Idėja po vienu stogu
2013.05.25
Temos: Vadyba, Verslo pradžia.
Suvienyti po vienu stogu papuošalų ir rankdarbių kūrėjus ir suteikti jiems galimybę plėtoti ryšį su savo gaminių pirkėjais – šios neįprastos užduoties ėmėsi 25-mečiai andželika Rusteikienė ir Vytenis Pakėnas, socialinės atsakomybės vertybes puoselėjančios bendrovės „Crafts World“ bendraturčiai. Nors jų projektas dar tik įsibėgėja, jauni verslininkai tiki ne tik sulauksiantys sėkmės, bet ir įkvėpsiantys panašios veiklos imtis aplinkinius.
Sumanymas, vieninjantis bendraminčius
Bendraamžiai A. Rusteikienė ir V. Pakėnas, plėtojantys portalo crafts-world. com veiklą, pažįstami jau kelerius metus. Vietoje nenustygstančią merginą iš Šalčininkų ir kūrybišką IT asą iš Panevėžio suartino bendras darbas tarptautinėje nevyriausybinėje jaunimo organizacijoje AIESEC, kur atsidavę visuomeniniam darbui draugai susipažino su socialine veikla ir socialinės atsakomybės projektais.
„Tai buvo laikas, kai abu pilnomis saujomis sėmėmės neįkainojamos vadybos, socialinių įgūdžių tobulinimo patirties“, – sako A. Rusteikienė, viena interneto portalo, puoselėjančio rankdarbystės tradicijas, įkūrėjų.
Daugiau nei metus gyvuojantis projektas iš esmės pakeitė verslininkų požiūrį į socialinės atsakomybės principų diegimą Lietuvos verslo bendruomenės veikloje.
Idėja sukurti platformą, kurioje amatininkai ir menininkai galėtų ne tik pristatyti, bet ir pardavinėti savo darbus, kilo V. Pakėnui. Tai lėmė Vytenio tėvo, talentingo drožėjo, veikla.
„Mintis suvienyti meną ir e. prekybą galvoje kirbėjo dar mokyklos laikais. Norėjau ne tik padėti tėvui sukurti dar vieną jo darbų pardavimo kanalą, bet ir išbandyti sukauptas interneto technologijų žinias“, – teigia verslininkas.
Panašiomis idėjomis gyveno ir A. Rusteikienė. Moteris svajojo suteikti galimybę jaunoms mamoms, leidžiančioms lai ką namuose su vaikais ir užsiimančioms rankdarbiais, papildomai užsidirbti.
Projekto koncepcija
Radę sąlyčio taškų buvę kolegos su užsidegimu kibo į parengiamuosius darbus. „Nors mūsų įmonė „Crafts World“ oficialiai įkurta 2011 m. vasarį, reikėjo dar nemažai laiko, kad e. parduotuvė pradėtų veikti normaliai“, – apie veiklos pradžią mintimis dalijasi vienas bendrovės vadovų.
Pasak V. Pakėno, investicijos į projektą siekė apie 35 tūkst. litų. Be finansų, nemažai dėmesio ir laiko pareikalavo verslo koncepcija ir strategija.
„Laikui bėgant pamatėme, kad mūsų pristatomiems kūrėjams reikia ne vien naujo būdo pardavinėti savo kūrybą. Ne mažiau svarbu buvo suteikti galimybę
kurtis bendruomenei, kūrėjams bendradarbiauti tarpusavyje. Džiaugiamės, kad galime suderinti abu tikslus“, – pabrėžia V. Pakėnas.
