Tikslas – sukelti revoliuciją reklamos srityje
2015.12.25
Temos: Finansai, Marketingas, Vadyba.
Evgenijus Glebovas save vadina kosmopolitu. Nesunku suprasti kodėl. Jis gimė Sachaline, augo Moldovoje, o dabar gyvena ir dirba Lietuvoje, kurioje plėtoja tarptautinį ir labai ambicingą verslą „APM Agentuur“. Šis verslas užsibrėžė tikslą iš esmės pakeisti reklamos suvokimą, sukūręs asmeninę reklamos lentą „APM Board“. Iš erzinančio, netgi persekiojančio dalyko reklama turėtų virsti informacijos šaltiniu, o už jos peržiūrą – reklamai skirtą dėmesį – žmogui netgi būtų mokama.
Kodėl reklama mus erzina?
Pasak pašnekovo, kiekvienas žmogus pirmiausia yra širdis ir protas, bet mūsų dėmesys nuolat kreipiamas į žemesnes kūno dalis. Žinoma, taip lengviausia trumpam patraukti žmogaus dėmesį, priversti paspausti nuorodą. Tai reiškia, kad į mus jau žiūrima ne kaip į žmones, o kaip į srautą. Taip yra todėl, kad interneto turinys prieinamas nemokamai, nors anksčiau žmonės mokėdavo už paslaugas, pavyzdžiui, žmogus galėjo pasirinkti, kokį laikraštį skaityti, jį nusipirkdamas ar prenumeruodamas. Dabar, kai pagrindinis naujienų portalų finansavimo šaltinis yra reklama, visi ieško srauto, o ne žmonių. Todėl ir informacija pateikiama taip, kad būtų kuriami srautai, o ne žinios: vartotojai patys tapo informaciniu produktu. „Kitaip tariant, pasaulį valdo labai siauros profesijos žmonės. Kokios? Tai programuotojai! Šiuo metu informacinį lauką formuoja 5–10 žmonių. Ir jie formuoja jį remdamiesi matematiniais principais. Pasaulį jie suvokia kaip nulius ir vienetus. Ir visi mes turime gyventi pagal tas jų nustatytas taisykles. Tačiau programuotojai juk gana uždari žmonės. Rašydami skaičius, jie sprendžia problemas taip, kaip jiems atrodo geriausia. O kadangi pasaulį šiuo metu valdo „Google“ ir „Facebook“, mes irgi turime gyventi taip, kaip jiems tinka“, – dėsto E. Glebovas.
„Verslas sumoka už skelbiamą reklamą. 90 proc. atitenka ją peržiūrintiems žmonėms, o 10 proc. pasiliekame mes. Tai reiškia, kad beveik visi reklamai skirti pinigai lieka regione“
E. Glebovas
Pinigai už reklamos peržiūrą?
Pašnekovui išeitis iš tokios situacijos atrodo savaime suprantama. Mums reikia platformos, kuri būtų skirta tik reklamai ir į kurią žmogus ateitų būtent peržiūrėti reklaminių pranešimų. „Išvada labai paprasta. Reikia iš esmės pakeisti reklamos pateikimo formatą. Jeigu galima taip pasakyti, būtina perrašyti reklamuotojų ir reklamos auditorijos bendradarbiavimo deklaraciją. Reikia iš jos išimti visas nereikalingas grandis. Jų dabar yra tiesiog per daug. Kiekvienam ūkininkui, norinčiam paskelbti informaciją apie savo produktus, turėtų būti suteikta galimybė pranešti apie save potencialiam vartotojui tiesiogiai, be tarpininkų“, – aiškina jis.
