Nacionaliniai Vengrijos ir Čekijos verslo ypatumai
2014.03.08
Temos: Vadyba.
Šį kartą iš arčiau pažvelkime į Rubiko kubo bei guliašo gimtinę Vengriją ir į alaus sostinę, Franzo Kafkos tėvynę Čekiją. Pagrindinis bruožas, vienijantis šių šalių verslininkus, neabejotinai yra lėtai priimami sprendimai. O ar žinote, kad Vengrijoje ir Čekijoje galioja ypatingos švarko nusivilkimo per verslo susitikimą taisyklės, o penktadienio popietę vargiai biuruose rastumėte plušančių darbuotojų? Ne mažiau stebina ir tai, kad Vengrijoje vizitinėje kortelėje rekomenduotina nurodyti įmonės įkūrimo datą.
Vengrija
Stereotipai ir mitai
Anglakalbėse šalyse įprasta manyti, kad Vengrijos (angl. Hungary) pavadinimas kilo nuo žodžio „hungry“ (liet. alkanas). Tai iš piršo laužtas mitas, nes šalies pavadinimas turi kelias gražias su graikų ir turkų kalbomis susijusias versijas.
Kitas dažnai girdimas stereotipas, esą vengrai yra pesimistai. Tai iš dalies tiesa, nes būdami prastai nusiteikę šios šalies gyventojai dažnai prisimena istoriją: karus, diktatūrą ir ekonominę suirutę.
Kita vertus, jie garsėja humoro jausmu ir nebijo pasijuokti iš savęs. Puikus įrodymas – itin populiarios TV humoro laidos, gausiai pagardintos satyra.
Kalbant apie vengrų virtuvę dažnai pabrėžiama, kad jos patiekalai yra itin riebūs ir aštrūs. Reikėtų pasakyti, kad tokie valgiai buvo populiarūs ankstesniais laikais, kai vyrai daug ir sunkiai dirbdavo laukuose. Dabar maistas ruošiamas naudojant kur kas mažiau riebalų, nors prieskonių vis dar negailima.
Verslo kultūros ypatumai
Verslo reikalai Vengrijoje tvarkomi gana lėtai, sandoriai retai sudaromi be daugybės susitikimų, verslo pietų ir pramogų. Vengrų verslininkai linkę gilintis į detales, todėl prieš sudarydami sutartį nori išsiaiškinti kiekvieną smulkmeną. Taigi visos sutartys privalo būti aiškios, bet glaustos. Sutartis, galima sakyti, atlieka siekių atmintinės funkciją, be to, tikimasi, kad keičiantis aplinkybėms keisis ir jos sąlygos.
Vengrai yra įgudę derybininkai, todėl nepatartina daryti spaudimo, konfliktuoti. Įdomu tai, kad į savo verslo pasaulį jie nesunkiai įsileidžia patikimus užsienio partnerius, o bendrų pažįstamų rekomendacijos gali ypač pagelbėti siekiant kuo greičiau sudaryti sėkmingą sandorį.
Vengrai didžiuojasi savo geromis manieromis ir verslo etiketo išmanymu, todėl tai demonstruoja ir, žinoma, deramo elgesio tikisi iš kitų.
Bendraujant su šios šalies verslininkais neturėtų stebinti kvietimai į verslo pietus ir įvairius renginius. Jeigu turite laiko, atsidėkokite tuo pačiu.
Socialinė veikla, visuomeniškumas yra neatsiejama vengrų verslo dalis, tad nieko keista, jog pirmenybė teikiama bendravimui akis į akį.
Vengrų verslininkai yra audringi oratoriai, sakantys tai, ką mano, todėl iš būsimų partnerių tikisi to paties. Jie nemėgsta eufemizmo, miglotų kalbų, bet ypač vertina humorą ir linksmas istorijas. Dar vertėtų įsidėmėti, kad įtariai žiūrima į tylenius ir paslaptingus žmones, o kalbantis būtina žiūrėti į akis.
Verslo etiketas
Pasisveikinimas lydimas rankos paspaudimu, tačiau vyras turi palaukti, kol moteris pirma išties ranką. Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi be ritualo. Viena jos pusė turėtų būtų išversta į vengrų kalbą. Šioje pusėje jūsų pavardė turėtų būti parašyta prieš vardą, o ne priešingai. Taip pat patartina įtraukti išsilavinimo laipsnį ir kompanijos įkūrimo datą.
Vyrauja formalus, konservatyvus verslo aprangos kodas. Susitikimai turi būti skiriami iš anksto, pageidautina, prieš dvi savaites raštu. Nepatartina skirti dalykinių susitikimų penktadienio popietę, nuo liepos iki rugpjūčio vidurio ir atitinkamai nuo gruodžio iki sausio antrosios pusės.
Punktualumas yra bendradarbiavimo su vengrais pagrindas. Net jei vėluojama tik kelias minutes, privaloma pranešti telefonu ir paaiškinti priežastis. Ypatinga nepagarba laikomas susitikimo atšaukimas paskutinę minutę. Taip rizikuojama ne tik pakenkti verslui, bet ir užverti bendradarbiavimo duris.