Jam pritaria A. Rusteikienė ir pabrėžia, kad žymiai svarbiau buvo sukurti platformą, leidžiančią žmonėms kūrybiškai plėtoti tarpusavio santykius: „Norėjome, kad „Crafts World“ pasitikintys menininkai jaustų tarpusavio ryšį ir kurtų entuziastingą bendruomenę, galinčią pasidžiaugti ne tik naujais rankdarbiais, bet ir bendromis veiklos idėjomis, kūrybiniais sumanymais.“
Verslumo skatinimas
Šiuo metu interneto platforma, aplink kurią buriasi menininkai bei amatininkai, norintys pardavinėti savo gaminius, vienija apie 90 kūrėjų iš visos Lietuvos.
Pasak „Crafts World“ steigėjų, tai ne vien profesionalai, kuriems tinklalapis yra papildomas kanalas, padedantis prekiauti kūrybos vaisiais.
Nemaža dalis tinklalapio bendruomenės priklauso socialinės atskirties grupei, yra neįgalūs, skurstantys ar kitaip likimo nuskriausti asmenys. Pasak A. Rusteikienės, prie kūrėjų, pristatančių savo kūrybą e. parduotuvėje, jau prisidėjo ne viena neįgaliuosius, iš įkalinimo įstaigų grįžusius asmenis ar vaikų namų auklėtinius vienijanti organizacija. Taip pat didelis dėmesys skiriamas žmonėms iš mažesnių vietovių, kurie skatinami per kūrybą generuoti daugiau pajamų.
Verslininkai akcentuoja savo veikla prisidedantys prie šių žmonių verslumo ugdymo, suteikiantys jiems pasitikėjimo ir skatinantys tobulėti.
„Mums labai svarbu, kad visi tie žmonės iš tikrųjų integruotųsi į visuomenę, o ne būtų dar vieno labdaros projekto dalyviai. Norime jiems duoti meškerę, suteikti žinių bagažą, kuris padėtų adaptuotis darbo rinkoje, tapti visaverčiais visuomenės nariais, gebančiais užsidirbti iš savo užsiėmimo“, – teigia A. Rusteikienė.
Prieš pradėdami veiklą projekto „Crafts World“ autoriai aiškiai apibrėžė finansinį platformos veikimo modelį. Šiuo metu visi kūrėjai, kurių darbai parduodami e. parduotuvėje, gauna 90 proc. už prekę sumokėtų lėšų. Ateityje šis santykis gali keistis ir priklausys nuo tinklalapio sąnaudų. Dabar išlaidas iš savo pinigų padengia projekto autoriai. Kolkas, kaip jie tvirtina, bendrovė investuoja daugiau, nei gauna grąžos.
Ateities vizija
Šiuo metu e. parduotuvės veikla vienija vien Lietuvos kūrėjus, bet verslininkai neslepia planų tapti dar žinomesni užsienyje. Projekto sumanytojai žvalgosi Iberijos pusiasalio link, kur dairytis naujų sklaidos kanalų padeda stažuotojas iš Ispanijos Luisas Rodriguezas Azcárate, bendrovėje atliekantis praktiką.
Be prioritetinių Pietų Europos rinkų, įmonės įkūrėjai dairosi ir į Azijos šalis.
Pasak V. Pakėno, jau dabar jaučiamas nemažas japonų ir kinų, noriai perkančių Lietuvos menininkų darbus, susidomėjimas. Žinoma, daug vilčių dedama ir į vidaus rinką, tikimasi pritraukti dar didesnį kūrėjų skaičių ir gerokai praplėsti tinklalapyje siūlomų įsigyti meno kūrinių asortimentą.
Jauni verslininkai teigia tikintys savo veiklos sėkme, be to, ragina ir kitus Lietuvos verslininkus imtis socialinio verslo.
„Nors socialinio turinio verslas Lietuvoje vis dar stringa, tikime, kad šalies verslininkų, pastebinčių jo svarbą visai šiuolaikinei verslo kultūrai, daugės. Juk verslas kurdamas pridėtinę vertę gauna neįkainojamos naudos. Skandinavijos šalių pavyzdys rodo, kad Lietuvai socialinio verslo plėtra galėtų tapti puikia niša“, – pastebi A. Rusteikienė.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.