Startuolis, kuris „švogeriams” nepatiks
2015.03.02
Temos: Startuolis.
Viešieji pirkimai, konkursai, tiekėjų atrankos ir panašūs dalykai. Neretai, vos išgirdus šiuos terminus, gali suspausti smilkinius. Kol vieni nuo to gelbėjasi gerdami tabletes nuo skausmo, kiti šioje srityje įžvelgė verslo galimybę. Trys vyrai suvienijo jėgas, patirtį ir skirtingus požiūrius tam, kad įmonių skelbiami pirkimai nebebūtų laikomi sudėtingu, ilgai trunkančiu ir nešvariu reikalu, o pats procesas visoms jame dalyvaujančioms pusėms būtų paprastas, naudingas ir efektyvus. Šią nelengvą užduotį išspręsti jau greitai turėtų padėti jų kuriama pirkimų skelbimo ir kuravimo sistema verslui „DealLink“.
Negalėjo nieko pasiūlyti, todėl nutarė sukurti
Trys 41 metų sulaukę bičiuliai Emilijus Vinča, Remigijus Kalpokas ir Mindaugas Žironas sako, kad turima patirtis, darbe matyti pavyzdžiai ir aiškus rinkos poreikis juos paskatino imtis naujos verslui skirtos paslaugos kūrimo.
Pagrindinė varomoji „DealLink“ jėga – E. Vinča. Jis kone visą profesinę karjerą praleido dirbdamas pirkimų srityje: tiek viešajame, tiek privačiajame sektoriuje. Tad jam ir kilo idėja supaprastinti pirkimų procesus, kurią netrukus pats ir pabandė įgyvendinti.
Žinome pavyzdžių, kai akivaizdu, kad konkurentai parduoda savo paslaugas konkrečiai įmonei, tačiau nežinia, kaip juos pasirinko, nes nebuvo jokios oficialios galimybės kitiems pasiūlyti alternatyvų. Matyt, viskas vyko per pažintis ar kažkas patingėjo paieškoti naujos ir, tikėtina, geresnės galimybės.
UAB „DealLink“ komanda
„Dar dirbdamas viešajame sektoriuje, sukūriau internetinę paslaugą VIPIS, skirtą viešojo sektoriaus organizacijoms. Ja naudojantis galima lengvai organizuoti, planuoti viešuosius pirkimus ir nustatyti paprasčiausią leidžiamą pirkimo būdą. Tą sprendimą greitai pastebėjo ir verslininkai. Jie pradėjo nuolat manęs klausinėti, ar yra panašus įrankis verslui. Matydamas poreikį, sukūriau „VIPIS verslui“ – paslaugą, kuri į kliento el. pašto dėžutę siunčia pranešimus apie ką tik paskelbtus viešuosius pirkimus. Tačiau beveik tuo pačiu metu ir valstybinė sistema CVPIS pagerino teikiamų paslaugų kokybę bei pradėjo nemokamai siųsti dominančius konkursų skelbimus RSS formatu“, – pirmąjį bandymą sukurti pirkimų sistemą verslui prisimena „DealLink“ vadovas E. Vinča.
Nors iš pradžių nepasisekė, idėja apie pirkimų proceso tobulinimą tąkart jo neapleido, o R. Kalpoko, dabar atsakingo už startuolio rinkodarą, įžvalgos padėjo atrasti naują verslo perspektyvą. Bičiuliai padarė išvadą, kad privačiajam sektoriui irgi reikia bendros sistemos, kurioje įmonės galėtų skelbti savo pirkimus ir gauti tiekėjų pasiūlymus.
„Kartą iš Šveicarijos į Lietuvą grįžusi specialistė, buvusiame darbe, matyt, naudojusi vietinę, stambiai įmonei priklausančią pirkimo sistemą, manęs paklausė, ar negalėčiau rekomenduoti ko nors panašaus Lietuvoje“, – apie akis atvėrusį ir imtis startuolio kūrimo paskatinusį atvejį pasakoja R. Kalpokas.
Padės verslui rasti geriausią pasiūlymą
Pašnekovo patirtis plėtojant kitus savo verslus leido „DealLink“ komandai geriau suprasti, koks komplikuotas yra paslaugų ar prekių pirkimo procesas. Jis ne tik ilgai trunka, bet dar ir neužtikrina, kad įmonė pasirinks tikrai gerą ir patikimą tiekėją.
Šios įžvalgos trijulę paskatino kurti el. įrankį, kuris išspręstų iškart kelias daugelio Lietuvos įmonių problemas: padidintų jų pirkimuose dalyvaujančių įmonių skaičių ir taip užtikrintų, kad pirkėjai gautų daugiau pasiūlymų; sudarytų geresnes sąlygas parduodančių bendrovių tarpusavio konkurencijai, kuri, akivaizdu, būtų naudinga perkančiajai pusei. Be to, sistemoje bus įdiegtas ir skaidrumą užtikrinantis savireguliacinis mechanizmas, atmesiantis nesąžiningus pirkėjus ar nepatikimus pardavėjus.