„APM Board“ suteikia tokią galimybę. „Verslas sumoka už skelbiamą reklamą. 90 proc. atitenka ją peržiūrintiems žmonėms, o 10 proc. pasiliekame mes. Tai reiškia, kad beveik visi reklamai skirti pinigai lieka regione. Vartotojai patys pasirenka, kada ir kiek reklamos jie nori žiūrėti: užsiregistravusiems žmonėms periodiškai atsiunčiamas laiškas, mandagiai klausiant, ar jie nenorėtų peržiūrėti galbūt aktualių reklaminių pranešimų. Jeigu nori, žmogus tai gali padaryti ir už savo dėmesį bei laiką gauti 90 proc. reklamos parodymo kainos. Už reklamos peržiūrą gautus pinigus galima persivesti į savo kortelę ir leisti juos savo reikmėms.“
Viskas. Jokio brukimo, jokios klastos. Tik idėja, kuri iš esmės keičia patį supratimą, kaip veikia reklama. Vis dėlto „APM Agentuur“ specialistai pasiryžę žengti dar toliau. „Mes net ketiname sudaryti sąrašą kokybiškų portalų, kuriuos galėtume paremti ir gauti visai kitokią informaciją – tai bus tikros naujienos, o ne substratas, skirtas kurti srautams. Žinoma, visai be reklamos“, – tikina E. Glebovas.
Taigi ambicija tikrai didelė ir pasaulinė. Beje, ir pati „APM komanda“ yra tarptautinė. „Mūsų komanda šiuo metu sėdi kas kur. Gyvename įvairiose šalyse ir bendraujame internetu. Komandos branduolys yra Minske, turime žmonių ir Ukrainoje, o Lietuva yra mūsų pagrindinė bandomoji rinka. Čia dedamos visos pastangos, čia bandomės ir žiūrime, ką darome gerai, o ką reikia tobulinti. Ieškome vadybininkų ir Latvijoje bei Estijoje. Baltijos šalis laikome viena rinka ir manome, kad publikai apšildyti ji tobulai tinka“, – atskleidžia startuolio įkūrėjas.
Reklama neturi būti prievartinė
Pasak E. Glebovo, šiuo metu reklamoje vyrauja akivaizdus disbalansas. Jos yra per daug, ji pernelyg įkyri. „Jeigu į „Google“ įvedi kokią nors paiešką – viskas, jis jau padaro išvadą, kad kažką apie tave žino. Reklama tapo net savotiška teroro priemone. Jeigu tu atitinki tam tikrus kriterijus, kodas tarsi įgyja teisę tau brukti informaciją, ir visai nesvarbu, ar tu jos nori. Kartais informacija gal ir aktuali, bet tu jos tiesiog nenori matyti tam tikru metu ar tam tikrose vietose. Tie raktiniai žodžiai, prie kurių dabar visi taip pripratę, tėra būdas nusiųsti kelis šimtus dolerių į Kaliforniją ir taip įgyti teisę prievartauti kitus. Tačiau tie dešimt žmonių mus kaip kokią Alisą perkelia į tokią Stebuklų šalį, kurioje gyvename visiškoje fantasmagorijoje. Tačiau dabar dalijimosi ekonomika jau pasiekė tokį lygį, kai galime visai kitaip pažvelgti į visą šį lauką. Žmonių dėmesys nuvertėjo, jis yra atvirai vagiamas, bet mes norime grąžinti reklamai gerą vardą, todėl skatiname verslus mokėti ne tarpininkams, o tiesiogiai žmonėms, nes tai yra efektyvu ir sveika. Tai daryti reikia, nes taip gyventi paprasčiausiai niekas nebenori“, – įsitikinęs jis.
Verslininkui labiausiai norisi, kad būtų suprasta, jog žmonės nėra srautas. Žmogus nėra kodo nuliai ir vienetai. Kiekvienas turi savo nuomonę, valią ir laisvę, kurią reikia gerbti, o ne sakyti, kad yra vienaip arba kitaip. „Šiandien jau turime vartotojų iš 90 šalių. Mūsų tikslas padaryti taip, kad visi pinigai, kurie sumokami ir išmokami per šią platformą, liktų tame pačiame regione. Teoriškai mūsų startuolis yra estiškas, bet mes norime, kad uždirbami pinigai keliautų ne į Estiją, o liktų ten, iš kur atėjo. Mūsų sistemoje nėra pralaimėjusiųjų ir niekas niekam nenurodinėja, kaip reikėtų gyventi. „APM Board“ sukuria situaciją, kai laimi visi“, – entuziazmo nestokoja E. Glebovas.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.