Per pirmą susitikimą paprastai siekiama įsitikinti būsimų partnerių ar kolegų patikimumu. Prieš imantis verslo klausimų įprasti trumpi pokalbiai laisvomis temomis, jokiu būdu nedera pirmam nukreipti kalbos verslo tema.
Įdomu tai, kad negalima nusivilkti švarko neatsiklausus kitų susitikimo dalyvių leidimo. Numatyta dienotvarkė dažniausiai yra tik atspirties taškas, savotiška atmintinė, todėl jos neprivaloma griežtai laikytis.
Pasijuokime
Vyksta Europos futbolo čempionatas.
– Kas šiandien žaidžia?
– Austrija ir Vengrija.
– O su kuo?
Čekija
Stereotipai ir mitai
„Alus pigesnis už vandenį.“ Toks pasakymas susijęs su čekų nepaprasta meile alui. Būtent Čekija jau daugelį metų užima pirmą vietą pagal vieno žmogaus suvartojamą šio gėrimo kiekį (daugiau nei 150 litrų per metus). Todėl nevertėtų stebėtis, kad ir per verslo pietus siūloma paragauti tradicinio čekiško alaus. Aišku, nevalia piktnaudžiauti jo kiekiu.
Dar vienas interneto platybėse skrajojantis stereotipas yra susijęs su avalyne. Čekijoje batai nusiaunami ir paliekami prie namo ar buto durų. Galbūt tai atrodo keistai, tačiau taip stengiamasi palaikyti švarą ne tik savo, bet ir kitų namuose.
Verslo kultūros ypatumai
Čekų verslininkai stengiasi neužgauti kitų žmonių jausmų, todėl vengdami konfliktų nebendrauja pernelyg atvirai. Jeigu pašnekovas staiga nuleidžia akis ir nutyla, vadinasi, jaučiasi nejaukiai dėl jūsų ištartų žodžių. Taigi šios šalies verslininkai atsiveria pamažu ir tik tuomet tampa draugiškesni.
Įgimtas diplomatiškumas jiems neleidžia tvirtai pasakyti „ne“, todėl vertėtų įsisąmoninti, kad tokie posakiai kaip „bus matyti“ ar „tai sudėtinga“ dažniausiai reiškia neigiamą atsakymą.
Verslo reikalai Čekijoje tvarkomi lėtai, todėl būtina apsišarvuoti kantrybe ir jokiu būdu neskubinti įvykių. Taip pat svarbu laikytis hierachijos – galutiniai sprendimai priimami aukščiausias pareigas einančių asmenų.
Dažniausiai čekai tiesiai išsako, ko tikisi, bet nepateikia atsakomųjų pasiūlymų. Tvarkant reikalus juntama Rusijos ir Vokietijos įtaka, vyrauja biurokratija.
Pašnekovo kalbos petraukimas ar tono kėlimas yra laikoma neatleistinu nepagarbos ženklu, be to, nedera atsisakyti kvietimų į susitikimus neformalioje aplinkoje, nes svarbiausi sprendimai priimami už biuro durų. Čekai taip pat mėgsta domėtis savo partnerių pajamomis, finansine situacija.
Verslo etiketas
Pasisveikinimą lydi trumpas, bet tvirtas rankos paspaudimas ir tiesioginis akių kontaktas. Kreipiamasi išskirtinai pavarde ir atitinkamai žodeliais „pone“ ar „ponia“. Kreipimasis vardu – išskirtinai šeimos narių ir draugų privilegija.
Verslo susitikimai skiriami iš anksto. Visa korespondencija turi būti adresuojama kompanijai, o ne konkrečiam asmeniui, nes taip išvengiama galimo vėlavimo, jeigu konkretaus darbuotojo nėra biure. Nerekomenduojama skirti susitikimų penktadienio popietę, nes dauguma čekų išvyksta ilsėtis į priemiesčio sodybas. Daug verslo įmonių rugpjūčio mėnesį laikinai sustabdo savo veiklą. Per pirmą susitikimą, kaip ir Vengrijoje, tikimasi pasitikrinti, ar galima pasitikėti potencialiu partneriu.
Punktualumas yra vienas svarbiausių reikalavimų norint sėkmingai bendradarbiauti. Prieš pradedant pokalbį apie verslo reikalus paprastai pasišnekama laisvomis temomis.
Švarką nusivilkti galima tik tuomet, kai tai padaro aukščiausio rango šios šalies susitikimo dalyvis. Prezentacijos turi būti aiškios, glaustos, bet detalios. Faktai, diagramos, skaičiai yra privalomi norint pagrįsti savo teiginius.
Tarp čekų verslininkų itin vertinama asmeninė erdvė, todėl bendraujant būtina išlaikyti tam tikrą atstumą. Vyrauja konservatyvus aprangos kodas, o ypač per pirmą susitikimą.
Pasijuokime
Chuckas Norrisas ekosistemos grandinėje yra pirmas. Buvo Čekoslovakija, bet sužinojo Norrisas ir jas išskyrė. Nuo tada yra tik Čekija ir Slovakija.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.