„Kiekvienos perkančios ir parduodančios įmonės paskyroje bus matoma jų aktyvumo statistika. Pavyzdžiui, kiek kartų bendrovė skelbė pirkimus ir kiek kartų sudarė galutinį sandorį. Jei, tarkime, iš 20 skelbtų konkursų ji bus sudariusi 13 sėkmingų sandorių, tai reikš, kad įmonė yra patikima, o jos pirkimai nefiktyvūs. Bet, jei kas nors vis skelbs konkursus, tačiau nieko nepirks, tai rodys, kad tokios bendrovės pirkimuose vargu ar verta dalyvauti, mat ji greičiausiai tiesiog tiria rinką. Taip pat ir su parduodančiomis įmonėmis: kuo daugiau sandorių pirkimų konkursuose dalyvaujanti įmonė bus sudariusi, tuo didesnį pasitikėjimą ja reikš perkantieji“, – aiškina M. Žironas, besirūpinantis „DealLink“ IT plėtojimu.
Dabartinė situacija: pirkimai vyksta uždaruose įmonių ratuose
Nors dėl skaidrumo stokos dažniausiai peikiami viešieji pirkimai, tačiau panaši situacija, anot pašnekovų, vyrauja ir privačiajame sektoriuje. Ten pirkimai neretai vyksta uždaruose ratuose ir toli gražu ne pačiu skaidriausiu būdu.
„Žinome pavyzdžių, kai akivaizdu, kad konkurentai parduoda savo paslaugas konkrečiai įmonei, tačiau nežinia, kaip juos pasirinko, nes nebuvo jokios oficialios galimybės kitiems pasiūlyti alternatyvų. Matyt, viskas vyko per pažintis ar kažkas patingėjo paieškoti naujos ir, tikėtina, geresnės galimybės. Tai ydinga praktika, neleidžianti perkančiajai pusei išsirinkti geriausio pasiūlymo, nes uždarame rate ji turi ribotas pasirinkimo galimybes. Taip nutinka dėl dviejų priežasčių: atsakingų darbuotojų tinginystės bei inercijos ir vis dar praktikuojamo atsilyginimo, kurį galima laikyti tam tikra korupcijos forma“, – svarsto pašnekovai.
Jie taip pat pabrėžia, kad tokia praktika kenkia ne tik perkančioms įmonėms, kurios netenka galimybės gauti geresnių ar pigesnių paslaugų, bet ir jaunam ar smulkiajam verslui, kuris dažnai neturi jokių galimybių prasibrauti į uždarus konkursus ir pasiūlyti savo paslaugas. „Galbūt tai padėtų jiems gauti užsakymą, leidžiantį tvirčiau atsistoti ant kojų ir toliau plėtoti verslą, o ne skelbti bankrotą“, – tikisi 2014 m. rudenį įkurtos UAB „DealLink“ komanda.
Jos nariai taip pat tvirtina, kad pasitaiko atvejų, kai įmonės sumoka dideles sumas vien už teisę dalyvauti paskelbtame konkurse, bet galiausiai jame nieko nepeša. Anot startuolio atstovų, tokių dirbtinių kliūčių rinkoje apskritai neturėtų likti. Jas vyrai ir nusitaikė sugriauti.
Jie viliasi palengvinti ir į Lietuvos rinką žengiančių užsienio bendrovių, kurios čia neturi pažįstamų, dalią. „Kol kas jos šią problemą sprendžia prašydamos konsultuojančių vietinių teisininkų patarti, į ką geriausia būtų kreiptis, norint įsigyti konkrečią prekę ar gauti tam tikrą paslaugą. Dabar jie galės užsukti į „Deallink.biz“, – sako E. Vinča.
Bus galima naudotis nemokamai
Ar „DealLink“ komandai pavyko sukurti tokią paslaugą, kuri išties padės privačiajam verslui paprasčiau ir efektyviau vykdyti pirkimus, paaiškės jau šių metų balandį. Tuomet bus pristatyta, daugiamodulė pirkimų skelbimo sistema. Ja, anot pašnekovų, bent jau kol kas visiems bus leidžiama naudotis nemokamai.
„Suprantame, kad tai naujas dalykas, su kuriuo visiems reikia susipažinti, išbandyti bei įvertinti. Jei pradžioje bus tik 10 bendrovių, kurioms mūsų įrankis neš naudą, vis tiek dirbsime toliau“, – tikina vyrai ir neslepia ambicijų dar šiemet savo veiklą išplėsti į kitas Baltijos šalis.
Vis dėlto pagrindiniu tikslu „DealLink“ įkūrėjai kol kas laiko naujos verslo vykdomų pirkimų kultūros kūrimą Lietuvoje. Nors tokius planus kai kas laiko pernelyg idealistiniais ar optimistiškais, E. Vinča, R. Kalpokas ir M. Žironas vienu balsu tvirtina, kad, norint pasiekti naujų rezultatų, reikia eiti dar nepramintais keliais.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.