E. komercijos atstovai: kalėdos internete prasideda nuo lapkričio vidurio, Lietuvoje – lapkričio pabaigos
2019.10.30
Temos: Marketingas, Pardavimai.
Europoje siuntų pristatymas į namus praranda populiarumą – pristatymas į paštomatus ar kitas alternatyvias vietas ne namuose siekia 70 proc. ir taip keičia e. komercijos veidą. Apie tokias ir kitas internetinės prekybos ir logistikos tendencijas „Omniva LT“ organizuotos „Omniva e. Forum“ konferencijos metu diskutavo Lietuvos e. komercijos atstovai, o pagrindinis pranešėjas, garsus paskutinės mylios (angl. last mile) ekspertas Marek Rozycki, iki 2015 m. „Amazon“ korporacijoje ėjęs logistikos viceprezidento ES pareigas, pasakojo, kas vyksta skirtingų šalių rinkose ir kokios naujos technologijos pakeis apsipirkimą internetu.
M. Rozycki: paskutinė mylia turėtų būti e. prekybos prioritetas
Prognozuojama, kad 2019 m. pasaulyje e. komercijos sektorius pasieks daugiau nei 2,8 trln. JAV dolerių pajamas, o internetu apsipirks beveik 3 mlrd. vartotojų, iki 2021 m. elektroninės prekybos apyvarta išaugs iki 4,9 trln. JAV dolerių. Su tokia milžiniška e. komercijos plėtra susieta ir logistikos bendrovių paskutinės mylios pristatymo svarba galutiniams vartotojams – kelias nuo siuntų paskirstymo taško iki galutinio pirkėjo.
„Didžioji Britanija yra viena iš daugiausia internetu apsiperkančių šalių ir turi gerai išvystytą siuntų atsiėmimo ne namuose tinklą – net 40 tūkst. taškų. Vertinant šalies gyventojų skaičių tai itin geras rodiklis. Tuo tarpu Kinija dar negali pasigirti tokiu tinklu, tačiau kas metus jį plečia ir šiuo metu turi apie 310 tūkst. punktų. Šis skaičius šaliai, kurioje yra 1,4 mlrd. gyventojų, nėra didelis, tačiau prognozuojamas naujosios siuntų logistikos augimas. Planuojama, kad paštomatų rinka pasauliniu mastu augs 20–40 proc.“, – „Omniva e.Forum“ metu teigė M. Rozycki, atkreipdamas dėmesį, kad tiek Lietuva ar Lenkija pagal savo paštomatų tinklus yra labai geroje pozicijoje ir jau šiandien prisideda prie to augimo.
Ekspertas taip pat pabrėžė paskutinės mylios svarbą e. komercijai. „Prekybos milžinė „Amazon“ itin anksti suprato paskutinės mylios svarbą kliento patirčiai. Ir nors internetinė prekyba visame pasaulyje auga nepaprastai greitai, vis dar susiduriama su dviem pagrindiniais iššūkiais – ribotu aptarnavimo pajėgumu bei klientų pasitenkinimu. Čia būtent „Amazon“ nubrėžia svarbią gairę visam verslui – nedera taupyti paskutinės mylios sąskaita, priešingai – tai puiki galimybė gerinti patirtis, – sakė M. Rozycki. – Nuo investavimo į tos pačios dienos pristatymą, grąžinimo galimybes iki gal netolimoje ateityje įdiegtų tokių technologijų kaip siuntos valdymas mobiliąja programėle.“
Paskutinės mylios specialistas taip pat prognozuoja, kad netrukus e. komercija neapribos vien tik paštomatų augimu. „Robotai ar dronai yra vieni iš galimų sprendimų, tačiau, mano nuomone, jie gali būti pritaikomi ne visose rinkose. Pavyzdžiui, dronai būtų naudingi Šveicarijoje, kurioje žiemos metu pristatyti ar atsiimti siuntą gali būti sudėtinga. Tuo tarpu siuntą pristatyti dronu Niujorke, kuriame sudėtina miesto infrastruktūra, tikėtina, yra neįmanoma. Šiuo metu Norvegijoje taip pat yra testuojami mobilūs paštomatai, kuriuos pagal poreikį galima lengvai perkelti į reikiamą vietą, bendrai visame sektoriuje kuriami energetiškai efektyvūs, saulės bateriją turintys paštomatai, kurie leidžia taupyti ir daugiau lėšų skirti plėtrai“, – ateities tendencijomis pasidalino M. Rozycki.
