Pramogų versle svarbiausia laiku nusiimti rožinius akinius
2016.09.02
Temos: Vadyba.
Pramogų verslas iš šalies gali pasirodyti šou, tačiau tai yra tikrų tikriausias verslas. Ši niša dažnai netgi rizikingesnė ir sudėtingesnė nei kiti verslai. Kaip nepaslysti, į ką atkreipti dėmesį ir kaip sėkmingai organizuoti rinkodarą, teiravomės šios srities profesionalų: renginių organizavimo įmonės „Lietuvis“ vadovo Marijaus Oleko ir menų fabriko „Loftas“ strategijos vadovės Živilės Diawaros.
Klaidingas požiūris
12 metų pramogų versle sėkmingai dirbantis M. Olekas tikina, jog pradedant pramogų verslą būtina suvokti, kad pramogų verslas nėra pramoga. Tai verslas, toks pats kaip statybos ar prekyba. Tik dar asmeniškesnis ir smulkmeniškesnis. „Be apyvartinių lėšų klausimo ir buhalterijos, kiekvienam klientui čia reikalingas asmeninis dėmesys. Be įprastų verslo procesų valdymo pirmadienio rytą, reikia dalyvauti renginyje šeštadienio vakarą“, – sako ekspertas ir pabrėžia, kad norintieji būti renginių organizatoriais dažnai mano, kad darbo dalis – pobūviai, apie kuriuos rašo spauda, ir vakarėliai su įžymiais žmonėmis po renginių.
„Reikia suvokti, kad renginio organizavimas – tai ne tik maisto, vietos ir muzikos užsakymas. Iš tikrųjų tai sudaro 10 proc. renginio organizavimo.“
M. Olekas.
Pasak pašnekovo, taip pat dažna klaida – manyti, kad klientai nesupranta ir nemato kai kurių detalių ar kad jiems jos nesvarbios. „Reikia suvokti, kad renginio organizavimas – tai ne tik maisto, vietos ir muzikos užsakymas. Iš tikrųjų tai sudaro 10 proc. renginio organizavimo. Sėkmingas ir pelningas renginys bus tik nuosekliai perėjus šiuos žingsnius: poreikių išsiaiškinimas, tikslo suvokimas, pasiūlymų teikimas, dokumentacija, idėjos vystymas, visų reikalingų sudedamųjų dalių užsakymas, svečių kvietimas, registracija, informacija, dekoracijos, infrastruktūra, maitinimas, logistika, atributika, vaizdinis apipavidalinimas, scenarijus, programa, koordinavimas, režisūra, apklausa po renginio, išvados“, – atskleidžia renginių organizatorius.
M. Olekas pabrėžia, kad pramogų verslas toli gražu nėra verslas, kurį galima vystyti po darbo. „Juk niekas taip negalvoja, pavyzdžiui, apie baldus gaminančią įmonę – kad būtų galima tai daryti po darbo. Nors vieną kitą spintelę pagaminti, žinoma, galima, tačiau tik tiek“, – palygina ekspertas.
Svarbiausia – aiškus tikslas ir jausmai
Norint suorganizuoti sėkmingą renginį, pirmiausia reikia išsiaiškinti konkretaus renginio tikslus. Tik juos pasiekus, renginys bus geras. Anot M. Oleko, jei kursite renginį nežinodami, koks jo tikslas, ir renginys bus organizuojamas todėl, kad „visi juos daro“, renginys bus geras nebent per atsitiktinumą. „Patys dažniausi tikslai: komandos formavimas, lojalumo skatinimas, ryšių stiprinimas, įvaizdžio formavimas, pardavimai. Be to, kiekviena įmonė dažniausiai turi dar keletą šalutinių tikslų ir poreikių“, – priduria pašnekovas.
Anot jo, nebūtina stengtis klientą nustebinti. Mat dauguma klientų, ypač vadovų lygio, šiais laikais yra matę tiek daug, kad labiausiai nori skaniai pavakarieniauti, paklausyti kokybiškos muzikos ir efektyviai pabendrauti. „Šventinėje vakarienėje po konferencijos specialistai nori pakalbinti kolegas, pasidalyti naujienomis, planais, sukurti bendrų. Dažniausiai nereikia nieko stebinti, tik sudaryti patogią atmosferą dalykiniams ir neformaliems pokalbiams“, – patirtimi dalijasi renginių organizatorius.
Svarbu ne tik siekti užsibrėžti tikslo, bet ir perteikti jausmus. Pasak eksperto, tai dabartinių tendencijų viršūnė. Grįžtama prie natūralumo, nesuvaidintų emocijų, tikro komandos jausmo. Klientai nori ne pamatyti, o išgyventi ir jausti. „Reikia galvoti ne apie tai, ką klientas pamatys, o kaip jis jausis. Jo būsenai įtaką daro vieta, tai, kaip jis buvo sutiktas, maistas, kvapas, dėmesys, informacijos aiškumas, muzika, programa ir dar 1 000 veiksnių. Turbūt čia ir yra renginio sėkmė – kad renginio dalyviai jaustųsi taip, kaip nori klientas. Ar tai būtų komandos dvasios pojūtis, nuostaba ar tiesiog jausmas, kad juo rūpinamasi. O tai pasieksite tik mėgdami tai, ką darote. Kitaip kokybiškai dirbti pramogų versle neįmanoma“, – sako M. Olekas.
