Kaip pasirinkti kuriamos svetainės šriftą?
2015.02.13
Temos: Vadyba.
Vis dažniau prekybai vykstant internetu, sudėtingėja būdai, kuriais siekiama pritraukti ir sudominti vartotoją svetainės informacija. Apstu patarimų, pasiūlymų bei gudrybių, kaip kokybiškai parengti svetainę. Deja, vis dar dažnos svetainės vaizdas liūdnai nuteikia kokybės ir išradingumo išsiilgusį vartotoją. Kiekviena sritis turi savo specifiką, o šį sykį domimės, kiek interneto svetainei svarbus šriftas. Kalbiname interneto svetainių kūrimo versle daugiau nei 16 metų patirtį sukaupusią UAB „Gaumina“ komandą. Įmonės direktorius Darius Bagdžiūnas ir meno vadovas Rokas Grigaliūnas skaitytoją trumpai supažindina su estetine ir funkcine šrifto reikšme virtualios erdvės sprendimams.
„Šriftas yra svarbus, bet tik vienas iš daugybės vaizdinių tinklalapio komponentų. Rengiamą projektą skiriame į dvi dalis: kūrimą ir atlikimą. Kūrimo etapu vyksta vartotojo sąsajos tyrimai, gimsta idėja, turinys, dizaino ir programavimo užduotys. Dizaino užduotis yra dokumentas, kuriame kartu su užsakovais suderiname vaizdinę projekto kryptį, nuotaiką ir techniką jai perteikti. Šis dokumentas apima tiek šriftus, tiek kitus vaizdinius elementus“, – savo kasdienę praktiką nupasakoja svetainių kūrėjai.
Dažniausiai šriftai parenkami atsižvelgiant į įmonės, kuriai kuriama svetainė, įvaizdį ar tikslus. Daug įtakos šrifto pasirinkimui daro tai, ar svetainė skirta dideliam teksto kiekiui skaityti, ar daugiausia tekstai bus naudojami vartotojo sąsajos elementams, ar pagrindinis puslapio tikslas – perduoti reklaminę žinutę.
UAB „Gaumina“ komanda.
Pašnekovai pateikia ir galimus šriftų atsiradimo scenarijus: „Klientas jau turi internetui skirtas prekių ženklo vaizdines taisykles (angl. digital brandbook). Jos diktuoja visas prekių ženklo įvaizdžio apraiškos formas internete nuo reklaminių skydelių iki vartotojo sąsajos sprendimų. Tokiu atveju kuriame mažai, tiesiog pritaikome svetainę kliento prekių ženklui. Tokių klientų turime ne daugiau kaip 5 procentus.
Kitas scenarijus, kai klientas turi prekių ženklo taisykles (angl. brandbook), bet jose nėra interneto dalies. Dažniausiai taisykles kuria tradicinės reklamos agentūros, kurių patirtis internete yra nedidelė arba prekių ženklas yra senas, sukurtas dar iki interneto atsiradimo. Tada šriftą internetui pritaikome mes. Tokie klientai yra dažniausi.
Dalis klientų apskritai neturi taisyklių. Tokiu atveju mes jas sukuriame. Yra buvę, kad interneto taisyklės davė pradžią visam prekių ženklo įvaizdžiui. Šiuo atveju šriftą kuriame nuo pradžių. Tokie klientai sudaro maždaug 35 proc. visų projektų.“
Svetainės paskirtis lemia šrifto pobūdį
„Dažniausiai šriftai parenkami atsižvelgiant į įmonės, kuriai kuriama svetainė, įvaizdį ar tikslus. Daug įtakos šrifto pasirinkimui daro tai, ar svetainė skirta dideliam teksto kiekiui skaityti, ar daugiausia tekstai bus naudojami vartotojo sąsajos elementams, ar pagrindinis puslapio tikslas – perduoti reklaminę žinutę. Pavyzdžiui, vienos srities kelių prekių ženklų svetainės gali labai skirtingai atrodyti stiliaus ir šrifto prasme. Tad šriftai ir jų naudojimo galimybės kardinaliai skirsis: nuo patraukliai žaismingo iki neutralaus, kur orientuojamasi į internetinio įrankio naudojimo patogumą. Kiekviena detalė jai skirtą vaidmenį atlieka tinkamai arba ne. Svarbiausia – visuma. Kiekvienas tinklalapis turi emocinius ir funkcinius tikslus, o dizainas yra priemonė, padedanti arba trukdanti tuos tikslus pasiekti“, – teigia interneto svetainių kūrimo profesionalai.
Nesuklysti renkantis šriftą
Renkantis svetainės šriftą svarbiausia įsitikinti, kad jis pritaikytas internetui. Pavyzdžiui, galimas atvejis, kai renkamasi iš nemokamų šriftų, tačiau dauguma jų neturi versijos, pritaikytos naudoti internete. Tokiu atveju šriftas bus neatvaizduojamas naršyklėse arba tiesiog iškraipomas. Kita rizika – kai pageidaujamas šriftas perteikia tik lotyniškus simbolius, o kliento svetainė turi būti adaptuojama kalboms, kurioms nepakanka tik lotyniškų simbolių. Sakykime, kinų, rusų kalbose ir netgi mūsų gimtojoje lietuvių kalboje naudojami simboliai, kurie būna tik išplėtotoje lotyniškų simbolių versijoje.
Ypatingas ir brangus ar paprastas ir prieinamas pagal kišenę šriftas?
„Šrifto kūrimas – tai atskira kūrybos forma, kuriai reikia specifinių žinių ir įgūdžių, būdingų tik šiai kūrybos sričiai. Tad, kurdami interneto svetaines, šriftą renkamės iš jau esamų ir naudojame jį kaip vieną pagrindinių kompozicijos ir komunikacijos priemonių. Jei specialiai svetainei būtų kuriamas šriftas, paslaugų kainos išaugtų keleriopai“, – pasakoja daugybės lietuviškų ir užsienio interneto svetainių autoriai.
Pasaulyje yra daug pavyzdžių, kai šriftai buvo kuriami specialiai prekių ženklams ir patentuojami. Neabejotinai tai prisidėjo prie ypatingo jų žinomumo rinkoje, tačiau kliautis vien vaizdine prekių ženklo sėkme yra kiek per drąsu. Turi būti visuma, kai vaizdinis prekės ar paslaugos pateikimas papildo ir tinkamai atspindi pristatomo dalyko esmę.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.