Lietuva prieš pasaulį: lietuviškos e. komercijos rinkos perspektyvos
2014.05.08
Temos: Vadyba.
Kiekvienais metais internete išleidžiamos pinigų sumos tik auga. Tai pasaulinė e. komercijos rinkos tendencija. „Tačiau ką mes žinome apie lietuvišką internetinio pardavimo rinką?“ – klausia žmonės. „Žinome, kad paklūsta pasaulinėms tendencijoms: auga internetu apsiperkančių žmonių skaičius, auga ir išleidžiamos sumos, – sako vienos sėkmingiausių e. komercijos įmonių Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje „Cherry Media LT“, kuriai priklauso grupinio apsipirkimo portalai „Beta“ ir „Grupinis“, generalinis direktorius Vilius Juraitis ir priduria: – Klausimas, kurį reikėtų kelti, turėtų būti ne kiek milijonų mūsų tautiečiai išleidžia, o kur?“
Optimistiška prognozė
„Pradėjęs lietuviškos interneto rinkos tyrimą visų pirma išsiaiškinau, kiek rinka auga šiuo metu ir kiek augs ateityje. Remiausi kompanijos, stebinčios daugiau nei 40 šalių, duomenimis. Ką pamačiau? Ogi tai, kad Lietuvos interneto rinka per penkerius metus turėtų išaugti dvigubai (pažymėtina, kad į šiuos skaičius nėra įtrauktos Lietuvoje parduodamos paslaugos, kurios dabartinius rodiklius pagerintų 40–50 %). Kyla klausimas: ar tai daug, ar mažai?“ – šypsosi V. Juraitis.
„2008–2009 metai buvo prasti ne vien prekybai internete. Tuo laikotarpiu žmonės tiesiog stengėsi mažiau pirkti, – prisimena verslininkas. – 2010–2011 metai – fantastiško augimo, rinka augo net 50 %. Tai, ką matome dabar, yra stabilumas, rinka turi normalų procentinį (nebe kartinį, koks buvo po krizės) augimą.“ Verslininko nuomone, tinkamas būtų 30 % augimas kiekvienais metais.
„Šiuo metu mūsų rinka – 6–7 mln. per metus, o tai tėra apie 3 % bendros mažmeninės prekybos. Danijoje ir Jungtinėje Karalystėje šis rodiklis svyruoja tarp 8–9 %. Vadinasi, yra kur tobulėti“, – sako verslininkas ir patikina, kad po penkerių metų turėtume pasiekti dabartinį minėtų valstybių lygį.
Žmonėms apsipirkimas užsienio internetinėje parduotuvėje – naujas potyris. Tai panašus fenomenas, kaip ir „Ikea“ atidarymas. Kai centras buvo perpildytas pirkėjų, kurie elgėsi taip, lyg iki „Ikea“ baldų Lietuvoje nebuvo. Taip yra, nes vartotoją traukia noras bandyti, pajusti ką nors naujo.
V. Juraitis
„Kas vyksta su vartotojais? – klausimą kelia V. Juraitis. – Džiugi naujiena, kad (tuo atveju, jei statistika nemeluoja ir šiuo metu Lietuvoje gyvena daugiau nei 3 mln. gyventojų), per penkerius ateinančius metus turėtume sulaukti papildomų 200 tūkst. pirkėjų internete. Mane ypač džiugina tai, kad priartėsime prie to, kad 8 iš 10 vartotojų pirks internete.“
Grėsmė iš užsienio
„Kurdamas verslas žmogus vadovaujasi savo nuojauta, – sako V. Juraitis. – Ji nebūtinai teisinga. Prisimenu, ankščiau atstovavau kompanijai „One.lt“. Galite įsivaizduoti, kaip jai sakasi konkuruoti su „Facebook“. Natūralu, kad turėdamas tokią patirtį susimąstai, ar Lietuvoje atsiradę „Amazon“ ir „Ebay“ neprivers lietuviškų įmonių užleisti savo vietą“, – mintimis dalinasi verslininkas.
„Kodėl? Yra trys priežastys: pirma, užsienio kompanijos turi geresnę kainą. Antra, siūlo didžiulį prekių asortimentą ir, svarbiausia, turi be galo didelį „know-how“. Tokio dydžio kompanijos turi daug patirties, o jei jos nepakanka, gali pasisamdyti geriausius specialistus, tad vietinėms komanijoms atlaikyti milžinų konkurenciją taps neįmanoma“, – paaiškina V. Juraitis.
Pirkimo įpročiai
Pagrindinis lietuvį verslininką dominantis klausimas: ar vartotojas linkęs pirkti iš savų (iš lietuviškų kompanijų), ar iš užsienio? „Norėdamas rasti atsakymą atlikau tyrimą, kuris parodė, kad 52 % vartotojų, kurie perka internete, pinigus leidžia ne tik Lietuvos, bet ir užsienio internetinėse parduotuvėse. Vien faktas, kad pas mus nėra didžiųjų kompanijų rinkodaros, o jos vis tiek pelno vartotojų palankumą, man kelia nerimą. Ir patvirtina, kad laukia stipri kova“, – teigia V. Juraitis.
„Įvertinęs tai, kad didieji užsienio žaidėjai net be rinkodaros sugeba pritraukti tiek pinigų, verčia kelti klausimą: kaip? Ką tokio siūlo užsienio kompanijos? Atsakymas mane nustebino. Pasirodo, tokį vartotojų pasirinkimą lemia ne kaina ar prekių asortimentas, o tai, kad pirkti užsienyje yra madinga“, – įžvalgomis pasidalija verslininkas.
„Žmonėms apsipirkimas užsienio internetinėje parduotuvėje – naujas potyris. Tai panašus fenomenas, kaip ir „Ikea“ atidarymas. Kai centras buvo perpildytas pirkėjų, kurie elgėsi taip, lyg iki „Ikea“ baldų Lietuvoje nebuvo. Taip yra, nes vartotoją traukia noras bandyti, pajusti ką nors naujo“, – aiškina V. Juraitis.
Viltis yra!
Atsižvelgus į kompanijos „Euromonitor“ duomenis didžioji dalis lietuvių vartotojų pinigų atitenka ne rinkos lyderiams („Amazon“ ir „Ebay“). Net 57 % pinigų išsibarsto per kompanijas, kurios neužima nė vieno e. komercijos rinkos procento. „Tai rodo, kad vartotojai dar tik atranda internetą“, – paaiškina verslininkas.
Anot V. Juraičio, „Amazon“ ir „Ebay“ savo piką pasiekė 2006 metais, kai Lietuvoje nebuvo nė vieno lietuviško žaidėjo, kuris būtų galėjęs pasiūlyti tiek gerą kainą, tiek pasirinkimo galimybę.
Bandant lyginti lietuviškas ir užsienio kompanijas akivaizdu, kad pastarosios nėra geresnės. „Lietuviškų ir užsienio parduotuvių siūlomos kainos panašios, bet nereikėtų pamiršti, kad prekes iš užsienio reikia parsisiųsti, o tai kainuoja, – primena verslininkas. – Jei kalbame apie prekių asortimentą, įvardinkite man prekę, kurią galite įsigyti užsienyje, bet negalite Lietuvoje. Galiausiai – apie įmonių sukauptą patirtį. Lietuviškos įmonės ir čia turi pranašumą: jos reaguoja į vartotojo poreikius. Pagalvokite, kiek dėmesio Lietuvos vartotojui skirtų milžinės.“
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.