Išmanyti rinkos etiketo taisykles
Daugiau nei 20 metų Lietuvos ir užsienio kultūrinį lauką stebinti ir pažįstanti menų fabriko „Loftas“ strategijos vadovė Ž. Diawara teigia, kad pramogų versle labai svarbios rinkos taisyklės. Jas būtina išmanyti, o, jei norite skverbtis į užsienio rinką, tai turėtų prilygti dešimčiai Dievo įsakymų. Pasak pašnekovės, pirmiausia reikia išmanyti pradėtą veiklą ir pažinti rinką. Žinoti savo auditoriją ir žiniasklaidos sritį. „Sėkmingas renginių organizatorius privalo greitai užmegzti ryšius. O svarbiausia turėti genialią idėją, kuri turi potencialiai didelę paklausą. Negali daryti to, kas neturi paklausos. Nebent pats ją sukurtum“, – pabrėžia specialistė. Jos teigimu, pramogų verslas labai dinamiškas. Tad čia svarbu nuolat jausti pulsą, sekti naujoves. Šioje srityje daug rizikos, dažniausiai pasitaiko pirmoji sėkmė, kuri užburia ir uždeda rožinius akinius. Tai lemia daromos pirmosios sėkmės klaidos, kai po įkvepiančio debiuto šiek tiek užmiegama ant laurų. Užauga sparnai, susisuka protas. „Žmonės per daug neapgalvotai rizikuoja ir per daug investuoja, neadekvačiai vertina situaciją ir gali nudegti. Reikia būti budriam ir susitaikyti su tuo, kad niekuomet 100 proc. renginiai nebus pelningi. Nudegimas lyg privaloma patirtis“, – įžvalgomis dalijasi Ž. Diawara.
Efektyvi rinkodara – geriau mažiau nei daugiau
Pasak ekspertės, turint genialią idėją, pažįstant auditoriją, būtina pritaikyti efektyvią komunikaciją ir skirti dėmesio tikslingai rinkodarai. Reikia nustatyti optimalią kainodarą, komunikacinėje linijoje formuoti ir skleisti teigiamą nuotaiką. Labai svarbus profesionalus aptarnavimas, etiketas, laiku ir tinkamai išpildyti duoti pažadai, kokybė ir organizuotumas. „Privalu nepamiršti komunikacijos, etiketo ir bendraujant su rėmėjais, partneriais, atlikėjais. Šiame versle neapsieinama be stiprios komandos, didelio kūrybiškumo, vidinės ugnelės. To jokiame vadovėlyje neišmokstama, tačiau būtent šie dalykai daro įtaką teigiamam grįžtamajam ryšiui, kas ir yra siekiamybė“, – priduria pašnekovė.
Pradedantiesiems verslininkams Ž. Diawara pataria pirmiausia įsigilinti į šią sritį ir pradėti mažais žingsneliais. Renginių organizatorius turi pajusti ir įsitikinti, kokie yra klientų poreikiai. Tai galima padaryti tiesiog atliekant apklausą. Tam gali praversti „Google Analytics“ ar net „Facebook“. Reikia skirti laiko analizei ir pradėti nuo mažų žingsnelių. Geriau mažiau, bet užtikrintai nei daug ir neefektyviai. Taip įgyjama patirties, kuriama reputacija. „Pradžioje galima pasinaudoti „Facebook“ galimybėmis. Mes patys pirmuosius renginius pradėjome viešinti tik socialiniuose tinkluose. Taip pritraukėme žmones ir kūrėme bendruomenę“, – dėsto pašnekovė ir pabrėžia, kad už mastą daug svarbiau originalumas ir kūrybiškumas.
„Patarčiau rinkodarą vykdyti grindžiant emocija. Tai negali būti sausas pranešimas. Jis turi būti vaizdinis, interaktyvus ir atitikti auditoriją. Svarbu nepamiršti, kad šiuo metu reklamos srityje – chaosas. Tad sklaidos priemonės turi būti pasirenkamos gerai apgalvojant tiek auditoriją, tiek jų efektyvumą. Tikslingai, o ne tuščiais šoviniais“, – vaizdingai sako „Lofto“ vadovė.
Ž. Diawaros nuomone, augant nereikia daryti visko pačiam. Daug naudingiau rinktis darbą su profesionalais. Tai taupo laiką, yra efektyviau, kokybiškiau. „Ne veltui sakoma, kad taupus moka dukart. Tai padeda išvengti bereikalingo streso“, – priduria pašnekovė ir pabrėžia, kad pelningam ir sėkmingam renginiui ypač svarbu jo tęstinumas ir plėtra.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.