Kalėdinis laikotarpis: kaip jį išnaudoti?
Kitas pranešėjas, Justinas Pileckas, „Omniva Lietuva“ pardavimo ir plėtros vadovas, atkreipė dėmesį į artimiausias aktualijas – Kalėdas, pastebėdamas, kad pirkėjai kalėdiniam laikotarpiui pradeda ruoštis anksčiau nei prieš kelerius metus, kai prekes įsigydavo likus tik dviem savaitėms iki švenčių. „Kalėdinis laikotarpis internete prasideda nuo lapkričio vidurio, Kinijoje vadinamosios „Single‘s day“. Tuo tarpu lietuviškos internetinės parduotuvės jį pradeda nuo „Black Friday“ lapkričio pabaigoje“, – pasakojo J. Pileckas ir pastebėjo, kad situacija jau keičiasi ir Lietuvoje kalėdinis laikotarpis taip pat ilgėja ir toliau.
Pasak J. Pilecko, matant tokį augantį e. prekybos populiarumą, šiemet bendrovė nusprendė plėsti paštomatų tinklą dvigubai ir turės 300 paštomatų 86 skirtinguose Lietuvos miestuose. „Iki plėtros galėjome aptarnauti apie 18 tūkst. siuntų per dieną, o po plėtros galėsime į paštomatus priimti daugiau kaip 34 tūkst. siuntų per dieną“, – sakė J. Pileckas.
Kalėdų laikotarpis taip pat yra puiki proga internetinėms parduotuvėms perimti pirkėjų skaičių iš fizinių, jeigu teisingai padaryti namų darbai. „Vartotojai prekes nori gauti kaip įmanoma greičiau, patogiau ir pigiau, ar turėti galimybę patogiai ir paprastai grąžinti nepatikusias prekes“, – sakė ekspertas.
E. pirkėjų poreikiai auga sparčiai
Panelinės diskusijos e. parduotuvių atstovai dalijosi internetinės prekybos patirtimis.
„Prieš penkerius metus „Topo centras“ e. prekybos dalis buvo tik 3,5 proc., o šiemet tikimės pasiekti jau 25 proc. augimą. Supratome, kad internetinė parduotuvė nėra konkurentas, priešingai – tai kuria sinergiją su fizine parduotuve, nes didelė dalis mūsų klientų pradeda pirkimo procesą viename kanale ir baigia kitame. Ir ši sinergija su mažmeniniu tinklu yra vienas iš mūsų nuolatinio augimo faktorių. Kitas sėkmės faktorius – tos pačios dienos atsiėmimo galimybė, – sakė „Topo centras“ e. komercijos vadovas A. Vaidanavičius ir pastebėjo, kad apie 80 proc. visų prekių jau šiandien paruošia klientui tą pačią dieną.
Tuo tarpu „Open24“ parduotuvės veikla prasidėjo nuo e. prekybos ir tik vėliau perėjo ir į fizines parduotuves. „Kai pradėjome prekiauti internetu, tai dar nebuvo populiaru, o šiandien pusę prekių parduodame būtent internetu, – diskusijos metu sakė „Open24“ e. komercijos vadovas Aleksandr Pavlovič. – Tik laiko klausimas, kada užsienio žaidėjai ateis į Lietuvą kur kas agresyviau, todėl prekės pristatymas tą pačią dieną, galimybė užsisakyti internetu, o atsiimti parduotuvėje, patogus grąžinimas ir kiti sprendimai yra tai, kas lemia mūsų konkurencinį pranašumą ir negalime sustoti tobulėti“.
„Mes prekiaujame tik internetu ir tai mums pasiteisino, – diskusiją tęsė kosmetikos e. parduotuvės „Mini-maxi.lt“ marketingo vadovė Nomeda Navickė. – Toliau vystydami klientų patirtis šiandien einame link automatizuotų sprendimų – atsisakėme skambučių centrų paslaugų, su klientais bendraujame tik jiems patogiu būdu – e. paštu, socialiniais tinklais, o ateityje ketiname dalį klientų aptarnavimo vykdyti ir integruotais „chatbotus“. Taip pat ji pastebėjo, kad jų nišoje svarbūs ir tokie dalykai, kaip personalizuoti sprendimai, individualūs pasiūlymai ir išskirtinis dėmesys klientui, pvz., mažos dovanos ar ranka užrašytas padėkos laiškelis.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.