsi įgyvendinti ambicingus vaizdo projekcijų projektus. Per porą metų jie sukūrė vienas įspūdingiausių Lietuvoje vaizdo ir šviesos instaliacijų. Net sugebėjo įtikti įnoringajam Selui, kurio koncertus papuošė A. Stasiūno su kolegomis sukurti įspūdingi reginiai.

„Tuomet buvome labai nedideli, bet jautėme, kad užčiuopėme tvaraus verslo gyslą. Todėl ryžomės rizikuoti ir ieškojome papildomos investicijos vien tam, kad galėtume įgyvendinti gautus didelius užsakymus. Tada jiems neturėjome užtektinai apyvartinių lėšų. Šią problemą padėjo išspręsti investuotojas Vytautas Olšauskas ir jo bendrovė „Vilniaus kapitalas“, investuojanti į pradedančiuosius startuolius. Vytautas patikėjo mūsų būsima sėkme ir padėjo išspręsti finansinius klausimus“, – verslo pradžią prisimena pašnekovas.

„Ten gauni vieną galimybę. Jei jos neišnaudoji, daugiau greičiausiai ir negausi. Tose šalyse beveik viskas paremta šeima. Giminės bendrauja su kitomis giminėmis ir žodis apie gerus arba blogus dalykus sklinda itin greit“

A. Stasiūnas

Laikui bėgant „PM Screen“ paslaugas pradėjo teikti ne tik Lietuvoje, bet ir kaimyninėse valstybėse. Pavyzdžiui, Baltarusijoje, kur padėdavo surengti įspūdingus prekybos centrų atidarymus, o savo projekcijomis džiugino net pasaulio ledo ritulio čempionato žiūrovus.

Pasak A. Stasiūno, po didžiųjų projektų Lietuvoje ir kaimyninėse šalyse nutarta, kad „PM Screen“ turi didesnį potencialą, kurį reikia išnaudoti iškart keliose didžiulėse rinkose – JAV ir Artimuosiuose Rytuose. Todėl nuo 2014 m. rugsėjo startuolis pradėjo siūlyti savo paslaugas amerikiečiams, o šių metų kovą ir Omano bei Jungtinių Arabų Emyratų (JAE) gyventojams.

„Pradėjus dirbti tarptautinėje erdvėje, pasikeitė daug dalykų. Pavyzdžiui, baigėsi konkuravimas su kitomis lietuvių įmonėmis, teikiančiomis panašaus pobūdžio paslaugas. Tiesa, jis niekada nebuvo aršus, nes vieni kitus gerai pažįstame. Tačiau, išėjus į užsienio rinkas, atsirado tiek daug galimybių, kad nebuvo reikalo dairytis vieniems į kitus. Svarbiau buvo patenkinti klientų poreikius“, – tikina A. Stasiūnas.

Nori padėti verslui – keliauk pas klientus

PM Screen“ nuo pat veiklos pradžios praktikavo vieno agento modelį, kai įmonė savo atstovybės veiklą svečioje šalyje patiki vienam žmogui, kuris mezga ryšius ir parduoda paslaugas. Toks sprendimas, anot pašnekovo, padėjo greičiau įtikinti pirkėjus ir efektyviau pristatyti teikiamas paslaugas.

„Svarbiausios mums rinkos neturime. Visos jos svarbios. Tik į vienas žengėme anksčiau, o į kitas, tarkime, Artimuosius Rytus, atėjome visai neseniai. Bet visas jas vienija svarbus bruožas – privalai akis į akį susitikti su potencialiu pirkėju. Tik taip pavyks išjudinti ten besikuriantį verslą“, – pabrėžia „PM Screen“ bendraįkūrėjis.

Jo teigimu, asmeninis bendravimas ypač svarbus arabams, kuriems ir anksčiau bandyta parduoti startuolio paslaugas, tačiau nesėkmingai. Dažniausiai tenykščiai nelinkę įsitraukti į kūrybinį procesą ir nori iškart matyti rezultatą. Jei jis patinka, rankomis dėl sandorio gali būti sukertama iškart.

„Sprendimą vykti į Artimuosius Rytus su kolegomis priėmiau po pirmojo vizito į Omaną. Jis įvyko vasarį. Tuomet kartu su diplomatine verslo misija, kuriai vadovavo premjeras Algirdas Butkevičius, keliavau tiek aš, tiek kiti suinteresuoti verslininkai iš Lietuvos. Vizito tikslas buvo suteikti galimybę dviejų šalių verslininkams užmegzti ryšį ir imtis bendro darbo. Man tai pavyko padaryti, todėl grįžęs iš Omano per penkias dienas nusprendžiau vėl ten važiuoti. Tik šį kartą ilgam laikotarpiui – keliems mėnesiams“, – pasakoja pašnekovas.

Perkopus didelį slenkstį, atsiveria plačios galimybės

Šiuo metu pagrindinė A. Stasiūno užduotis – parduoti ar bent pristatyti „PM Screen“ paslaugas kuo didesniam Omano ir JAE verslininkų būriui bei surasti tinkamą verslo partnerį. Jis yra būtinas, nes to reikia pagal vietinius įstatymus.

„Pasirodo, norint ten įkurti įmonę, būtina turėti vietinį partnerį, kuriam priklausytų daugiau nei pusė atstovybės akcijų. Dėl šio reikalavimo beveik kiekvienas Artimųjų Rytų verslininkas per susitikimą klausia, ar jau turime partnerį. Galima įsivaizduoti, kiek turime pasiūlymų, todėl pasirinkti išties gana sudėtinga. Reikia rasti tokį, su kuriuo būtų nebaisu ilgam susisieti ir kuris nuoširdžiai padėtų auginti verslą“, – atskleidžia pašnekovas.

Tai sudėtingas darbas, į kurį reikia įdėti daug laiko ir pastangų. Todėl nieko keista, kad A. Stasiūnui prireikė dar daugiau investicijų. Jos būtinos ne tik vietinei bendrovei steigti, bet ir pragyvenimui, kuris Dubajuje (JAE) bei Maskate (Omanas) ypač brangus.

Tačiau, turėdamas V. Olšausko, investuojančio į „PM Screen“ plėtrą Artimuosiuose Rytuose, užnugarį, A. Stasiūnas apie įmonės ateitį kalba optimistiškai ir sako, kad ten jau pradėti įgyvendinti pirmieji projektai. Tačiau kol darbai nėra baigti, pašnekovas nenori jų detalizuoti. Tik nurodo, kad „PM Screen“ Artimuosiuose Rytuose labiausiai domina telekomunikacijų bendrovės, prekybos centrų valdytojai ir valstybinės įstaigos bei įmonės.

Paklaustas, kaip mezga ryšius su vietiniais verslininkais, pašnekovas tvirtina, kad tam išnaudoja visas pasitaikančias progas: dalyvauja renginiuose, parodose, konferencijose ir naudojasi pažįstamų rekomendacijas. Be to, jis nepamiršta vietiniams paminėti ir savo gimtosios šalies.

„Arabai europiečius vertina. O tai, kad esu iš Lietuvos – šalies, kurioje tik 3 mln. gyventojų, kalbančių savo kalba, – juos maloniai stebina ir domina. Tai padeda išsiskirti iš daugybės kitų verslininkų, taip pat ieškančių galimybių“, – sako A. Stasiūnas ir priduria, kad kiekvienas susitikimas su klientu turi būti kone tobulas. Taip pat ir teikiamos paslaugos.

„Ten gauni vieną galimybę. Jei jos neišnaudoji, daugiau greičiausiai ir negausi. Tose šalyse beveik viskas paremta šeima. Giminės bendrauja su kitomis giminėmis ir žodis apie gerus arba blogus dalykus sklinda itin greit. Todėl, jei gerai pasirodai, tikėtina, kad klientas tave pristatys ir savo giminaičiams ar draugams. Bet jei jį nuvilsi, žinia apie tai žaibiškai aplėks visus, o tada liks tik susikrauti mantą ir keliauti namo“, – aiškina vienas iš „PM Screen“ įkūrėjų.

Šiuo metu A. Stasiūnas įžvelgia daug galimybių Maskate, kur pramogų pramonė dar nėra tokia išvystyta. O Dubajaus rinka, nors ir mažiausiai dešimt kartų didesnė, išsiskiria labai konkurencinga aplinka. Tačiau pašnekovas neabejoja, kad per ateinantį sezoną, iki kitos vasaros, jam pavyks įtvirtinti „PM Screen“ pozicijas Artimuosiuose Rytuose.

„Mūsų neriboja galimybės. Jei reikėtų, galėtume uždengti „Burdž Chalifą“ (aukščiausias pastatas pasaulyje – aut. past.) ir ant jo sienų rodyti medijų šou. Tačiau daugiau vilčių dedame į interaktyvias virtualios ar papildytos realybės technologijas. Manome, kad tai mūsų veiklos pamatas“, – ateities viziją piešia A. Stasiūnas.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.